Skatteudvalget 2011-12
L 197 Bilag 4
Offentligt
Taastrup, onsdag den 22. august 2012Til Folketingets Skatteudvalg
Danmarks Automobilforhandler Forenings (D¶A¶F) kommentarer til L197D¶A¶F må desværre konstatere, at autobranchen med L197 endnu engang står forskud. Som organisation for Danmarks bilforhandlere efterlyser D¶A¶F et betydeligtbredere fokus på miljøteknologier end det, L197 lægger op til.D¶A¶F bakker fuldt op om målsætningen om at nedbringe CO2-udledningen fra trans-portsektoren. L197 kommer dog i den henseende til kort med sit ensidige fokus på el-og brintbiler. Efter vores opfattelse er det afgørende – både af hensyn til miljøet ogsamfundsøkonomien – at fokusere bredt påalleteknologier.Flere anerkendte internationale eksperter forudser, at elbiler fortsat vil være et niche-produkt i 2020 med brintteknologien endda længere ude i fremtiden. Til gengæld fin-des der allerede i dag miljøteknologier som eksempelvis hybrid plug-in, der kan re-ducere CO2-udslippet markant og fungere som afsæt for el- og brintbiler.Regeringen og Folketinget bør derfor i sammenhæng med L197 i højere grad aner-kende de mange muligheder, som plug-in hybridbiler tilbyder og ikke favorisere en-kelte teknologier frem for andre. Samfundsøkonomisk og miljømæssigt giver ligestil-ling de bedste resultater.L197 indeholder også en forhøjelse af udligningsafgiften på dieselbiler. Vi har gen-nem en årrække set en stigende efterspørgsel efter dieselbiler – blandt andet fordi deer mere økonomiske og udleder mindre CO2 end benzinbiler.En forhøjelse af udligningsafgiften risikerer at sætte denne positive udvikling overstyr. D¶A¶F anbefaler i stedet en mere gennemgribende omlægning af hele bilafgifts-systemet, som regeringen selv har varslet.Den danske autobranche har ikke behov for flere lappeløsninger men derimod engennemarbejdet og fremtidssikret reform at bilafgifterne.Med venlig hilsen
Jens BrendstrupAdm. direktør for D¶A¶F
Danmarks Automobilforhandler ForeningAUTOBRANCHENS HUSKirkevej 1-32630 TaastrupTlf.: 33 31 45 55Fax 33 31 30 75www.daf.dke-mail: [email protected]Uafhængig brancheforening for 500 automobilforhandlere og autoriserede værksteder i Danmark
Bilag: Økonomiske og miljømæssige konsekvenser af L197D¶A¶F vurderer ikke, at L197 vil have en effekt på antallet af solgte biler. Forhøjelsen af ud-ligningsafgiften vil næppe påvirke købsbeslutningen – men vil derimod påvirke, hvilken typebil, danskerne vil købe.For det første vil en stigning i udligningsafgiften på dieselbiler betyde, at dieselbiler bliverrelativt dyrere i forhold til benzinbiler. Det vil alt andet lige flytte forbrug fra diesel- til benzinbi-ler. For det andet vil forbruget flytte fra mellemstore dieselbiler til mindre dieselbiler.Begge effekter vil have en negativ effekt på statens provenu fra registreringsafgiften, mensde vil have modsatrettede effekter på miljøet.Et skifte fra diesel- til benzinbiler vil øge udledningen af CO2, men vil til gengæld reducereudledningen af NOx-partikler. De estimerede effekter fremgår af nedenstående tabel, idet detantages, at en dieselbil i gennemsnit koster 35.000 kroner mere end en tilsvarende benzinbil.Skifte fra diesel til benzin (ved 15.000 km/år)Antal biler1.0005.00010.000CO2(kilo)55.432277.158554.315NOx(kilo)-1.800-9.000-18.000Reg. afgift (kr.)-35.000.000-175.000.000-350.000.000
Skiftet fra mellemstore til små dieselbiler har en stor effekt på provenuet fra registreringsaf-giften. Der er i tabellen nedenfor taget udgangspunkt i, at en lille dieselbil i gennemsnit kosterkr. 130.000, mens en mellemstor dieselbil i snit koster kr. 229.000.Skifte fra mellem dieselbil til lille dieselbil (ved 15.000 km/år)Antal bilerCO2(kilo)Reg. afgift (kr.)500-123.663-49.500.0001.000-247.327-99.000.0002.000-494.653-198.000.000
Endelig vil lovforslaget også medføre, at bilejerne oftere vil vælge at købe en brugt bil fremfor en ny, når de skal skifte bil. Forhøjelsen af udligningsafgiften vil betyde, at den generelleudgift til biler stiger, og det vil få nogle bilkøbere til at vurdere, at de ikke har råd til at købe enny bil. De vælger i stedet en billigere brugt bil, som til gengæld koster mere i vægtafgift. Meni og med, at vægtafgiften er relativt beskeden i forhold til prisen på en bil, vil en stigning iudligningsafgiften faktisk medføre et stigende provenu fra vægtafgifter.Det kan ud fra ovenstående beregninger, konkluderes at alle effekterne af L197 har en nega-tiv betydning for statens indtægter fra registreringsafgiften. Samtidig er det svært at konklu-dere noget om miljøpåvirkningen af lovforslaget. På den ene side vil CO2-udledningen stige,mens NOx-udledningen vil falde.
side 2Danmarks Automobilforhandler ForeningKirkevej 1-32630 Taastrup.Tlf.: 33 31 45 55, Fax 33 31 30 75