Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 25 Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Børn og UndervisningNovember 2011
Sagsnr.: 062.95K.301
HøringsnotatForslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddan-nelser(Midlertidig forhøjelse af arbejdsgiverbidrag, videreførelse af praktikpladsfremmende foranstaltningerog adgang til skolepraktik m.v.)I. IndledningLovforslaget blev den 17. november 2011 sendt i høring hos 40 myndigheder og organisationer m.v. ogoffentliggjort på Høringsportalen.Af de 40 hørte har 23 afgivet høringssvar inden fristens udløb kl. 16.00 den 22. november 2011. Der-udover har Dansk Erhverv uopfordret afgivet en udtalelse inden høringsfristens udløb. I 9 høringssvarinkl. udtalelsen fra Dansk Erhverv er der bemærkninger til lovforslaget. Liste med angivelse af, hvemder har svaret, og hvem der har afgivet bemærkninger, indgår i høringsnotat.Ministeriet for Børn og Undervisning vurderer, at de indkomne høringssvar ikke giver anledning tilændringer i lovforslaget.II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget:1. Generelle bemærkninger:Der er almindelig tilslutning til lovforslaget. Dog kan arbejdsgiverorganisationerne generelt ikke tilsluttesig, at præmie- og bonusordningen videreføres.Enkelte høringsparter har fundet anledning til at kommentere på emner, der ikke er omfattet af lovfors-laget. Kommentarerne er ikke medtaget i høringsnotatet.2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte emner:a) Videreførelse af præmieringsordningen med midlertidig forhøjelse af arbejdsgiverbidragDansk Arbejdsgiverforening (DA) kan ikke tilslutte sig videreførelse af præmie-, løntilskuds- og bonus-ordningerne. DA finder, at præmieringsordningen i 2012 ikke står i rimeligt forhold til udgifterne forvirksomhederne, specielt for virksomheder med mange ufaglærte og højtuddannede medarbejdere, ateffekten af præmieringsordningen har været marginal, at der ikke er foretaget grundige analyser af effek-ten, samt at videreførelsen af ordningerne ikke er klart afgrænset til 2012.Finanssektorens Arbejdsgiverforeningtilkendegiver, at der vil ske en økonomisk skævvridning, der gårud over de videnstunge erhverv, hvor det typisk ikke er lige så relevant at oprette erhvervsuddannelses-praktikpladser som indenfor andre erhverv.KL har et standardforbehold for kommunaløkonomiske konsekvenser.Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) tilkendegiver betænkeligheder vedden omfordeling af midler, der sker mellem erhvervsområder med tradition og behov for en stor andelaf faglærte og erhvervsområder, hvor dette ikke er tilfældet. Det forhøjede AER-bidrag vil opleves som
Ministeriet for Børn og UndervisningNovember 2011
Sagsnr.: 062.95K.301
byrdefuldt og urimeligt. SALA tilkendegiver endvidere, at effekten på antallet af de indgåede uddannel-sesaftaler ikke modsvarer omfordelingen af midler og den dermed forbundne administration.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDer er 8.200 praktikpladssøgende elever, hvoraf ca. 4.000 er i skolepraktik. Manglen på praktikpladserbidrager til, at for mange falder fra erhvervsuddannelserne. Formålet med videreførelse af præmie-,løntilskuds- og bonusordningerne er at styrke arbejdsgivernes incitament til at indgå uddannelses- ogpraktikaftaler. Indsatsen for flere praktikpladser er et afgørende led i arbejdet med opfyldelse af mål-sætningen om, at 95 procent af alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse.Den foreslåede forhøjelse af arbejdsgiverbidraget er nødvendig for finansieringen af den foreslåedevidereførelse af præmie-, løntilskuds- og bonusordningerne. Ordningerne er samlet set udgiftsneutralefor arbejdsgiverne under ét, men indebærer en omfordeling fra virksomheder, der ikke tager elever, tilvirksomheder, der gør, og understreger dermed virksomhedernes ansvar for at sikre uddannelse tilfremtidens faglærte. Indsatsen skal skabe flere uddannelsesmuligheder for de unge og skal sikre, at denfremtidige efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft kan imødekommes.Ordningerne sondrer alene mellem arbejdsgivere, der indgår uddannelsesaftale om erhvervsuddannelseog praktikaftale om erhvervsgrunduddannelse. Der sondres ikke mellem brancher eller erhverv ellermellem virksomheder på baggrund af personalesammensætning.Det fremgår af lovforslaget, at børne- og undervisningsministeren i folketingsåret 2012-13 fremsætterforslag for Folketinget om revision af de bestemmelser i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, der om-handler præmie-, løntilskuds- og bonusordningenBemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.b) Opnåelse af ret til 4. bonusrate 630 dage efter prøvetidens udløbB-SOSU og SOSU-Lederforeningen finder, at rateopbygningen er uhensigtsmæssig for social- og sund-hedsuddannelsen, da denne uddannelse typisk er opbygget med længerevarende introducerende skole-forløb.Dansk Erhverv og Finanssektorens Arbejdsgiverforening foreslår, at ret til 4. bonusrate opnås fx 610dage efter prøvetidens udløb. Baggrunden for forslaget er, at hovedforløbet i de merkantile uddannelsersom regel varer 2 år, og at det er almindeligt, at eleverne er på skoleophold i prøvetiden, hvorved prø-vetiden forlænges med det resultat, at udbetalingstidspunkterne for bonusraterne rykkes. Derfor er derordinære uddannelsesaftaler, som varer mindre end 630 dage efter prøvetidens udløb, hvilke medfører,at arbejdsgiveren ikke opnår ret til 4. bonusrate.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMed den foreslåede videreførelse af de gældende regler er erhvervsuddannelserne stillet lige med hen-syn til den varighed en uddannelsesaftale skal have efter udløbet af prøvetiden på tre måneders praktik-tid for at udløse den fulde bonus.Arbejdsgivere og skoler kan tilrettelægge uddannelsesaftalernes praktik- og skoleperioder sådan, at sko-leophold ikke står i vejen for arbejdsgiverens opnåelse af ret til udbetaling af bonusrater, hvis ønsket
Ministeriet for Børn og UndervisningNovember 2011
Sagsnr.: 062.95K.301
herom vejer tungere for arbejdsgiveren end ønsket om at elever har været på skoleophold inden forprøvetiden.Med den gældende lovgivning kan vanskelighederne for de merkantile uddannelser med at opnå ret tilden sidste bonusrate imødegås på forskellig vis, fx på følgende måder:Virksomhederne kan sikre sig den fulde bonus ved at lade eleverne påbegynde praktikuddannel-sen senest tre måneder før 1. skoleperiode i hovedforløbet.Skolerne kan i samarbejde med virksomhederne træffe beslutning om en passende placering afundervisningen i forhold til prøvetiden, fx ved en hyppigere påbegyndelse af hovedforløbenes1. skoleperiode.Virksomheder og elever har frit skolevalg, så der er mulighed for at vælge en skole, hvor 1. sko-leperiode i hovedforløbet starter efter prøvetiden.Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer.c) Tre måneders reglen i AER-lovens § 16, stk. 1, § 16 a, stk. 1, og § 17, stk. 2.Dansk Arbejdsgiverforening (DA) mener, at reglen, om at aftaleforholdet skal være påbegyndt senesttre måneder efter indgåelsen for at kunne udløse ret til præmie, løntilskud og bonus, har haft en negativeffekt på aftaleindgåelsen i 2011 og foreslår, at fristen på tre måneder forlænges med den tid, der omfat-ter skoledelen af grundforløbet, dog således at fristen maksimalt bliver på ni måneder.Finanssektorens Arbejdsgiverforening finder reglen, om at uddannelsesaftaler skal være påbegyndt se-nest tre måneder efter indgåelsen for at udløse ret til præmie, løntilskud og bonus, uhensigtsmæssig forfinanssektoren, der har en lang tradition for, at virksomheder indgår uddannelsesaftaler i januar/februarmed begyndelse i august.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerI forhold til tre måneders fristen bemærkes, at det drejer sig om den gældende regel om, at der maksi-malt må være forløbet tre måneder fra det tidspunkt, hvor elev og arbejdsgiver har underskrevet ud-dannelses- eller praktikaftalen, til det tidspunkt, hvor eleven starter i praktik eller skole med løn pågrundlag af aftalen, hvis aftalen skal kunne udløse præmie og bonus til virksomheden.En uddannelsesaftale skal være indgået senest ved aftaleforholdets begyndelse og kan indgås når somhelst forud for dette tidspunkt. Inden for erhvervsuddannelserne er der mere end 100 uddannelser, ogder findes ikke en generel praksis for, hvornår uddannelsesaftaler bliver indgået.Bestemmelsen om, at præmie- og tilskudsordningen kun gælder aftaler indgået inden for tre månederfør aftaleforholdets begyndelse er indført ved en lovændring i 2010 for at sikre, at den midlertidigepræmie- og bonusordning tilgodeser arbejdsgivere, som indgår uddannelsesaftaler, som påbegyndes ioverskuelig fremtid dels i forhold til tidspunktet for aftalens indgåelse og dels i forhold til tidspunktetfor ordningens fremtidige ophør.En frist af variabel varighed som foreslået af DA vil medføre store administrative byrder for erhvervsli-vet og AER samt et uforudsigeligt, ekstra træk på AER’s midler i forbindelse med eventualforpligtelsersom følge af aftaler, som først bliver aktuelle og kendt i AER-systemet op til ni måneder efter den mid-lertidige ordnings fremtidige ophør.
Ministeriet for Børn og UndervisningNovember 2011Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Sagsnr.: 062.95K.301
d) Uddannelsesaftaler om social- og sundhedsuddannelsens trin 2 uden prøvetidArbejdsgivernes Elevrefusion (AER) gør opmærksom på, at lovforslaget forudsætter en tilpasning afAERs it-system, så det kan håndtere at trin 2-aftaler i social- og sundhedsuddannelsen uden prøvetidikke udløser præmie og bonus.B-SOSU og SOSU-Lederforeningen er bekymrede for, hvorvidt det kan have en negativ afsmitningsef-fekt på antallet af indgåede uddannelsesaftaler, at uddannelsesaftaler om social- og sundhedsuddannel-ses trin 2, der ikke indeholder prøvetid, og som indgås efter den 31. december 2011, ikke vil udløsepræmie og bonus.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerFor at tage højde for de – ganske vist ikke fuldt ud berettigede – forventninger, som var skabt i kom-munerne vedtog Finansudvalget i marts 2011 et aktstykke, som også gav præmie og bonus for aftalerom social- og sundhedsuddannelsens trin 2, der ikke indeholdte prøvetid. Nu har alle så haft 2011 til attilpasse sig de gældende regler om prøvetid, hvorfor der ikke længere er grund til at have særordningen.Ministeriet vil indgå i dialog med AER om it-spørgsmålet.Med hensyn til B-SOSU og SOSU-Lederforeningens bekymring for en eventuel negativ afsmitningsef-fekt på antallet af indgåede uddannelsesaftaler om social- og sundhedsuddannelsens trin 2 bemærkesendvidere, at der i forlængelse af trepartsaftalen fra 2007 er fastsat konkrete måltal for antallet af prak-tikpladser på social- og sundhedsuddannelserne, herunder social- og sundhedsuddannelsens trin 2. Detskal i den forbindelse bemærkes, at store dele af de kommunale uddannelsesaftaler om social- og sund-hedsuddannelsens trin 2 fortsat kan udløse præmie og bonus, fx hvis eleven havde en uddannelsesaftalevedrørende trin 1 med en anden kommune, eller hvis eleven har gennemført den tidligere social- ogsundhedshjælperuddannelse.Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer.e) Forlængelse af den midlertidige ordning vedr. adgang til skolepraktikUddannelsesforbundet mener, at ordningen bør gøres permanent.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerLovforslaget følger den politiske aftale. Der henvises til den foreslåede revisionsbestemmelse i lovfors-lagets § 2, nr. 1.Bemærkningen giver således ikke anledning til ændringer.III. Høringssvar uden bemærkninger til lovforslaget:Danmarks VejlederforeningDanske Erhvervsskoler – BestyrelserneDanske Erhvervsskoler – LederneDatatilsynetForstanderkredsen for produktionsskoler og produktionshøjskolerFSR – danske revisorerFunktionærernes og Tjenestemændenes FællesrådHåndværksrådet
Ministeriet for Børn og UndervisningNovember 2011Konkurrence- og ForbrugerstyrelsenLandboungdomLandsforeningen af ProduktionsskoleledereLandsorganisationen i DanmarkProduktionsskoleforeningenRigsrevisionenRådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
Sagsnr.: 062.95K.301
Ministeriet for Børn og UndervisningNovember 2011
Sagsnr.: 062.95K.301
Oversigt over høringssvar vedrørendeudkast til forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om er-hvervsuddannelser.
22. november 2011Nr.Myndigheder og organisationerm.v.Afgivet hø-ringssvar(p.t.) ja/nejJaJaNejJaJaJaJaJaNejNejJaNejNejNejNejJaNejJaJaJaNejJaJaJaJaNejNejNejJaJaxxxxxxxxx
Ingen bemærk-ninger til forsla-get
Bemærkningerxx
1 Arbejdsgivernes Elevrefusion2 Bestyrelsesforeningen for Social- ogSundhedsskoler3 Danmarks Evalueringsinstitut4 Danmarks Vejlederforening5 Dansk Arbejdsgiverforening6 Dansk Erhverv7 Danske Erhvervsskoler – Bestyrel-serne8 Danske Erhvervsskoler – Lederne9 Danske Landbrugsskoler10 Danske Regioner11 Datatilsynet12 De Samvirkende Invalideorganisati-oner13 Det Centrale Handicapråd14 Erhvervsskolelederne i Danmark15 Erhvervsskolernes Elevorganisation16 Finanssektorens Arbejdsgiverfor-ening17 Foreningsfællesskabet Ligeværd18 Forstanderkredsen for produktions-skoler og produktionshøjskoler19 FSR – danske revisorer20 Funktionærernes og Tjenestemæn-denes Fællesråd21 Handelsskolernes Lærerforening22 Håndværksrådet23 Kommunernes Landsforening24 Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen25 Landboungdom26 Landbrug & Fødevarer27 Landselevbestyrelsen for det pæda-gogiske område28 Landselevbestyrelsen for social- ogsundhedsområdet29 Landsforeningen af Produktionssko-leledere30 Landsorganisationen i Danmark
xxxxxx
x
Ministeriet for Børn og UndervisningNovember 201131 Landssammenslutningen af Han-delsskoleelever32 Lederne33 Produktionsskoleforeningen34 Professionshøjskolernes Rektorkol-legium35 Rigsrevisionen36 Rådet for de Grundlæggende Er-hvervsrettede Uddannelser37 Rådet for Etniske Minoriteter38 Sammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgiverforeninger39 SOSU-lederforeningen40 Uddannelsesforbundet41 UU49/LederforsamlingenNejNejJaNejJaJaNejJaJaJaNejxxx
Sagsnr.: 062.95K.301
xxx