Retsudvalget 2011-12
L 188 Bilag 1
Offentligt
1119705_0001.png
1119705_0002.png

Oversigt over foretagne ændringer i forslag til ændring af lov om ombudsmanden (fastsættelse af

embedsperiode for og oprettelse af et børnekontor hos ombudsmanden) på baggrund af

høringssvarene

Det bemærkes, at der efter Lovsekretariatets opfattelse alene er tale om teknisk prægede ændringer, og atombudsmandsinstitutionen er enig i de foretagne ændringer.Som følge af bemærkningerne fra Arbejdstilsynet ændres i afsnit 3.1. sætningen ”Som et eksempelkan nævnes, at Arbejdstilsynet fører kontrol med private virksomheders anvendelse af børnearbejde,og at Arbejdstilsynet er undergivet Ombudsmandens kontrol” til: ”Som et eksempel kan nævnes, atArbejdstilsynet kan føre kontrol med børns arbejde (unge under 18 år) for en arbejdsgiver, herunderogså børns arbejde i arbejdsgiverens private husholdning, og at Arbejdstilsynet er undergivetOmbudsmandens kontrol.”.Som følge af bemærkningerne fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ændres i afsnit 3.1.sætningen ”Et andet eksempel er, at privatpraktiserende læger, som særligt har med børn at gøre,f.eks. børnelæger, er undergivet tilsyn fra Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn samtSundhedsstyrelsen, og at begge disse instanser er omfattet af ombudsmandens kontrol” til ”Et andeteksempel er, at privatpraktiserende læger, som særligt har med børn at gøre, f.eks. børnelæger, erundergivet tilsyn fra Sundhedsstyrelsen, og at der kan klages over lægerne til SundhedsvæsenetsDisciplinærnævn, og at begge disse instanser er omfattet af ombudsmandens kontrol.”.Som følge af bemærkningerne fra Efterskoleforeningen ændres i afsnit 3.1. sætningen ”Someksempler kan nævnes private skoler, private dagtilbud til børn og unge, private bo- ogopholdssteder, private kost- og efterskoler samt private hospitaler og sundhedsklinikker, i detomfang de varetager behandling af børn.” til ”Som eksempler kan nævnes private skoler, privatedagtilbud til børn og unge, private bo- og opholdssteder og private kost- og efterskoler. Også privatehospitaler og sundhedsklinikker er omfattet, i det omfang de varetager behandling af børn.”.Som følge af bemærkningerne fra Arbejdstilsynet indsættes i afsnit 3.1. efter sætningerne ”Derimodvil det ikke være naturligt at gøre Ombudsmanden kompetent til at føre direkte kontrol medbehandlingen af børn i private familier. Dette gælder selvsagt i forhold til almindelige børnefamilier,men det gælder også i forhold til familier, der har børn i dag- eller døgnpleje m.v., og i forhold tilprivate arbejdspladser, der beskæftiger børn” sætningen: ”Arbejdsmiljøloven finder anvendelse påarbejde, der udføres i den ansattes hjem. Det gælder f.eks. plejefamilier og dagplejemødre ansat afkommunen.”.Som følge af bemærkningerne fra BUPL ændres i afsnit 3.1. ordet ”børnepassere” til: ”pædagoger”.Som følge af Kulturministeriets bemærkninger ændres i afsnit 3.1. ordene ”der er beskæftiget medhos erhvervsdrivende at tage vare på børn under 15 år” til: ”der hos erhvervsdrivende har direktekontakt med børn under 15 år”.Som følge af bemærkningerne fra BUPL ændres i afsnit 3.1. ordet ”idrætsklubber” til”idrætsforeninger”.
Som følge af Beskæftigelsesministeriets og Kulturministeriets bemærkninger indsættes som nytafsnit i afsnit 3.1. efter afsnittet, der begynder med ” Reglerne om børneattester kan ligesom denævnte…” følgende: ”Det bemærkes, at kulturministeren den 29. februar 2021 fremsatte L 99 omændring af børneattestloven, og at ændringen forventes at træde i kraft den 1. juni 2012. Som led ilovforslaget udvides pligten til at indhente børneattester til også at omfatte personer, der ”færdes fastblandt børn under 15 år og derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse børn.”.”.