Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 66
Offentligt
J.nr. 12-0173805Dato:3. september 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 195 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven
og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-
skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-
indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-
arbejde i Danmark)
Hermed fremsendes kommentarer til henvendelse af 28. august 2012 fraRejsearbejdere.dk (L 195 - bilag 59)
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou
Rejsearbejdere.dk har fremsendt en række spørgsmål og kommentarer til forslagene omnedsættelse af loftet over rejsefradrag, beskatning ved arbejdsudleje og ophævelse af lig-ningslovens § 33 A.Rejsearbejdere.dk spørger bl.a. til følgerne af ophævelsen af ligningslovens § 33 A og denændrede beskatning ved arbejdsudleje. Herudover spørges bl.a. til effekten af forslaget omnedsættelse af loftet over rejsefradraget.
Hertil bemærkes:
Forslaget om nedsættelse af det fælles loft over rejsefradraget og dobbelt husførelse til25.000 kr. pr. indkomstår har til formål at modvirke social dumping og sikre, at arbejds-kraft med bopæl i udlandet betaler mere skat i Danmark. Forslaget er en del af finansierin-gen af den samlede skattereform, og skal derfor ses i sammenhæng med hele skatterefor-men. En skattereform, der markant nedsætter skatten på arbejde og skaber vækst og flerejob.Regeringen er opmærksom på, at forslaget også har effekt i forhold til dansk arbejdskraft,men det vurderes, at effekten relativt set er langt større i forhold til den udenlandske ar-bejdskraft. Det skønnes således, at omkring halvdelen af de rejsefradrag, der overstiger25.000 kr. pr. indkomstår, foretages af udenlandsk arbejdskraft.Det gældende loft over rejsefradraget på 50.000 kr. pr. indkomstår blev indført med virk-ning fra indkomståret 2010. Loftet gælder både for fradrag med standardsatserne og medfaktiske udgifter. Dette ændres ikke med lovforslag L 195. Derimod nedsættes loftet til25.000 kr. pr. indkomstår med virkning fra indkomståret 2013.Loftet berører ikke arbejdsgiverens muligheder for at udbetale skattefri godtgørelse eller atbetale lønmodtagerens udgifter efter regning. Så længe lønmodtageren på grund af afstan-den mellem bopæl og et midlertidigt arbejdssted ikke har mulighed for at overnatte på sinsædvanlige bopæl, kan arbejdsgiveren således udbetale skattefri rejsegodtgørelse eller beta-le lønmodtagerens udgifter efter regning, jf. ligningslovens § 9 A.Det er dog bl.a. en forudsætning, at den enkelte rejse varer mindst 24 timer, ligesom dergælder en 12-måneders begrænsning i forhold til dækning af rejseudgifter med standard-sats, når der er tale om arbejdssteder der ikke flytter sig jf. ligningslovens § 9 A, stk. 5.Denne 12-måneders begrænsning gælder fortsat ikke i forhold til standardsatsen for logi.Skatteministeriet har ikke umiddelbart oplysninger om reglerne for fradrag af rejseudgifter– herunder muligheden for at anvende standardsatser - i andre EU/EØS-lande.De provenumæssige konsekvenser af indførelsen af 25.000 kroners loftet er beskrevet i lov-forslagets afsnit 4.1. Det bemærkes, at konsekvenserne ikke kan måles direkte, idet mobili-tetsbehovet (anvendelsen af rejsefradraget) afhænger af en lang række faktorer, herunderisær den økonomiske aktivitet i samfundet. Derfor afspejler år til år-ændringer ikke kunstrammere lovgivning. Tilsvarende vil år til år-ændringer af antallet af registrerede uden-landske tjenesteydere afhænger af andet end blot ændret lovgivning.Med hensyn til antallet af berørte fordelt på regioner og på dansk og udenlandsk arbejds-kraft henvises til svaret på spørgsmål 1 til lovforslaget.
Side 2
Forslaget om beskatning ved arbejdsudleje vedrører personer, som bliver arbejdsudlejet tilDanmark og ikke fra Danmark.Forslaget om ophævelse af ligningslovens § 33 A vil få den følge, at den pågældende vilblive beskattet efter de regler, der gælder i Danmark. Hvis den pågældende har betalt enskat i udlandet, vil han få et nedslag i skatten i Danmark. Nedslaget kan dog ikke overstigeden danske skat. Dette er en helt almindelig fremgangsmåde ved lempelse for dobbeltbe-skatning. De præcise konsekvenser for den enkelte vil afhænge af en lang række individuel-le faktorer.Som jeg gentagne gange har givet udtryk for, er det regeringens holdning, at alle, som erfuldt skattepligtige til Danmark, og som har en indkomst, skal bidrage til finansieringen afden fælles velfærd, som man har adgang til både før og efter en udstationering – og i mangetilfælde også under udstationeringen. Som reglerne er i dag, er det muligt at opretholde sittilhørsforhold til Danmark med de fordele, som dette indebærer, uden at betale skat hverkeni Danmark eller i udlandet. Man kan tjene en god løn og have adgang til velfærdssamfun-dets tilbud og ydelser uden selv at bidrage, og man kan have familie i Danmark, der ligele-des benytter sig af velfærdssamfundets tilbud. Dette finder jeg ikke rimeligt.
Side 3