Skatteudvalget 2011-12
L 197
Offentligt
1152602_0001.png
1152602_0002.png
J.nr. 12-0173664Dato: 02-09-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 197 - Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgif-

ter, brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og forskellige

andre love (Indeksering af forskellige punktafgifter og de løbende bil-

afgifter, regulering af tonnageskatten, forhøjelse af udligningsafgiften

og forlængelsen af afgiftsfritagelsen for brint- og elbiler).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 30. august 2012. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

I forlængelse af ministerens svar af d.d. på spørgsmål 11, kan ministeren så oplyse, hvormeget nybilsalget reduceres med angivet i antal biler, og hvor stort et omsætningsfald detforventes at give bilbranchen?

Svar:

Som det er angivet i svaret på spørgsmål 11, er der ved opgørelsen af de provenumæssigekonsekvenser af lovforslagets adfærdseffekter lagt til grund, at nybilsalget reduceres med istørrelsesordnen 1 pct. i forhold til gældende regler. Det svarer til et antal person- og vare-biler på i størrelsesordnen 2.000 biler. Der vil være en beskeden afledt effekt på hele bil-branchens omsætning.Det skal understreges, at det er usikkert at skønne over effekten på bilforbruget, og at der ertale om et skøn over den isolerede effekt af lovforslaget.Som det også er angivet i svaret på spørgsmål 11 bidrager forhøjelserne af bilafgifterne så-ledes til at finansiere en markant nedsættelse af skatten på arbejde og øge beskæftigelsen.Det kan medvirke til at påvirke bilforbruget i positiv retning.
Side 2