Tak for det.
Først vil jeg starte med at sige, at det samarbejdende folkestyre er bedre end sit rygte.
Jeg synes virkelig, det er godt at se, at det er et samlet Folketing, der stemmer for den her fremrykning, og det vil jeg gerne kvittere for, altså den meget brede tilslutning, der har været til den her aftale, hvilket jeg kan konstatere her i Folketinget i dag.
Den giver større beskæftigelse, den giver flere gode boliger og mere attraktive boligområder, og vi får, som enkelte ordførere også har fremhævet, klima- og energirenoveret, og det på en og samme tid.
Det er noget, som alle går ind for, og det vil jeg gerne takke for.
Så har der været rejst nogle spørgsmål.
Der var fru Louise Schack Elholm, der sagde, at vi overskrider vores egen kodeks for god regeringsførelse, og her vil jeg gerne sige, at alle kender det tidspres, der har været for en ny regering med f.eks.
ændringsforslag til finansloven.
Derfor vil jeg også kvittere for, at det er et enigt Boligudvalg, der har tilsluttet sig, at vi kunne fremskynde behandlingen her.
Jeg synes også, det har været nødvendigt, for at vi kunne få finansloven i hus på en god og anstændig måde, og jeg har forsøgt at medvirke så godt, jeg kunne, med at få sendt høringssvarene over.
Det synes jeg har været væsentligt, og vi skal nok arbejde på, at udvalget i den her forbindelse bliver så godt serviceret som overhovedet muligt; det er en særlig situation.
Så har der været en enkelt bemærkning fra Liberal Alliance om, at man ikke kan kickstarte.
Jeg skal bare stilfærdigt gøre opmærksom på, at vi jo prøvede det efter Schlüterregeringen.
Her lykkedes det virkelig Nyrupregeringen med hr.
Mogens Lykketoft i spidsen at få kickstartet økonomien, få sat gang i væksten og beskæftigelsen og få skabt 180.000 nye job i en tid, hvor vi havde mistet mange job under den tidligere borgerlige regering.
Så jeg tror bare, det må mane til lidt eftertanke her, at det faktisk er lykkedes før, og det er det, vi forsøger at gøre efter, selvfølgelig på en anden måde.
For der er altid en anden kontekst, som det hedder på moderne dansk, i forhold til det.
Men jeg ser frem til et hurtigt udvalgsarbejde, så Landsbyggefonden kan komme i gang med at dele midlerne ud til boligafdelingerne.
Derudover har der jo undervejs været en lille diskussion om, hvad der er, vi har aftalt.
Jeg tror ikke, at nogen er i tvivl om det, men lad mig nu alligevel læse op fra aftalen, altså det der med, at vi følger renoveringspuklen.
Der er det jo aftalt, at der er enighed om at følge udviklingen i Landsbyggefondens tilsagnsgivning med henblik på en løbende vurdering af fondens venteliste.
Der udarbejdes en gang årligt en status til drøftelse mellem forligspartierne, første gang i marts 2012.
Det er jo der, hvor vi skal sætte os ned og kigge på:
Hvordan virker kickstarten?
Hvad er der i forhold til renoveringer?
Jeg vil også godt sige her, at som jeg bedømmer det, tager vi det, der ligger på selve puklen.
Alt er jo også stort set det, som jeg tror Venstres daværende statsminister kaldte spadeklart, og det er det, vi rykker frem.
Der kan det selvfølgelig give lidt forskelle med hensyn til, hvad man har haft klar i de enkelte regionale afdelinger af boligselskaberne, men når det er sagt, vil jeg sige, at vi rykker det frem.
Men det er klart, at der er et stort renoveringsefterslæb i den almene sektor, og når vi tænker på, at vores boliger bruger mere end 40 pct.
af det samlede energiforbrug i Danmark, og at det især er på renoveringssiden, der er noget at komme efter, så skal vi selvfølgelig løbende vurdere det nøje.
Men det har for os også været vigtigt at holde os inden for den ramme til fremrykning, som tidligere har været aftalt.
Så det er bare der, at jeg gerne vil kvittere for den enighed, der er, om, at vi løbende følger op på det, og jeg skal nok sikre, at redegørelsen og tallene kommer frem.
Derudover har der været lidt diskussion i forhold til, hvad det er for nogle begreber, vi har tilsluttet os, og der skal jeg bare understrege, at regeringen har tilsluttet sig den aftale, som lå i forvejen.
Det er klart, at regeringen selvfølgelig respekterer aftalen, idet et af regeringspartierne, altså De Radikale, var med i aftalen, sådan som det altid har været kutyme her i Folketinget.
Jeg kan nævne en lang række andre eksempler på det tidligere regeringsskifte, hvor andre partier ikke var med, men så tilsluttede sig en aftale, sådan er det.
Men det er også klart, at vi ønsker at foretage ændringer i aftalen, og der vil vi selvfølgelig indkalde forligspartierne til et forhandlingsmøde om det; det nævnte jeg også i vores forhandlinger.
Hvad angår opgørelsen af ghettoområderne og brugen af ghettobegrebet, er regeringen enig i det og lige præcis det, som De Radikale var med i aftalen på.
Det er vigtigt at sige, og det fremgår jo også af bilaget til aftalen, og vi vil selvfølgelig drøfte eventuelle ændringer med vores forligspartier.
Så var der en enkelt bemærkning fra hr.
Lars Dohn om beboerdemokratiet.
Jeg har jo selv arbejdet inden for det almene boligområde i 10 år og kender beboerdemokratiet, og der er ingen tvivl om, at vi selvfølgelig skal respektere det.
Men måtte jeg ikke sige, at jeg ikke kender nogen eksempler på, at boligorganisationen har gennemtrumfet noget over for beboerne, som ikke var vedtaget i beboerdemokratiet.
Det er det ene.
Lad mig som det andet så bare sige, at der kan være nogle grelle eksempler nogle steder – dem kender hr.
Lars Dohn godt fra sit arbejde på boligområdet – hvor der øverst oppe på en etage bor beboere, og hvor det drypper igennem, og hvor alle dem, der bor nedenunder, bare siger, at de er ligeglade med, at det drypper igennem, og at de vil spare de penge.
Derfor er det lidt nødvendigt, at der er en enkelt musefældeklausul her.
Jeg kender faktisk ingen eksempler på det, men det kan godt være, at der eksisterer et enkelt eksempel, og det er derfor, den er inde.
Men jeg kender ikke eksempler på større renoveringer, hvor man har set, at de bare gennemtrumfer det uden om beboerdemokratiet.
Jeg har selv deltaget i en masse renoveringer på det her område og har stor respekt for det beboerdemokrati, der jo selv skal betale huslejeforhøjelsen her.
Jeg kender ikke nogen eksempler på det, men skulle der være enkelte eksempler på det, så lad os se på det.
Jeg tror bare, det er vigtigt, at der er den musefældeklausul, for det kan ikke nytte noget, at man kan stemme imod nødvendige renoveneringer af f.eks.
tagkonstruktioner, tag og sådan nogle ting.
Men når det er sagt, vil jeg i dag glæde mig over, at vi er nået et vigtigt skridt i regeringens kickststart.
Som hr.
Jan Johansen sagde, er det 5.100 nye arbejdspladser, og det er altså vigtigt, uanset hvad man mener om en kickstart, at de håndværkere, som vi i dag betaler understøttelse til, foretager sig noget ganske fornuftigt.
Og det her er en vigtig ting, for vi trænger til at få energirenoveret vores bygninger – det trænger vi til – vi har en pukkel inden for vores almene sektor, så lad os da benytte de håndværkere, som alligevel går og får understøttelse og ikke betaler så meget i skat, fordi understøttelsen ikke er så høj, til at lave noget ganske fornuftigt.
Så jeg glæder mig til at få sat gang i det videre arbejde, og tak for tilslutningen.