Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 3
Offentligt
1147913_0001.png
1147913_0002.png
1147913_0003.png
1147913_0004.png
1147913_0005.png
1147913_0006.png
1147913_0007.png
1147913_0008.png
1147913_0009.png
1147913_0010.png
1147913_0011.png
1147913_0012.png
1147913_0013.png
1147913_0014.png
1147913_0015.png
1147913_0016.png
1147913_0017.png
1147913_0018.png
1147913_0019.png
1147913_0020.png
1147913_0021.png
1147913_0022.png
1147913_0023.png
1147913_0024.png
1147913_0025.png
1147913_0026.png
1147913_0027.png
1147913_0028.png
1147913_0029.png
1147913_0030.png
1147913_0031.png
1147913_0032.png
1147913_0033.png
J.nr. 2012-311-0085Dato: 14-08-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af ligningsloven, kildeskatteloven og personskattelo-ven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget beskatningaf fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandskelønindkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet be-skatning af lønarbejde i Danmark)
Thor Möger Pedersen/Søren Schou
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende forslag til lov om ændring af ligningslo-ven, kildeskatteloven og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget beskatning af fri bil, beskat-ning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning aflønarbejde i Danmark)

Organisation

Bemærkninger i høringssvar

Kommentar til bemærkninger

Akademikernes Cen-Nedsættelse af loft over rejsefra-tralorganisationdrag(AC)AC påpeger at ph.d.-studerende ogandre forskere bliver ramt af denforeslåede nedsættelse af loftet overrejsefradraget når de deltager i in-ternational forskning.Forslaget har derfor en uheldig ef-fekt på omfanget af internationaleforskningssamarbejder og forsk-ningskontakter og dermed forsk-ningskvaliteten.Af hensyn til det udbredte politiskeønske om og det forskningsmæssi-ge behov for internationalt forsk-ningssamarbejder bør forskere ogherunder ph.d.-studerende entenundtages fra forslaget eller på an-den måde kompenseres for konse-kvenserne af de foreslåede ændrin-ger.
Fra og med indkomståret 2013 kan ph.d.-studerende og forskere på udlandsophold,ligesom andre lønmodtagergrupper, derselv afholder rejseudgifter i forbindelsemed arbejdet, ikke fradrage rejseudgifterudover 25.000 kr. pr. indkomstår.Forslaget er en del af finansieringen afden samlede skattereform, og skal derforses i sammenhæng med hele skatterefor-men. En skattereform der markant ned-sætter skatten på arbejde særligt i kraft afdet forhøjede beskæftigelsesfradrag ogforhøjelsen af topskattegrænsen.Der er endvidere ikke ændret ved, atph.d.-studerende og andre forskere fortsatkan få godtgjort rejseudgifterne skattefritaf arbejdsgiveren.Der er også mulighed for, at de kan mod-tage studierejselegater til dækning af ud-gifter i forbindelse med transport, kost,logi, småfornødenheder og undervis-ningsafgift. Disse legater vil fortsat væreskattefrie.Indførelse af særregler for specielle grup-per af lønmodtagere vil i øvrigt vanske-liggøre administrationen af reglerne. Detvil også være problematisk at opretholdeen begrænsning i forbindelse med selv-angivelsen, hvor det kun er muligt atselvangive fradrage for rejseudgifter optil 25.000 kr., hvis visse persongrupperskal undtages herfra.
Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstAC bemærker, at en ophævelse afligningslovens § 33 A vil rammedanskeres internationale arbejde ogbegrænser potentialet for hjemven-dende danskere.AC mener, at resultatet vil blive etmindre dansk engagement på detDet er et både et grundlæggende og etsundt princip, at alle solidarisk bør bidra-ge til velfærdssamfundet, og at man ikkeskal være bedre skattemæssigt stillet, ale-ne fordi man udfører arbejde i udlandet istedet for i Danmark.Den nuværende ordning giver mulighedSide 2
internationale arbejdsmarked, daindkomsterne på det internationalearbejdsmarked oftest er beregnetmed hensyntagen til den forholds-vis lavere beskatning.
for, at fuldt skattepligtige personer hver-ken betaler skat i Danmark eller i udlan-det, selvom man er fuldt skattepligtig tilDanmark. Det er således muligt at haveadgang til velfærdssamfundets tilbud ogydelser, uden at man selv bidrager hertil,og man kan også have familie i Danmark,som benytter sig heraf.Det må antages, at den nuværende ord-ning i en vis grad har påvirket løndannel-sen i opadgående retning, idet både ar-bejdsgivere og arbejdstagere må formo-des at have indrettet sig under de særligtgunstige skatteforhold.Herudover kan den nuværende ordningogså føre til en positiv skattediskrimina-tion af danskere i andre lande, således atdet eksempelvis er mere fordelagtigt forden danske arbejdsgiver at ansætte danskarbejdskraft frem for lokal arbejdskraft.En sådan situation kan eksempelvis op-stå, hvor de udsendte medarbejdere hver-ken betaler skat i Danmark eller i udsen-delseslandet, hvorimod den lokale ar-bejdskraft beskattes efter lokale forhold.
AC anfører endvidere, at hvis flereafvikler deres tilknytning til Dan-mark, vil det reducere potentialetfor at de vender hjem igen.
Ved at ophæve ligningslovens § 33 Abliver det sammen med en række andrefinansieringselementer i skattereformenmuligt at sænke skatten på lønindkomstfor alle og dermed gøre det mere attrak-tivt at arbejde i Danmark.
AdvokatrådetATPBetania KirkeCenter(på vegne af denDanske Pinsevæk-kelse, som er ensammenslutning af50 danske frikirker)
Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.Beskatningen af fuldt skattepligti-ges udenlandske lønindkomstEn ophævelse af bestemmelsen vilbetyde, at den Danske Pinsevæk-kelse fremover ikke vil kunne gen-nemføre så mange projekter somnu, idet en større del af de indsam-lede midler vil skulle gå til øgedelønudgifter (lønstigninger på 30pct.). Desuden frygter man, at detvil påvirke motivationen til indsam-ling af midler, at en større del afmidlerne skal gå til lønninger.Betania KirkeCenter foreslår, atSide 3
Alle, der er fuldt skattepligtige her tillandet, og som har en indkomst, skal bi-drage til finansieringen af velfærdssam-fundet. Det skal gælde for alle, uanset omman arbejder for hjælpeorganisationer el-ler kirkelige organisationer eller andet.
den nugældende bestemmelse op-retholdes for organisationer med enfolkelig forankring dvs. organisati-oner godkendt efter LL § 8A. Beta-nia KirkeCenter mener, at det kunvil have en begrænset virkning påprovenutabet.Bornholms Passager-Nedsættelse af loft over rejsefra-foreningdragPendlergruppen under BornholmsPassagerforening påpeger, at born-holmske pendlere, der ønsker at ha-ve og fastholde bopæl på øen, somde eneste i Danmark har reelle om-kostninger til rejse, logi og ophold,når der skal arbejdes i nabokom-munen i den samme Region (Regi-on Hovedstaden).Nedsættelsen af loftet over rejse-fradraget vil øge omkostningerneforbundet med job uden for øen ogvil blive en yderligere barriere, nårder skal søges job af kortere varig-hed. Nedsættelsen kan derfor ople-ves som diskriminerende i forholdtil en enkelt udkantskommune iDanmark.Pendlergruppen opfordrer til, at lo-ven udformes så reelle udgifter for-bundet med varetagelse af job i na-bokommunen inden for samme Re-gion i Danmark, hvor ophold udenfor bopæl er nødvendig pga. trans-portforhold, ikke er underlagt loftover rejsefradrag og/eller, at der fordistancependlere findes et særligtligningsmæssigt fradrag, der i høje-re grad giver ligestilling, skabervækst i lokalområdet, og som sik-rer, at distancependlere får mere udaf at arbejde frem for at vælge pas-siv forsørgelse.Business DanmarkØget beskatning af fri bilBusiness Danmark vurderer, at for-slaget ikke vil gavne miljøet. Detvil snarere afstedkomme, at derspares på ekstraudstyr eller vælgesen billigere, forurenende benzin-model, som herefter sælges videre
Udviklingsbistand bør finansieres direkteog ikke indirekte via skattefritagelse tilde ansatte.
En nedsættelse af loftet over rejsefradra-get har til formål at modvirke socialdumping og sikre at arbejdskraft med bo-pæl i udlandet betaler mere i skat i Dan-mark.Forslaget om nedsættelse af loftet overrejsefradraget er derfor ikke udtryk fordiskrimination i forhold til en enkelt ud-kantskommune i Danmark.Forslaget er endvidere en del af finansie-ringen af den samlede skattereform. For-slaget skal derfor ses i sammenhæng medhele skattereformen. En skattereform, dermarkant nedsætter skatten på arbejde ogskaber vækst og flere job.Det vil vanskeliggøre kontrollen og ad-ministrationen af reglerne at indføre enundtagelse for en speciel gruppe af løn-modtagere ud fra en geografisk afgræs-ning. Det vil således være problematisk atopretholde en begrænsning i forbindelsemed selvangivelsen, hvor det kun er mu-ligt at selvangive fradrage for rejseudgif-ter op til 25.000 kr., hvis visse person-grupper skal undtages herfra.Indførelse af et særligt ligningsmæssigtfradrag for bornholmske distancependlerefalder udenfor den indgåede aftale om enskattereform.
Forslaget om forhøjelse på 50 pct. af detmiljøtillæg, der tillægges beskatnings-grundlaget for fri bil, indebærer en til-skyndelse til anskaffelse af mere brænd-stoføkonomiske biler. Der er sket en be-tydelig udvikling af de brændstoføkono-Side 4
til private. Det forbedrer ikke dendanske bilpark og påvirker ar-bejdsmiljøet negativt for dem medfirmabil, som for de fleste er enforudsætning for, at de kan varetagederes job. Business Danmark anbe-faler derfor, at den øgede beskat-ning af fri bil ikke gennemføres.
miske biler de senere år, og udvalget ervokset. Det er derfor relativt nemt helt el-ler delvis at undgå en øget beskatning vedat vælge en mere brændstoføkonomiskbil.Forslaget om, at nedsættelse af bereg-ningsgrundlaget til 75 pct. af nyvognspri-sen først indtræder 36 måneder efter ind-registreringen, sikrer en mere rimelig ogensartet opgørelse af beskatningsgrundla-get. Forslaget medfører endvidere kun enøget beskatning i det tredje år. En nyind-registreret firmabil med en anskaffelses-pris på 300.000 kr. stillet til rådighed i ju-li måned medfører således en øget skatte-betaling på ca. 4.400 kr. i ét indkomstår.Forslaget om øget beskatning af fri bilvurderes samlet set at være til gavn formiljøet.Forslaget er endvidere en del af finansie-ringen af den samlede skattereform. For-slaget skal derfor ses i sammenhæng medhele skattereformen. En skattereform, dermarkant nedsætter skatten på arbejde sær-ligt i kraft af det forhøjede beskæftigel-sesfradrag og forhøjelsen af topskat-tegrænsen og skaber vækst og flere job.
Gennemføres loven alligevel, børdet som normal praksis kun omfattefremtidige køb eller leasing af fir-mabiler, og ikke som i lovudkastetfirmabiler anskaffet helt tilbage i2010.
Det vurderes, at der ikke er tale om tilba-gevirkende kraft. Forslaget kan sammen-lignes med den situation, hvor man harindgået en lønaftale med sin arbejdsgiver,hvorefter indkomstskatten sættes op.Senest i 2009, blev det med Forårspakke2.0, indført at beskatningsgrundlaget forfri bil skulle tillægges et miljøtillæg medvirkning fra indkomståret 2010 også iforhold til allerede anskaffede firmabiler.Også tidligere er der flere gange foretagetændringer i forhold til beregningsgrund-laget for fri bil uden at der er lavet over-gangsordninger i forhold til allerede an-skaffede firmabiler.I år 2000, da maksimumberegningsgrund-laget for fri bil på 450.000 kr. blev ophæ-vet, blev der dog lavet en overgangsregel,da der var tale om en væsentlig skærpelsei forhold til meget dyre firmabiler. Dennesituation er ikke sammenlignelig med detSide 5
nu foreslåede.CKRCopenhagen Busi-ness School (CBS)Ingen bemærkninger.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstCBS finder, at forslaget vil hæmmeforskermobiliteten, og at forskeregenerelt vil miste incitament til in-ternationalt mobilitet.CO-SøfartBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstCO-Søfart mener, at afskaffelsen afbestemmelsen er utilstrækkeligtanalyseret i relation til mange mu-lige uønskede bivirkninger – ikkemindst for de søfarende.En ophævelse af bestemmelsen vilhave store konsekvenser for søfa-rende, der arbejder i udlandet forudenlandske arbejdsgivere. En delsøfarende, som ikke har kunnet op-nå job i den danske handelsflåde,har opnået hyre i udlandet. Hvisden søfarende fremover ikke kan fåskattelempelse, vil han blive afskå-ret fra at tage arbejde i udlandet, dalønningerne er lavere end i Dan-mark. Konkurrenceevnen forringesmed 30-40 pct. og der opnås ikkenye kompetencer i den internationa-le handelsflåde.CO-Søfart bemærker endvidere, atselvom den søfarende fortsat erfuldt skattepligtig til Danmark så erdenne ikke fysisk meget til stede iDanmark, hvilket vil stå i stærkkontrast til fuld beskatning også seti forhold til kollegaer, der sejlerunder DIS.Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.
Søfolk beskattes ikke hårdere end andremed samme løn i andre erhverv i Dan-mark. Tværtimod har søfolk adgang til etsærligt sømandsfradrag, hvilket andre ik-ke har. Sømandsfradraget er netop blevetforhøjet. Dette er sket med virkning fra2012.
Skatten betales til opretholdelse af et so-lidarisk velfærdssamfund, uanset om denenkelte har et større eller mindre behovfor at kunne gøre brug af de enkelte of-fentlige ydelser. Der er ikke tale om enform for konto, hvor man sætter X kr. indog senere kan hæve et tilsvarende beløb.Den borger, der er så heldig aldrig at væ-re syg, skal også bidrage til sundhedsvæ-senet, ligesom yngre borgere må bidragetil ældreplejen.DIS-ordningen bygger på et nettoløns-princip. Meningen er, at DIS-sømandenskal have det samme udbetalt uden be-skatning, som sømanden ville have haftSide 6
efter skat, hvis han havde været omfattetaf almindelige skatteregler. DIS-sømanden betaler ikke skat, men til gen-gæld er hyren tilsvarende lavere.CO-Søfart vurderer, at en afskaffel-se af bestemmelsen vil betyde atmange må antages at emigrere,hvorved Danmark mister yderstværdifuld knowhow.DAF- DanmarksØget beskatning af fri bilAutomobilforhandlerDAF ser som udgangspunkt gerneForeningen miljøvenlig firmabilbeskatning.Efter DAFs opfattelse vil forslagetimidlertid ikke få den ønskede mil-jømæssige virkning. Det vil bedrekunne betale sig at importere enbrugt bil, eller at medarbejderenbruger en mindre miljørigtige bil tilden erhvervsmæssige kørsel og fårkørselsgodtgørelse efter sta-tens takster. Herved mister statenbåde registreringsafgift og person-skatteindkomst, ligesom miljøet in-gen gevinst har heraf.Der henvises til kommentaren til hørings-svar fra Business Danmark.Ved at ophæve bestemmelsen bliver detsammen med en række andre finansie-ringselementer i skattereformen muligt atsænke skatten på lønindkomst for alle ogdermed gøre det mere attraktivt at arbejdei Danmark.
DAF opfordrer til, at miljøprofilen i En grundlæggende omlægning af afgifts-forslaget tænkes ind i et større ogsystemet er ikke en del af reformen.langt mere langtidssikret perspektivi forbindelse med en grundlæggen-de omlægning af afgiftssystemet,som DAF tidligere har foreslået.DAF anfører videre, at autobran-chen og bilisterne allerede har bi-draget til regeringens planer somfølge af de strengere skattereglerfor leasing- og demobiler.DanmarksRederiforeningBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDanmarks Rederiforening anfører,at en ophævelse af ligningslovens §33 A betyder øget beskatning, somenten vil medføre, at de udsendteenten opgiver deres skattepligt iDanmark, eller at virksomhedernelader arbejdet udføre af medarbej-dere i udlandet og dermed forringerbetingelserne for internationalt ak-Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.
Side 7
tive hovedkontorer i Danmark.Danmarks TekniskeUniversitet(DTU)Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDTU vurderer, at en ophævelse afbestemmelsen vil opleves som enstramning af skattereglerne for for-skere. DTU bemærker, at den nu-værende bestemmelse er med til atfjerne den økonomiske barriere forudrejse, og at en ophævelse vil der-for influere på forskernes incita-ment til mobilitet.DTU anfører videre, at en ophævel-se af bestemmelsen vil indebære enøget lønudgift.DTU henviser derudover til, at uni-versiteterne er stillet i udsigt, atman vil forsøge at indarbejde enmodel i AC-overenskomsten, såle-des at forskere ansat under AC-overenskomsten ville kunne søgeom skattefritagelse efter bestem-melsen. En ophævelse af bestem-melsen vil betyde at dette arbejdehar været forgæves.DanmissionBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDanmission påpeger, at en ophæ-Der henvises til kommentarer til hørings-velse af ligningslovens § 33 A vilsvar fra Betania KirkeCenter.betyde en årlig ekstraudgift på ca.3,5 mio. kr. for at opretholde netto-lønnen for 15 udsendte medarbejde-re. Danmission anfører endvidere,at lovændringen vil have negativekonsekvenser for kirkeligt og hu-manitært arbejde, der er afhængigeaf skattefrihed for indsamlede mid-ler.Danmission foreslår, at den nugæl-dende bestemmelse opretholdes fororganisationer med folkelig foran-kring i form af et indsamlingsarbej-de godkendt efter LL § 8 A.Dansk Aktionærfor-eningDansk ByggeriIngen bemærkningerGenerelle bemærkningerSide 8
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.
Dansk Byggeri ser overordnet posi-tivt på skattereformen, der under-støtter vækst og produktivitet.Dansk Byggeri udtrykker utilfreds-hed med, at hele høringsperiodenfalder i sommerferieperioden.
For at de forskellige ændringer, herunderændring i satser og beløbsgrænser (f.eks.forhøjelse af topskattegrænsen og be-skæftigelsesfradraget) kan tages med iden ordinære forskudsregistrering for2013, skal sådanne ændringer være ved-taget før den 15. september 2012.Høringsfristen den 30. juli 2012 er derforfastsat for at sikre, at lovforslaget kanvedtages før 15. september 2012.Ved fastsættelsen af høringsfristen er dersket en afvejning af en række modsatret-tede hensyn, herunder hensynet til hø-ringsparterne, hensynet til at undergivehøringssvarene en seriøs overvejelse ogkommentering i Skatteministeriet og hen-synet til en ordentlig lovproces i Folke-tingetDet er derfor med stor tilfredshed og an-erkendelse, at Skatteministeriet– uansethøringsperioden falder i sommerferiepe-rioden – i høringsprocessen har modtagethøjt kvalificerede høringssvar fra interes-seorganisationer, faglige sammenslutnin-ger og andre.Der henvises til, at de provenumæssigekonsekvenser og konsekvenserne for er-hvervslivet mv. er beskrevet i bemærk-ningerne til lovforslaget, der er baseret pådet bedst mulige tilgængelige grundlag.Desuden henvises til de samlede provenuog fordelingsmæssige konsekvenser afhele skattereformen i forslag om ændringaf ligningsloven, personskatteloven oglov en børne- og ungeydelse (Skattere-formen).
Dansk Byggeri efterlyser grundigekonsekvensanalyser.
Nedsættelse af loft over rejsefra-dragDansk Byggeri foreslår rejsefradra-get opretholdt uændret.Forslaget har yderst begrænsetvirkning på udenlandske arbejdsta-gere, da danske løn- og arbejdsfor-hold fortsat vil være mere attraktivefor mange udenlandske arbejdsta-
En nedsættelse af loftet over rejsefradra-get har til formål at modvirke socialdumping og sikre at arbejdskraft med bo-pæl i udlandet betaler mere i skat i Dan-mark.Det skønnes i den forbindelse, at mereend halvdelen af de rejsefradrag, deroverstiger 25.000 kr. pr. indkomstår, fo-Side 9
gere i forhold til dem, de kan opnå ideres hjemlande.Derimod vil det være vanskeligt atfå danske håndværkere og ufaglær-te bygningsarbejdere, til at rejse påtværs af landet efter arbejde.Dette rekrutteringsproblem kan ik-ke løses ved at udbetale rejsegodt-gørelse eller lade de ansatte rejseefter regning, da byggeriet ikke kanbære øgede omkostninger.Skattelettelserne vil endvidere påingen måde kompensere for denskattestigning, som halveringen afrejsefradraget betyder.Dansk Byggeri vurderer, at det eryderst tvivlsomt, om det forventedeprovenu vil kunne opnås.
retages af udenlandsk arbejdskraft.Forslaget er endvidere en del af finansie-ringen af den samlede skattereform ogskal derfor ses i sammenhæng med heleskattereformen. En skattereform, dermarkant nedsætter skatten på arbejde.
Forslaget er en del af finansieringen afden samlede skattereform, der er afstemtud fra hensynet til en rimelig fordelings-mæssig balance. En skattereform, dermarkant nedsætter skatten på arbejde ogskaber vækst og flere job, og som er fuldtfinansieret målt på varig virkning.
Beskatning ved arbejdsudlejeDansk Byggeri finder, at forslagetskaber tvivl om grænsen for, hvor-når der foreligger arbejdsudleje, oghvornår en opgave er outsourcet.Dansk Byggeri savner kriterier for,hvornår en aktivitet er tilstrækkeligudskilt fra den danske virksomhedog for, hvornår en aktivitet udgøren integreret del af virksomheden.
Der er i bemærkningerne til lovforslagetgivet en detaljeret beskrivelse af, hvornåren aktivitet udgør et integreret led i virk-somheden. Det kan tilføjes, at en out-sourcet aktivitet i forhold til arbejdsudlejeforudsætter, at en anden virksomhed løseraktiviteten på mere permanent basis. El-lers vil aktiviteten stadig kunne anses forat udgøre en integreret del af virksomhe-den. Hvis en opgave outsources fra endansk virksomhed til en anden danskvirksomhed eller til en udenlandsk virk-somhed med fast driftssted i Danmark, vilarbejdet og lønningerne i forbindelse meddet udførte arbejde blive undergivetdansk beskatning. Der vil i disse tilfældederfor ikke være skattemæssige incita-menter til en sådan outsourcing. Flyttesaktiviteten fysisk ud af landet, vil der væ-re en formodning for, at opgaven er out-sourcet og således ikke længere er en in-tegreret del af den danske virksomhed.
Forslaget om arbejdsudleje sætter ikkeentrepriseretten ud af kraft. Men det skalDansk Byggeri finder, at det bliver ikke være muligt i entrepriseaftaler at af-helt umuligt for mange virksomhe- tale sig ud af dansk beskatning af lønar-der at indgå entrepriseaftaler med bejde udført for danske virksomheder herudenlandske virksomheder, hvisSide 10
lovforslaget gennemføres, fordi en- i landet. Arbejdsudleje, og den deraf føl-gende beskatning, defineres principielt itrepriseretten sættes ud af kraft.skattelovgivningen og ikke i entreprise-kontrakter.Dansk Byggeri forventer, at forsla-get vil medføre en stor stigning ietablering af udenlandske filialer iDanmark, der på den måde undgårat skulle betale arbejdsudlejeskat.Det vil have den konsekvens, at deudenlandske medarbejdere, og imange tilfælde deres hjemmeboen-de familiemedlemmer, vil bliveomfattet af dansk social sikring.Udenlandske virksomheder, der etablererfilialer i Danmark, vil komme til at betaleskat af virksomhedens resultat i Dan-mark, og de ansatte vil blive beskattet afden optjente løn her i landet. Hvis detsker, vil de udenlandske virksomheder –modsat i dag - konkurrere med danskevirksomheder på lige skattemæssige vil-kår. Det følger heraf, at de ansatte vilkunne blive omfattet af reglerne om soci-al sikring. Hvis udenlandske virksomhe-der i større omfang etablerer fast drifts-sted her i landet, vil det overvejende havepositive effekter.Dansk Byggeris forslag om i stedet atstramme op på forskellig måde i dobbelt-beskatningsaftalerne er ikke en muligløsning alene af den grund, at det vil tageen årrække at genforhandle aftalerne, ogresultatet heraf ville på ingen måde væregivet. Forslaget sætter ikke dobbeltbe-skatningsaftalerne ud af kraft. Forslagetbygger tværtimod på kendte kriterier idobbeltbeskatningsaftaler, der afgør hvil-ket land, der har retten til at beskatte ar-bejdsudleje. Disse kriterier er angivet ikommentarerne til artikel 15 i OECD’smodeloverenskomst fra 2010.
Dansk Byggeri finder, at lovforsla-gets formål kunne opnås mere en-kelt ved at stramme op på dobbelt-beskatningsaftalerne med de lande,der kommer meget arbejdskraft fra.Forslaget sætter dobbeltbeskat-ningsaftalerne ud af kraft, hvis enentrepriseaftale vurderes til at væreen aftale om arbejdsudleje, og deter ikke hensigtsmæssigt. En stram-ning kunne ske ved at nedsætte ti-den for, hvor længe man kan væreudstationeret, og hvornår der er taleom fast driftssted. Dansk byggeriforeslår, at formålet med forslagetforsøges opnået gennem en ændringaf dobbeltbeskatningsaftalerne.Dansk Byggeri bemærker, at for-slaget alene sigter på aftaler mellemvirksomheder; det vil ikke rammeudenlandske virksomheder, der ar-bejder for private. Dansk Byggeripeger på, at private er en betydeligkundegruppeforudenlandskehåndværkere.
Det er korrekt, at forslaget om arbejdsud-leje ikke omfatter arbejde for private,hvilket følger af de internationale kriteri-er for arbejdsudleje. En udenlandskhåndværker bliver derimod omfattet afforslaget om udvidet beskatning af lønar-bejde i Danmark, hvis vedkommende ar-bejder for en udenlandsk virksomheduden fast driftssted i Danmark, når denpågældendes ophold her i landet oversti-ger 183 dage inden for en 12-måneders-periode.
Side 11
Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDansk Byggeri ønsker ligningslo-vens § 33 A opretholdt uændret.Dansk Byggeri anfører i forbindelsemed lovforslagets bemærkningerom, hvorvidt regler er tidssvarende,at bestemmelsen stadig er relevant,da det er blevet mere almindeligt atrejse udenfor landets grænser. Detpåpeges, at den internationale kon-kurrence om opgaverne er mange-doblet, og at det er vigtigt at Dan-mark opretholder sin internationalekonkurrenceevne.Spekulation i forskellige beskat-ningsniveauer i de forskellige landegælder ikke indenfor bygge- og an-lægsopgaver, da de danske udstati-onerede er påkrævet der, hvor op-gaven udføres. Dansk byggeri hen-viser derudover til, at Sverige haren lignende bestemmelse.Dansk Byggeri efterlyser grundigekonsekvensanalyser.Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.De gældende regler gør det muligt helt atundgå at betale skat i forbindelse med ar-bejde i udlandet. Dette er ikke rimeligt.Det rimelige er, at der sker normal danskbeskatning, og at der gives nedslag forden skat, der evt. er betalt i udlandet, så-dan som det er foreslået.
Danmark og Sverige kan ikke sammen-lignes i denne henseende. I Sverige harman – i modsætning til Danmark – valgtexemptionmetoden (dvs. at indkomstenkun kan beskattes i kildelandet (arbejds-landet) og ikke i bopælslandet) som gene-rel lempelsesmetode ved lempelse fordobbeltbeskatning. Sverige har ganskerigtigt en regel om nedsættelse af skattenved arbejde i udlandet i mindst 6 måne-der, men nedsættelsen er betinget af, atindkomsten beskattes i arbejdslandet.Herved falder reglen helt i tråd med øvri-ge svenske regler på dette område.I bemærkningerne til lovforslaget er derredegjort for baggrunden for provenu-skønnet. Provenuskønnet er baseret påfaktiske indkomstoplysninger fra SKATssystemer om de personer, som anvenderordningen. Herudover er det antaget, attiltaget vil reducere arbejdsudbuddet pga.øget udflytning, svarende til en varigsvækkelse af de offentlige finanser på ca.50 mio. kr. Skønnet er således veldoku-menteret.
Dansk Byggeri stiller spørgsmåls-tegn ved det forventede provenu.
Dansk Erhverv
Generelle bemærkningerDansk Erhverv bemærker, at det erlettere utilfredsstillende, at hørin-gen af det samlede lovkompleksomkring skattereformen finder stedmidt i sommerferien.Samlet set vurdere Dansk Erhverv,at reformen trækker i en fornuftigretning for samfundsøkonomien ogSide 12
Der henvises til kommentaren til hørings-svar fra Dansk Byggeri.
for erhvervslivets rammevilkår.Nedsættelse af loft over rejsefra-dragDet nugældende fradragsloft på 50.000kr. blev indført med Forårspakke 2.0 forblandt andet at begrænse de meget storerejsefradrag, som betød, at visse lønmod-tagere kunne operere på det danske ar-I transportbranchen vil forslaget en- bejdsmarked uden at betale særligt megettydigt favorisere udenlandske ar-i skat.bejdstagere, da mobile arbejdstage-re fra udlandet ikke kan benytte rej- For yderligere at modvirke dette og be-sefradraget. Forringelsen berørerkæmpe social dumping foreslås det at lof-dermed alene danske arbejdere ogtet over rejsefradraget nedsættes tilvirker derfor direkte modsat af in-25.000 kr.tentionen omkring at bekæmpe so-Det skønnes i den forbindelse, at merecial dumping.end halvdelen af de rejsefradrag, deroverstiger 25.000 kr. pr. indkomstår, fo-retages af udenlandsk arbejdskraft.Dansk Erhverv mener, at forslagetvil hæmme mobiliteten for danskearbejdere og medføre tab af danskearbejdspladser.Forslaget er endvidere en del af finansie-ringen af den samlede skattereform ogskal derfor ses i sammenhæng med heleskattereformen, der markant nedsætterskatten på arbejde.En udenlandsk chauffør, der kører for endansk vognmand i Danmark, er begræn-set skattepligtig og kan foretage rejsefra-drag og berøres derfor også af nedsættel-sen. Forslaget har derfor ikke kun virk-ning for danske mobile arbejdstagere.Forslaget er en del af finansieringen afden samlede skattereform og skal derforses i sammenhæng med hele skatterefor-men. En skattereform, der markant ned-sætter skatten på arbejde og skaber vækstog flere job. Konsekvenserne af forslageter beskrevet i bemærkningerne.
Øget beskatning af fri bilDet er Dansk Erhvervs opfattelse,at forslaget vil ramme mobilitetenfor almindelig lønmodtagere ogdermed hæmme den vækst, der ernødvendig for at bringe Danmarkud af krisen.
Beskatning ved arbejdsudleje ogudvidet beskatning af lønarbejde iSide 13
DanmarkDansk erhverv ser positivt på for-slaget.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDansk Erhverv finder ophævelse afbestemmelsen helt og aldeles uac-ceptabel. Dansk Erhverv mener, aten ophævelse af bestemmelsen vilmedføre fravalg af danske medar-bejdere til internationale opgaver,hvilket vil svække dansk erhvervs-liv og den frivillige sektor. DanskErhverv anfører, at danske virk-somheders udstationerede medar-bejdere ofte lønnes efter et netto-princip, og at de vil miste konkur-rencekraft i forhold til udenlandskemedarbejdere og skatteborgere.Dansk Erhverv mener ikke, at enophævelse vil give det ønskedeprovenu.Dansk EthioperMissionBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDansk Ethioper Mission (DEM) fo-reslår, at bestemmelsen fortsat skalgælde organisationer, der foretagerindsamlinger og er godkendt somsådan efter LL § 8A. DEM mener,at dette kun vil ændre statens pro-venu marginalt.DEM påpeger, at en ophævelse vilbetyde betragtelige meromkostnin-ger. For DEM er der tale om mindst10.000 kr. pr. ansat om månedeneller mellem 1,2 og 1,8 mio. kr. omåret for 10-15 medarbejdere. Detteer en stigning på 20-30 pct. i DEMsdriftsomkostninger. DEM anfører,at man må reducere kraftigt i antal-let af ansatte medarbejdere og støt-tede aktiviteter med alvorlige kon-sekvenser for det udviklingsarbejdeog samarbejde, som DEM har medkirkerne i AfrikaDansk MissionsrådBeskatning af fuldt skattepligtigesSide 14
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC. Regeringen og aftaleparterneer enige om at følge udviklingen på om-rådet.
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra Dansk Byggeri.
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra Betania KirkeCenter.
udenlandske lønindkomstDer henvises til kommentarer til hørings-DMR-U foreslår, at bestemmelsensvar fra Betania KirkeCenter.fortsat skal gælde for organisatio-ner, der i dag er godkendt efter LL§ 8 A. DMR-U mener, at det kunvil påvirke provenuet marginalt.DMR-U påpeger at en ophævelse afbestemmelsen vil medføre betyde-lige ekstraomkostninger for det kir-kelige udviklingsarbejde og at flereaf deres medlemsorganisationer vilopleve udgiftsstigninger på 25-30pct.Danske AdvokaterDanske Arkitektvirksomheder(DANSKE ARK)Ingen bemærkninger.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDer henvises til kommentarer til hørings-DANSKE ARK opfordrer regerin-svar fra AC.gen til at genoverveje ophævelsenaf § 33A. Man påpeger, at en op-hævelse vil få mange negative kon-sekvenser for de mangedanske arki-tektvirksomheder, som udsendermedarbejdere til udlandet.DANSKE ARK mener, at en op-hævelse af bestemmelsen vil bety-de, at konkurrenceevnen svækkes,at arbejdspladser vil flytte til ud-landet og udenlandske ansættelservil ikke længere bidrage til en posi-tiv udvikling i Danmark, at der an-sættes udlændinge til at udføre dan-ske projekter i udlandet samt ud-flagning af arbejdspladser fra Dan-mark, at der udstationeres færremedarbejdere fra Danmark, hvilketmedfører et lavere provenu.DANSKE ARK henviser derudovertil at Sverige har en lignende be-stemmelse.Danske BiludlejereØget beskatning af fri bilDanske Biludlejere ønsker afklaret,om forslaget om at nedsættelsen afberegningsgrundlaget til 75 pct. afnyvognsprisen først indtræder 36måneder efter indregistreringen og-så gælder allerede indregistreredekøretøjer, eller om ændringen aleneDer henvises til kommentaren til hørings-svar fra Business Danmark.Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra Dansk Byggeri.
Side 15
vedrører køretøjer, som indregistre-res efter lovens fremsættelse.
Danske Revisorer(FSR)
Nedsættelse af loft over rejsefra-dragI forhold til forslaget om skærpelseaf værnsreglen ønsker FSR bekræf-tet, at bevisbyrden, for at der er sketkompensation via lønomlægning,som udgangspunkt ligger hosSKAT.FSR anbefaler, at formuleringenkonkretiseres, således at det frem-står som en værnsregel, der kun vilblive bragt i anvendelse i særligetilfælde.FSR anmoder endvidere om, at derredegøres for, i hvilke tilfældeSKAT kan dokumentere eller sand-synliggøre, at der er sket kompen-sering via lønomlægning i forbin-delse med udbetaling af skattefriegodtgørelser.Det kan bekræftes, at det i udgangspunk-tet er SKAT der vil skulle godtgøre, atder er sket kompensation.
Værnsreglen er beskrevet nærmere i be-mærkninger til lovforslaget med nogleeksempler på hvilke typer af kompensati-on ved lønnedgang mv., værnsreglen ret-ter sig imod.Der er i bemærkningerne nævnt tilfældeherpå. Det bemærkes i den forbindelse atspørgsmålet, om der er tale om kompen-sation via lønnedgang mv., hviler på enkonkret vurdering af de forskellige mo-menter i hvert enkelt tilfælde. I den kon-krete vurdering indgår blandt andet, omder er sket en lønnedgang i forbindelsemed at en medarbejder begynder at fåudbetalt skattefri godtgørelse uden atlønnedgangen er begrundet i andre for-hold, ligesom skriftlige aftaler, virksom-hedens lønpolitik mv. er momenter, derkan inddrages i den konkrete vurdering.Også den nuværende bestemmelse er enadministrativ tung opgave. Både arbejdemed skattefritagelser forud for udstatio-neringen, medarbejderindberetning aflønindkomsterne og efterfølgende kontrolaf om betingelserne for skattefritagelse eropfyldt er tidskrævende.Hensigten er, at overgangsreglen skalgælde for de personer, der ved lovensikrafttræden er omfattet af LL § 33 A,hvilket vil sige, at de opholder sig i ud-landet under sådanne omstændigheder, atdet på dette tidspunkt eller efterfølgendekan konstateres, at de kan anvende regleni en periode, der senest påbegyndes påtidspunktet for lovens ikrafttræden. Dettevil blive tydeliggjort i det endelige lov-Side 16
Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstFSR anfører, at virksomhedernesudgifter forventeligt vil blive øget,når medarbejderne skal betale hvadder svarer til dansk skat af indkom-sten. FSR påpeger endvidere at detrent administrativt er mere kompli-ceret at administrere creditlempelseend exemption.FSR foreslår endvidere en præcise-ring af overgangsbestemmelsen,idet den med anvendelse af formu-leringen ”har taget ophold udenforriget” ikke er entydig. FSR spørgerom det vil være tilstrækkeligt, atpersonen fysisk opholder sig i ud-landet på datoen for lovens ikraft-træden eller om vedkommende skalkunne dokumentere faktisk ophold
(arbejdsforhold/boligforhold) forudfor denne dato.FSR spørger endvidere, om op-holdsdage i 2014 medregnes vedvurdering af, om betingelserne eroverholdt for 2013.
forslag.Ophold i 2014 vil være uden betydningfor opfyldelsen af 6-måneders-reglen,idet opholdet i udlandet senest skal påbe-gyndes ved lovens ikrafttræden.Efter udgangen af indkomståret 2013 kanreglen ikke længere anvendes.
Danske UniversiteterNedsættelse af loft over rejsefra-dragDanske Universiteter bemærker, atforslaget vil være en forringelse afudrejsevilkårene for universiteter-nes forskere og ph.d.-studerende.Specielt vedrørende de ph.d.-studerende bemærkes, at dennegruppe forventes at tage et længe-revarende udlandsophold som endel af ph.d.-forløbet.Forskermobiliteten er vigtig i denskærpede globale konkurrence.Det foreslås derfor, at der overvejesen særlig ”forskerundtagelse”, lige-som man har i andre dele af skatte-lovgivningen.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDanske Universiteter gør opmærk- Der henvises til kommentarer til hørings-som på, at lovændringen vil få ne-svar fra AC.gative konsekvenser for udrejsendedanske forskere. Det påpeges, atstatens nettogevinst ved ophævelseaf bestemmelsen vil være forholds-vist begrænset, da det ofte er of-fentlige midler, der finansierer for-skernes løn under udlandsophold.Dertil kommer, at universiteternetidligere har fået stillet i udsigt, atder kunne blive åbnet for, at forske-re ansat under AC-overenskomst vilkunne ansættes på individuelle kon-trakter og få skattelempelse efterbestemmelsen, for at gøre det mereattraktivt for danske forskere at ta-ge udlandsophold.DatatilsynetIngen bemærkninger.Side 17
Der henvises til kommentaren til hørings-svar fra AC.
DI (Dansk Industri)
Nedsættelse af loft over rejsefra-dragDI kan ikke støtte nedsættelsen affradragsloftet for rejseudgifter ogdobbelt husførelse med tilhørendeskærpelse af værnsreglen.Virksomhederne vil få øgede løn-omkostninger, såfremt de kompen-serer lønmodtagerne fuldt ud. Deter negativt for virksomhederneskonkurrenceevne, og det stemmerikke overens med intentionen iskattereformen om at skabe nyvækst og flere job.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDer henvises til kommentarer til hørings-DI opfordrer til, at bestemmelsensvar fra AC.ikke ophæves. DI mener, at det vilvære yderst skadeligt for dansk er-hvervsliv. DI anfører, at hvis dan-ske eksperter skal udsendes meddansk løn, vil det gøre de danskeprojekttilbud væsentligt dyrere endkonkurrenternes. DI påpeger ogsåat for en del af de udsendte er derop til 10 personer ansat i hovedkon-toret.DI henviser derudover til, at Sveri-ge og Tyskland har exemptions-bestemmelser, der gælder for udsta-tionerede medarbejdere.Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra Dansk Byggeri.Forslaget er en del af finansieringen afden samlede skattereform. En skattere-form der markant nedsætter skatten påarbejde og skaber vækst og flere job. For-slaget skal derfor ses i sammenhæng medhele skattereformen, hvori bl.a. grænsenfor topskat nedsættes, og beskæftigelses-fradraget næsten bliver fordoblet.
DJØF
Nedsættelse af loft over rejsefra-dragDJØF påpeger, at forslaget har enmeget uheldig effekt på omfangetaf internationale forskningssamar-bejder og forskningskontakter ogdermed forskningskvaliteten. Æn-dringsforslaget modgår dermed etalment politisk ønske om internati-onalisering af forskningen.Særligt ph.d.-studerende rammeshårdt, da de skal indgå i aktiveforskningsmiljøer, hvilket oftebedst vil kunne tilgodeses ved op-hold af en vis varighed ved en an-den forskningsinstitution primært iSide 18
udlandet.DJØF anbefaler derfor, at forskereog herunder ph.d.-studerende entenundtages fra lovens område eller påanden måde kompenseres for kon-sekvenserne af de foreslåede æn-dringer.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDJØF anbefaler, at bestemmelsenopretholdes for allerede udrejste,der er omfattet af reglen, eller atden opretholdes længere end blot i2013, da de mennesker, som i daganvender reglen, har disponeret itillid til reglen. DJØF mener, at enophævelse af bestemmelsen ram-mer danskernes internationale ar-bejde og begrænser potentialet forhjemvendende danskere.DJØF påpeger, at deres undersøgel-ser af det internationale arbejds-marked viser, at flere og flere højt-uddannede danskere overvejer atblive i udlandet i stedet for at vendehjem igen på et tidspunkt. Bestem-melsen er med til at modvirke dettebrud med en fremtidig beskæftigel-se i Danmark. Der er oftest tale omveletablerede personer, der har fastejendom i Danmark, og ved at op-hæve bestemmelsen vil der værrefærre, der har denne tilskyndelse tilat opretholde et stærkt incitamenttil at vende tilbage, hvilket ellers erattraktivt for samfundsøkonomien.Dommerfuldmægtig- Ingen bemærkninger.foreningenFA- FinanssektorensArbejdsgiverfor-eningGenerelle bemærkningerFA kan på det overordnede plan til-slutte sig målet med de fremlagteforslag, da de samlet set kan bidra-ge til et øget udbud af arbejdskraft,forøgelse af danske virksomhederskonkurrenceevne samt en bedre ba-lance på de offentlige finanser.Øget beskatning af fri bilSide 19
Der henvises til kommentaren til hørings-svar fra AC.
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.
Den foreslåede frist til udgangen af 2013anses for en rimelig overgangsordning.
FA finder det nødvendigt af få be-lyst konsekvenserne af en øget be-skatning af fri bil, da FA ser en ri-siko for, at forslaget vil ramme mo-biliteten hos højt kvalificeredemedarbejdere, hvis løn- og ansæt-telsesforhold omfatter fri bil.FDMØget beskatning af fri bilFDM tager afstand fra forslaget, dadet vil føre til at firmabilisterne re-elt får forøget deres beskatning.FDM bemærker videre, at forslagetfører til højere mobilitetsomkost-ninger og en ældre vognpark ifirmabilsegmentet.
Lovforslagets konsekvenser er beskreveti bemærkninger til lovforslaget og er ba-seret på det bedst mulige tilgængeligegrundlag.Der henvises endvidere til kommentarentil høringssvar fra Business Danmark.
Der henvises til kommentaren til hørings-svar fra Business Danmark.
FDM foreslår at nedsættelsen af be- Der henvises til kommentaren til hørings-regningsgrundlaget for beskatningsvar fra Finans og Leasing.af fri bil til 75 pct. af den oprindeli-ge nyvognspris skal indtræde 30måneder efter registreringsdatoenog ikke først efter 36 måneder efterindregistreringsdatoen som foreslå-et. Det vil fortsat give en mere jævnfordeling af firmabilernes indregi-strering, mens en systematisk skat-teforhøjelse undgås.Der henvises til kommentaren til hørings-FDM tager afstand fra, at lovforsla- svar fra Business Danmark.get også skal gælde eksisterende bi-ler.Finans og LeasingGenerelle bemærkningerFinans og Leasing bemærker, at det Der henvises til kommentaren til hørings-er særdeles vanskeligt at nå at give svar fra Dansk Byggeriforslaget den rette opmærksom med4 ugers høringsfrist placeret i som-merferien.Øgetbeskatning af fri bilFinans og Leasing støtter overord-net set forslaget om en ændring afreglerne for firmabilbeskatningen,således at det gøres neutralt, hvor-når der indgås aftale om køb ellerleasing af bilen og man dermedundgår ”bobler” omkring årsskiftet,som tilfældet er i dag.Finans og Leasing foreslår, at ned-sættelsen af beregningsgrundlagetfor beskatning af fri bil til 75 pct. afForslaget er en del af finansieringen afden samlede skattereform. En skattere-form, der markant nedsætter skatten påSide 20
den oprindelige nyvognspris skalindtræde 30 måneder efter registre-ringsdatoen, for at modvirke at derbliver tale om en forøget beskat-ning.Det er Finans og Leasings opfattel-se, at forslaget først bør gives virk-ning fra lovforslagets fremsættelse,så dem, der i tillid til de hidtil gæl-dende regler har fået en firmabil,ikke bliver omfattet.Herudover har Finans og Leasingen mindre lovteknisk bemærkning.Foreningen af Dan-ske SkatteankenævnFRI - Foreningen afRådgivende Ingeniø-rerIngen bemærkninger.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstFRI opfordrer til at bestemmelsenikke ophæves. FRI anfører, at enophævelse vil påvirke danske råd-givende ingeniørvirksomheder ne-gativt, og at det ikke i samme om-fang som tidligere vil kunne fåmedarbejdere til at følge projekter iudlandet uden væsentlige ekstraomkostninger for hver enkelt virk-somhed.FRI finder, at det i praksis vil virkesom en særskat på videneksportmed den konsekvens, at danskerådgivende ingeniørvirksomhedersydelser i udlandet bliver pålagt etomkostningsniveau svarende til ni-veauet i Danmark. Ifølge FRI’s be-regninger vil en ophævelse af be-stemmelsen koste branchens virk-somheder 70-100 mio. kr. årligt,forudsat at der ikke ændres adfærd.FRI fremfører i øvrigt, at der vilblive tale om tab af synergieffekt,idet en udstationeret medarbejdergenerer arbejde til personer på kon-torerne i Danmark. Dette gør detestimerede provenu tvivlsomt.FRI anfører, at hvis adfærden æn-dres vil konsekvensen være, at detberegnede skatteprovenu ikke
arbejde og skaber vækst og flere job. For-slaget skal derfor ses i sammenhæng medhele skattereformen, hvori bl.a. grænsenfor topskat nedsættes og beskæftigelses-fradraget næsten bliver fordoblet.Der henvises til kommentaren til hørings-svar fra Business Danmark.
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.
Det er vanskeligt at forstå, hvordan al-mindelig beskatning kan være en særskat.
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra Dansk Byggeri.
Side 21
kommer hjem.FTFNedsættelse af loft over rejsefra-dragFTF bemærker, at værnsreglen modkonvertering af løn til skattefrigodtgørelse i praksis kan betyde, atdet bliver umuligt at udbetale skat-tefri rejsegodtgørelse til en medar-bejder, der har fået nedsat sin løn afandre årsager.Man skal i den forbindelse sikre sigat den almindelige praksis og ad-færd på arbejdsmarkedet ikke mis-tænkeliggøres og bliver et problem.I dag er det i forvejen forbudt at af-tale lønnedgang og erstatte lønnenaf rejsegodtgørelser.Har en medarbejder fået nedsat sin løn afårsager, der ikke har sammenhæng med,at den pågældende får udbetalt skattefrirejsegodtgørelse, kan der fortsat udbeta-les skattefri rejsegodtgørelse.
Styrkelsen af værnsreglen er beskrevetnærmere i bemærkningerne til lovforsla-get med nogle eksempler på, hvilke typeraf kompensation ved lønnedgang mv.,styrkelsen af værnsreglen retter sig imod.Det vurderes ikke, at dette vil give anled-ning til mistænkeliggørelse og blive etproblem.
Øget beskatning af fri bilDer henvises til kommentaren til hørings-FTF foreslår at ændringen alenesvar fra Business Danmark.skal have virkning i forhold tilfremtidige indgåede aftaler om fribil.Beskatning ved arbejdsudlejeFTF ser positivt på forslaget.Udvidet beskatning af lønarbejde iDanmarkFTF ser positivt på forslaget.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstFTF er positive overfor formåletmed ændringen, der har til hensigtat sikre en rimelig skattebetaling afal indkomst.Henning LarsenArchitectsBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstHenning Larsen Architects argu- Der henvises til kommentarer til hørings-menterer for, at bestemmelsen ikke svar fra AC.ophæves, da det svækker danskearkitektvirksomheders internationa-le konkurrenceevne.Henning Larsen Architects påpeger,at en ophævelse vil påvirke danskearkitektvirksomheder negativt, ogSide 22
at det ikke i samme omfang somtidligere vil kunne få medarbejderetil at følge projekter i udlandet udenvæsentlige ekstraomkostninger.HåndværksrådetNedsættelse af loft over rejsefra-dragHåndværksrådet støtter nedsættel-sen af loftet over rejsefradraget somet fornuftigt delelement i finansie-ringen af reformen.Øget beskatning af fri bilHåndværksrådet finder, at forslageter et skridt i den rigtige retning forat få skabt en fair bilbeskatning.Der er ingen argumenter, der talerfor, at der skal kunne opnås en skat-temæssig fordel ved at indregistrereen bil i slutningen af året.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstHåndværksrådet bemærker, at enophævelse af LL § 33 A vil bidra-get negativt til udstationering afmedarbejdere i danske virksomhe-der.IDA - Ingeniørfor-eningenBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstIDA mener, at en afskaffelse af be-stemmelsen vil betyde, at færre vilopnå en højere levestandard ved atarbejde i udlandet, og at flere vilopleve, at deres levestandard for-ringes ved at tage job i udlandet,medmindre de kompenseres yderli-gere af deres arbejdsgiver for deresindsats.IDA påpeger, at de negative ad-færdsmæssige konsekvenser af for-slaget kan komme til at overstigeprovenuet.IDA henleder opmærksomhedenpå, at der er stor forskel på de lan-de, de udstationerede arbejder i, ogat nogle af de ydelser, der i Dan-mark betales via skatten, i mangelande i stedet betales gennem ar-Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra Dansk Byggeri.
Der er korrekt, at man i visse lande harvalgt andre modeller for finansiering afvelfærdsydelserne, end vi har i Danmark.Dette ændrer dog ikke det forhold, at denpersonkreds, der her tales om, fortsat erfuldt skattepligtige til Danmark.Side 23
bejdsgiverbidrag, private forsikrin-ger eller med brugerbetaling.IDA fremfører, at internationaltorienterede arbejdspladser med højværdiskabelse er fundamentet forfremtidens velfærdssamfund og atdet bliver sværere at fastholde ogtiltrække disse til Danmark, når denlokale arbejdskrafts internationalemobilitet begrænses.IDA mener også, at det kan medfø-re færre danskere med internationalerfaring og færre danskere medcentrale placeringer i globale virk-somheder.ISOBROBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstISOBRO foreslår, at bestemmelsenfortsat skal gælde organisationermed en folkelig forankring i skik-kelse af et egentligt indsamlingsar-bejde godkendt efter LL § 8 A.ISOBRO bemærker, at en ophævel-se af bestemmelsen vil få storeøkonomiske konsekvenser for ind-samlingsorganisationer, der udsta-tionerer dansk personel til humani-tære opgaver i udlandet, da organi-sationerne skal kompensere medar-bejderne for tabet af nettoløn.Den Danske Israels-mission (DIM)Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstDIM foreslår, at bestemmelsenDer henvises til kommentarer til hørings-fastholdes for humanitære organisa-svar fra Betania KirkeCenter.tioner, der er godkendt efter LL §8A. DIM finder at det kun vil æn-dre statens provenu marginalt. DIMmener, at det det vil have alvorligekonsekvenser for det arbejde derudføres af en række humanitære ogikke mindst kirkelige organisatio-ner i udviklingslandene. En afskaf-felse af bestemmelsen vil medførebetragtelige meromkostninger ogkonsekvensen vil være, at der måafskediges lokale medarbejde og atstøtten til sociale og uddannelses-mæssige aktiviteter må reduceres.Side 24
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra Betania KirkeCenter.
KL
Provenumæssige konsekvenserKL påpeger, at lovforslaget og flereaf de øvrige forslag vil have storbetydning for de kommuner, derovervejer at selvbudgettere deresskattegrundlag for 2013. Det er der-for vigtigt, at der er klarhed om desamlede provenumæssige konse-kvenser, og ikke mindst hvordankorrektionen for den enkelte kom-munes skattegrundlag for 2013 skalforetages.De samlede økonomiske konse-kvenser søges belyst flere steder ilovpakken, men flere steder berorkonsekvensvurderingen på skøn.KL foreslår derfor, at de provenu-mæssige konsekvenser af dette ogde øvrige lovforslag i 2013 gøres tilgenstand for en drøftelse mellemembedsmænd fra Skatteministerietog KL.
Vurderingen af de provenumæssige kon-sekvenser, herunder lovforslagets konse-kvenser for den kommunale økonomi, erbaseret på det bedst mulige tilgængeligegrundlag.Det fremgår endvidere af lovforslagetsbemærkninger, hvorledes der skal ske ef-terregulering af det kommunale skatte-grundlag for 2013 for de kommuner, dervælger at selvbudgettere deres udskriv-ningsgrundlag.Skatteministeriet tager gerne en drøftelsemed KL af de tekniske detaljer for bereg-ningerne af efterreguleringen, som skalopgøres i 2015 og afregnes i 2016.
KRIFA- KristeligFagbevægelseKøbenhavns Univer-sitet
Ingen bemærkninger pga ferie.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstKøbenhavns Universitet mener, atbestemmelsen bør opretholdes somen særlig mulighed for mobile for-skere. Københavns Universitet fin-der, at det vil have store konse-kvenser for forskermobiliteten oghave en negativ indvirkning på deinternationale forskningsprojekter.Derudover anføres det, at udstatio-nerede forskere på universiteternede seneste 3 år ikke har haft mulig-hed for at opnå skattelempelse, idetskattemyndighederne ændredepraksis og vurderede, at arbejdsfor-hold omfattet af AC-overenskomstikke kunne fraviges ved en indivi-duel aftale. Siden OK 11 har uni-versiteterne forhandlet med over-enskomstparterne om at få ændretAC-overenskomsten.Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.
Medarbejdere ansat på kollektiv overens-komst kan ikke fravige denne ved indivi-duel aftale ifølge de overenskomstmæssi-ge aftaler. Det er derfor ikke muligt fordisse medarbejdere at anvende bestem-melsen. SKAT blev i 2009 opmærksompå, at nogle medarbejdere omfattet af kol-lektiv overenskomst anvendte bestem-melsen alligevel. Der var ikke tale om enpraksisændring.
Side 25
Landbrug og fødeva-rer
Nedsættelse af loft over rejsefra-dragLandbrug og Fødevarer bemærker,Der henvises til kommentaren til hørings-at forslaget kan medføre, at der kansvar fra Videncentret for Landbrug.opstå et øget pres på lønomkostnin-gerne i erhvervslivet, hvis virksom-hederne kompenserer lønmodtager-ne for skærpelserne.Beskatning ved arbejdsudleje ogudvidet beskatning af lønarbejde iDanmarkLandbrug og Fødevarer bifalder, atman begrænser mulighederne for atundgå dansk beskatning.Landbrug og Fødevarer henviser tilhøringssvar fra Videncentret forLandbrug.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstLandbrug & Fødevarer bifalder, atman begrænser mulighederne for atundgå dansk beskatning, men anfø-rer at det kan medføre et øget prespå lønomkostninger i erhvervslivet.Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC.Der henvises til kommentaren til hørings-svar fra Videncentret for Landbrug.
Lederne
Kun generelle bemærkninger tilstrukturen i skattereformen.
Der henvises til høringsskemaet vedr.forslag om ændring af ligningsloven, per-sonskatteloven og lov om en børne- ogungeydelse (Skattereformen)
LO (Landsorganisa-tionen i Danmark)
Nedsættelse af loft over rejsefra-dragLO bemærker, at der bør indføresen undtagelse for danske chauffø-rer, der udfører godstransport, daforslaget vil gøre danske chaufførerdyrere i forhold til udenlandskechauffører. Dermed sikres, at uden-landske chauffører ikke får en kon-kurrencefordel. Særregler er ogsåkendt for turistchauffører, der op-pebærer et særligt fradrag på 75 kr.pr. dag ved kørsel i Danmark.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstLO gør opmærksom på, at bortfal-det af bestemmelsen kan betyde, atvirksomhederne fravælger danskDer henvises til kommentarer til hørings-Side 26
En geografisk afgrænsning, hvorefternedsættelsen af loftet over rejsefradragettil 25.000 kr. ikke har virkning for chauf-fører, der har bopæl i Danmark, vil med-føre en forskelsbehandling i forhold tilchauffører bosat i andre EU-lande. En så-dan forskelsbehandling vil være i stridmed EU-retten. Der henvises endvideretil kommentaren til høringssvar fra DanskErhverv.
arbejdskraft, eller at de berørte per-soner vælger at flytte fra Danmark.Luthersk Mission(LM)Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstLM ønsker, at bestemmelsen fast-holdes for organisationer med etindsamlingsformål efter LL § 8A.LM anfører, at en ophævelse af be-stemmelsen vil ramme en privatindsamlingsorganisation som LMhårdt og vil ødelægge store dele afderes arbejde, da det vil medføre enmerudgift på over 4 mio. kr. årligt.Dette skyldes at organisationen ik-ke forvalter bestemmelsen, så dengiver den udsendte en fordel menanvendes til at nedsætte organisati-onens udgifter.LM udsender gennemsnitligt i 5-6år og anfører, at de udsendte i denperiode ikke belaster det danskesamfund mht. sygesikring, skole-gang, offentlige daginstitutionerosv.LM mener ikke at organisationenvil være i stand til at øge deres ind-tægter i en sådan grad, at det vilkunne dække merudgifterne til løn-ninger.Læger uden GrænserBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstLæger uden Grænser anbefaler, atde humanitære organisationer, somer godkendt i forhold til LL § 8Afortsat skal være undtaget for skatefter bestemmelsen. Læger udenGrænser mener, at det vil få alvor-lige konsekvenser for deres huma-nitære arbejde, idet de skal kom-pensere de udsendte for det løntab,en beskatning vil betyde. Første-gangslæger, der udsendes, får enganske lille løn og skal fortsat selvafholde sine udgifter i Danmark.Dette vil ikke være muligt efter enafskaffelse af bestemmelsen.MellemfolkeligtBeskatning af fuldt skattepligtiges
svar fra AC.
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra Betania KirkeCenter.
Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra Betania KirkeCenter.
Side 27
Samvirke
udenlandske lønindkomstDer henvises til kommentarer til hørings-MS ønsker, at lovforslaget tages opsvar fra Betania KirkeCenter.til fornyet vurdering. En ophævelseaf bestemmelsen vil medføre, at detvil blive nødvendigt at hæve lønnenfor at kompensere for skat til Dan-mark. Det vil betyde, at antallet afudsendte vil blive mindre og at depenge, der skulle bruges til udvik-ling i Afrika, Asien og Mellemame-rika vil blive brugt til skat i Dan-mark.
Patent- og Varemær-kestyrelsen
Nedsættelse af loft over rejsefra-dragetDet bemærkes at medarbejdere, derrejser mere end ca. 50 dage om åretpåføres en økonomisk byrde, idetudgifter til måltider under rejser ik-ke vil kunne dækkes af rådigheds-beløbet.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstPatent- og Varemærkestyrelsen an-fører, at konsekvensen af ophævel-sen af bestemmelsen vil betyde enforringelse at styrelsens konkurren-ceevne i forhold til de internationa-le projekter.Offentlige styrelsers konkurrenceevnebør ikke baseres på skattefritagelsesreg-ler.Der henvises til kommentaren til hørings-svar fra Dansk Byggeri.
Red Barnet
Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstRed Barnet argumenterer for, at den Der henvises til kommentarer til hørings-nuværende bestemmelse fortsatsvar fra Betania KirkeCenter.skal gælde for organisationer god-kendt efter LL § 8A. Red Barnetanfører, at når ægtefæller udsendes,så har ægtefællen ofte ikke lov til atarbejde i udstationeringslandet,hvorved familiens samlede ind-komstgrundlag falder. Ved en op-hævelse af bestemmelsen vil detblive svært at få gifte medarbejdereog familier til at rejse ud, når denene indkomst lige pludselig skalbeskattes. Derudover vil det medfø-re forskelsbehandling af medarbej-deren i Red Barnet afhængigt af,om en medarbejder tidligere harSide 28
været dansk skatteyder eller ej.Red Barnet påpeger at det er etbrud med hovedprincippet om, atman betaler skat, hvor man arbejderog/eller lever, og at det ikke erfremmende for nord-syd mobilite-ten.Der er ikke tale om brud på noget skat-temæssigt hovedprincip. Der er to skat-temæssige hovedprincipper, der er rele-vante i denne diskussion. Det ene er, atman er fuldt skattepligtig i det land, hvorman har sin bopæl – dvs. i Danmark. Detandet hovedprincip er, at man beskattesaf arbejdsindkomst i det land, hvor arbej-det udføres – dvs. i udlandet. Begge ho-vedprincipper tilgodeses i dette forslag,idet der ved beskatningen i Danmark vilblive givet nedslag for den skat, der evt.er betalt i udlandet. Dette følger helt al-mindelige principper for lempelse fordobbeltbeskatning.
Rejsearbejdere.dk
Generelle bemærkningerForeningen Rejsearbejdere.dk fin-der det besynderligt og uhørt at ud-sende lovudkastet i høring op til in-dustriferiens begyndelse, da mangeorganisationer holder ferie. For-eningen Rejsearbejdere foreslårderfor, at høringsfristen bliver for-længet.Nedsættelse af loft over rejsefra-dragDet bemærkes, at forslaget er enhindring for mobiliteten og vilramme den danske mobile arbejds-kraft hårdt. Der spørges i den for-bindelse om, hvor stort tabet bliveraf udenlandsk indkomst fra danskelønmodtagere ansat i udlandet oghvor mange flere der bliver ledige.I forhold til styrkelse af værns-reglen spørges om, hvordan denneskal fortolkes, når man er udsendt,og det fremgår af kontrakten, atman får løn for de arbejdende ti-mer. Således bliver lønnen nedsateller opsat alt efter timeantal.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstRejsearbejdere.dk spørger, om skat-tenedsættelse i forbindelse medindkomst optjent i Sverige, Norgeog Tyskland efter exemptionmeto-De særlige regler for medarbejdere, derarbejder i Tyskland, Sverige og Norgeberøres ikke af lovforslaget. De særligeregler over for disse lande skyldes, atSide 29
Der henvises til kommentaren til hørings-svar fra Dansk Byggeri.
Af bemærkningerne til lovforslaget frem-går, at forslaget kun vurderes at have be-grænsede virkninger på arbejdsudbuddet.
At lønnen varierer, fordi den ifølge kon-trakten udbetales på baggrund af det antaltimer, der er arbejdet i forskellige perio-der, medfører ikke, at der ikke kan udbe-tales skattefri godtgørelse som følge afforslaget.
den vil blive bibeholdt eller ændret,samt om der er andre lande, hvormetoden bruges.
man i de nævnte lande betaler høje socia-le bidrag i form af arbejdsgiverbidrag.Der vil vanskeligt kunne tages hensyn tilsådanne bidrag ved en lempelsesbereg-ning efter credit-metoden i Danmark, idetskattesubjekterne er forskellige – hen-holdsvis medarbejderen og arbejdsgive-ren.Det kan oplyses, at der i indkomståret2010 var knap 5.000 personer, som fikhel lempelse, mens der var ca. 700 perso-ner, som fik halv lempelse. De samledeindkomster for persongruppen udgjorde istørrelsesordenen 2,5 mia. kr. Tilligehenvises til kommentarer til høringssvarfra Dansk Byggeri
Rejsearbejdere.dk vil gerne vide,hvor meget ændringen vil betydefor danske firmaers eksport i kr.samt antallet af ansatte.
RigsrevisionenRøde Kors
Ingen bemærkninger.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstRøde Kors anfører, at en ophævelse Der henvises til kommentarer til hørings-af bestemmelsen vil medføre, at det svar fra Betania KirkeCenter.vil blive vanskeligere at tiltrækkeerfarne mennesker, og at Røde Korstvinges til at øge lønningerne for attiltrække kvalificerende medarbej-dere. Dette vil betyde, at organisa-tionens hjælpearbejde i verdensbrændpunkter reduceres, og at densadministrationsudgifter øges.
Skattefaglig For-ening
Nedsættelse af loft over rejsefra-dragSkattefaglig Forening hilser styr-kelse af værnsreglen velkommen ognævner, at der vil være behov foren yderligere indsats fra SKATmed at kontrollere, om betingelser-ne for udbetaling af skattefri godt-gørelse er opfyldt.
Styrelsen for Univer-Beskatning af fuldt skattepligtigessiteter og Internatio-udenlandske lønindkomstnaliseringStyrelsen foreslår visse justeringer iovergangsordningen.SundhedskartelletSyddansk Universi-tetHenviser til høringssvar fra FTFBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomst
Overgangsordningen vil blive præciseretsom anført i kommentarerne til hørings-svar fra Danske Revisorer (FSR).
Side 30
Syddansk Universitet anfører, at deter afgørende for danske universite-Der henvises til kommentarer til hørings-ter at have et meget udbygget inter-svar fra AC.nationalt samarbejde, hvor danskeforskere opholder sig på udenland-ske universiteter og forskningsinsti-tutioner, og hvor udenlandske for-skere opholder sig ved danske uni-versiteter, da dette er til gavn foruniversitetets samlede virksomhedog muligheder for at konkurrere ien mere globaliseret verden.Syddansk Universitet mener, at for-slaget hæmme den internationalemobilitet i forskerverdenen mellemuniversiteterne.Søfartens ledereBeskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstSøfartens Ledere påpeger, at en op-hævelse af bestemmelsen vil væreuhensigtsmæssig i forhold til devirksomheder der i dag har folk ud-stationeret. Søfartens Ledere be-mærker, at virksomhederne ikke vilbyde på opgaver i udlandet eller vilskulle betale væsentligt højere løntil udstationerede med tab af kon-kurrenceevne til følge og dermedringere eksport og valutaindtjeningfor det danske samfund. En ophæ-velse af bestemmelsen vil derud-over ramme skibsofficerer ansat iudlandet, da lønningerne i udlandeter lavere end i Danmark og dermedkun er attraktive for danske skibs-officerer, hvis de kan få lempelse afskatten.Videncentret forLlandbrugNedsættelse af loft over rejsefra-dragVidencentret for Landbrug opfor-drer til, at der indsættes en over-gangsbestemmelse for personermed bagudforskudt indkomstår, daen del af disse personer allerede harpåbegyndt indkomståret 2013 ogevt. har indrettet sig i overens-stemmelse med de gældende regler.Vedrørende de økonomiske konse-Der vil blive indsat en særlig regel forpersoner med bagudforskudt indkomstår,som efter Skatteministeriets opfattelse lø-ser problemet.Der henvises til kommentarer til hørings-svar fra AC og fra CO-Søfart.
Der henvises til lovforslagets bemærk-ninger om de økonomiske og administra-Side 31
kvenser for erhvervslivet bemær-kes, at forslaget kan medføre øgedelønomkostninger, hvis virksomhe-derne kompenserer lønmodtagernefor skærpelserne.Beskatning ved arbejdsudleje
tive konsekvenser for erhvervslivet.
Der henvises til kommentaren til høringsBeskrivelsen af, hvilke opgaver der svar fra Dansk Byggeri.skal anses for et integreret del afvirksomheden, og hvilke opgaverder skal anses for outsourcet børudbygges.Der er indenfor de nævnte brancher man-Videncentret finder det ønskeligt, at ge eksempler på, at danske virksomhe-der er i lovforslaget er eksempler ders kerneydelser er løst af udenlandskeindenfor landbrug, skovbrug, gart- firmaer på entreprisekontrakter. F.eks.neri og slagteri.har et dansk gartneri, der indgår en kon-trakt med et udenlandsk firma, om atplukke 10 tons tomater til en bestemtpris, efter omstændighederne fået god-kendt arbejdet som entreprise. Efter lov-forslaget vil arbejdet skulle beskattes somarbejdsudleje, fordi tomatplukning er enintegreret del af en virksomhed, der dyr-ker tomater. Eksemplet vil blive indsat ilovforslagets bemærkninger til bestem-melsen.Videncentret antager, at beskatnin-gen ved arbejdsudleje vil medføre Denne antagelse kan bekræftes.forøgede administrative konsekven-ser for den del af erhvervslivet,hvor arbejdet hidtil er foregået udenindeholdelse og afregning af ar-bejdsudlejeskat.Udvidet beskatning af lønarbejde iDanmarkVidencentret for Landbrug finderdet hensigtsmæssigt at beskrive,hvordan opholdet på de 183 dageopgøres.Videncentret finder også det hen-sigtsmæssigt med en beskrivelse afforholdet mellem forslaget og dedobbeltbeskatningsaftaler, der ikkeanvender kriteriet om 183 dage in-denfor en 12-måneders-periode.ÆldresagenÅrhus UniversitetIngen bemærkninger.Beskatning af fuldt skattepligtigesudenlandske lønindkomstSide 32
Reglerne for opgørelse af opholdet på de183 dage, der følger almindelige kendteprincipper, vil blive omtalt i lovforslagetsbemærkninger til bestemmelsen.Den danske ret til at beskatte efter forsla-get skal ske i overensstemmelse medgældende dobbeltbeskatningsaftaler. Det-te vil blive omtalt i lovforslagets be-mærkninger til bestemmelsen.
Århus Universitet vurderer, at op-hævelse af bestemmelsen vil be-sværliggøre det internationale sam-arbejde, herunder minimere globa-liseringen og mobiliteten hos for-skerstaben. Århus Universitet på-peger, at en ophævelse vil indebæreøgede lønudgifter.
Der henvises til kommentarer til hørings-svaret fra AC.
Side 33