Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 8
Offentligt
20. august 2012
Foretræde for Folketingets skatteudvalgonsdag den 22. august 2012, kl. 10.30Ligningslovens § 33 A (ingeniørregelen)i Asien fremstilles de fleste større skibe, og mange danske maritime produktionsvirk-somheder lader en del af deres produkter fremstille der, men har bevaret produktud-vikling og kernekompetencer i Danmark. En del af den produktudvikling der sker, erbaseret på erfaringer som rejsende montører kan tage med tilbage, og der sker ensund vekselvirkning mellem udsendte medarbejdere, der er nær på kunderne, og pro-duktions- og udviklingsafdelingerne i Danmark. Danskudviklede produkter kan instal-leres på asiatiske værfter, men er der ingen udsendte med fra Danmark, vil produkti-onen i Danmark ikke få gavn af de erfaringer der gøres under installationen.Danske videns virksomheder på det maritime område har også behov for at kunneudsende medarbejdere til de steder hvor skibene er. Netop på grund af den maritimeindustris globale karakter kan disse virksomheder betjene kunder i hele verden fraDanmark, hvis rammevilkårene ikke forhindrer det.En ændring af ingeniørregelen til et fradrag for faktisk betalt skat til udlandet vil bety-de at det bliver svært at overtale danske skatteydere til at tage til udlandet.Skatten bliver ikke bare større. Andre landes bureaukratier vil ikke altid 100 % ønskeat tilpasse sig danske krav til bevis. Risikoen for at der ikke kan tilvejebringes til-strækkelig bevis for udgifter til skat, hviler på den danske lønmodtager. Virksomhedenbliver derfor nødt til at betale en merpris.Forslagets virkning bliver ikke at arbejdet udføres ganske som før, men nu blot meden øget skatteindtægt for Danmark. Virkningen bliver at det bliver dyrere at udsendeen dansker, og mange maritime virksomheder der også er etableret i udlandet, vil istedet vælge at udsende en udlænding fra et andet land. Den viden der er nødvendigog den erfaring der indhøstes, vil så høre hjemme i udlandet.Staben af teknikere i Danmark vil kunne reduceres, men det væsentligste er ikke denmistede skatteindtægt fra de personer der fratræder de danske job, men den over-flytning af fokus for danske virksomheder til udlandet, som følger af at service ikkelængere sker fra Danmark.
Som brancheforening for danske maritime leverandører af maritimt udstyr og skibe repræsenterer Danske Maritime en innovativog dynamisk branche i vækst. Den maritime industri i Danmark er en særdeles velfungerende og succesfuld gren af den danskeproduktionsindustri, og danske værfter og maritime udstyrsleverandører har en solid position på verdensmarkedet – ikke mindsttakket være højteknologiske og specialiserede produkter og løsninger.
20. august 2012
Foretræde for Folketingets skatteudvalgonsdag den 22. august 2012, kl. 10.30Kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3, (arbejdsudleje)Der er foreslået en ny tekst (understreget), hvor der er skattepligt til Danmark for den der:”3) Erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i forbindelse med atvære stillet til rådighed for at udføre arbejde for en virksomhed her i landet, når ar-bejdet udgør en integreret del af virksomheden. Det er uden betydning for skatte-pligten, hvilken form vederlaget udbetales i.”I Regeringens oplæg beskrives dette som et forslag om ”at skærpe beskatningen af arbejdsudleje sva-rende til OECD´s definitioner af arbejdsudleje”.Hidtil er afgørelsen af, om en arbejdstager skal anses for udlejet (eller om arbejdet er en entreprise ud-ført af den udenlandske virksomhed), truffet ud fra en samlet bedømmelse, hvor der især lægges vægtpå:•••••Hvem der har den overordnede ledelse af arbejdet,Hvem der har ansvar for arbejdspladsen,Om betaling beregnes efter faktisk anvendt arbejdstid,Hvem der stiller arbejdsredskaber og materiel stilles til rådighedHvem der vælger antallet af arbejdstagere og deres kvalifikationer.
Lovforslaget gør det klart, at den nye regel skal være, at skattepligten alene bestemmes af om ”arbejdetudgør en integreret del af virksomheden”. Under hensyn til den danske domspraksis i sager om arbejds-udleje og entreprise og SKATs egen praksis på området, kan man ikke grundlæggende retstilstanden pådenne måde uden at ændre loven, men den foreslåede ændring er ikke en klar angivelse af hvad stram-ningen går ud på. Det ligner en tilføjelse af et yderligere kriterium, men det skal jo være en udelukkelseaf de hidtil brugte kriterier.For værfter udgør stramningen et særligt alvorligt problem. SKAT vil næppe acceptere, at kun projektle-delse er ”en integreret del af virksomheden” for værfter, men det er faktisk kun projektledelsen der ikkekan (og bliver) overladt til underleverandører. Tidligere havde værfter både møbelsnedkere og elektrikereansat, men i dag er det almindeligt at selv skibskroget leveres fra en underleverandør. Sammensætnin-gen af underleverandører er en konkurrenceparameter, og brugen af både faste og skiftende underleve-randører er nødvendig for at kunne leve op til markedets krav. Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis produk-tionen skal tilrettelægges i skattelovgivningen. I en globalisere produktionskæde er der ikke en nem må-de at fastlægge hvad der er en integreret del af virksomheden. Vi må frygte at enhver underleveranceder indebærer at en underleverandør arbejder på selve skibet, efter den foreslåede nye regel vil pålæggeværftet ansvar for at der betale dansk indkomstskat.Den ændring, der her er foreslået i Kildeskatteloven, kan ikke formodes at blive fulgt af andre OECD lan-de. OECD’s vejledning indeholder stadig alle de kriterier, som hidtil er brugt i Danmark.Allerede i dag giver uens skatteregler problemer. Med en ny stramning bliver der endnu mere brug fordobbeltbeskatningsaftalerne, men indtil der skabes klarhed over hvordan sammenfaldet mellem landenesregler skal håndteres, bliver det virksomheder, der har internationale kunder og international arbejdsde-ling, der er sorteper, og som må bære en økonomisk risiko og miste konkurrenceevne. Det er erfaringenat ingen skattemyndigheder har travlt med at finde løsninger der tilgodeser virksomhedernes behov forarbejdsdeling.
Som brancheforening for danske maritime leverandører af maritimt udstyr og skibe repræsenterer Danske Maritime en innovativog dynamisk branche i vækst. Den maritime industri i Danmark er en særdeles velfungerende og succesfuld gren af den danskeproduktionsindustri, og danske værfter og maritime udstyrsleverandører har en solid position på verdensmarkedet – ikke mindsttakket være højteknologiske og specialiserede produkter og løsninger.