Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 19 Bilag 1
Offentligt
1043644_0001.png
1043644_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG4. november 2011
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløsheds-forsikring m.v. og flere andre love
J.nr. 2011-0010482JØP/HES
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Beskæftigelsesministeriet1. januar 2012Helle Sølvsten41 77 82 63[email protected]

Baggrund for loven

Lovforslaget udmønter aftalen om senere tilbagetrækning, som blev indgået den13. maj 2011.

Lovforslagets formål

Lovforslaget fremrykker Velfærdsaftalens forhøjelse af efterløns- og folke-pensionsalderen med fem år, efterlønsperioden forkortes til tre år, efterlønssatsenforhøjes, og der indføres skærpede regler for modregning i efterlønnen for pensio-ner.Fremrykningen af forhøjelsen af efterløns- og folkepensionsalderen skal sikre, atfaldet i arbejdsstyrken modvirkes tidligere, og en kortere efterlønsperiode medvir-ker ligeledes til en større arbejdsstyrke på længere sigt.Da aftalen om en tilbagetrækningsreform indebærer væsentlige ændringer i efter-lønsordningen, gives der mulighed for i en periode på 6 måneder i 2012 at træde udaf efterlønsordningen inden efterlønsalderen og få de indbetalte efterlønsbidrag til-bagebetalt på gunstigere vilkår, end det er tilfældet i dag.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Nuværende medlemmer af efterlønsordningenKommende medlemmer af efterlønsordningen

De sekundære målgrupper for lovforslaget

ArbejdsgiverneA-kassernes SamvirkeASE

Samlet vurdering

Fremrykningen af forhøjelsen af efterløns- og folkepensionsalder, forkortelse af ef-terlønsperioden, ændring i sats og fradrag for pensioner gælder for både mænd og
kvinder. Forslaget har ikke til formål at forskelsbehandle mænd og kvinder. Menda der samlet set, og herunder blandt 60-årige, er flere kvinder end mænd, derovergår til efterløn, vil forslagets punkt om fremrykning af forhøjelsen af efterløns-alderen i sagens natur berøre flere kvinder end mænd. I 2010 overgik flere end32.900 personer til efterløn,jf. tabel 1.Heraf var 51,7 pct. kvinder. Til sammenlig-ning udgør kvinderne 60 pct. blandt personer, der overgik til efterløn som 60-årig i2010.

Tabel 1. Bruttotilgang til efterløn, fordelt på mænd og tilgangsalder.

2010

I alt

KvinderMænd

I alt

17.024

15.914

32.938

14.392

60 år8.6315.761

1.591

61 år756835

11.924

62 år5.6406.284

3.343

63 år1.3841.959

1.688

64 år6131.075Kilde: RAM
Da flere kvinder end mænd overgår til efterløn før 2-års-reglen, som bl.a. giver mu-lighed for en højere sats, er opfyldt, vil flere kvinder end mænd alt andet lige få enhøjere sats som følge af lovforslagets punkt om satsforhøjelsen.Pensionsmodregningsreglerne vil påvirke alle med en alderspension. Derfor skøn-nes lovforslagets punkt om pensionsmodregning også at berøre flere kvinder endmænd, jf. kvindernes større andel af den samlede bruttotilgang til efterløn. Der-imod viser undersøgelser, at mænd gennemsnitligt har højere pensionsopsparingend kvinder, der således alt andet lige vil blive mildere påvirket.Pr. 1. september 2010 udgjorde kvinderne ca. 52 pct. af det samlede antal bidrags-betalere. For så vidt angår lovforslagets punkt om tilbagebetaling af efterlønsbi-drag, skønnes lovforslaget derfor at berøre flere kvinder end mænd.
2