Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 196 Bilag 12, L 196 A Bilag 12, L 196 B Bilag 12
Offentligt
Til lovforslag nr.L 196
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. september 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andrelove(Afskaffelse af fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension og adgang til fusion mellem pensionskasser m.v. ogforsikringsselskaber m.v.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 21 ændringsforslag til lovforslaget, herunderom deling af lovforslaget. Skatteministeren har stillet æn-dringsforslag nr. 1-17 og 21 og Dansk Folkepartis medlem-mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 18-20.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til1. behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 2. juli 2012dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 309. Den 15. og16. august 2012 sendte skatteministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, RV, SF og KF) vil stemme forændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Flertalletindstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedtagelsemed de af skatteministeren under nr. 1-17 og 21 stillede æn-dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af et mindretalunder nr. 18-20 stillede ændringsforslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget udtaler, at Venstre og Det Konservative Folkepartier en del af skatteaftalen. Det skyldes, at Venstre og DetKonservative Folkeparti fik afgørende indrømmelser til afta-len i forhold til regeringens udspil til en skattereform. ForVenstre og Det Konservative Folkeparti var det helt afgø-rende, at boligejerne skulle kunne fortsætte med den tryg-hed, som skattestoppet siden 2001 under VK-regeringen harbetydet. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var dethelt afgørende, at der ikke blev foretaget et angreb på folke-pensionens grundbeløb, som regeringen lagde op til i sit ud-spil. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var detendvidere afgørende, at den foreslåede aldersdiskrimination,som regeringen lagde op til i sit udspil, blev fjernet. Endeligvar det helt centralt, at skattereformen indeholder reelleskattelettelser for knap 8 mia. kr., jf. skatteministerens svaraf 3. september 2012 på L 194 – spørgsmål 19.Venstre og Det Konservative Folkeparti havde gerne set,at en endnu større del af skatteaftalen var blevet finansieretmed midler uden for skattesystemet. Venstre og Det Konser-vative Folkeparti opnåede dog så store indrømmelser, at af-talen indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr.Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at det erhelt afgørende, at det skal kunne betale sig at arbejde. Der-for indførte VK-regeringen i sin tid beskæftigelsesfradraget,afskaffede mellemskatten og løftede hundredetusinder ud aftopskatten.Lempelserne med skatteaftalen ligger derfor i fin forlæn-gelse af VK-regeringens tiltag på skatteområdet: højere ge-vinst ved at være i beskæftigelse i forhold til at være påpassiv forsørgelse, og at færre skal betale den højeste margi-nalskat. Begge elementer gavner arbejdsudbuddet og giveren større tilskyndelse til både at være i beskæftigelse, ud-danne sig og yde en ekstra indsats.
DokumentIdJournalnummer
2
Fra begyndelsen af forløbet omkring skatteaftalen harVenstre og Det Konservative Folkeparti gjort det klart, at enrække af de aftalte skattefinansieringsforslag bestemt ikke eruproblematiske. Desværre har regeringen ikke været indstil-let på at forbedre skatteaftalen, bl.a. når det gælder skatte-forholdene for udsendte danskere. Venstre og Det Konserva-tive Folkeparti står naturligvis ved den indgåede aftale, menærgrer sig over, at regeringen ikke har været villig til at lyttetil den berettigede kritik.Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at deri skatteaftalen alene er to bindinger på aftalepartierne.For det første ligger boligejernes skatteforhold fast fremtil 2020. Venstre og Det Konservative Folkeparti har siden2001 stået vagt om trygheden for boligejerne. At aftalen in-deholder, at også regeringen er bundet til denne målsætningde kommende år, er positivt og sikrer tryghed for den enkel-te boligejer og boligmarkedet generelt.For det andet betyder de ændrede skatteforhold for kapi-talpensioner, herunder rabatten ved udbetaling i 2013, at derer betydelig usikkerhed om provenuet af denne del af skatte-aftalen. For Venstre og Det Konservative Folkeparti har detværet afgørende, at måtte provenuet blive større end regerin-gens vurderinger, vil merprovenuet ubeskåret gå til at ned-bringe statens gæld. Uden denne binding ville der være enrisiko for, at et ekstraprovenu ville blive anvendt som kort-varig finansiering, og dermed ville der mangle finansiering ifremtiden.Etmindretali udvalget (DF og LA) vil stemme for æn-dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretalletindstiller det under A nævnte lovforslag tilforkastelseved 3.behandling. Mindretallet vil stemme for de af skatteministe-ren stillede ændringsforslag under nr. 1-17 og 21 og deunder nr. 18-20 stillede ændringsforslag. Mindretallet ind-stiller det under B nævnte lovforslag tilvedtagelse.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, atDansk Folkeparti er modstandere af fremrykningen af pen-sionsbeskatningen, da det reelt er en fremrykning af likvidi-tet, som man ellers ville få i kassen, når pensionen skulleudbetales.Dansk Folkeparti mener, fremrykningen er en dårlig ide,da der er risiko for, at det udhuler den langsigtede finansie-ring af velfærdssamfundet, da vi får brug for pengene sene-re. Pengene varmer i kassen nu, men de mangler så om 30år, hvis man bruger dem, og da partierne bag skattereformenikke er forligsbundet af skattereformen, er der ingen sikker-hed for, at det umiddelbare merprovenu ved fremrykningenaf beskatningen ikke bruges.Dansk Folkeparti finder, at det er problematisk, at pen-sionsopsparingen og den fremsynethed, som tidligere tiderscentrale politiske beslutningstagere og arbejdsmarkedetsparter etablerede af hensyn til sikringen af en langsigtet fi-nansiering af helt afgørende elementer i velfærdssamfundet,nu bliver ofret på grund af meget kortsigtede hensyn.En del af lovforslaget er, at man laver en periode, hvorman kan omlægge sin nuværende pension imod at få enskatterabat på 2,7 pct. Regeringen regner med at få 5 mia.kr. i kassen på det i 2013, men ikke nogen effekt på langsigt. Den umiddelbare provenuberegning på 5 mia. kr. tror
Dansk Folkeparti ikke holder, da kapitalpensionsformuenudgør i størrelsesordenen 300-350 mia. kr. Hvis beskatnin-gen af hele denne formue fremrykkes til 2013 mod betalingaf en afgift på 37,3 pct., vil det give et fremrykket engangs-skatteprovenu i størrelsesordenen 110-130 mia. kr. i 2013.Når man får en skatterabat på 2,7 pct., er det svært at fo-restille sig andet, end at de fleste pensionsrådgivere vil an-befale, at man omlægger sin pension. Hvis man forestillersig, at det bare er 100 mia. kr., der omlægges, er det 37,3mia. kr., som pensionsselskaberne skal ud og finde. Det haren masse uheldige afledte effekter, som der ikke er tagethøjde for i lovforslaget.Det er derfor Dansk Folkepartis holdning, at det er uan-svarligt at finde engangsfinansiering på den måde.Etandet mindretali udvalget (EL) vil stemme for æn-dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretalletindstiller det under A nævnte lovforslag tilvedtagelsemedde af skatteministeren under nr. 2 og 3 stillede ændringsfor-slag. Mindretallet vil stemme imod det af skatteministerenunder nr. 4 stillede ændringsforslag og imod de af et min-dretal under nr. 18-20 stillede ændringsforslag. Mindretalletvil stemme hverken for eller imod de af skatteministerenunder nr. 5-17 og 21 stillede ændringsforslag. Mindretalletindstiller det under B nævnte lovforslag tilvedtagelse.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:»A.»Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatnings-loven og forskellige andre love (Afskaffelse af fradragsretm.v. for indbetalinger til kapitalpension)« omfattende § 1,nr. 1-31 og 33-38, §§ 2-7, §§ 9 og 10 og § 11, stk. 1, 2 og4-10.B.»Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatnings-loven og selskabsskatteloven (Adgang til fusion mellempensionskasser m.v. og forsikringsselskaber m.v.)« omfat-tende § 1, nr. 32, § 8 og § 11, stk. 1 og 3.«[Forslag om deling af lovforslaget]
3
bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 12)Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 22 A, stk. 1, 1. pkt.,ændres »4. pkt.« til: »5. pkt.««[Ændret henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets§ 1, nr. 12]3)I den undernr. 19foreslåede§ 25 Aindsættes istk. 5efter »indbetalte beløb«: », jf. dog stk. 6«.[Indsættelse af en henvisningsbestemmelse som følge af æn-dringsforslag nr. 4]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med und-tagelse af EL):4)I den undernr. 19foreslåede§ 25 Aindsættes somstk.6:»Stk. 6.I løbet af det indkomstår, der følger efter det ind-komstår, hvori der er indbetalt beløb over beløbsgrænsensom angivet i stk. 5, kan sådanne for meget indbetalte beløboverføres til en pensionsordning omfattet af kapitel 1, bort-set fra aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende en-gangssum. Der betales en afgift på 4 pct. af det overførte be-løb. Overførslen har virkning for det indkomstår, hvor der erforetaget indbetaling over beløbsgrænsen som angivet i stk.5.«[Adgang til at overføre indbetalte beløb over beløbsgrænsentil en ordning, hvor præmier og bidrag er fradrags- ellerbortseelsesberettigede]5)I den undernr. 31foreslåede affattelse af§ 37indsæt-tes som4. pkt.:»1. pkt. gælder ikke for konvertering af en kapitalpensionefter § 25, stk. 1, nr. 9, eller ved konvertering af en supple-rende engangsydelse efter § 29 A, stk. 1, 2. pkt.«[Kapitalpension m.v. fortsat omfattet af pensionsbeskat-ningslovens kapitel 1 ved konvertering til aldersforsikringm.v.]6)Efter nr. 36 indsættes som nye numre:»02.§ 56, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Har en pensionskasse som nævnt i § 2, nr. 4, jf. §3, anvendt en del af det indbetalte medlemsbidrag til supple-rende engangssum omfattet af § 29 A, stk. 1, eller har pen-sionskassen med Det Finansielle Virksomhedsråds godken-delse tegnet gruppelivsforsikringer for medlemmerne, an-vendes reglerne i stk. 1, 1. pkt., på den del af medlemsbidra-get, der er anvendt til supplerende engangssum henholdsvispå præmien til gruppelivsforsikringerne. Supplerende en-gangssum behandles i øvrigt efter reglerne i § 29 A og grup-pelivsforsikringen efter reglerne i § 53 A.«03.§ 56, stk. 5,affattes således:
»Stk. 5.Har en arbejdsgiver og en arbejdstager aftalt, aten aldersforsikring, aldersopsparing eller gruppelivsforsik-ring, der ikke er fradragsberettiget, indgår som en ikke ad-skilt del af en pensionsordning, der er omfattet af § 19, an-vendes reglerne i stk. 1, 1. pkt., på indbetalingerne til disseordninger. I øvrigt behandles aldersforsikringen efter reg-lerne i § 10 A, aldersopsparingen efter reglerne i § 12 A oggruppelivsforsikringen efter reglerne i § 53 A.««[Indbetalinger til aldersforsikring m.v. på integrerede ord-ninger, hvori der også indgår bortseelsesberettigede kompo-nenter]Til § 37)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 43, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Arbejdsgiverens indbetaling til gruppelivsforsikring, al-dersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssumsom nævnt i pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3 og 5,anses dog ikke for A-indkomst.««[Arbejdsgiverens indbetaling til aldersforsikring m.v. ansesikke for A-indkomst]8)Nr. 1affattes således:»1.I§ 49 Dindsættes somstk. 5:»Stk. 5.For indbetalinger, der udelukkende sker til alders-forsikring, jf. pensionsbeskatningslovens § 10 A, aldersop-sparing, jf. pensionsbeskatningslovens § 12 A, eller supple-rende engangssum, jf. pensionsbeskatningslovens § 29 A,opgør arbejdsgiveren, den tidligere arbejdsgiver eller den re-levante offentlige myndighed bidragsgrundlaget og beregnerbidragets størrelse. Arbejdsgiverens indbetalinger til ordnin-ger som nævnt i 1. pkt., der indgår som en ikke adskilt del afen pensionsordning, der er omfattet af pensionsbeskatnings-lovens § 19, jf. pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3 eller5, behandles efter stk. 1.««[Præcisering af pligt for enten arbejdsgiver eller pensionsin-stitut til at opgøre og beregne arbejdsmarkedsbidrag af ar-bejdsgiverens indbetalinger til aldersforsikring m.v. samt re-daktionel ændring]9)I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 55, stk. 1,indsættes efter »stk. 5«: »og 6«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]10)I den undernr. 3foreslåede ændring af§ 60, stk. 1,indsættes efter »stk. 5«: »og 6«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]11)I den undernr. 4foreslåede ændring af§ 61, stk. 1,indsættes efter »stk. 5«: »og 6«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]12)I den undernr. 5foreslåede ændring af§ 62, stk. 1,indsættes efter »stk. 5«: »og 6«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
4
Til § 913)Før nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 7, stk. 2, nr. 1,indsættes efter »pensionsbeskat-ningslovens § 19«: », eller § 56, stk. 3 eller 5«.02.I§ 8 B, stk. 1, nr. 9,ændres »bekendt, og« til: »be-kendt,«.03.I§ 8 B, stk. 1, nr. 10,ændres »19.« til: »19, og«.04.I§ 8 B, stk. 1,indsættes somnr. 11:»11) forfaldne såvel som indbetalte forsikringspræmier ogindskud én gang for alle efter fradrag af det af forsik-ringsselskabet m.fl. indeholdte arbejdsmarkedsbidragtil aldersforsikringer, supplerende engangssum oggruppelivsforsikring.««[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6 ogindberetningspligt for pensionsinstitutterne for indbetalingertil aldersforsikring m.v. på integrerede ordninger]14)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»05.I§ 8 F, stk. 1� nr. 7,ændres »bekendt, og« til: »be-kendt,«.06.I§ 8 F, stk. 1� nr. 8,ændres »3.« til: »3, og«.07.I§ 8 F, stk. 1,indsættes somnr. 9:»9) indbetalinger efter fradrag af det af banken og spare-kassen m.v. indeholdte arbejdsmarkedsbidrag til alders-opsparing og gruppelivsforsikring.««[Indberetningspligt for pensionsinstitutterne for indbetalin-ger til aldersforsikring m.v. på integrerede ordninger]Nye paragraffer15)Efter paragraf 10 indsættes som nye paragraffer:»§ 01Ilovomarbejdsløshedsforsikringm.v.,jf.lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, foretagesfølgende ændringer:1.I§ 74 a, stk. 1, nr. 5,ændres »§ 74 j, stk. 3, 4, 7 og 8« til:»§ 74 j, stk. 3, 4, 8 og 9«.2.I§ 74 j, stk. 1,ændres »stk. 2-12« til: »stk. 2-13«.3.I§ 74 j, stk. 2,ændres »stk. 3-12« til: »stk. 3-13«.4.I§ 74 jindsættes efter stk. 4 som nyt stykke:»Stk. 5.Ved indberetning af depotet, jf. stk. 4, 3. pkt., afaldersforsikring efter pensionsbeskatningslovens § 10 A, al-dersopsparing efter pensionsbeskatningslovens § 12 A ogsupplerende engangssum efter pensionsbeskatningslovens §29 A skal pengeinstitutter, livsforsikringselskaber og pen-sionskasser m.v. foretage en bruttoficering af depotet, jf.dog 3. pkt. Den del af ordningen, som hidrører fra indbeta-
linger, der forfaldt den efter 31. december 1979, og afkast,der vedrører tiden efter denne dag, bruttoficeres ved at divi-dere depotværdien af denne del med 0,627, mens restenbruttoficeres ved at dividere med 0,767, jf. dog 3. pkt. Dendel af ordningen, som hidrører fra en arbejdstagers egne ind-betalinger før den 1. januar 1972, og afkastet heraf bruttofi-ceres ikke.«Stk. 5-13 bliver herefter stk. 6-14.5.I§ 74 j, stk. 5,der bliver stk. 6, ændres »jf. dog stk. 9 og11« til: »jf. dog stk. 10 og 12«.6.I§ 74 j, stk. 6,der bliver stk. 7, ændres »stk. 5« til: »stk.6«, og »jf. dog stk. 10 og 11« ændres til: »jf. dog stk. 11 og12«.7.I§ 74 j, stk. 7, 3.og4. pkt.,der bliver stk. 8, 3. og 4. pkt.,ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.8.I§ 74 j, stk. 7, 5. pkt.,der bliver stk. 8, 5. pkt., ændres»stk. 9« til: »stk. 10«.9.I§ 74 j, stk. 10,der bliver stk. 11, ændres »stk. 9« til:»stk. 10«, og »stk. 11« ændres til: »stk. 12«.10.I§ 74 j, stk. 11,der bliver stk. 12, ændres »stk. 10« til:»stk. 11«.11.I§ 74 j, stk. 12,der bliver stk. 13, ændres »stk. 11« til:»stk. 12«.12.I§ 74 k, stk. 1,ændres »§ 74 j, stk. 2-11« til: »§ 74 j, stk.2-12«.§ 02I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 871 af 6.juli 2007, som ændret senest ved lov nr. 1367 af 28.december 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 18indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Ved indberetning af depotet, jf. stk. 2, 3. pkt., afaldersforsikring efter pensionsbeskatningslovens § 10 A, al-dersopsparing efter pensionsbeskatningslovens § 12 A ogsupplerende engangssum efter pensionsbeskatningslovens §29 skal pengeinstitutter, livsforsikringselskaber og pensions-kasser m.v. foretage en bruttoficering af depotet, jf. dog 3.pkt. Den del af ordningen, som hidrører fra indbetalinger,der forfaldt efter den 31. december 1979, og afkast, der ve-drører tiden efter denne dag, bruttoficeres ved at divideredepotværdien af denne del med 0,627, mens resten bruttofi-ceres ved at dividere med 0,767, jf. dog 3. pkt. Den del afordningen, som hidrører fra en arbejdstagers egne indbeta-linger før den 1. januar 1972, og afkastet heraf bruttoficeresikke.«Stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14.2.I§ 18, stk. 4, 3. pkt.,der bliver stk. 5, 3. pkt., ændres »stk.10« til: »stk. 11«.
5
3.I§ 18, stk. 4, 4. pkt.,der bliver stk. 5, 4. pkt., ændres »stk.5« til: »stk. 6«.4.I§ 18, stk. 5,der bliver stk. 6, ændres »stk. 11« til: »stk.12«.5.I§ 18, stk. 6, 2. pkt.,der bliver stk. 7, 2. pkt., ændres »stk.3« til: »stk. 4«.6.I§ 18, stk. 6, 3.og4. pkt.,som bliver stk. 7, 3. og 4. pkt.,ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.7.I§ 18, stk. 6, 5. pkt.,der bliver stk. 7, 5. pkt., ændres »stk.10« til: »stk. 11«.8.To steder i§ 18, stk. 8,der bliver stk. 9, ændres »stk. 2-7og 10« til: »stk. 2-8 og 11«.9.I§ 18, stk. 9,der bliver stk. 10, ændres »stk. 8« til: »stk.9«.10.I§ 18, stk. 10, 1. pkt.,der bliver stk. 11, 1. pkt., ændres»stk. 3, 3 pkt.« til: »stk. 4, 3. pkt.«.11.I§ 18, stk. 10, 4. pkt.,der bliver stk. 11, 4. pkt., ændres»stk. 11« til: »stk. 12«.12.I§ 18, stk. 12,der bliver stk. 13, ændres »stk. 10« til:»stk. 11«.§ 03I lov om delpension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af 16.november 2005, som ændret ved § 8 i lov nr. 523 af 24. juni2005, lov nr. 1541 af 20. december 2006, § 7 i lov nr. 429 af28. april 2010 og lov nr. 1366 af 28. december 2011,foretages følgende ændringer:1.I§ 4, stk. 2,ændres »§ 4 a, stk. 10« til: »§ 4 a, stk. 11«.2.I§ 4 aindsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Ved indberetning af depotet, jf. stk. 2, 3. pkt., afaldersforsikring efter pensionsbeskatningslovens § 10 A, al-dersopsparing efter pensionsbeskatningslovens § 12 A ogsupplerende engangssum efter pensionsbeskatningslovens §29 A skal pengeinstitutter, livsforsikringselskaber og pen-sionskasser m.v. foretage en bruttoficering af depotet, jf.dog 3. pkt. Den del af ordningen, som hidrører fra indbeta-linger, der forfaldt efter den 31. december 1979, og afkast,der vedrører tiden efter denne dag, bruttoficeres ved at divi-dere depotværdien af denne del med 0,627, mens restenbruttoficeres ved at dividere med 0,767, jf. dog 3. pkt. Dendel af ordningen, som hidrører fra en arbejdstagers egne ind-betalinger før den 1. januar 1972, og afkastet heraf bruttofi-ceres ikke.«Stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14.3.I§ 4 a, stk. 4, 2. pkt.,der bliver stk. 5, 2. pkt., ændres»stk. 3, 3. pkt.« til: »stk. 4, 3. pkt.«.
4.I§ 4 a, stk. 4, 4. pkt.,der bliver stk. 5, 4. pkt., ændres»stk. 8« til: »stk. 9«.5.I§ 4 a, stk. 4, 5. pkt.,der bliver stk. 5, 5. pkt., ændres»stk. 7« til: »stk. 8«.6.I§ 4 a, stk. 5, 2. pkt.,der bliver stk. 6, 2. pkt., ændres»stk. 3« til: »stk. 4«.7.I§ 4 a, stk. 5, 3.og4. pkt.,der bliver stk. 6, 3. og 4. pkt.,ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.8.I§ 4 a, stk. 5, 5. pkt.,der bliver stk. 6, 5. pkt., ændres»stk. 8« til: »stk. 9«.9.I§ 4 a, stk. 7,der bliver stk. 8, ændres »stk. 9« til: »stk.10«.10.To steder i§ 4 a, stk. 8,der bliver stk. 9, ændres »stk. 4«til: »stk. 5«.11.I§ 4 a, stk. 9,der bliver stk. 10, ændres »stk. 8« til: »stk.9«.12.I§ 4 a, stk. 10,der bliver stk. 11, ændres »stk. 4, 5 og7-9« til: »stk. 5, 6 og 8-10«.13.I§ 4 a, stk. 11,der bliver stk. 12, ændres »stk. 4« til:»stk. 5«.14.I§ 4 a, stk. 13,der bliver stk. 14, ændres »§ 74 j, stk.13« til: »§ 74 j, stk. 14«.15.I§ 4 d, stk. 1,ændres »§ 4 a, stk. 2-9« til: »§ 4 a, stk.2-10«.16.I§ 13ændres »§ 4 a, stk. 3, § 4 a, stk. 6,« til: »§ 4 a, stk.4, § 4 a, stk. 7,«.«[Bruttoficering af beskattede pensionsordninger]Til § 1116)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.«[Ændring af lovens ikrafttræden]17)Istk. 2ændres »2-5« til: »3-5«.[Redaktionel ændring]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(LA):18)Istk. 6ændres »2013« to steder til: »2013-2017«.[Forlængelse af afgiftsrabatordningen til og med 2017]19)Istk. 7ændres »2013« tre steder til: »2013-2017«.[Lavere afgift ved udbetaling af kapitalpension til og med2017 som følge af forlængelsen af afgiftstrabatordningen]20)Istk. 8ændres »2013« til: »2013-2017«.
6
[Lavere afgift ved dispositioner over kapitalpension til ogmed 2017 som følge af forlængelsen af afgiftstrabatordnin-gen]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med und-tagelse af EL):21)Istk. 10ændres »stk. 10« til: »stk. 9«.[Redaktionel ændring]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene for-slag (A) vedrører afskaffelse af fradragsret m.v. for indbeta-linger til kapitalpension. Det andet forslag (B) vedrører ad-gang til fusion mellem pensionskasser m.v. og forsikrings-selskaber m.v.Til nr. 2Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestem-melse.Med lovforslagets § 1, nr. 12, indsættes i pensionsbeskat-ningslovens § 19, stk. 1, et nyt punktum efter 3. pkt. Pen-sionsbeskatningslovens § 22 A, stk. 1, 1. pkt., indeholder enhenvisning til pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, 4. pkt.Som følge af lovforslagets § 1, nr. 12, skal henvisningen ipensionsbeskatningslovens § 22 A, stk. 1, 1. pkt., til pen-sionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, 4. pkt., ændres til § 19,stk. 1, 5. pkt.Til nr. 3Med ændringsforslaget indsættes en henvisningsbestem-melse.Med lovforslagets § 1, nr. 19, skal der efter pensionsbe-skatningslovens § 25 A, stk. 5, betales en afgift på 20 pct. afindbetalte beløb til aldersforsikring, aldersopsparing og sup-plerende alderssum, der overstiger beløbsgrænsen på 27.600kr. (2013-niveau).Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at give mulighed for,at indbetalte beløb over beløbsgrænsen i stedet kan overfø-res til en fradragsberettiget eller bortseelsesberettiget ord-ning mod betaling af en afgift på 4 pct. af det beløb, deroverføres. Det foreslås derfor i pensionsbeskatningslovens §25 A, stk. 5, om 20-procents-afgiften at indsætte en henvis-ning til den modificerende bestemmelse i pensionsbeskat-ningslovens § 25 A, stk. 6, om, at indbetalte beløb over be-løbsgrænsen i stedet kan overføres til en fradragsberettigeteller bortseelsesberettiget ordning mod betaling af en afgiftpå 4 pct.Til nr. 4Med lovforslagets § 1, nr. 19, skal der efter pensionsbe-skatningslovens § 25 A, stk. 5, i det tilfælde, hvor de samle-de præmier og bidrag til en aldersforsikring, aldersopsparingog den del af et pensionskassemedlems årlige bidrag, der an-vendes til finansiering af supplerende engangssummer, beta-les en afgift på 20 pct. af det beløb, der er indbetalt for me-get, dvs. over beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau).
Afgiften påhviler pensionsopspareren og opkræves via års-opgørelsen for det indkomstår, hvor overskridelsen er sket.Formålet med afgiften er at forhindre, at der spekuleres iat indbetale beløb over beløbsgrænsen. Uden bestemmelsenville der kunne spekuleres i, at afkastet af det for meget ind-betalte beløb alene ville blive beskattet med pensionsafkast-skat på 15,3 pct. i stedet for som positiv kapitalindkomstmed op til 42 pct. (2014-niveau). Afgiften er dermed en sim-pel teknisk løsning på udfordringen med at værne om be-løbsgrænsen.I forbindelse med høringen over lovforslaget rejste pen-sionsbranchen ønske om, at der gives mulighed for, at over-skydende beløb enten kan udbetales afgiftsfrit inden for enkort periode efter årsopgørelsen eller overføres til en fra-dragsberettiget ordning. Det fremgår af høringsnotatet omdette ønske, at Skatteministeriet er i dialog med Forsikring& Pension herom.De drøftelser, som Skatteministeriet herefter har haft medForsikring & Pension, har resulteret i en model, hvorefterdet overskydende beløb som et alternativ til afgiften på 20pct. kan overføres til en fradragsberettiget eller bortseelses-berettiget ordning mod betaling af en afgift på 4 pct. af detbeløb, der overføres.Det foreslås at fastsætte regler for adgangen til at overfø-re for meget indbetalte beløb til en fradrags- eller bortseel-sesberettiget ordning i pensionsbeskatningslovens § 25 A,stk. 6.Det foreslås i 1. pkt., at det for meget indbetalte beløbkan overføres til en fradrags- eller bortseelsesberettiget pen-sionsordning i løbet af det indkomstår, der følger efter detindkomstår, hvori der er indbetalt beløb over beløbsgræn-sen. Det beløb, der skal overføres, opgøres som det beløb,der ligger over beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau).Der skal efter 2. pkt. betales en afgift på 4 pct. af detoverførte beløb. Afgiften har til formål at neutralisere, at af-kastet af det for meget indbetalte beløb bliver stående påpensionsordningen til PAL-beskatning, samtidig med at detfor meget indbetalte overføres til en fradragsberettiget ord-ning.Det står pensionsopspareren frit at beslutte, om der skalske overførsel af et for meget indbetalt beløb og i givet faldhvor meget af det for meget indbetalte beløb, der skal over-føres. Det betyder, at pensionsopspareren i stedet for at beta-le 20 pct. af det for meget indbetalte beløb, der efter forsla-get herefter kan blive stående på ordningen, kan nøjes medkun at betale 4 pct. af det beløb, der overføres til en fra-dragsberettiget eller bortseelsesberettiget ordning. Endvide-re betales der af forskellen mellem det for meget indbetaltebeløb og det overførte beløb en afgift på 20 pct., jf. § 25 A,stk. 5.Eksempel:Der er indbetalt 10.000 kr. over beløbsgrænsen på 27.600kr. (2013-niveau), hvilket udløser en afgift på 20 pct. sva-rende til 2.000 kr.A. Pensionsopspareren overfører 10.000 kr. til en fra-dragsberettiget ordning, hvorved afgiften reduceres til400 kr. og der opnås fradrag for 10.000 kr.
7
Pensionsopspareren overfører 0 kr., og afgiften reduce-res derfor ikke.C. Pensionsopspareren overfører 6.000 kr. til en fradrags-berettiget ordning, hvorved afgiften reduceres til 1.040kr. (20 pct. af 4.000 kr. + 4 pct. af 6.000 kr.). Der opnåsfradrag for 6.000 kr.Afgiften opkræves ligesom 20-procents-afgiften efterpensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 5, via årsopgørelsen,jf. ændringsforslagene til kildeskatteloven i lovforslagets §3.Det foreslås i 3. pkt., at overførslen har skattemæssigvirkning for det indkomstår, hvori der er sket indbetalingover beløbsgrænsen, og ikke det indkomstår, hvori overførs-len sker. Det svarer til den gældende regel i pensionsbeskat-ningslovens § 21 A, der bl.a. regulerer indbetalinger til rate-pension, der overstiger loftet for ratepensionsindbetalinger.Overføres et for meget indbetalt beløb til en fradragsbe-rettiget m.v. ordning, har det som konsekvens, at der skaludsendes en årsopgørelse til pensionsopspareren, hvor 20-procents-afgiften reguleres, således at der opkræves en afgiftpå 4 pct. af det overførte beløb og 20-procents-afgiften fast-holdes for forskellen mellem det for meget indbetalte beløbog det overførte beløb, jf. pkt. C i eksemplet ovenfor.Det bemærkes i øvrigt, at Skatteministeriet og pensions-branchen ved førstkommende lejlighed vil indgå i en dialogom de forskellige regler for indbetalinger over lofterne forratepension og aldersforsikring m.v. med henblik på eneventuel revision af disse regler, herunder spørgsmålet ommuligheden for at foretage korrigerende overførsler alleredei indbetalingsåret og ikke først i overførselsåret.Til nr. 5Det er i pensionsbeskatningslovens § 37 fastsat, at nårder er indtrådt afgiftspligt af en ordning, er ordningen ikkelængere omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.Det betyder, at pensionsopspareren ikke har fradragsret forsine indbetalinger til ordningen og er skattepligtig af ar-bejdsgivers bidrag til ordningen. Hvor afgiftspligten kunomfatter en del af ordningens værdi, er det dog kun dennedel af ordningen, der ikke længere er omfattet af pensions-beskatningslovens kapitel 1.Pensionsbeskatningslovens § 37 er med lovforslagets § 1,nr. 31, foreslået udvidet, så reglen finder tilsvarende anven-delse for udbetalinger m.v. fra aldersforsikringer m.v., her-under undtagelsesreglen om, at en deludbetaling ikke med-fører, at den resterende del af ordningen falder ud af pensi-onsbeskatningslovens kapitel 1.Imidlertid tager lovforslagets § 1, nr. 31, ikke højde forden situation, hvor en kapitalpension konverteres til en al-dersforsikring m.v. Som pensionsbeskatningslovens § 37 vilvære formuleret med ændringen i lovforslagets § 1, nr. 31,vil en konvertering umiddelbart betyde, at aldersforsikrin-gen m.v. ikke vil være omfattet af pensionsbeskatningslo-vens kapitel 1. Det vil bl.a. betyde, at afkastet af aldersfor-sikringen m.v. ikke beskattes lempeligt med 15,3 pct. efterpensionsafkastbeskatningsloven, men som kapitalindkomstmed op til 42 pct. (ekskl. kirkeskat). Det er ikke hensigten,hvorfor det foreslås at justere lovforslagets § 1, nr. 31, såle-
B.
des at en konvertering ikke medfører, at aldersforsikringenm.v. falder ud af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.Til nr. 6I det fremsatte lovforslag foreslås det, at det er arbejdsgi-veren, der afregner A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af al-dersforsikring m.v.Forsikring & Pension anførte i sit høringssvar, at detteprincipielt set også klart er at foretrække for pensionsselska-berne, men anførte også, at det er forventningen, at ganskemange arbejdsgivere vil få endog meget vanskeligt ved atadministrere dette.Det er ved udarbejdelsen af det fremsatte lovforslag ansetfor administrativt mest praktisk for arbejdsgiveren, at indbe-talingen til aldersopsparing, aldersforsikring og supplerendeengangssum i relation til arbejdsgiverens indeholdelse fuldtud behandles på samme måde som almindelig løn, der udbe-tales til den ansatte. Reglerne for arbejdsgiverens m.v. inde-holdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er fastsat ud frahensynet til arbejdsgiverens administration.Det har imidlertid vist sig, at mange arbejdsgivere vil fåmeget vanskeligt ved at administrere denne fremgangsmåde.Det er tilfældet, når arbejdsgiverens samlede betaling afpræmier og bidrag til pensionsinstituttet omfatter såvel ind-betalinger, som den ansatte har bortseelsesret for, som ind-betalinger, som den ansatte ikke har bortseelsesret for, oghvor arbejdsgiveren ikke har kendskab til, hvordan de sam-lede præmier og bidrag fordeler sig på herpå. Det er såledeskun pensionsinstituttet, der kender fordelingen, idet pen-sionsinstituttet fordeler den samlede indbetaling på de en-kelte pensionsordninger.Arbejdsgiveren vil således have meget vanskeligt vedhver måned at sikre, at det rette beløb indbetales til pen-sionsselskabet uden bortseelsesret. Forslaget giver dermedarbejdsgivere en masse administration og usikkerhed.Forsikring & Pension foreslog derfor en alternativ model,som Skatteministeriet efter forslagets fremsættelse har drøf-tet med Forsikring & Pension. Det foreslås nu at indføjedenne model i lovforslaget.Efter den foreslåede model er indbetalingen til aldersfor-sikring og aldersopsparing i visse nærmere angivne tilfældeB-skattepligtig – og ikke A-skattepligtig som i lovforslaget.Det svarer til retsstillingen for ikke fradragsberettigede inte-grerede gruppelivsforsikringer, jf. pensionsbeskatningslo-vens § 56, stk. 5, der foreslås udvidet til også at gælde al-dersforsikringer og aldersopsparinger, der er integreret i enbortseelsesberettiget pensionsordning.Har en arbejdsgiver og en arbejdstager således aftalt, aten aldersforsikring eller en aldersopsparing skal indgå somen ikke adskilt del af en pensionsordning, der er omfattet afbortseelsesret efter pensionsbeskatningslovens § 19, skalpensionsinstituttet indberette pensionsbidraget og afregnearbejdsmarkedsbidrag af aldersforsikringen eller aldersop-sparingen. Skatten af indbetalingen til aldersforsikringenm.v. afregnes via årsopgørelsen. Det svarer til gældende retfor gruppelivsforsikringer, i tilfælde hvor en arbejdsgiver ogen arbejdstager har aftalt, at en gruppelivsforsikring skalindgå som en ikke adskilt del af en pensionsordning, der er
8
omfattet af bortseelsesret efter pensionsbeskatningslovens §19.Af pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3, følger, at haren pensionskasse med Forsikringsrådets – det nuværendeDet Finansielle Virksomhedsråd – godkendelse tegnet grup-pelivsforsikringer for medlemmerne, er præmiebetalingernehertil B-skattepligtige, og pensionskassen afregner arbejds-markedsbidrag, svarende til gældende ret for integreredegruppelivsforsikringer i livforsikringsselskaber, jf. pensions-beskatningslovens § 56, stk. 5.På samme måde som udvidelsen af pensionsbeskatnings-lovens § 56, stk. 5, foreslås den tilsvarende regel for pen-sionskasser i § 56, stk. 3, derfor udvidet, så den også kom-mer til at omfatte supplerende engangssummer. Henvisnin-gen til Forsikringsrådet ændres i øvrigt til Det FinansielleVirksomhedsråd.Det bemærkes, at modellen alene vil gælde sådanne inte-grerede aftaler, og altså ikke arbejdsgiverens indbetalingertil aldersforsikringer m.v., der er adskilt fra indbetalinger tilpensionsordninger, hvor den ansatte har bortseelsesret forarbejdsgiverens indbetaling. Her vil det være lovforslagetsA-skattemodel, der vil gælde, sådan at arbejdsgiveren harpligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag afpensionsindbetalingen. Pensionsindbetalingen behandles alt-så fuldt ud på samme måde som almindelig løn, der udbeta-les til den ansatte.Det bemærkes, at såfremt modellen måtte give anledningtil uhensigtsmæssigheder, herunder i relation til den dagligeadministration og skattebetalingen, vil modellen blive tagetop til revision i samarbejde med pensionsbranchen.Til nr. 7Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslagnr. 6.Kildeskattelovens § 43 definerer, hvilke indkomster derhenregnes til A-indkomst. Til A-indkomst henregnes enhverform for vederlag i penge og i forbindelse hermed ydet frikost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herun-der løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drik-kepenge og lignende ydelser.Det foreslås at ændre kildeskattelovens § 43, stk. 1, såle-des at i det tilfælde, hvor arbejdsgiveren m.v. indbetaler etsamlet beløb til pensionsinstituttet, hvoraf en del ikke erbortseelsesberettiget for den ansatte, skal arbejdsgiverenundlade at indeholde A-skat af den samlede indbetaling, jf.ændringsforslag nr. 6, hvortil der henvises.Pensionsinstituttet skal indberette den del af indbetalin-gen, der ikke er bortseelsesberettiget for den ansatte, tilSKAT. Den pågældende indkomst behandles skattemæssigtsom B-indkomst. Pensionsinstituttet indeholder og afregnerarbejdsmarkedsbidraget af B-indkomsten. Skatten af denneopkræves, ved at B-indkomsten indgår i den ansattes for-skudsopgørelse som bidragsfri B-indkomst. Derved indgårindkomsten i beregningen af den ansattes skattekortfradragog trækprocent med den virkning, at den A-skat, som denskattepligtiges arbejdsgiver indeholder af den øvrige ind-komst for den ansatte, får en størrelse, der i videst muligtomfang også dækker skatten af B-indkomsten.
Til nr. 8Det er i kildeskattelovens § 49 D, stk. 5, jf. lovforslagets§ 3, nr. 1, foreslået, at for indbetalinger til aldersopsparing,aldersforsikring og supplerende engangssummer som nævnti pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 1, 1. pkt., opgør ar-bejdsgiveren, den tidligere arbejdsgiver eller den relevanteoffentlige myndighed grundlaget for arbejdsmarkedsbidra-get og beregner arbejdsmarkedsbidragets størrelse.Som følge af ændringsforslag nr. 6, hvorved der indføresen model for den særlige situation, hvor en arbejdsgiver ogen arbejdstager har aftalt, at en aldersforsikring eller en al-dersopsparing skal indgå som en ikke adskilt del af en pen-sionsordning, der er omfattet af bortseelsesret efter pensi-onsbeskatningslovens § 19, med den konsekvens, at det erpensionsinstituttet, der skal opgøre arbejdsmarkedsbidraget,foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 3, nr. 1.Det foreslås således for det første at præcisere, at for ar-bejdsgiverindbetalinger, der udelukkende sker til aldersfor-sikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum, op-gør arbejdsgiveren, den tidligere arbejdsgiver eller den rele-vante offentlige myndighed bidragsgrundlaget og beregnerbidragets størrelse, jf. også kildeskattelovens § 46 og ar-bejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.Det foreslås for det andet at præcisere, at er der til gen-gæld tale om, at arbejdsgiverindbetalinger til aldersforsik-ring, aldersopsparing eller supplerende engangssum, derindgår som en ikke adskilt del af en pensionsordning, der eromfattet af § 19, jf. pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3eller 5, opgør pensionsinstituttet bidragsgrundlaget og be-regner bidragets størrelse, jf. også kildeskattelovens § 49 D,stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4.Endvidere foreslås en redaktionel ændring.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-slag nr. 6.Til nr. 9-12Det fremgår af kildeskattelovens §§ 55, 60, 61 og 62, jf.lovforslagets § 3, nr. 2-5, at afgiften på 20 pct. af indbetalin-ger på aldersopsparing, aldersforsikring og supplerende en-gangssummer, der overstiger beløbsgrænsen på 27.600 kr. (i2013-niveau), af administrative grunde opkræves via denskattepligtiges årsopgørelse.Det foreslås, at den foreslåede afgift på 4 pct. af oversky-dende beløb, der overføres til en fradragsberettiget ellerbortseelsesberettiget pensionsordning efter pensionsbeskat-ningslovens § 25 A, stk. 6, jf. ændringsforslag nr. 4, af ad-ministrative grunde ligeledes opkræves via den skattepligti-ges årsopgørelse.Til nr. 13 og 14Til § 9, nr. 01Ændringen er en konsekvensændring som følge af æn-dringsforslag nr. 6 om en ny affattelse af § 56, stk. 3 og 5.Til § 9, nr. 02-07Forfaldne præmier og indbetalinger til aldersforsikring,aldersopsparing, supplerende engangssum og gruppelivsfor-sikringer, der indgår som en ikke adskilt del af en aftalt pen-sionsordning mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager, er
9
ikke omfattet af bortseelsesretten i pensionsbeskatningslo-vens § 19. Da det alene er pensionsinstituttet, der kan opgø-re, hvor stor en del af den samlede indbetaling fra arbejdsgi-veren, der anvendes til disse ikke fradragsberettigede ord-ninger, skal arbejdsgiveren heller ikke foretage indeholdelseaf arbejdsmarkedsbidrag og A-skat af denne del af den sam-lede præmie. Pensionsinstitutterne pålægges i stedet ved deforeslåede ændringer i skattekontrollovens § 8 B og § 8 F enpligt til at oplyse SKAT om størrelsen af den del af de i altmodtagne præmier og indbetalinger, der anvendes til denævnte ordninger uden bortseelsesret. Disse beløb kan her-ved medtages ved opgørelsen af den skattepligtige ind-komst, når årsopgørelsen for ejeren bliver dannet.Til nr. 15Til § 01, nr. 1-3 og 5-12Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammen-hæng med ændringsforslagets § 01, nr. 4, om bruttoficeringved pensionsinstitutters m.v. indberetning af værdien af de-potet af beskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter§ 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerende en-gangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 01, nr. 4Efter den gældende § 74 j, stk. 2, i lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v. medfører pensionsordninger, der er om-fattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, nedsættelse afefterlønnen. Efterlønnen nedsættes dog ikke af opsparing iArbejdsmarkedets Tillægspension og pensionsordninger,som er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litrac-f, (invalidepension, ægtefælle- eller samleverpension ogbørnepension).Efter den gældende § 74 j, stk. 4, i lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v. skal pengeinstitutter, livsforsikringssel-skaber og pensionskasser m.v. indberette værdien af de om-fattede pensionsrettigheder, kort før medlemmet når efter-lønsalderen. For pensionsordninger med løbende livsvarigeudbetalinger indberettes et beregnet årligt livsvarigt beløb,og for andre pensionsordninger indberettes depotværdien.De indberettede beløb er før skat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner vilumiddelbart betyde en lempeligere modregning i efterlønnenfor pensionsordninger og dermed en forøgelse af udgiften tilefterløn. Det skyldes, at beregningsgrundlaget for modreg-ning af kapitalpensioner vil blive mindre, fordi nyoprettedealdersforsikringer m.v. og konverterede kapitalpensioner vilindgå i beregningsgrundlaget med et beskattet beløb i stedetfor med et ubeskattet beløb.Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremryknin-gen af beskatningen af kapitalpensioner skal ændre på be-regningsgrundlaget for modregning af pensioner i efterløn.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringssel-skaber og pensionskasser m.v. skal indberette værdien af de-potet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikringefter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerendeengangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven) meden bruttoværdi.En person, der i 2013 konverterer eller overfører en kapi-talpension til en aldersforsikring, aldersopsparing eller sup-
plerende engangssum, vil kunne være omfattet af op til treafgiftssatser i forbindelse med konverteringen/overførslen:– Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets§ 11, stk. 6, betales 37,3 pct. af den del af ordningen, derhidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31. de-cember 1979, og afkastet på ordningen siden denne dag,jf. dog pkt. 3.– Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets§ 11, stk. 6, betales 23,31 pct. af den del af ordningen,der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt før den 1. ja-nuar 1980 og afkastet heraf frem til den 1. januar 1980,dvs. af den samlede værdi af policen eller kontoen pr.31. december 1979, jf. dog pkt. 3. Havde ordningen ek-sempelvis en værdi på 50.000 kr. den 31. december1979, er det 50.000 kr., der skal afgiftsberigtiges med23,31 pct.– Der betales ingen afgift af den del af ordningen, der hid-rører fra en arbejdstagers egne indbetalinger frem til den1. januar 1972 plus afkastet heraf frem til konverterin-gen, jf. pensionsbeskatningslovens § 27, stk. 1, nr. 4.Ved konvertering/overførsel i 2014 og senere vil afgifts-satserne udgøre 40 pct. (i stedet for 37,3 pct.) henholdsvis25 pct. (i stedet for 23,31 pct.) og 0 pct.Det foreslås derfor, at bruttoværdien af den del af ordnin-gen, som hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31.december 1979, og afkastet på ordningen siden denne dag,bruttoficeres ved at dividere depotværdien af denne del med0,627. Resten af depotværdien bruttoficeres ved at divideremed 0,767.Der skal dog ikke ske bruttoficering af den del af ordnin-gen, som hidrører fra en arbejdstagers egne indbetalinger førden 1. januar 1972, og af afkastet heraf frem til tidspunktetfor indberetningen af værdien af depotet.Formålet med bruttoficeringen er, at efterlønsmodtagerneikke skal stilles anderledes end efter nuværende regler ogsatser. Særlig for så vidt angår konverteringen m.v. af eksi-sterende kapitalpensioner, betyder de foreslåede bruttoficer-ingssatser, at uanset om fremrykningen af beskatningen afpensionen sker i 2013 eller senere, vil beregningsgrundlagetfor modregning i efterløn isoleret set ikke blive højere, enddet ville have været, såfremt pensionen ikke havde været be-skattet.Det bemærkes, at beregningsgrundlaget for modregnin-gen i efterløn kan have ændret sig mellem konverteringen/overførslen og opgørelsen af beregningsgrundlaget af andreårsager som en indirekte følge af konverteringen/overførs-len. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis personen som led ikonverteringen/overførslen i samråd med pensionsinstituttetvælger en anden aktivsammensætning/risikoprofil, som vi-ser sig at resultere i et større eller mindre afkast end den op-rindelige aktivsammensætning m.v.Det skønnes med betydelig usikkerhed, at ved uændrederegler ville den årlige merudgift til efterløn, fleksydelse ogdelpension være på 60 mio. kr. før skat. Det skønnes endvi-dere, at med forslaget vil merudgiften til efterløn, fleksydel-se og delpension falde til ca. 0,1 mio. kr. i 2013 og 0,2 mio.kr. i 2014, og på længere sigt 6,5 mio. kr. før skat.Til § 02, nr. 1
10
Efter den gældende § 18, stk. 1, i lov om fleksydelsemedfører pensionsordninger, der er omfattet af afsnit I i pen-sionsbeskatningsloven, nedsættelse af fleksydelsen. Fleksy-delsen nedsættes dog ikke af opsparing i ArbejdsmarkedetsTillægspension og pensionsordninger, som er omfattet afpensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f, (invalidepen-sion, ægtefælle- eller samleverpension og børnepension).Efter det gældende § 17, stk. 2, i lov om fleksydelse skalpengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasserm.v. indberette værdien af de omfattede pensionsrettigheder,kort før medlemmet når fleksydelsesalderen. For pensions-ordninger med løbende livsvarige udbetalinger oplyses etberegnet årligt livsvarigt beløb, og for andre pensionsord-ninger oplyses depotværdien. De indberettede beløb er førskat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner vilumiddelbart betyde en lempeligere modregning i fleksydel-sen for pensionsordninger og dermed en forøgelse af udgif-ten til fleksydelse. Det skyldes, at beregningsgrundlaget formodregning af kapitalpensioner vil blive mindre, fordi ny-oprettede aldersforsikringer m.v. og konverterede kapital-pensioner vil indgå i beregningsgrundlaget med et beskattetbeløb i stedet for med et ubeskattet beløb.Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremryknin-gen af beskatningen af kapitalpensioner skal ændre på be-regningsgrundlaget for modregning af pensioner i fleksydel-se.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringssel-skaber og pensionskasser m.v. skal indberette værdien af de-potet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikringefter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerendeengangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven) meden bruttoværdi.En person, der i 2013 konverterer eller overfører en kapi-talpension til en aldersforsikring, aldersopsparing eller sup-plerende engangssum, vil kunne være omfattet af op til treafgiftssatser i forbindelse med konverteringen/overførslen:– Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets§ 11, stk. 6, betales 37,3 pct. af den del af ordningen, derhidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31. de-cember 1979, og afkastet på ordningen siden denne dag,jf. dog pkt. 3.– Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets§ 11, stk. 6, betales 23,31 pct. af den del af ordningen,der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt før den 1. ja-nuar 1980, og afkastet heraf frem til den 1. januar 1980,dvs. af den samlede værdi af policen eller kontoen pr.31. december 1979, jf. dog pkt. 3. Havde ordningen ek-sempelvis en værdi på 50.000 kr. den 31. december1979, er det 50.000 kr., der skal afgiftsberigtiges med23,31 pct.– Der betales ingen afgift af den del af ordningen, der hid-rører fra en arbejdstagers egne indbetalinger frem til den1. januar 1972 plus afkastet heraf frem til konverterin-gen, jf. pensionsbeskatningslovens § 27, stk. 1, nr. 4.Ved konvertering/overførsel i 2014 og senere vil afgifts-satserne udgøre 40 pct. (i stedet for 37,3 pct.) henholdsvis25 pct. (i stedet for 23,31 pct.) og 0 pct.
Det foreslås derfor, at bruttoværdien af den del af ordnin-gen, som hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31.december 1979, og afkastet på ordningen siden denne dag,bruttoficeres ved at dividere depotværdien med 0,627. Res-ten af depotværdien bruttoficeres ved at dividere med 0,767.Der skal dog ikke ske bruttoficering af den del af ordnin-gen, som hidrører fra en arbejdstagers egne indbetalinger førden 1. januar 1972, og af afkastet heraf frem til tidspunktetfor indberetningen af værdien af depotet.Formålet med bruttoficeringen er, at fleksydelsesmodta-gerne ikke skal stilles anderledes end efter nuværende reglerog satser. Særlig for så vidt angår konverteringen m.v. af ek-sisterende kapitalpensioner, betyder de foreslåede bruttofi-ceringssatser, at uanset om fremrykningen af beskatningenaf pensionen sker i 2013 eller senere, vil beregningsgrundla-get for modregning i fleksydelse isoleret set ikke blive høje-re, end det ville have været, såfremt pensionen ikke havdeværet beskattet.Det bemærkes, at beregningsgrundlaget for modregnin-gen i fleksydelse kan have ændret sig mellem konverterin-gen/overførslen og opgørelsen af beregningsgrundlaget afandre årsager som en indirekte følge af konverteringen/over-førslen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis personen som ledi konverteringen/overførslen i samråd med pensionsinstitut-tet vælger en anden aktivsammensætning/risikoprofil, somviser sig at resultere i et større eller mindre afkast end denoprindelige aktivsammensætning m.v.Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af æn-dringsforslaget henvises til bemærkningerne til ændringsfor-slagets § 01, nr. 4.Til § 02, nr. 2-12Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammen-hæng med forslagets § 02, nr. 1, om bruttoficering ved pen-sionsinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet afbeskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A,aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum ef-ter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 03, nr. 1 og 3-13Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammen-hæng med forslagets § 03, nr. 1, om bruttoficering ved pen-sionsinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet afbeskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A,aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum ef-ter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 03, nr. 2Efter det gældende § 4 a, stk. 1, i lov om delpension med-fører pensionsordninger, der er omfattet af afsnit I i pen-sionsbeskatningsloven, nedsættelse af delpensionen. Del-pensionen nedsættes dog ikke af opsparing i Arbejdsmarke-dets Tillægspension og pensionsordninger, som er omfattetaf pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f, (invalide-pension, ægtefælle- eller samleverpension og børnepension).Efter den gældende § 4 a, stk. 2, i lov om delpension skalpengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasserm.v. indberette værdien af de omfattede pensionsrettigheder,kort før medlemmet når delpensionsalderen. For pensions-ordninger med løbende livsvarige udbetalinger oplyses etberegnet årligt livsvarigt beløb, og for andre pensionsord-
11
ninger oplyses depotværdien. De indberettede beløb er førskat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner vilumiddelbart betyde en lempeligere modregning i delpensio-nen for pensionsordninger og dermed en forøgelse af udgif-ten til delpension. Det skyldes, at beregningsgrundlaget formodregning af kapitalpensioner vil blive mindre, fordi ny-oprettede aldersforsikringer m.v. og konverterede kapital-pensioner vil indgå i beregningsgrundlaget med et beskattetbeløb i stedet for med et ubeskattet beløb.Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremryknin-gen af beskatningen af kapitalpensioner skal ændre på be-regningsgrundlaget for modregning af pensioner i delpen-sion.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringssel-skaber og pensionskasser m.v. skal indberette værdien af de-potet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikringefter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerendeengangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven) meden bruttoværdi.En person, der i 2013 konverterer eller overfører en kapi-talpension til en aldersforsikring, aldersopsparing eller sup-plerende engangssum, vil kunne være omfattet af op til treafgiftssatser i forbindelse med konverteringen/overførslen:– Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets§ 11, stk. 6, betales 37,3 pct. af den del af ordningen, derhidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31. de-cember 1979, og afkastet på ordningen siden denne dag,jf. dog pkt. 3.– Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets§ 11, stk. 6, betales 23,31 pct. af den del af ordningen,der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt før den 1. ja-nuar 1980 og afkastet heraf frem til den 1. januar 1980,dvs. af den samlede værdi af policen eller kontoen pr.31. december 1979, jf. dog pkt. 3. Havde ordningen ek-sempelvis en værdi på 50.000 kr. den 31. december1979, er det 50.000 kr., der skal afgiftsberigtiges med23,31 pct.– Der betales ingen afgift af den del af ordningen, der hid-rører fra en arbejdstagers egne indbetalinger frem til den1. januar 1972 plus afkastet heraf frem til konverterin-gen, jf. pensionsbeskatningslovens § 27, stk. 1, nr. 4.Ved konvertering/overførsel i 2014 og senere vil afgifts-satserne udgøre 40 pct. (i stedet for 37,3 pct.) henholdsvis25 pct. (i stedet for 23,31 pct.) og 0 pct.Det foreslås derfor, at bruttoværdien af den del af ordnin-gen, som hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31.december 1979, og afkastet på ordningen siden denne dag,bruttoficeres ved at dividere depotværdien med 0,627. Res-ten af depotværdien bruttoficeres ved at dividere med 0,767.Der skal dog ikke ske bruttoficering af den del af ordnin-gen, som hidrører fra en arbejdstagers egne indbetalinger førden 1. januar 1972, og af afkastet heraf frem til tidspunktetfor indberetningen af værdien af depotet.Formålet med bruttoficeringen er, at delpensionisterne ik-ke skal stilles anderledes end efter nuværende regler og sat-ser. Særlig for så vidt angår konverteringen m.v. af eksister-ende kapitalpensioner, betyder de foreslåede bruttoficerin-
gssatser, at uanset om fremrykningen af beskatningen afpensionen sker i 2013 eller senere, vil beregningsgrundlagetfor modregning i delpension isoleret set ikke blive højere,end det ville have været, såfremt pensionen ikke havde væ-ret beskattet.Det bemærkes, at beregningsgrundlaget for modregnin-gen i delpension kan have ændret sig mellem konverterin-gen/overførslen og opgørelsen af beregningsgrundlaget afandre årsager som en indirekte følge af konverteringen/over-førslen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis personen som ledi konverteringen/overførslen i samråd med pensionsinstitut-tet vælger en anden aktivsammensætning/risikoprofil, somviser sig at resultere i et større eller mindre afkast end denoprindelige aktivsammensætning m.v.Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af forslagethenvises til bemærkningerne til ændringsforslagets § 01, nr.4.Til nr. 16Det foreslås at ensrette tidspunktet for ikrafttræden forlovforslaget til det tidspunkt for ikrafttræden, der anvendes ide samtidigt hermed fremsatte lovforslag nr. L 194 om æn-dring af ligningsloven, lov om en børne- og ungeydelse, per-sonskatteloven m.v. (Skattereformen – forhøjelse af beskæf-tigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigel-sesfradrag for enlige forsørgere, aftrapning af børne- og un-geydelsen for familier med høje indkomster m.v.) og lovfor-slag nr. L 195 om ændring af ligningsloven, kildeskattelo-ven og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefra-drag, øget beskatning af fri bil, beskatning af fuldt skatte-pligtiges udenlandske lønindkomst, beskatning ved arbejds-udleje og udvidet beskatning af lønarbejde i Danmark).I begge de nævnte lovforslag er det foreslået, at lovfor-slaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtiden-de. Der foreslås derfor i lovforslagets § 11, stk. 1, at nærvæ-rende lovforslag træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.Til nr. 17Ændringen er redaktionel.Det fremgår af lovforslagets § 11, stk. 2, at loven harvirkning fra og med indkomståret 2013, jf. dog stk. 2-5.Henvisningen skal være til »stk. 3-5«, hvilket rettes medændringsforslaget.Til nr. 18Ændringsforslaget indebærer, at muligheden for at om-lægge eksisterende kapitalpensioner m.v. til aldersforsikringm.v. mod betaling af en reduceret afgift på 37,3 pct. forlæn-ges til og med 2017.Til nr. 19Ændringsforslaget indebærer, at rettidige udbetalinger fraeksisterende kapitalpensioner m.v., der foretages i 2013 tilog med 2017, pålægges en afgift på 37,3 pct. Herved opnås,at rettidige udbetalinger af eksisterende kapitalpensionerm.v. sker til samme afgiftssats, hvad enten ordningen udbe-tales eller overføres til aldersforsikring m.v., der herefter ud-betales. Førtidige udbetalinger fra eksisterende kapitalpen-
12
sioner m.v., der foretages i 2013 til og med 2017, pålæggestilsvarende en afgift på 49,84 pct. Herved opnås, at en førti-dig udbetaling af en kapitalpension kan ske til samme af-giftssats, hvad enten ordningen udbetales førtidigt, eller denoverføres til en ny ordning, der herefter udbetales førtidigt.Til nr. 20Ændringsforslaget indebærer, at der ved overdragelse el-ler anden overførsel til eje eller pant og ved andre dispositi-oner m.v. i 2013 til og med 2017, der medfører, at en kapi-talpension m.v. ikke længere opfylder betingelserne i pen-sionsbeskatningslovens kapitel 1, betales en afgift på 49,84pct. af det beløb, som på tidspunktet for dispositionen m.v.kunne være udbetalt ved ordningens ophævelse. Herved op-nås, at de nævnte dispositioner over en kapitalpension m.v.
vil udløse afgift med den samme afgiftssats, hvad enten derdisponeres over ordningen, eller den overføres til en alders-forsikring, der derefter disponeres over.Til nr. 21Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestem-melse.Efter lovforslagets § 11, stk. 10, fastsættes den beregnedekorrektion af kommunens og folkekirkens slutskat som føl-ge af lovforslaget af økonomi- og indenrigsministeren pågrundlag af de oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2015.Det fremgår af bestemmelsen, at korrektionen sker efter stk.10. Korrektionen sker imidlertid efter stk. 9, hvilket rettesmed ændringsforslaget.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
13
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 196Bilagsnr.12345678910TitelFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra skatteministerenYderligere høringssvar fra CKR og FinanstilsynetSAU alm. del - svar på spm. 817 om, hvilke forudsætninger der er lagttil grund for engangsprovenuet1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministeren2. udkast til betænkningNyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslagetÆndringsforslag, fra skatteministeren3. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 196Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren vil være indstillet på at opdele lovforslaget, sådelen om fusion mellem pensionskasser m.v. og forsikringsselskaberer i et lovforslag og resten i et andet, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at ændringen af beskatningen af kapi-talpensionerne til indbetalingstidspunktet frem for udbetalingstids-punktet er en opløsning af fremtidssikringen af vores pensionssystem,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for, hvorfor Finansrådet kommer frem til etlangt større provenu af lovforslaget, end regeringen gør, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som gør, at der givesmulighed for at overføre/konvertere til aldersopsparing mod betalingaf afgift på 37,3 pct. i en periode frem til den 31. december 2017, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at forklare, hvordan den langsigtede virkning af fremryknin-gen af beskatningen kan være 0, når afgiften er lavere ved fremryk-ning og fremrykningen af afgiftsbetalingen i øvrigt skulle være neutralfor skatteyderen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stort indeståendet er på de eksisterende kapitalpen-sionsordninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at merprovenuet ved fremryk-ningen af beskatningen ikke disponeres, således at den finanspolitiskeholdbarhed forværres, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at fremryk-ningen af beskatningen af kapitalpensioner ikke disponeres, således atden finanspolitiske holdbarhed forværres, hvilket reelt efterlader reg-ningen i »børneværelset«, til skatteministeren, og ministerens svarherpå
2
3
4
5
67
8
14
9
Spm. om uddybning af finansieringsbidraget fra de skattemæssige æn-dringer omkring kapitalpension i forhold til skatteindtægter og bespa-relser på offentlige udgifter, til skatteministeren, og ministerens svarherpå