Skatteudvalget 2011-12
L 195 Bilag 13
Offentligt
J.nr. 12-0173805Dato: 22. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 195 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven
og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-
skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-
indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-
arbejde i Danmark)
Hermed fremsendes kommentarer til henvendelse fra Central DenmarkEU Office m.fl. (L 195 – bilag 4)
Thor Möger Pedersen/ Erik Jørgensen
Central Denmark EU Office m.fl. (herefter CDEUO) redegør i henvendelsen for deressynspunkter vedr. ophævelsen af ligningslovens § 33 A. Personkredsen bag henvendelsenomfatter ansatte i kommuner og regioner m.v., der er udsendt til arbejde i Bruxelles.CDEUO anfører, at de pågældende personer ikke har adgang til danske velfærdsydelser,når de er bosat i Belgien. Der skal betales for børns skolegang etc. Herved bliver skattefri-tagelsen efter ligningslovens § 33 A iflg. CDEUO en ”…kompensationfor de omkostnin-ger, der(…) er forbundet med at være udsendt til tjeneste i udlandet.”CDEUO sammenligner egne forhold med de forhold, der er gældende Udenrigsministerietsog fagministeriernes udsendte medarbejdere på EU-repræsentationen i Bruxelles. Dissemedarbejdere modtager et skattefrit udetillæg samt bolig m.v. stillet til rådighed. Dennemulighed har personkredsen bag henvendelsen ikke. Desuden er ”…(g)rundlønningertiludsendte under § 33 A (…) ofte lavere end tilsvarende lønninger i en dansk kontekst.”CDEUO mener, at det allerede i dag er vanskeligt at rekruttere kvalificerede medarbejderefra Danmark, og at det bliver endnu vanskeligere, hvis ligningslovens § 33 A ophæves. Op-hævelse af bestemmelsen vil betyde, at de resultater, der i dag kan opnås i arbejdet for dan-ske interesser, ikke længere vil kunne opnåsAlternativet til den gældende ordning er iflg. CDEUO at give skattefri tillæg og ydelser tilikke-statsligt offentligt ansatte. Men det ønsker CDEUO ikke. Man ønsker at opretholde degældende regler.
Hertil bemærkes:Den medarbejderkreds, der her er tale om – danske kommunale ”EU-lobbyister” m.fl. – be-skattes hverken i Danmark eller i Belgien. Når der er tale om offentlig ansættelse, harDanmark beskatningsretten til lønnen efter den dansk-belgiske dobbeltbeskatningsoverens-komst. Belgien kan ikke beskatte. Det kan kun Danmark, men Danmark undlader at beskat-te, når ligningslovens § 33 A kan anvendes.Hermed opnås dobbelt skattefritagelse for de pågældende. Dette er uhensigtsmæssigt, ogdet rettes der op på med lovforslag L 195.Som det fremgår af henvendelsen, betragter CDEUO skattefritagelsen som en kompensati-on for de omkostninger, der er forbundet med at være udsendt til tjeneste i udlandet, idet deudsendte har omkostninger – brugerbetaling m.v. – som man ikke har i Danmark.Man kan rejse det spørgsmål, om medarbejdernes omkostninger bør dækkes indirekte viaskattefritagelser, eller om de bør dækkes direkte via de pågældendes aflønning, sådan somdet sker på arbejdsmarkedet i øvrigt. Det bemærkes i denne forbindelse, at grundlønninger-ne til de udsendte iflg. CDEUO ofte er lavere end tilsvarende lønninger i en dansk kontekst.Heri skal formentlig lægges, at lønnen til de pågældende er fastsat under hensyn til, at denikke beskattes nogetsteds. Men det betyder også, at ”kassetænkning” bliver et parameter forkommuner m.fl. i forbindelse med udsendelse af medarbejdere. Spørgsmålet er, om offent-lige institutioner skal basere deres virksomhed på skattefritagelsesordninger, og det menerjeg ikke, at de skal.Set fra den enkelte medarbejders synsvinkel må det være uden betydning, om den pågæl-dende modtager en nettobaseret løn på X kr., eller om den pågældende modtager en brutto-baseret løn på X kr. + skat.Side 2
Hvad adgangen til danske velfærdsydelser angår, kan man ikke blot betragte situationen i et”her-og-nu-perspektiv”. Man må betragte situationen i et længere tidsperspektiv. De med-arbejdere, der her er tale om, vil formentlig typisk være udsendt i en forholdsvis kort år-række for derefter at vende tilbage til Danmark igen. De pågældende har fået deres uddan-nelse i Danmark, deres børn vil til sin tid også få det, og de selv vil komme til at nyde godtaf de velfærdsydelser, som ofte bliver nødvendige i senere faser i livet.Det hører også med i billedet, at den udsendte kommunale ”EU-lobbyist” trods alt ikke ertotalt afskåret fra at kunne benytte sig af skattefinansierede ydelser i Belgien. Eksempelviser det belgiske vejnet tilgængeligt for alle – også for dem, der ikke betaler skat i Belgien.For så vidt angår Udenrigsministeriets udsendte medarbejdere, kan det oplyses, at spørgs-målet om udetillæg til de pågældende er reguleret i lov om udenrigstjenesten, jf. lovens § 7.Bestemmelsen lyder således:»§ 7. Under tjeneste ved repræsentationerne i udlandet oppebærer de udsendte medarbej-dere omkostningsdækkende udetillæg, hvis størrelse fastsættes af udenrigsministeren efterforhandling med finansministeren.«Udetillægget medregnes ikke til modtagerens skattepligtige indkomst, jf. ligningslovens §7, nr. 15. Personer, der modtager udetillæg, kan ikke benytte ligningslovens § 33 A.Det er således alene udetillægget, der fritages for beskatning i Danmark. Den almindeligeløn for en medarbejder i Udenrigsministeriet er skattepligtig indkomst for den pågældende,hvad enten den pågældende gør tjeneste i København, eller den pågældende er udsendt tiltjeneste på EU-repræsentationen i Bruxelles eller andetsteds i verden.
Side 3