Så tager vi hul på en buket af skatte- og afgiftsstigninger, som regeringen og Enhedslisten i forbindelse med finanslovaftalen for næste år har valgt at drysse ud over danskerne, for det skal være dyrere at være dansker.
Det skal være dyrere at spare op til pension, og det skal være dyrere at drive virksomhed i Danmark, staten skal grave dybere i danskernes og virksomhedernes lommer, til trods for at vi jo i forvejen har verdens højeste skattetryk.
Det er en skidt udvikling for Danmark, for vi har brug for, at det kan betale sig at arbejde, gøre en ekstra indsats, spare op til sin pension, og at det er attraktivt at investere og drive virksomhed i Danmark.
I Venstre betragter vi ikke virksomhederne som en uudtømmelig kilde til beskatning, men som det fundament, der sikrer vækst og velstand og beskæftigelse, og som dermed er forudsætningen for, at vi kan finansiere det danske velfærdssamfund.
Men går man for hårdt til værks, ja, så går det ud over væksten og beskæftigelsen, og det er netop, hvad regeringen og Enhedslistens skattepakke kommer til at betyde.
I forbindelse med det konkrete lovforslag, som vi nu behandler, vil jeg indledningsvis gøre opmærksom på, at høringssvarene stort set uden undtagelse har været meget kritiske over for den ekstremt korte høringsfrist, der har været:
3 dage, det var alt.
Regeringens egne noble hensigter i regeringsgrundlaget om kvalitet i lovgivningsarbejdet og grundige høringsfrister udstilles allerede nu som tomme ord.
Jeg synes jo, det er passende at gentage, hvad den nuværende sundhedsminister har udtalt omkring høringsfrister:
En høringsfrist på 3 dage er urealistisk og udemokratisk.
Citat slut.
Det synes jeg måske at skatteministeren skulle tage en drøftelse om med sin kollega.
Men når vi ser på forslaget om de skærpede regler for beskatning af pensionsopsparing, kan vi se, at det står særlig klart, at der vil blive tale om talrige ændringer, for der er mange uklarheder og uafklarede spørgsmål.
Men hovedbudskabet i forslaget er desværre overhovedet ikke til at misforstå:
Det skal være ringere at spare op til en pension.
Først fjernes fradraget for de såkaldte formueforvaltningsomkostninger, altså de omkostninger, der er forbundet med at pleje pensionsinvesteringer; de skal ikke længere være fradragsberettigede.
Det er et opgør med princippet om, at det kun er nettoindtægter og nettogevinster, der danner grundlag for beskatning.
Det er nytænkning, men en forkert nytænkning.
FSR skriver i sit høringssvar, og jeg citerer:
»I yderste konsekvens kan forslaget medføre, at pensionskunder i visse år kan opleve ikke at få noget afkast samtidigt med, at de skal betale skat af de omkostninger, som de har betalt.«
Det fremmer jo ikke just opsparingen.
Forslaget vil ramme særlig hårdt i forhold til mere risikobetonede investeringer.
Forslaget vil altså mindske mængden af risikovillig kapital, og det er også budskabet i et af høringssvarene og faktisk et budskab, som Skatteministeriet i øvrigt bekræfter i høringsnotatet.
I en tid, hvor mangelen på adgang til risikovillig kapital er en af de største vækstbarrierer for dansk erhvervsliv, er det besynderligt, at regeringen vil gøre det mindre attraktivt for pensionsselskaber at investere i unoterede aktier, i OPP- og OPS-projekter.
Der, hvor der altså er det største behov, der, hvor der bliver råbt på kapital, ja, der gør man det nu mere vanskeligt.
Det fremmer bestemt ikke væksten i Danmark.
Forslaget indeholder også en nedsættelse af loftet over indbetalinger til ratepensioner fra 100.000 kr.
til 55.000 kr., igen et forslag, der vil mindske pensionsopsparingen i Danmark.
Her er regeringen heldigvis så ærlig, at det bliver sagt ligeud:
Der er tale om en fremrykning af fremtidige skattebetalinger; det giver et incitament til at reducere den pensionsopsparing, der i dag bliver beskattet på udbetalingstidspunktet.
Det er da ærlig tale, nemlig mindre pensionsopsparing.
Den varige provenuvirkning af loftet er begrænset – og nu kan man jo altid diskutere, hvad begrænset er, men det er jo trods alt ca.
300 mio.
kr., vi taler om – mens der på kort sigt skaffes endnu flere penge i kassen.
Det vidner altså om, at regeringen vælger kortsigtede indtægter på bekostning af, at det er attraktivt at spare op til pension, at det er attraktivt at sørge for at lægge til side, og at der også ville være indtægter til statskassen, når pensionen så skulle blive udbetalt.
Den enkeltes valgfrihed i forhold til valg af pensionsopsparing begrænses.
I Venstre er det vores klare udgangspunkt, at det skal kunne betale sig at spare op til pension.
Med det her forslag forringes afkastet af pensionsopsparingen, og mulighederne for at indbetale på en ratepension begrænses.
Det er bestemt ikke et forslag, som Venstre kan støtte.