Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 15
Offentligt
1149829_0001.png
1149829_0002.png
J.nr. 12-0173805Dato: 21. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 195 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven

og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-

skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-

indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-

arbejde i Danmark)

Hermed fremsendes kommentarer til henvendelse fra COWI A/S (L 195 –bilag 7)
Thor Möger Pedersen/ Erik Jørgensen
COWI A/S anfører, at man er en rådgivende virksomhed inden for ingeniørteknik, miljø ogsamfundsøkonomi. Virksomheden havde i 2011 en omsætning på DKK 4,5 mia. baseret på17.000 projekter i 124 lande. COWI lever af medarbejdernes viden og mulighed for at kun-ne eksportere denne til projekter verden over.Ophævelse af ligningslovens § 33 A betyder iflg. COWI, at udstationerede danske medar-bejdere vil søge sig kompenseret for den manglende indtjening, hvilket vil have en umid-delbar effekt på COWIs bundlinje på ca. 30-40 mio. DKK.En udstationeret ingeniør fra Danmark skaber iflg. COWI arbejde for tre-fire danske inge-niører. Derved vil COWI miste ca. 120 medarbejdere i Danmark som følge af ophævelsen.Danmarks samlede arbejdsstyrke i rådgiverbranchen vil falde med forringet konkurrence-evne og mistede indtægter til staten til følge.
Hertil bemærkes:Det er et grundlæggende princip, at alle solidarisk bør bidrage til opretholdelsen af vel-færdssamfundet. Det bør ikke være sådan, at man opnår en bedre skattemæssig stilling ale-ne af den grund, at man arbejder i udlandet i stedet for i Danmark.Som reglerne er i dag, er det muligt at opretholde sit tilhørsforhold til Danmark med de for-dele, som dette indebærer, uden at betale skat overhovedet. Man kan være højtlønnet oghave adgang til velfærdssamfundets tilbud og ydelser uden selv at bidrage, og man kan ha-ve familie i Danmark, der ligeledes benytter sig af velfærdssamfundets tilbud.Velfærdssamfundet bygger på en solidaritet, hvor man yder efter evne og nyder efter be-hov. Problemet med ligningslovens § 33 A er netop, at man ikke yder efter evne.Baseret på COWIs ovenstående oplysninger må det kunne udledes, at virksomhedens ud-sendte medarbejdere er endog særdeles vellønnede. Der tales således om, at én udsendt in-geniør skaber tre-fire danske arbejdspladser, og at ophævelsen af ligningslovens § 33 A vilbetyde, at virksomheden mister ca. 120 medarbejdere i Danmark. Der må således være taleom 30-40 udsendte medarbejdere.Videre tales der om, at ophævelsen af ligningslovens § 33 A vil betyde et øget lønkrav modvirksomheden på 30-40 mio. kr., altså ca. 1 mio. kr. pr. udsendt medarbejder til dækning afskattebetalingen.Disse tal illustrerer, at som reglerne i øjeblikket er udformet, er det er muligt for selv megethøjtlønnede personer at undgå at betale skat.Som tidligere tilkendegivet er regeringen og aftaleparterne enige om at følge udviklingenpå området.
Side 2