Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 21
Offentligt
1055335_0001.png
1055335_0002.png
1055335_0003.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
12. december 2011
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. december 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 1 (L 21), som hermed besvares.
J.nr. 2011-0011775

Spørgsmål nr. 1:

”Udvalget anmoder om ministerens kommentarer til henvendelsen fra Rejsearbej-dere.dk, jf L 21 - bilag 4, og herunder bl.a. hvor mange flere, der vil komme på før-tidspension og sygedagpenge, jf. henvendelsen side 1, næstnederste afsnit?”

Endeligt svar:

Rejsearbejdere.dk anfører, at deres høringssvar ikke er blevet kommenteret. I hø-ringsnotatet er alle indkomne høringssvar blevet kommenteret. Overordnede be-tragtninger har også fået et overordnet svar. Rejsearbejdere.dks bemærkninger blevanset for overordnede betragtninger om Tilbagetrækningsreformen som helhed ogblev derfor også behandlet overordnet.Henvendelsen fra Rejsearbejdere.dk, der refereres til i nærværende spørgsmål, dre-jer sig om lovforslaget om ændring af fleksydelsen mv. En tilsvarende henvendelseom lovforslaget, der ændrer efterlønsreglerne, er der af udvalget udbedt kommenta-rer til i spørgsmål 2 til L 19. Nedenfor kommenteres henvendelse om fleksydelsemv.Rejsearbejdere.dk anfører, at lovforslaget vedtages på et forkert grundlag, idet ti-derne har ændret sig meget siden Velfærdskommissionen blev nedsat i september2003 og Velfærdsaftalen blev udmøntet i 2007. Der var højkonjunktur dengang, ogledigheden var på omkring det halve af, hvad den er nu, ligesom der var 42.000 ifleksjob, hvor der nu er over 53.000, samt at dette er medvirkende til at normaleerhvervstagere ikke kan bibeholde ret til dagpenge og efterløn.Grundlaget for lovforslaget er indholdet af den aftale om senere tilbagetrækning,som Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Radikale Venstreindgik i maj 2011. Derudover skal det bemærkes, at den demografiske udviklingmedfører, at der alt andet lige bliver færre i arbejdsstyrken og flere udenfor i dekommende år.Omkring spørgsmålene vedrørende indekseringsbestemmelsen, skal det bemærkes,at efter gældende regler skal fleksydelsesalderen indekseres første gang i 2015 ogherefter hvert 5. år. Tilsvarende skal folkepensionsalderen indekseres første gang i2015 og herefter hvert 5. år. Indekseringsreglerne om henholdsvis fleksydelsesal-
deren og folkepensionsalderen tilsvarer hinanden og følges ad, således af fleksy-delsesalderen i praksis vil være et fast antal år før folkepensionsalderen.Det er foreslået i lovforslaget, at der fremover ikke skal være en særskilt indekse-ring af fleksydelsesalderen, men at fleksydelsesalderen i stedet skal ændres somfølge af ændringer i folkepensionsalderen. Dette fastholder principperne med atfleksydelsesalderen og folkepensionsalderen følges ad, men fjerner samtidig beho-vet for § 39 a, som pålægger den til enhver tid siddende beskæftigelsesminister atfremsætte lovforslag om revision af fleksydelsesalderen hvert femte år fra og med2015.Forslaget er i tråd med aftalen om senere tilbagetrækning, hvori det blandt andet eraftalt, at indekseringsmekanismen fortsat skal udvikle sig på samme måde som be-sluttet med Velfærdsaftalen.Rejsearbejdere.dk anfører, at lovændringen vil påvirke personer med nedsat hel-bred og livskvalitet, og foreslår, at der ikke skal gælde samme aldersgrænser somfor efterløn. Derudover spørges hvor mange flere vil der komme på førtidspensionog sygedagpenge.Det fremgår udtrykkeligt af Tilbagetrækningsaftalen, at fleksydelsesordningen skalfølge efterlønsordningen, således at personer i fleksjob får samme tilbagetræk-ningsmuligheder som andre, jf. også ovenfor.Tilbagetrækningsreformen er aftalt af Venstre, Det Konservative Folkeparti, DanskFolkeparti og Radikale Venstre i maj 2011. Efter valget i september 2011 er derstadig et flertal i Folketinget for at gennemføre tilbagetrækningsreformen. Derforhar jeg fremsat de lovforslag, der skal til, for at reformen kan gennemføres, herun-der L 21 med ændringer af fleksydelsesordningen.Når det er sagt, så er jeg meget bevidst om, at personer visiteret til fleksjob har ennedsat arbejdsevne, og derfor også kan være mere udsat end andre dele af befolk-ningen. Det er en del af førtidspensionsreformen fra 2000, at hvis en fleksjobpersonikke længere har en arbejdsevne, der muliggør at vedkommende kan opretholde etfleksjob, kan vedkommende få førtidspension. Derudover vil jeg nævne, at vi vedde kommende forhandlinger om en ny førtidspension også vil have fokus på initia-tiver, der kan hjælpe personer visiteret til fleksjob til at finde arbejde, som passer tilderes evner.Med hensyn til forventningerne til hvor mange flere der vil komme på sygedag-penge og førtidspension skal jeg henvise til svar på spørgsmål 419 (AMU alm. del)af 4. juli 2011, hvor det oplyses, at det med en vis usikkerhed skønnes, at Aftaleom senere tilbagetrækning vil medføre knap 18.000 flere helårspersoner på førtids-pension i 2020 i Danmark i forhold til en situation uden en aftale om senere tilba-getrækning. Dertil kommer knap 5.000 flere helårspersoner på sygedagpenge.
2
Med hensyn til de anførte tal mv. under overskriften ”Redegørelse for ledighedstal.Danmarks Statistik” opfatter jeg afsnittet som en nærmere redegørelse for, ellerunderbygning af, de synspunkter om forskellen mellem ledighedstal mv. i dag iforhold til tidligere, som indgår i de afsnit som er kommenteret i 3. afsnit i nærvæ-rende svar.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3