Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 2 Bilag 3
Offentligt
1033353_0001.png
1033353_0002.png
1033353_0003.png
NOTAT
20. oktober 2011

Høringsnotat vedrørende forslag til ændring af lov om garantifond

for indskydere og investorer og ligningsloven (Tabskaution ved brug

af medgiftsordning)

1. Indledning

Forslag til ændring af lov om garantifond for indskydere og investorer ogligningsloven (Tabskaution ved brug af medgiftsordning) blev sendt ihøring den 12. oktober 2011, med høringsfrist tirsdag den 18. oktober2011 kl. 16.00 til i alt 70 myndigheder og organisationer.Erhvervs- og Vækstministeriet har efter høringen modtaget 21 hørings-svar, hvoraf fire har haft bemærkninger til forslaget og to ikke har ønsketat afgive bemærkninger.To af de hørte parter har afgivet generelle bemærkninger til lovforslaget,mens tre har haft substantielle bemærkninger til bemærkninger til lovfors-laget, der gennemgås og kommenteres nærmere nedenfor.

2. Generelle bemærkninger

Finansrådet har tilkendegivet at kunne støtte lovforslaget og har udtrykttilfredshed med, at lovforslaget er søgt fremmet hurtigst muligt.FTF har bemærket at lovændringen opfylder lovforslagets bemærkningerom, at det er et bærende princip, at den finansielle sektor selv skal betaleomkostningerne for afvikling af nødlidende pengeinstitutter.

3. Bemærkninger til konkrete emner

Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgendeoverordnede opdeling:3.1 Anvendelsesområdet3.2 Beregning af krav3.2 Grønland

3.1 Anvendelsesområdet

Lokale Pengeinstitutter henviser til, at det fremgår af bemærkningerne tillovforslaget, at der er risiko for, at flere små og mellemstore pengeinsti-tutter vil få solvensproblemer frem mod 2013. Det fremgår endvidere, aten række små og mellemstore pengeinstitutter vil få vanskeligt ved atskaffe den likviditet, der vil være nødvendig, når de individuelle statsga-rantier udløber i 2012 og 2013, ligesom den fornyede uro på de globalefinansielle markeder har skabt yderligere usikkerhed om institutternesadgang til finansiering.
2/3
Lokale Pengeinstitutter mener, at det bør fremgå af bemærkningerne, atudfordringerne vedrørende solvens og likviditet gælder for alle pengein-stitutter i Danmark, uanset størrelse.Kommentar:Det fremgik af forhandlingerne i den brede forligskreds bag bankpakker-ne, at der var enighed om fire nye initiativer, der skulle styrke tilliden tilden danske banksektor. En del af disse initiativer vedrørte en styrkelse af”medgiftsordningen” samt forberedelse af kommende regler om syste-misk vigtige banker (SIFI).Henvisningen i lovforslagets bemærkninger til små og mellemstore insti-tutter følger den politiske aftale af 25. august 2011 samt aktstykke 118 af7. september 2011 og skyldes alene, at initiativet skal ses i sammenhængmed, at der samtidig foreslås et separat arbejde for håndteringen af sy-stemisk vigtige banker.Det skal dog understreges, at ordningen kan finde anvendelse på allepengeinstitutter, hvis kravene til anvendelsen til ordningen er opfyldt, jf.aktstykke 118 af 7. september 2011.

3.2 Beregning af krav

Af Finansrådets bemærkninger fremgår det, at det bør præciseres i loveller de specielle bemærkninger til forslagets § 1, nr. 1, at statens tab påde individuelle statsgarantier ved anvendelse af den udvidede medgifts-ordning ikke skal indregnes, når tabet efter endt afvikling af den røde delaf banken gøres op med henblik på at gøre krav gældende overfor Garan-tifonden for indskydere og investorer i henhold til den stillede tabskau-tion.KommentarDet fremgår allerede af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1,n. 1, at ”Den medgift, som Finansiel Stabilitet A/S har tilført dattersel-skabet i henhold til medgiftsordningens model II (svarende til statensforventede tab på den over for det nødlidende pengeinstitut stillede indi-viduelle statsgaranti), indgår ikke i opgørelsen af Finansiel StabilitetA/S’ tab.”Det betyder således, at statens tab på de individuelle statsgarantier vedanvendelse af den udvidede medgiftsordning ikke skal indregnes, nårtabet efter endt afvikling af den røde del af banken gøres op.

3.3 Grønland

Grønlands Selvstyre, Departementet for Erhverv og Arbejdsmarked anbe-faler i deres høringssvar, lovens efterfølgende ikraftsættelse for Grønland.
3/3
Kommentar:Det er intentionen at sætte loven i kraft for Grønland samtidig med denøvrige del af initiativerne fra aktstykket 181 af 7. september 2011.