Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 2 Bilag 1
Offentligt
1030833_0001.png
1030833_0002.png
1030833_0003.png
1030833_0004.png
1030833_0005.png
1030833_0006.png
1030833_0007.png
1030833_0008.png
Lovforslag nr.L 2
Folketinget 1753-54
Fremsat den 12. oktober 2011 af erhvervs- og vækstministeren (Ole Sohn)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om en garantifond for indskydere og investorer(Tabskaution ved brug af udvidet medgiftsordning)§1I lov om en garantifond for indskydere og investorer, jf.lovbekendtgørelse nr. 133 af 22. februar 2011, som ændretved § 30 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og § 1 i lov nr. 619 af14. juni 2011, foretages følgende ændringer:1.§ 2 a, stk. 1,affattes således:»§ 2 a.Overtager et datterselskab til Finansiel StabilitetA/S et pengeinstituts virksomhed eller dele heraf efter kapi-tel 4 b i lov om finansiel stabilitet eller efter medgiftsordnin-gens model II som beskrevet i akt nr. 181 af 7. september2011, så skal Fonden via afviklingsafdelingen stille en tabs-kaution over for Finansiel Stabilitet A/S for Finansiel Stabi-litet A/S’ kapitalisering af datterselskabet, for Finansiel Sta-bilitet A/S’ tildeling af likviditetsramme til datterselskabetog for eventuelt underskud i Finansiel Stabilitet A/S’ datter-selskab som følge af afviklingen.«§2I lov om påligningen af indkomstskat til staten(ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1365 af 29.november 2010, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 619 af 14.juni 2011 og senest ved § 3 i lov nr. 624 af 14. juni 2011,foretages følgende ændring:1.§ 7 B, stk. 2, 2. pkt.,affattes således:»Det samme gælder beløb, der udbetales i medfør af § 16k i lov om finansiel stabilitet eller i medfør af akt nr. 181 af7. september 2011 om udvidelse af medgiftsordningen mo-del II.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 23. november 2011.Stk. 2.Loven har virkning fra den 8. oktober 2011.§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kanved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne og Grøn-land med de ændringer, som de færøske og grønlandske for-hold tilsiger.
BP000004Erhvervs- og vækstmin., j.nr.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Baggrund3. Lovforslagets indhold3.1. Tabskaution3.2. Ligningsloven4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder, organisationer mv.10. Sammenfattende skema1. IndledningDer er de senere år gennemført en række foranstaltningerfor at sikre den finansielle stabilitet i Danmark. Indsatsenhar bidraget til at genoprette den finansielle stabilitet i Dan-mark med færrest mulige negative konsekvenser for real-økonomien. Den danske finansielle sektor er i dag genereltsund, og det er vigtigt for samfundsøkonomien og den finan-sielle stabilitet, at der er tiltro til den danske finansielle sek-tor. Der er imidlertid fortsat risiko for, at flere små og mel-lemstore pengeinstitutter vil få solvensproblemer frem mod2013. Endvidere kan en række små og mellemstore pengein-stitutter få vanskeligt ved at skaffe den likviditet, der vil væ-re nødvendig, når de individuelle statsgarantier udløber i2012 og 2013, ligesom den fornyede uro på de globale fi-nansielle markeder har skabt yderligere usikkerhed om insti-tutternes adgang til finansiering.Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-parti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og DetKonservative Folkeparti indgik derfor den 25. august 2011en aftale om en række konsolideringsinitiativer. Initiativernegiver bl.a. bedre muligheder for håndtering af nødlidendepengeinstitutter samt konsolidering af sektoren.En række af konsolideringsinitiativerne i aftalen blev ud-møntet ved aktstykke nr. 181 vedtaget af Folketingets Fi-nansudvalg den 7. september 2011.Et af aktstykkets initiativer vedrører en udvidelse af ”med-giftsordningen”, jf. lov nr. 619 af 14. juni 2011, således atder gives større incitamenter til, at sunde pengeinstitutter vilovertage hele eller dele af nødlidende institutter, før afvik-ling efter kapitel 4 b i lov om finansiel stabilitet (”Bankpak-ke III”) finder anvendelse. Medgiftsordningen udvides på tomåder – model I og model II – der begge indebærer, at sta-ten kan bidrage med en medgift, som svarer til det tab påden til et pengeinstitut stillede individuelle statsgaranti, dermåtte forventes, hvis instituttet skulle afvikles efter reglernei Bankpakke III.Som det også fremgår af akt nr. 181 af 7. september 2011forudsætter den ene af de to udvidelser af medgiftsordnin-gen, den udvidelse der er benævnt som model II, at anven-delsesområdet for tabskautionsordningen, som denne er be-skrevet i § 2 a i lov om en garantifond for indskydere og in-vestorer, udvides. Det kræver en lovændring, og indtil dafølger det af akt nr. 181 af 7. september 2011, at FinansielStabilitet A/S kan indgå aftale med en eller flere andre par-ter, der påtager sig at stille tabskautionen, f.eks. Det PrivateBeredskab for Afvikling af Nødlidende Banker, Sparekasserog Andelskasser (”Det Private Beredskab”).Det har været og er således fortsat et bærende princip, atden finansielle sektor selv skal betale omkostningerne forafvikling af nødlidende pengeinstitutter.Med dette lovforslag skabes der i overensstemmelse medden politiske aftale af 25. august 2011 og akt nr. 181 af 7.september 2011 mulighed for, at Fonden – i lighed medhvad der er gældende i forbindelse med afvikling efter reg-lerne i Bankpakke III – stiller en tabskaution, som dækkerFinansiel Stabilitet A/S’ kapitalisering af det datterselskab,som oprettes til håndtering af dele af det nødlidende penge-institut, for Finansiel Stabilitet A/S’ tildeling af likviditets-ramme til datterselskabet og for eventuelt underskud i Fi-nansiel Stabilitet A/S’ datterselskab som følge af afviklin-gen.2. BaggrundDet følger af § 2 a i lov om en garantifond for indskydereog investorer, at Fondens separate afviklingsafdeling skalanvendes til at stille en tabskaution over for Finansiel Stabi-litet A/S for et eventuelt tab, som Finansiel Stabilitet A/Småtte lide i forbindelse med kapitaliseringen af og tilførslenaf likviditet til et datterselskab, som har overtaget aktivernefra et nødlidende pengeinstitut, samt eventuelt underskud idatterselskabet som følge af afviklingen efter reglerne iBankpakke III.Tabskautionen stillet af Fondens afviklingsafdeling sikrer,at afviklingen af datterselskabet sker uden tab for FinansielStabilitet A/S, og at eventuelle tab som følge af afviklingenbæres af den finansielle sektor gennem afviklingsafdelingen.
3
3. Lovforslagets indhold3.1. TabskautionLovforslaget har til formål at udvide anvendelsesområdetfor tabskautionsordningen, som denne er beskrevet i § 2 a ilov om en garantifond for indskydere og investorer således,at tabskautionsordningen også vil finde anvendelse på hånd-tering af nødlidende pengeinstitutter efter den udvidedemedgiftsordning model II, som beskrevet i akt nr. 181 af 7.september 2011.Med den udvidede medgiftsordning model II er der etable-ret en ordning, hvor Finansiel Stabilitet A/S kan afvikle denusunde del (den røde del) af et nødlidende pengeinstitut(eksklusiv aktiekapital og anden ansvarlig kapital) med enmedgift fra Fonden og indregning af det forventede statsligetab på de individuelle statsgarantier, der ville være opstået,hvis en afvikling skulle have fundet sted efter kap. 4 b i lovom finansiel stabilitet. Et sundt pengeinstitut vil samtidigovertage den sunde del (den grønne del) af det nødlidendepengeinstitut. Indregningen af det forventede statslige tab påden over for det nødlidende pengeinstitut stillede individuel-le statsgaranti sker teknisk ved, at Finansiel Stabilitet A/Syder en medgift til datterselskabet svarende til det forvente-de tab. Ved anvendelsen af model II vil ingen indskydere ogandre ikke-efterstillede kreditorer lide tab.Det følger af akt nr. 181 af 7. september 2011, at det er enforudsætning for Finansiel Stabilitet A/S’ anvendelse af denudvidede medgiftsordning model II, at der foreligger entabskaution for det datterselskab, der oprettes i forbindelsemed overtagelsen af dele af det nødlidende pengeinstitut,som dækker tab, der måtte opstå ved afviklingen.Med lovforslaget foreslås det, at Fondens afviklingsafde-ling skal stille en sådan tabskaution i forbindelse med hånd-tering af nødlidende pengeinstitutter efter den udvidedemedgiftsordning model II. Fondens afviklingsafdeling stillerogså tabskaution for afvikling af nødlidende pengeinstitutterefter den udvidede medgiftsordning model II, hvor overdra-gelse til Finansiel Stabilitet A/S er gennemført før lovensvedtagelse, og hvor en anden part, f.eks. Det Private Bered-skab, derfor har stillet en tabskaution over for Finansiel Sta-bilitet A/S kombineret med, at Fondens afviklingsafdelinghar stillet en tabskaution over for Finansiel Stabilitet A/S,der er betinget af, at dette lovforslag bliver vedtaget og sat ikraft.Herved sikres det, at afviklingen af datterselskabet opret-tet af Finansiel Stabilitet A/S til afvikling af de røde dele idet nødlidende pengeinstitut efter medgiftsordningen modelII sker uden tab for Finansiel Stabilitet A/S, og at eventuelletab som følge af afviklingen bæres af den finansielle sektorgennem afviklingsafdelingen.I forbindelse med håndteringen af Max Bank A/S eftermedgiftsordningen model II har Finansiel Stabilitet A/S den9. oktober 2011 indgået aftale om to tabskautioner for afvik-lingen af ”den røde del” af Max Bank A/S – en ubetingettabskaution fra Det Private Beredskab, som er maksimerettil 1,5 mia. kr., og en betinget, ubegrænset tabskaution fra
Fondens afviklingsafdeling, som dækker de tab, der måtteopstå ved anvendelse af den udvidede medgiftsordning mo-del II. Med vedtagelsen af lovforslaget vil den stillede tabs-kaution fra Fondens afviklingsafdeling blive effektiv fra den9. oktober 2011 og dermed ubetinget samtidig med, at DetPrivate Beredskabs tabskaution vil ophøre.Det skal i den sammenhæng bemærkes, at den politiskeaftale af 25. august 2011 såvel som akt nr. 181 af 7. septem-ber 2011 forudsætningsvist bygger på, at der gennemføresen lovændring, hvorved Fondens afviklingsafdeling stilleren tabskaution, der dækker de tab, som der måtte være efterendelig afvikling af et nødlidende pengeinstituts røde del ef-ter medgiftsordningen model II.3.2. LigningslovenLigningslovens § 7 B, stk. 2 og 3, indeholder de skatte-mæssige konsekvenser af medgiftsordninger, der etableres imedfør af § 16 k i lov om finansiel stabilitet. Medgift, derudbetales til et sundt pengeinstitut, der viderefører et nødli-dende pengeinstitut, skal ikke medregnes ved opgørelsen afpengeinstituttets skattepligtige indkomst.Den udvidede medgiftsordning model II i akt nr. 181 af 7.september 2011 supplerer de eksisterende afviklingsordnin-ger, således at der kan ske en opdeling af det nødlidendepengeinstitut, hvorefter den usunde del af pengeinstituttetafvikles via et datterselskab af Finansiel Stabilitet A/S medudbetaling af medgift til datterselskabet som beskrevet i akt-stykket. Den sunde del af pengeinstituttet overtages af et an-det pengeinstitut.Det foreslås på den baggrund, at skattefritagelsen ogsåskal omfatte medgift, der udbetales til datterselskabet af Fi-nansiel Stabilitet A/S i forbindelse med anvendelsen af denudvidede medgiftsordning model II, som beskrevet i akt nr.181 af 7. september 2011.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat,regioner og kommunerForslaget har ikke økonomiske og administrative konse-kvenser for stat, regioner og kommuner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivetForslaget kan have økonomiske konsekvenser for penge-institutterne i Danmark, da anvendelsesområdet for tabskau-tionsordningen i regi af Fondens afviklingsafdeling udvidestil også at omfatte den udvidede medgiftsordning model IIsom beskrevet i akt nr. 181 af 7. september 2011. Fondensafviklingsafdeling finansieres i det hele af bidrag fra sekto-ren.Forslaget vurderes at have indirekte positive økonomiskekonsekvenser for pengeinstitutterne. Ved medgiftsordningenmodel II sikres det, at Finansiel Stabilitet A/S får mulighedfor at medvirke til afviklingen af et nødlidende institut, udenat kreditorer (bortset fra de efterstillede) lider tab. Det med-virker til at skabe tillid til den danske finansielle sektor og
4
forbedrer pengeinstitutternes mulighed for at opnå finansie-ring ved låneoptagelse i udlandet.Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrel-sens Center for Kvalitet i ErhvervsReguleringen (CKR) medhenblik på en vurdering af, om forslaget skal forelæggesvirksomhedspanelet. CKR vurderer, at forslaget ikke vilmedføre administrative byrder.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borger-ne.7. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenIdet bidragene til Fonden opkræves ved lov samt anven-delsen af medgiftsordningen model II indebærer statens in-volvering, skal ordningen anmeldes til EU-Kommissionen ihenhold til de EU-retlige statsstøtteregler. Der skal derforske notifikation til EU-Kommissionen af medgiftsordnin-gen, jf. EUF-Traktatens artikel 108, stk. 3. Akt nr. 181 af 7.september 2011 er allerede anmeldt til EU-Kommissionen,og lovforslaget vil ligeledes blive notificeret til EU-Kom-missionen.9. Hørte myndigheder, organisationer mv.Lovforslaget er sendt i høring parallelt med lovforslagetsfremsættelse for Folketinget hos følgende myndigheder ogorganisationer:Advokatrådet, Advokatsamfundet, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Be-skæftigelsesministeriet, Danmarks Nationalbank, DanmarksRederiforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk In-dustri, Dansk Landbrug, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsfor-10. Sammenfattende skemaØkonomiske og administrativekonsekvenser for stat, regioner ogkommunerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetPositive konsekvenserIngen
ening, Danske Advokater, Danske Andelskasser, DanskeForsikrings- og Pensionsmæglere, Danske Forsikringsfunk-tionærers Landsforening, Danske Maritime, Danske Regio-ner, Den Danske Aktuarforening, Den danske Fondsmægler-forening, Det Danske Handelskammer, Finansforbundet, Fi-nansministeriet, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiver-forening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, For-eningen af Firmapensionskasser, Foreningen af Forretnings-førere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Forsikring &Pension, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd(FTF), Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden påFærøerne, Grønlands Hjemmestyre via Rigsombudsmandeni Grønland, Håndværksrådet, Justitsministeriet, Kommuner-nes Landsforening, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisa-tionen i Danmark (LO), Lokale Pengeinstitutter, Lønmodta-gernes Dyrtidsfond (LD), Realkreditforeningen, Realkredit-rådet, Regionale Bankers Forening, Regnskabsrådet, Rigsre-visionen, Skatteministeriet, Statsadvokaten for Særlig Øko-nomisk Kriminalitet, Finansiel Stabilitet A/S, Foreningen afInterne Revisorer, Foreningen af J. A. K. Pengeinstitutter,FSR – danske revisorer, FOREX, Forsikringsmæglerfor-eningen, Garantifonden for indskydere og investorer, Inve-steringsForeningsRådet, ISACA Denmark Chapter, Lands-foreningen af forsvarsadvokater, NASDAQ OMX Copenha-gen A/S, Nets, Sammenslutningen af Danske Andelskasser,VP Securities A/S, Børsmæglerforeningen, Danish VentureCapital and Private Equtiy Association, Dansk SkibskreditA/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Investor RelationsForening – DIRF, Danske Advokater, Datatilsynet, DenDanske Finansanalytikerforening, Disciplinærnævnet forStatsautoriserede Revisorer, FDIH – Foreningen, for Distan-ce- og Internethandel, Finansforbundet, Finanshuset i Fre-denborg A/S, Finans og Leasing, Økonomi- og Indenrigsmi-nisteriet.
Negative konsekvenserIngen
Forslaget vurderes at have indirek- Forslaget kan have økonomiskete positive økonomiske konse-konsekvenser for pengeinstitutter-kvenser for pengeinstitutterne. Ved ne, da anvendelsesområdet formedgiftsordningen model II sikres tabskautionsordningen i regi afdet, at Finansiel Stabilitet A/S får Fondens afviklingsafdeling udvi-mulighed for at medvirke til afvik- des til også at omfatte udvidelsenlingen af et nødlidende institut,af medgiftsordningens model II.uden at kreditorer (bortset fra de Fondens afviklingsafdeling finan-efterstillede) lider tab. Det medvir- sieres i det hele af bidrag fra sekto-ker til at skabe tillid til den danske ren.finansielle sektor og forbedrer pen-geinstitutternes mulighed for at op-
5
nå finansiering ved låneoptagelse iudlandet.Administrative konsekvenser for IngenIngenborgerneMiljømæssige konsekvenserIngenIngenForholdet til EU-rettenForslaget vil blive notificeret til EU-Kommissionen i overensstemmel-se med EUF-Traktatens artikel 108, stk. 3.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at Fonden via afviklingsafdelingen skal stilleen tabskaution over for Finansiel Stabilitet A/S når der træf-fes beslutning om at gøre brug af medgiftsordningen modelII, som denne er beskrevet i akt nr. 181 af 7. september2011.Fonden stiller derved via afviklingsafdelingen en tabskau-tion over for Finansiel Stabilitet A/S, som dækker FinansielStabilitet A/S’ kapitalisering af det datterselskab, som opret-tes til håndtering af en del af det nødlidende pengeinstitut(”den røde del”), for Finansiel Stabilitet A/S’ tildeling af li-kviditetsramme til datterselskabet og for eventuelt under-skud i Finansiel Stabilitet A/S’ datterselskab som følge afafviklingen. For så vidt angår kapitalisering og likviditetstil-førslen, skal de tilførte midler forrentes. Den medgift, somFinansiel Stabilitet A/S har tilført datterselskabet i henholdtil medgiftsordningens model II (svarende til statens forven-tede tab på den over for det nødlidende pengeinstitut stilledeindividuelle statsgaranti), indgår ikke i opgørelsen af Finan-siel Stabilitet A/S’ tab.Tabskautionen stillet af Fondens afviklingsafdeling sikrer,at afviklingen af datterselskabet sker uden tab for FinansielStabilitet A/S, og at eventuelle tab som følge af afviklingenbæres af den finansielle sektor gennem afviklingsafdelingen.Fondens afviklingsafdeling stiller også tabskaution for af-vikling af nødlidende pengeinstitutter efter den udvidedemedgiftsordning model II, hvor overdragelse til FinansielStabilitet A/S er gennemført før lovens vedtagelse, og hvoren anden part, f.eks. Det Private Beredskab, derfor har stilleten tabskaution over for Finansiel Stabilitet A/S kombineretmed, at Fondens afviklingsafdeling har stillet en tabskautionover for Finansiel Stabilitet A/S, der er betinget af, at dettelovforslag bliver vedtaget og sat i kraft.I forbindelse med håndteringen af Max Bank A/S eftermedgiftsordningen model II har Finansiel Stabilitet A/S den9. oktober 2011 indgået aftale om to tabskautioner for afvik-lingen af ”den røde del” af Max Bank A/S. Der er med DetPrivate Beredskab indgået en frivillig aftale om, at Det Pri-vate Beredskab ubetinget stiller tabskaution, som er maksi-meret til 1,5 mia. kr. Ligeledes er der med Fondens afvik-lingsafdeling indgået en frivillig aftale om en ubegrænsettabskaution fra Fondens afviklingsafdeling, som dækker detab, der måtte opstå ved anvendelse af den udvidede med-giftsordning model II.Det Private Beredskabs tabskaution gælder indtil lovfor-slaget er trådt i kraft, dog ikke længere end frem til 31. de-cember 2011. Det Private Beredskab har dog tilkendegivet,at såfremt lovforslaget ikke er vedtaget inden 31. december2011, er Det Private Beredskab rede til med Finansiel Stabi-litet A/S at drøfte mulighederne for en forlængelse. Fondensafviklingsafdelings tabskaution er betinget af lovforslagetsvedtagelse og ikrafttrædelse. Ved ikrafttrædelsen af forsla-get vil den stillede tabskaution blive effektiv fra den 9. okto-ber 2011 og dermed ubetinget samtidig med, at Det PrivateBeredskabs tabskaution vil ophøre.Den af Fondens afviklingsafdeling stillede tabskautionforeslås, i lighed med hvad der er gældende for tabskauti-onsordningen efter reglerne om afvikling efter kapitel 4 b ilov om finansiel stabilitet (”Bankpakke III”), at kunne gøresgældende af Finansiel Stabilitet A/S på anfordring, hvis dat-terselskabet til Finansiel Stabilitet A/S ikke efter afvikling eri stand til at tilbagebetale kapital og likviditet inklusiv for-rentning, eller der i øvrigt viser sig at være et underskudsom følge af datterselskabets afvikling. Der skal således ik-ke være foretaget udtømmende retsforfølgning mod datter-selskabet, før end Finansiel Stabilitet A/S kan gøre tabskau-tionen gældende.Reglen i bekendtgørelse nr. 1139 af 28. september 2010§ 12, stk. 3, om Finansiel Stabilitet A/S’ betaling af rente tilFonden finder tilsvarende anvendelse ved brug af den udvi-dede medgiftsordning model II.Der skal i øvrigt henvises til bemærkningerne til § 2 a ilov 721 af 25. juni 2010, idet der ikke med nærværende lov-forslag er tilsigtet nogen ændring i reglerne om tabskautionfra Fondens afviklingsafdeling i forbindelse med afviklingaf nødlidende pengeinstitutter efter reglerne om afvikling ef-ter kapitel 4 b i lov om finansiel stabilitet (”Bankpakke III”).Til § 2Til nr. 1Forslaget skal sikre, at skattefritagelsen for den gældendemedgiftsordning også skal omfatte medgift, der udbetales tilet datterselskab af Finansiel Stabilitet A/S i forbindelse medafvikling af den usunde del af et nødlidende pengeinstitutsom beskrevet i akt nr. 181 af 7. september 2011, udvidedemedgiftsordning model II.Til § 3Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft den 23. novem-ber 2011. Anvendelse af ordningen er betinget af EU-Kom-missionens godkendelse heraf eller at der sker individuel no-
6
tifikation i de enkelte tilfælde, hvor der måtte blive gjortbrug af ordningen.Medstk. 2foreslås det, at lovforslaget har virkning fra den8. oktober 2011. Formålet hermed er hurtigst muligt at sikre,at den i akt nr. 181 af 7. september 2011 indeholdte udvidel-se af medgiftsordningen får virkning og dermed kan anven-des til at sikre den finansielle stabilitet i Danmark og denfortsatte tillid til den danske finansielle sektor. Som anført ibemærkningerne til § 1 er model II allerede anvendt i for-bindelse med Finansiel Stabilitet A/S' overtagelse af MaxBank A/S, hvor Det Private Beredskab har stillet en tabskau-tion, og Fonden har stillet en betinget tabskaution, hvorved
det blev sikret, at indskydere og andre ikke-efterstillede kre-ditorer ikke fik tab.Til § 4Det foreslås med bestemmelsen, at ændringen i lov om engarantifond for indskydere og investorer ikke gælder for Fæ-røerne og Grønland.Ændringen vil kunne sættes i kraft for Færøerne og Grøn-land med de ændringer, som de færøske og grønlandske for-hold tilsiger.
7
Bilag 1Lovforslag sammenholdt med gældende lovGældende formulering§ 2 a, stk. 1.Overtager et datterselskab til Finansiel Sta-bilitet A/S et pengeinstituts virksomhed ef-ter kapitel 4 b i lov om finansiel stabilitet,skal Fonden via afviklingsafdelingen stilleen tabskaution over for Finansiel StabilitetA/S for Finansiel Stabilitet A/S´ kapitalise-ring af datterselskabet, jf. § 16 e, stk. 2, i lovom finansiel stabilitet, for Finansiel Stabili-tet A/S´ tildeling af likviditetsramme til dat-terselskabet, jf. § 16 e, stk. 3, i lov om finan-siel stabilitet, og for eventuelt underskud iFinansiel Stabilitet A/S´ datterselskab somfølge af afviklingenLovforslaget1.§ 2 a, stk. 1,affattes således:»§2 a.Overtager et datterselskab til Fi-nansiel Stabilitet A/S et pengeinstituts virk-somhed, eller dele heraf, efter kapitel 4 b ilov om finansiel stabilitet, eller som beskre-vet i akt nr. 181 af 7. september 2011 omudvidelse af medgiftsordningen model II,skal Fonden via afviklingsafdelingen stilleen tabskaution over for Finansiel StabilitetA/S for Finansiel Stabilitet A/S´ kapitalise-ring af datterselskabet, for Finansiel Stabili-tet A/S´ tildeling af likviditetsramme til dat-terselskabet og for eventuelt underskud i Fi-nansiel Stabilitet A/S´ datterselskab som føl-ge af afviklingen.«§2I lov om påligningen af indkomstskat tilstaten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelsenr. 1365 af 29. november 2010, som ændretbl.a. ved § 3 i lov nr. 619 af 14. juni 2011 ogsenest ved § 3 i lov nr. 624 af 14. juni 2011,foretages følgende ændring:1.§ 7 B, stk. 2, 2. pkt.,affattes således:»Det samme gælder beløb, der udbetales imedfør af § 16 k i lov om finansiel stabiliteteller i medfør af aktstykke nr. 181 af 7. sep-tember 2011 om udvidelse af medgiftsord-ningen model II. «§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 23. novem-ber 2011.Stk. 2.Loven har virkning fra den 8. okto-ber 2011.§4
8
Loven gælder ikke for Færøerne og Grøn-land, men kan ved kongelig anordning sæt-tes i kraft for Færøerne og Grønland med deændringer, som de færøske og grønlandskeforhold tilsiger.