Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 69
Offentligt
1153058_0001.png
1153058_0002.png
1153058_0003.png
J.nr. 12-0173805Dato: 3. september 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 195 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven

og personskatteloven. (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-

skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske

indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-

arbejde i Danmark).

Hermed fremsendes kommentar til henvendelse fra Danske Maritime af24. august 2012 (L 195 - bilag 12).
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø
Skatteministeren har den 20. august 2012 kommenteret en henvendelse fra Danske Mariti-me (L 195 - bilag 8). I forlængelse heraf retter Danske Maritime fornyet henvendelse omophævelsen af ligningslovens § 33 A og de foreslåede regler om beskatning af arbejdsudle-je.Om ophævelsen af ligningslovens § 33A henviser Danske Maritime til de beskrevne prove-numæssige konsekvenser og anfører, at forslaget vil føre til en flytning af opgaver til ud-landet og tab af arbejdspladser i Danmark. Dansk Maritime anfører videre, at skatten forudsendte medarbejdere i nogle (måske mange) tilfælde bliver højere end dansk niveau.Hertil bemærkes:Danske Maritime synes at se bort fra skattereformens samlede virkninger. Skattereformenbetyder, at den samlede beskatning af arbejdsindkomst falder markant, hvilket kan trække iretning af lavere omkostninger og dermed forbedret konkurrenceevne for virksomhederne,og samlet set vil skattereformen på sigt øge beskæftigelsen med 15.800 personer. Dermedstyrker Skattereformen erhvervslivets vækstbetingelser.Det er heller ikke sådan, at ophævelsen af ligningslovens § 33A vil betyde, at udsendtekommer til at betale en højere skat i forhold til det danske niveau. Ved opgørelsen af dedanske skatter vil der blive taget hensyn til de skatter, som den pågældende har betalt i ud-landet, og på den måde vil den udsendte ikke blive stillet ringere end andre danske skatte-ydere.
Om de foreslåede regler om beskatning ved arbejdsudleje anfører Danske Maritime, at af-grænsningen på basis af det foreslåede kriterium kun kan give anledning til tvivl, fordi un-derleverandørenes leverancer ofte indeholder flere forskellige ydelser. Danske Maritimehæfter sig ved skatteministerens kommentar om, at en udenlandsk leverandør af en skibs-motor kan levere motoren og udføre det fornødne monteringsarbejde, uden at dette omfattesaf reglerne af reglerne om arbejdsudleje.Danske Maritime finder også, at kommentarerne i OECD’s modeloverenskomst fra 2010kan udlægges anderledes, og at der bør tages hensyn til flere momenter i spørgsmålet om,hvornår der foreligger arbejdsudleje.Hertil bemærkes:Det fremgår af Danske Maritimes bemærkninger, at de ydelser, som danske værfter får fraunderleverandører, ofte er sammensatte ydelser. Der gives en række eksempler herpå f.eks.,at den leverandør, der leverer maling til et skib, også påsmører malingen. Ved sådannesammensatte leverancer, er det alene vederlaget til den udenlandske arbejdskraft, som dendanske virksomhed skal indeholde skat af. Mit eksempel med levering af skibsmotoren for-udsætter således, at monteringsarbejdet kun udgør en helt ubetydelig del af selve leveran-cen.Den danske virksomhed skal som indeholdelsespligtig indeholde den korrekte skat. Ved in-deholdelse af arbejdsudlejeskatten skal den danske virksomhed, allerede som det er i dag,skaffe sig oplysninger hos den udenlandske arbejdsgiver om, hvor stor en del af det samle-de vederlag, der udgør vederlaget til den udenlandske arbejdskraft for arbejdet, som er ud-ført i virksomheden her i landet. På den måde sikrer den danske virksomhed sig, at der in-deholdes det korrekte skattebeløb.Danske Maritime finder, at OECD’s kommentarer til modeloverenskomstens artikel 15 kanudlægges på en anden måde navnlig i forhold til, at andre kriterier kan inddrages i spørgs-målet om, hvornår der foreligger arbejdsudleje. Disse kriterier er da også omtalt i bemærk-Side 2
ningerne til lovforslaget, hvor der også tages stilling til, hvornår kriterierne kan få betyd-ning.Det må dog kunne lægges til grund, at skibsbygning udgør et integreret led i værftets virk-somhed, og der i sådanne tilfælde ikke er behov for yderligere kriterier til afklaring af, omder er tale om arbejdsudleje eller ikke.Jeg skal tillige henvise til min besvarelse af spørgsmål 28 og 29 vedrørende lovforslag L195.
Side 3