Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 68
Offentligt
1153054_0001.png
1153054_0002.png
J.nr. 12-0173805Dato: 3. september 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 195 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven

og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-

skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-

indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-

arbejde i Danmark)

Hermed fremsendes kommentarer til henvendelse fra JKM (L 195 – bilag61)
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø
JKM er et dansk vikarbureau, der formidler danske håndværkere bl.a. til Norge (arbejdsud-leje). De udlejede medarbejdere beskattes i Norge, mens JKM afregner ATP-bidrag m.v. iDanmark. De pågældende medarbejdere anvender ligningslovens § 33 A i Danmark.JKM mener, at ophævelsen af ligningslovens § 33 A vil få store skattemæssige konsekven-ser for den enkelte medarbejder, og at formålet med at rejse til udlandet i høj grad vil væreborte.
Hertil bemærkes:I Danmark finansieres de sociale velfærdsydelser stort set udelukkende via skattebetaling. INorge har man valgt en anden model, nemlig at finansiere sådanne ydelser via betaling afsociale bidrag.Henvendelsen fra JKM er forstået sådan, at de pågældende medarbejdere er omfattet afdansk social sikringslovgivning under opholdet i Norge, og at der hermed ikke betales nor-ske sociale bidrag for de pågældende. Når ligningslovens § 33 A anvendes, og der såledesikke betales skat i Danmark, er vi i den situation, at de pågældende er omfattet af dansk so-cial sikringslovgivning uden selv at bidrage.Ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre skattebetaling på dansk niveau, men mednedslag for den skat, der er betalt i Norge.Det er efter den gældende EU-forordning om social sikring (omfatter også Norge) en ho-vedregel, at man er social sikret i det land, hvor man arbejder. Det er på forskellige betin-gelser muligt at vælge at forblive under hjemlandets sociale sikringslovgivning under op-hold i udlandet, og det synes at være denne mulighed, medarbejderne benytter sig af.Hvis man indretter sig sådan, at man bliver omfattet af norsk social sikringslovgivning, ogder hermed betales norske sociale bidrag, vil man opnå exemption i Danmark efter de reg-ler, der gælder, når der betales sociale bidrag i bl.a. Norge.Ophævelse af ligningslovens § 33 A vil i denne situation ikke få betydning for de pågæl-dende.
Side 2