Skatteudvalget 2011-12
L 195
Offentligt
1151838_0001.png
1151838_0002.png
J.nr. 12-0173805Dato:30. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 195 – Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven

og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-

skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-

indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-

arbejde i Danmark)

.

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 23. august 2012.
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø

Spørgsmål 32:

Vil ministeren redegøre for, hvad der begrunder den forskellige skattemæssige behandlingaf statsligt udsendte og udsendte fra offentlige – ikke-statslige – organisationer, herunderbegrundelsen for at bevare de skattefrie udetillæg til statsligt udsendte, mens skattefrihedenefter ligningslovens § 33 A ophæves for offentlige – ikke statsligt – udsendte?

Svar:

Jeg vil gerne slå fast, at det set fra den enkelte medarbejders synspunkt må være uden be-tydning, om man modtager en skattefri løn på X kr., eller om man modtager en skattepligtigløn på X kr. + skatten.Resultatet for den pågældende må være det samme. Derfor er det heller ikke korrekt atfremstille konsekvenserne af ophævelsen af ligningslovens § 33 A sådan, at offentligt an-satte stilles ringere end hidtil.Jeg har i mine kommentarer til henvendelsen fra Central Denmark EU Office m.fl. rede-gjort for, at Udenrigsministeriets udsendte medarbejdere modtager et udetillæg, jf. § 7 i lovom udenrigstjenesten. Udetillægget medregnes ikke til modtagerens skattepligtige ind-komst.Det er alene udetillægget, der fritages for beskatning i Danmark. Den almindelige løn foren medarbejder i Udenrigsministeriet er skattepligtig indkomst for den pågældende, hvadenten den pågældende gør tjeneste i København, eller den pågældende er udsendt til tjene-ste i udlandet.Lov om udenrigstjenesten er fra 1983. Loven afløste en tidligere lov om udenrigstjenestefra 1961, og loven henviser f.s.v. angår udetillæg til en lov fra 1958 (ændret til bestemmel-sens nuværende affattelse i 2002). Udetillægget har således en lang historie bag sig.Jeg må antage, at den historiske begrundelse for ikke at lade andre end udenrigstjenestensmedarbejdere være omfattet af bestemmelserne, er, at kommuner m.v. ikke havde behov forat sende medarbejdere til udlandet. Det er udenrigstjenesten, der varetager Danmarks offi-cielle relationer til verden omkring os.En dansk kommune, der driver lobbyarbejde eller på anden måde agerer i forhold til EU-institutioner, agerer på egne vegne. Den er ikke underlagt nogen statslig politisk instrukti-onsbeføjelse, og den har ikke – nødvendigvis – interesser, der rækker ud over kommune-grænsen.Jeg er helt enig i betydningen af det arbejde, som udføres af den personkreds, vi her talerom, men jeg mener ikke, at en direkte sammenligning med udenrigstjenesten er rigtig.
Side 2