Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 16
Offentligt
1149856_0001.png
1149856_0002.png
1149856_0003.png
J.nr. 12-0173805Dato: 21. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 195 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven

og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-

skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-

indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-

arbejde i Danmark)

Hermed fremsendes kommentarer til henvendelse fra Danske Maritime.
Thor Möger Pedersen/ Erik Jørgensen
Danske maritime kommenterer to aspekter af lovforslag L 195, nemlig ophævelsen af lig-ningslovens § 33 A og de foreslåede regler om beskatning af arbejdsudleje.Om ophævelsen af ligningslovens § 33 A anfører Danske Maritime, at mange danske pro-duktionsvirksomheder lader deres produkter fremstille i Asien, men har bevaret produktud-vikling og kernekompetencer i Danmark. En del af produktudviklingen er baseret på erfa-ringer, som rejsende montører kan tage med tilbage i forbindelse med installation af dansk-udviklede produkter på værfter i Asien.Ophævelse af ligningslovens § 33 A vil gøre det vanskeligt at overtale danske skatteyderetil at tage til udlandet. Virksomheden bliver nødt til at betale en merpris, og mange vil væl-ge udenlandsk arbejdskraft i stedet for dansk.Hertil bemærkes:Det er et grundlæggende princip, at alle solidarisk bør bidrage til opretholdelsen af vel-færdssamfundet. Det bør ikke være sådan, at man opnår en bedre skattemæssig stilling ale-ne af den grund, at man arbejder i udlandet i stedet for i Danmark.Som reglerne er i dag, er det muligt at opretholde sit tilhørsforhold til Danmark med de for-dele, som dette indebærer, uden at betale skat hverken i Danmark eller i udlandet. Man kanvære højtlønnet og have adgang til velfærdssamfundets tilbud og ydelser uden selv at bi-drage, og man kan have familie i Danmark, der ligeledes benytter sig af velfærdssamfun-dets tilbud.Velfærdssamfundet bygger på en solidaritet, hvor man yder efter evne og nyder efter be-hov. Problemet med ligningslovens § 33 A er netop, at man ikke yder efter evne.Det er regeringens holdning, at alle, som er fuldt skattepligtige her til landet, og som har enindkomst, skal bidrage til finansieringen af den fælles velfærd.Som tidligere tilkendegivet er regeringen og aftaleparterne enige om at følge udviklingenpå området.Om de foreslåede regler om arbejdsudleje bemærker Danske Maritime, at forslaget ikke ertilstrækkelig klart. Danske værfter benytter sig i forhold til tidligere i høj grad af underleve-randører, herunder af udenlandske underleverandører. Danske Maritime frygter, at enhverunderleverance, der indebærer, at en underleverandør arbejder på selve skibet, efter den fo-reslåede nye regel, vil pålægge værftet ansvaret for, at der betales dansk indkomstskat.Danske Maritime formoder, at andre OECD lande ikke vil følge samme kriterier for ar-bejdsudleje. Der vil efter Dansk Maritimes opfattelse gå nogen tid indtil der skabes klarhedover, hvordan sammenfaldet mellem landenes regler skal håndteres. Dette indebærer enøkonomisk risiko for danske værfter, der på denne måde kan miste konkurrenceevne.Hertil bemærkes:Det er efter forslaget en betingelse for at beskatte arbejdsudleje, at arbejdet, der udføres afden udenlandske arbejdskraft, indgår som et integreret led i den danske virksomhed. Endansk virksomhed vil kunne vælge at outsource opgaver til andre virksomheder. Hereftervil opgaven ikke blive anset for en del af den danske virksomhed, og der vil ikke være taleom arbejdsudleje.Efter forslaget vil det være udgangspunktet, at det almindelige skibsbygningsarbejde og deprocesser, der indgår som en del af bygningen af et skib, og som foregår på værftets areal,vil blive omfattet af reglerne om arbejdsudleje.Side 2
Selvstændige leverandørers ydelser vil som udgangspunkt ikke blive anset for at indgå somen integreret del af værftet. F.eks. kan en udenlandsk leverandør af en skibsmotor leveremotoren og udføre det fornødne monteringsarbejde, uden at dette omfattes af reglerne omarbejdsudleje.I OECD’s kommentarer til modeloverenskomsten fra 2010 tages der vedrørende arbejdsud-leje udgangspunkt i, om arbejdet kan anses for en integreret del af virksomheden. Så det erikke korrekt, at en tilsvarende forståelse af arbejdsudleje ikke vil blive fulgt af andre OECDlande.I visse situationer kan der være brug for yderligere kriterier for at fastslå, om der foreliggerarbejdsudleje, hvilket også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget. Det gælder, når derer tvivl om, hvorvidt ydelserne er tilstrækkeligt udskilt fra den danske virksomhed. Disseyderligere kriterier svarer kun delvis til de kriterier, der i dag er afgørende for afgrænsnin-gen mellem arbejdsudleje og entreprise.De foreslåede regler gør det mere klart, i hvilke situationer der skal ske beskatning efterreglerne om arbejdsudleje. Danske værfter kan ved henvendelse til SKAT, eventuelt i etbindende svar, få vished for, om virksomheden skal indeholde kildeskat af vederlaget i for-bindelse med det udførte arbejde.Efter de gældende dobbeltbeskatningsaftaler vil Danmark blive anset for kildeland i forholdtil det arbejde, der udføres i danske virksomheder, og Danmark har som kildeland retten tilbeskatning af vederlaget. Det er arbejdstagerens bopælsland, der i en dobbeltbeskatningssi-tuation skal give lempelse for den danske skat.
Side 3