Socialudvalget 2011-12
L 200 Bilag 8
Offentligt
1154294_0001.png
1154294_0002.png
1154294_0003.png
1154294_0004.png
Til lovforslag nr.L 200
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 4. september 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov omaktiv socialpolitik, lov om social pension og andre love(Ændret regulering af forskellige indkomstoverførsler i årene 2016-2023 samt forhøjelse af den supplerende pensionsydelse ogpensionstillæg til folkepensionister)[af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]1. ÆndringsforslagSocial- og integrationsministeren har stillet 1 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til1. behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og social- og integrationsministeren sendteden 9. juli 2012 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del –bilag 359. Den 14. august 2012 sendte social- og integra-tionsministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Dansk Handicap Forbund ogLandsforeningen LEV.Social- og integrationsministeren har over for udvalgetkommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til social- og integra-tionsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, V, RV, SF med undtagelse af Öz-lem Sara Cekic og KF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (DF) vil redegøre for sin stillingtil lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemmefor det stillede ændringsforslag.For Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er det enmærkesag, at der er fokus på de svagest stillede grupper idet danske samfund. Dansk Folkeparti finder ikke, at dermed skattereformen tages tilstrækkeligt hensyn til dennegruppe af medborgere og finder, at reformen generelt har ensocial ubalance, hvor der skabes større skel mellem de bor-gere, der er på arbejdsmarkedet, og de borgere, der er udenfor arbejdsmarkedet. Det vil nemlig være effekten af rege-ringens forslag, når der fremover reguleres med endnu min-dre end satsreguleringsprocenten, der i forvejen er lavereend lønudviklingen.Et positivt element i lovforslaget er, at ældrecheckenforeslås forhøjet. Dette er noget, som Dansk Folkeparti ge-rne er med til at gennemføre og finde finansiering til. Derforhar vi under 1. behandling og ved at stille udvalgsspørgs-mål, opfordret til, at lovforslaget deles i to lovforslag, sådansom regeringen også oprindeligt havde udformet forslagene,da de blev sendt i høring. Dette har ministeren ikke ønsket atimødekomme, hvilket er yderst beklageligt. Ældrecheckener indført på initiativ fra Dansk Folkeparti og har gennemårene været med til at bidrage til at forbedre en for modta-gerne ofte økonomisk presset hverdag.Dansk Folkeparti finder det kritisabelt, at lovforslaget erblevet hastet igennem, da indholdet af forslaget er noget, dervil påvirke mange danskere i fremtiden. Processen med atindgå skatteaftalen forløb over kort tid, hvilket også har af-
AX014332
2
stedkommet, at der i de efterfølgende uger kom udmeldingerfra nogle aftaleparter om, at der er områder, der ønskes ænd-ret. At et forslag sendes i høring i juli måned er uaccepta-belt, hvilket også fremgår af nogle høringssvar. Dette stem-mer ikke overens med de løfter, som regeringen kom medved sin tiltrædelse, om, at høringer skulle foregå på ordent-lig vis med hensyn til frister og tidspunkter, samt hvem derskulle høres. Dette har ikke været tilfældet med dette lovfor-slag.Etandet mindretali udvalget (EL og Özlem Sara Cekic(SF)) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer imod lov-forslaget. Ministeren har bekræftet, at ca. 900.000 pensioni-ster, førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere, dagpen-gemodtagere og andre på overførselsindkomster kommer tilat betale for, at folk, der er i beskæftigelse, kan få skattelet-telser. Det sker ved at forringe reguleringen af overførsels-indkomsterne med yderligere 5,1 pct. oven i den gældendesatsregulering, der i sig selv betyder, at overførselsindkom-sterne hvert eneste år sakker yderligere bagud i forhold tillønudviklingen. Det er eksempelvis blevet bekræftet, at detfor en dagpengemodtager vil betyde et yderligere efterslæb iforhold til lønudviklingen på 13.000 kr. om året, når skatte-reformen er fuldt indfaset. Det er også bekræftet, at skatte-lettelserne især kommer de højtlønnede til gode. Det er aso-cialt, og det er i direkte strid med regeringens egen målsæt-ning om at mindske ulighed og fattigdom. Det vil samtidigudhule dagpengenes værdi og på den måde bidrage til at un-dergrave a-kasse-forsikringen. Enhedslisten er enig med Rå-det for Socialt Udsatte, der i deres høringssvar bl.a. skriver:»Forslaget medfører derfor en yderligere marginalisering afborgere på overførselsindkomster og skubber socialt udsatteog sårbare mennesker længere væk fra fællesskabet. Detgælder både i konkret leveniveau og med de signaler refor-men sender«.
Ettredje mindretali udvalget (LA) vil ved 3. behandlingaf lovforslaget stemme hverken for eller imod lovforslaget.Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. ÆndringsforslagÆndringsforslagAfsocial- og integrationsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 31)Før nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 17, stk. 1,ændres »jf. dog stk. 7 og 8« til: »jf. dogstk. 9 og 10.«02.I§ 17, stk. 2,ændres »stk. 1, 7 og 8« til: »stk. 1, 9 og10.««[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at dermed lovforslagets § 3, nr. 2, indsættes nyt stk. 6 og 7 i § 17lov om fleksydelse, hvorefter stk. 6-8 bliver stk. 8-10.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S) Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn Langhoff (S)Julie Skovsby (S) Hans Vestager (RV) Liv Holm Andersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Özlem Sara Cekic (SF)fmd.Annette Vilhelmsen (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V) Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V)Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF)Christian Langballe (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)
4744221716
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)
98111
3
Enhedslisten (EL)
12
Javnaðarflokkurin (JF)
1
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 200Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra social- og integrationsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 5/7-12 fra Landsforeningen LEV vedr. skattelettelserBrev af 2. august 2012 om skattereform, fra Dansk Handicap ForbundÆndringsforslag, fra social- og integrationsministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 200Spm.nr.1234TitelSpm. om ministerkommentar til henvendelse om skattelettelser, til so-cial- og integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerkommentar til brev om skattereform, til social- ogintegrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at dele lovforslaget op i to selvstændige lovforslag, til social-og integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om OECD’s fattigdomsgrænse og EU’s grænse for risiko for fat-tigdom som konsekvens af den samlede skattereform, til social- og in-tegrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for faldet i niveauer for de forskellige typer afindkomstoverførsler i forhold til forskellige lønniveauer, til social- ogintegrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange personer reduktionen i indkomstoverførsler for-udsættes at omfatte, til social- og integrationsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor mange førtidspensionister på den gamle førtidspen-sionsordning der skønnes at ville have fordel af at skifte til den nyepensionsordning, til social- og integrationsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke forudsætninger der er afgørende for, om det vil væreen fordel at skifte fra gammel til ny førtidspension, til social- og inte-grationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken rådgivning der stilles til rådighed i forbindelse medovergangen fra gammel til ny førtidspension, til social- og integra-tionsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det vil være muligt for en førtidspensionist, derfortryder overgangen fra gammel til ny pension, at få genetableret singamle pensionsordning, til social- og integrationsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvilket signal ministeren synes at beskæringen af regulerin-gen af førtidspensionen til fordel for skattelettelser sender, til social-og integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at kompensere isæryngre førtidspensionister, til social- og integrationsministeren, og mi-nisterens svar herpå
5
6
7
8
9
10
11
12