Skatteudvalget 2011-12
L 197 Bilag 10
Offentligt
1151781_0001.png
1151781_0002.png
1151781_0003.png
1151781_0004.png
1151781_0005.png
1151781_0006.png
1151781_0007.png
1151781_0008.png
1151781_0009.png
1151781_0010.png
1151781_0011.png
1151781_0012.png
1151781_0013.png
1151781_0014.png
1151781_0015.png
1151781_0016.png
Folketingets skatteudvalg29. august 2012
Kraftigt fald af øl- og læskedrikke i Danmark i2012
Salget på hjemmemarkedet falder voldsomtØl: -9,6 % i 1. halvår 2012 i forhold til 1. halvår 2011Læskedrikke: -7,9 % i 1. halvår 2012 i forhold til 1. halvår 2011Opgørelse af Bryggeriforeningernes medlemmers salg
Grænsehandelen stiger eksplosivt især i 2. kvartal 2012KonsekvenserTabt omsætning 4,5 mia. kr.3000 arbejdspladser2
Øl og læskedrikke magnetvarer i grænsen
Andel af danskere der kører til grænse efter varen
80-85 % af danskerne angiverat de køber øl og læskedrikkeved den tyske grænseDanskerne kører til grænsenefter øl og læskedrikke, mentager andre varer med hjem2011:Ølsalg: 191 mio. l.Læskedriksalg: 221 mio. l.En trediedel af det samledehjemlige konsum
100%
GrænsehandelsfølsomhedLæskedrikke
75%
Slik ogchokolade
Øl
Vin50%
Fedt ?25%
0%0%
Is10%20%30%40%
Andel af hjemligt konsum købt i grænse3
Indeksering vil øge grænsehandelen
Afgifter på øl og læskedrikke skal undtages af indekseringMedfører en automatisk stigning af grænsehandelenTyske afgifter har ikke været hævet i mindst 20 år.
Øl og læskedrikke har aldrig tidligere været indekseredeNabolandene har ikke indekserede afgifter på øl og ingen afgifter pålæskedrikkeIndeksering skaber løbende ketchupeffekter
4
Indekseringens øvrige konsekvenser
Indekseringen påvirker befolkningen bevidsthed om atafgifterne stiger og stiger. Det presser grænsehandelenyderligereØger inflation og prisniveau – og dermed ogsåreguleringen af overførselsindkomsterneUden indeksering af spiritusafgiften rettes forbrugetgradvist mod den stærke alkohol
5
Inddragelse af pantmidler øger grænsehandel ogkoster danske arbejdspladser
Regeringen vil inddrage gns. 72 mio. kr. pr. år fraflaskepantmidlerMidlerne benyttes til at drive et velfungerende retursystemKonsekvensen er, at bryggeriernes indsamlingsgebyrer må øgesmed mindst 16,8 øre pr. emballageSvarer til en afgiftsstigning på ølafgiften med 17,2%Rammer dansk-producerede øl og sodavand men ikke vin ogspiritusSkal lægges ovenpå afgiftsstigningen på 25% på øl og 48% pålæskedrikke d. 1. januar 2012 og forslaget om indeksering6
Grænsehandelsproblemet
Grænsehandelen fjernes ikke alene ved at komme fedtafgiftenog afgiften på sukkerholdige varer til livs
For forbrugerne er øl og læskedrikke ”ideelle” grænsehandels-varerOpbevaringsegnet, ikke letfordærveligHar kendt kvalitetHar kendt prisniveau og høj afgiftsbelastning
Øl- og læskedrikafgifterne skal sænkes, hvis grænsehandels-problemet skal løses7
Bryggeriforeningen foreslår
Ølafgiften sænkes til 1,29 kr. pr. l.Læskedrikafgiften sænkes til 0,57 kr. pr. l.
Det vil:Reducere grænsehandelen med en tredjedelØge mersalget i Danmark med 1,1 – 1,2 mia. kr.Skabe 800 arbejdspladser i DanmarkGenoprette sociale balanceAfgifterne koster mest for lavindkomstgruppernelavindkomstgrupper har ingen adgang til at grænsehandle
Forbedre miljøetIndebære et samlet provenutabet på blot 599 mio. kr.8
Bilag
Grænsehandelens omfangBryggeriernes salg til grænsenMio. literSkatteministeriet, 2009Bryggeriforeningen,2010(opgjort af Deloitte)
Bryggeriforeningen,2011(opgjort af Deloitte)
ØlLæskedrikke
85100
184210
191221
10
Svensker køber 34 mio. l. dansk øl
Ud af 191 mio. l. øl leveret til grænsen, handler svenskerne34 mio. l. (dvs. ca. 18%).
Sydsvenskerne handler mest ølDe største grænsehandelsfrekvenser findes i Sydsverige.Ud af 34 mio. l. sælges 25 mio. l. i Sydsverige, mens 9 mio. l.sælges til den del af Sverige, der ligger på højde med Norge.
Svenskerne køber i alt 80-85 mio. l. ved den tyske grænse.Havde dette volumen været solgt i DK, ville det haveindbragt den danske stat ca. 240 mio. kr. plus moms.11
Øl og læskedrikke trækker grænsehandelenHvilke typer af varer køber du eller din husstand i Tyskland?Procentandel
Juni 2008*
Marts 2010*
September2010*82%85 %--57 %43 %6%
Februar 2011**
Februar2012***81 %84 %23 %
ØlSodavandCiderVin og SpiritusVinSpiritusTobak
82 %77 %-71 %---
80 %86 %-74 %---
85 %87 %32 %-63 %49 %7%
60 %47 %8%
SlikFødevarer/andredagligvarerAndre varer* = Capacent** = Interresearch
64 %27 %40 %
68 %27 %33 %
72 %47 %24 %
75 %41 %27 %
72 %56 %30 %
12
Andre vilkår i grænsen
Oms pr. butik øl & sodavand – mio. kr.
En grænsebutik kan sælge den samme varetil en lavere pris end en dansk butik:
Højere omsætning:ca. 30 gange størreomsætning af øl og læskedrikke end i endansk dagligvarebutikFærre varenumre:En danskdagligvarebutik har et dobbelt så stortsortiment i øl & sodavandIngen returemballage:En danskdagligvarebutik skal også afsætte plads, tidog personale til at håndtere returemballage
Øl - Antal SKU
Læsk - Antal SKU
Forskel i moms og afgifterog ingen pantog indsamlingsgebyrer
13
Afgiftsforskelle DK - grænsen

Tre årsager til grænsehandel:

1)2)Forskel i moms og afgifterIngen pant
3)
Forskel i omkostninger
Eksempler fra startenaf august
14
Hvem grænsehandler?GrænsehandelHandler ved grænsen overhovedet80%70%60%50%
Antal gange pr år
Forventet3,5
2,52,01,51,00,50,0Under200.000 kr.200.000 -399.999 kr.400.000 -599.999 kr.600.000 -799.999 kr.800.000 -999.999 kr.Mere end1.000.000 kr.
40%30%20%10%0%
Antal indkøbsture pr. år
3,0
Pct
15
Afgifternes sociale og miljømæssige virkningLavindkomstgrupper grænsehandler ikke – det gør mellem- oghøjindkomstgrupperAfgifter på øl og læskedrikke vender den tunge ende nedadMellemindkomstgrupper får dobbelt fordel ved både skattereform ogved at grænsehandleEn afgiftssænkelse på øl og læskedrikke vil rette op på afgifternessociale balance
Dåser fra grænsen indsamles ikke via det danske pantsystem menender i stedet som almindeligt affald.Blev salget af 1,25 mia. dåser indsamlet, ville den årlige CO2-besparelse være på 62.500 T (ekskl. nettoeffekter ved ændrettransport m.m.)Hertil skal lægges miljøbelastningen som følge af den dobbelte16transport