By- og Boligudvalget 2011-12
L 27 Bilag 2
Offentligt
1045881_0001.png
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Almene boliger
J.nr. 2011-4917
pel
24. november 2011
Høringsnotat vedrørende
forslag
til
lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Fremrykning af Landsbyggefondens investeringsramme til renovering)
(L 27)
1. Indledning
Lovforslaget har i perioden 16. - 23. november 2011 været i høring hos en ræk-
ke organisationer m.v., jf. neden for.
2. Generelle bemærkninger
Helt overordnet er høringssvarene, i det omfang de indeholder bemærkninger
til forslaget, positive over for fremrykningen.
Bygherreforeningen
finder således fremrykningen hensigtsmæssig, idet den vil
bidrage til konjunkturudjævning og idet der igangsættes renoveringsprojekter
inden for lejesektoren med fokus på bl.a. energioptimering.
BL
finder det glædeligt, der er indgået en bred politisk aftale, der giver et langt
perspektiv på arbejdet med at udvikle de almene boligområder. Det giver bedre
boliger og boligområder og samtidig hjælper det beskæftigelsen i en situation
med mange ledige i byggeriet. BL er bekymret for den mindre ramme i 2013
og frem, men noterer sig, at behovet for renovering løbende skal vurderes.
KL
finder det positivt, at nedslidte og udsatte boligområder hurtigere end tidli-
gere kan få et tiltrængt løft.
3. Særlige bemærkninger
KL
finder, at renovering medfører, at kommuner får vanskeligere ved at anvise
boliger til de økonomiske svageste borgere, fordi huslejerne bliver for dyre,
hvorfor det må overvejes, hvordan der sikres billige boliger.
Kommentar
Formålet med Landsbyggefondens støtte til renovering af de almene boliger er
efter renoveringen at sikre et rimeligt lejeniveau, som kan betales af husstande
med almindelige indkomster. Hermed sikres en rimelig boligkvalitet, som også
kommer de svageste til gode. Hertil kommer, at regeringen har samme mål som
KL, nemlig at der opføres billige boliger, hvor der er behov.
Side 1 af
2
L 27 - 2011-12 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for by, bolig og landdistrikter
1045881_0002.png
KL
forudsætter, at der indledes forhandlinger om de økonomiske konsekvenser
ved lovforslaget.
Kommentar
Som det fremgår af lovforslaget, vil eventuelle økonomiske konsekvenser på
sædvanlig måde blive forhandlet med de kommunale og regionale parter.
Advokatsamfundet
finder det særdeles beklageligt, at høringsmaterialet er ud-
sendt med så kort en frist.
Kommentar
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter er naturligvis enig i, at lovforslag
skal udsendes med en passende frist, så alle parter har mulighed for at give et
fyldestgørende svar. Baggrunden for den relativt korte frist er hensynet til en
hurtig igangsætning af regeringens kick-start af vækst og beskæftigelse. Samti-
dig er lovforslaget af ret begrænset omfang.
Danske Advokater, Danske Ældreråd, Finansrådet, Husleje- og Beboerklage-
nævnsforeningen, Landsbyggefonden, Realkreditforeningen og Realkreditrådet
har ikke haft bemærkninger til forslaget.
4. Høringsparter
Lovforslaget blev den 16. november 2011 sendt i høring med frist til den 23.
november 2011 hos følgende organisationer m.v: Akademisk Arkitektforening,
Andelsboligforeningernes, Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, By og
Bolig, Byfornyelsesrådet, Byggeriets Evaluerings Center, Byggeskadefonden,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Ligebehandling af
Handicappede, Center for Små Handicapgrupper, Danmarks Lejerforeninger,
Dansk Byggeri, Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Ældreråd, Dansk Flygtningehjælp, De Samvirkende
Invalideorganisationer DSI, Det centrale Handicapråd, Ejendomsforeningen
Danmark, Finansrådet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen
til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og Pension, Husleje-
og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Jydske Grundejerforenin-
ger, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark, OK-
Fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner, Realkreditforeningen, Re-
alkreditrådet, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Ældreråd i
Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut og Ældremobiliseringen.
Side 2 af 2