Kommunaludvalget 2011-12
L 191 Bilag 3
Offentligt
1125107_0001.png
1125107_0002.png
1125107_0003.png
Økonomi- og IndenrigsministerietEnhed:KOMOKSagsbeh.: nmjSags nr.: 1205900Dok. Nr.: 935765Dato:23. maj 2012
Notat om høringssvar i forbindelse med

om forslag til lov om ændring af

lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner

(Justeringer af udligningssystemet)Lovforslaget blev sendt i høring hos KL den 21. maj 2012 med frist den 23. maj 2012. Økonomi- ogIndenrigsministeriet har den 23. maj 2012 modtaget høringssvar fra KL.I høringssvaret understreges det indledningsvist, at KL efter sædvanlig praksis ikke ønsker at tagestilling til den konkrete fordeling mellem kommunerne. Dette er en opgave for regeringen og Folke-tinget. KL nævner videre, at der er mange forskellige muligheder for at justere udligningen, og derikke er én objektiv korrekt løsning.Særtilskudspuljer til vanskeligt stillede kommunerI høringssvaret nævner KL, at KL i sit høringssvar til Finansieringsudvalgets betænkning tilkende-gav, at det var positivt, at flere af Finansieringsudvalgets modeller muliggjorde en reduktion af pul-jen til vanskeligt stillede kommuner.KL finder det på den baggrund beklageligt, at lovforslaget indebærer en udbygning af ordningernefor særtilskud til kommunerne. Særtilskudspuljerne fordeles efter ansøgning, og det er efter KL´sopfattelse ikke holdbart i længden, når der er så store beløb, som der lægges op til i lovforslaget.KL nævner videre, at der foreslås oprettet en ny pulje til kommuner, som i visse dele af kommunenhar en overrepræsentation af borgere med sociale problemer. KL finder det beklageligt, at det ikkeer fundet muligt at tage højde for disse forhold i det generelle tilskuds- og udligningssystem.Endelig nævner KL, at udbygningen af særtilskudspuljerne efter KL´s opfattelse bør finansieres afstaten. Det gælder det fulde tilskudsbeløb ud over de permanente niveauer i 2012 for de alleredeeksisterende tilskudsordninger.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerØkonomi- og Indenrigsministeriet er enigt med KL i, at der overordnet set bør sigtes mod en be-grænsning af særtilskudsmidlerne. Men det må dog også erkendes, at der er nogle særlige forholdi enkelte kommuner, som ikke i tilstrækkeligt omfang kan opfanges af det generelle tilskuds- ogudligningssystem. Derfor vil der fortsat være behov for særtilskudsmidler.Lovforslaget indebærer en reduktion af de eksisterende særtilskudspuljer, men samtidig oprettesder en ny social særtilskudspulje, som sigter på problemstillinger i mere afgrænsede områder.Den eksisterende særtilskudspulje til særligt vanskeligt stillede kommuner har i de senere år væretekstraordinært forhøjet, og udgør i 2012 550 mio. kr. Denne pulje fastsættes til 400 mio. kr. i 2013og 2014, mens aftalen indfases. Der vil således i de første år fortsat være tale om en ekstraordinærforhøjelse, men dog på et lavere niveau end tidligere. Fra og med 2015 er der ikke forudsat forhø-jelser af denne pulje, som i henhold til loven udgør 175,8 mio. kr. i 2012 pris- og lønniveau. Even-
2tuelle ekstraordinære forhøjelser af puljen herefter vil dog efter normal praksis indgå i de årligeøkonomiforhandlinger mellem regeringen og KL.Den eksisterende særtilskudspulje til kommuner i hovedstadsområdet med økonomiske vanskelig-heder reduceres fra 0,07 pct. til 0,05 pct. af beskatningsgrundlaget i hovedstadskommunerne.Samtidig omlægges kommunernes bidrag til ordningen, således at bidraget fremover fordeles påhovedstadskommunerne efter beskatningsgrundlag i stedet for efter indbyggertal.Den eksisterende særtilskudspulje til medfinansiering af projekter i kommuner, som modtager EU-tilskud, foreslås afskaffet. Puljen udgør i 2012 21,4 mio. kr.Samlet set er der således tale om en væsentlig reduktion af de eksisterende særtilskudspuljer.Partierne bag aftalen om justeringer af udligningssystemet er enige om, at der samtidig skal opret-tes en ny social særtilskudspulje med henblik på at kunne yde tilskud til de kommuner, som i vissedele af kommunen har en overrepræsentation af borgere med sociale problemer. Ministeriet erprincipielt enigt med KL i, at det ville være mest hensigtsmæssigt, hvis der kunne tages højde fordisse forhold i det generelle tilskuds- og udligningssystem. Men det må på den anden side erken-des, at der er tale om særlige forhold med større problemer i mere afgrænsede områder, som van-skeligt kan opfanges i det generelle system. På den baggrund vurderes det hensigtsmæssigt atoprette en social særtilskudspulje.Med hensyn til finansieringen af den nye særtilskudspulje skal det bemærkes, at en del af finansie-ringen tilvejebringes via et bidrag fra hovedstadskommunerne på 0,03 pct. af beskatningsgrundla-get. Den resterende del finansieres af det kommunale bloktilskud. Efter KL´s opfattelse burde det istedet finansieres af staten. Ministeriet skal hertil bemærke, at hensigten med oprettelsen af sær-tilskudspuljen ikke er at forøge det samlede kommunale forbrug, men at foretage en omfordeling tilkommuner med særlige behov. Derfor må de ekstra midler til særtilskud modsvares af en tilsva-rende nedsættelse af det kommunale bloktilskud, således at det samlede tilskud til kommunerneholdes uændret.SkattetilpasningerKL nævner, at der vil blive givet mulighed for skatteforhøjelser inden for en ramme på 250 mio.kr. Samtidig vil der blive givet tilskud til tilsvarende skattenedsættelser. KL finder, at målsæt-ningen om at holde den samlede skat i ro kan fremmes yderligere ved at give kommuner medtab et større incitament til helt at undgå skattestigninger eller til at begrænse disse.KL forudsætter, at staten ikke i forbindelse med den kommende økonomiaftale for 2013 vilmodregne muligheden for skattestigninger i balancetilskuddet til kommunerne. Endvidere erdet KL’s opfattelse, at det ikke er rimeligt, at kommunerne pålægges at bære finansieringen aftilskuddet på 188 mio. kr. til nedsættelsen af skatten i 2013. KL noterer sig i den forbindelse, atspørgsmålet om skattetilpasninger vil blive inddraget i forhandlingerne om økonomiaftalen.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerØkonomi- og Indenrigsministeriet skal bemærke, at spørgsmålet om skattetilpasninger – som KLogså bemærker – vil indgå i økonomiforhandlingerne mellem regeringen og KL.Det skal dog overordnet bemærkes, at ordningen er baseret på en forudsætning om uændret skatfor kommunerne under ét. Det vil sige, at nogle kommuner får mulighed for at forhøje skatten,mens andre kommuner sætter den tilsvarende ned. Det har ikke været hensigten, at mulighedenfor skatteforhøjelser i nogle kommuner skulle medføre en samlet stigning i beskatningen eller i densamlede finansiering af den kommunale sektor.
3
Det skal ligeledes bemærkes, at formålet med tilskuddet til de kommuner, der sætter skatten ned,er at lette tilpasningen til det lavere skatteprovenu og at styrke kommunernes incitament til at ned-sætte skatten. Men hensigten er ikke at tilføre ekstra midler til den kommunale sektor. Tilskuddetfinansieres derfor af det kommunale bloktilskud.Ændringer i det generelle tilskuds- og udligningssystemKL nævner, at der med lovforslaget sker en væsentlig justering af opgørelsen af kommunernesudgiftsbehov. Ændringerne omhandler indførelse af flere aldersgrupper i opgørelsen af detdemografisk betingede udgiftsbehov, indførelse af nye sociale kriterier og justeringer af eksi-sterende sociale kriterier. Endvidere tages der med lovforslaget i udligningen fremover højdefor produktionsjords lavere skatteværdi. KL har ingen bemærkninger til disse ændringer.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerØkonomi- og Indenrigsministeriet skal bemærke, at de afgørende elementer i lovforslaget er denævnte ændringer i udligningssystemet, herunder justeringen af opgørelsen udgiftsbehovet mednye og ændrede kriterier og en tilpasset indregning af værdien af produktionsjord i opgørelsen afbeskatningsgrundlaget.Ministeriet har noteret sig, at KL ikke har bemærkninger til disse ændringer.OvergangstilskudKL kan støtte, at der oprettes en overgangsordning, men KL finder ikke, at ordningen er tilstrække-lig. Overgangsordningen kunne efter KL´s opfattelse forbedres ved at nedsætte grænsen for tab,der omfattes af ordningen og ved, at ordningen forlænges fra et til to år.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerØkonomi- og Indenrigsministeriet skal bemærke, at overgangsordningen indebærer et overgangs-tilskud i 2013 svarende til den del af den enkelte kommunes tab, som overstiger 0,2 pct. af kom-munens beskatningsgrundlag.Grænsen på 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget har også tidligere været anvendt ved omlægningeraf udligningen, og i tidligere ordninger er grænsen herefter blevet forhøjet med 0,2 procentpointårligt. I dette tilfælde er der dog ingen kommuner, der forventes at få tab på over 0,4 pct. af beskat-ningsgrundlaget. Der vurderes derfor ikke at være grundlag for at yde overgangstilskud over flereår.Årlig statusKL har noteret sig, at partierne bag aftalen om justeringer af udligningen årligt vil gøre statuspå ændringerne. KL skal i den forbindelse understrege, at det er vigtigt, at der er sikkerhed omrammerne for kommunernes økonomi. Udligningssystemet bør som udgangspunkt være sågodt, at det ikke er nødvendigt med løbende justeringer af systemet.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerØkonomi- og Indenrigsministeriet skal bemærke, at det ikke er hensigten at gennemføre årligeændringer af systemet. Ministeriet er enigt med KL i, at der så vidt muligt bør være sikkerhed forkommunernes økonomi, og at udligningssystemet ikke bør justeres løbende. Systemet må dog påden anden side følges løbende med henblik på at gøre status for, hvorledes systemet virker i for-hold til udviklingen i kommunernes økonomi.