Debatten om rygning er altid spændende.
Rygning har vi alle sammen en mening om.
En ting, som man helt overordnet kan forundres over, er, at når det nu i forbindelse med dette lovforslag beskrives, hvor farlig røg er – vi hørte også lige Socialdemokraternes ordfører beskrive, hvor mange der dør, og hvor mange der bliver syge af det – hvordan kan det så være, at man ikke forbyder tobak fuldstændig?
Det ville i det mindste give en eller anden form for mening i den her sammenhæng.
Aftalen bag lovforslaget er indgået af et smalt flertal, regeringen og Enhedslisten, og det er nok ikke et forlig, for den gamle aftale var nemlig ifølge regeringen ikke et forlig.
Pudsigt nok står der i bemærkningerne til lovforslaget, at i 2010 udskød aftalekredsen revisionen.
Hvorfor mon det var aftalekredsen, som gjorde det, når det nu ikke er en aftale eller et forlig?
Dansk Folkeparti er stadig af den formening, at der er tale om forligsbrud i den her sag.
Men det er måske regeringens holdning, at det kun er vigtigt med forlig, hvis man er enig med regeringen – ellers er der ikke noget, der hedder forlig, på samme måde som med udligningsreformen, hvor man heller ikke respekterer et forlig.
Tilsyneladende er meningen med lovforslaget stadig at imødegå passiv rygning, selv om det hele får en drejning, der antyder et syn på sundhedsområdet, som i vores øjne er voldsomt formynderisk:
Vi ved, hvad der er bedst.
Man vil forbyde rygning på enkeltmandskontorer, fordi man, som man skriver, mener, at det typisk vil medføre spredning af tobaksrøg i de tilstødende lokaler og derfor ofte vil blive en kilde til ufrivillig passiv rygning for andre ansatte.
Hvis andre bliver generet af ufrivillig passiv rygning, var det allerede forbudt efter den gamle lov, så hvorfor lave det her tiltag?
Det er en mærkelig tilgang, at fordi der måske er eksempler på, at den lov ikke bliver overholdt, så bliver man nødt til at stramme den i stedet for at fokusere på at få den overholdt.
Sikring af, at røgen bliver, hvor den er, er en rent bygningsteknisk eller ventilationsteknisk problemstilling, som naturligvis kan løses.
Det er kun et spørgsmål om de ressourcer, det kræver, og det gælder, uanset om det handler om enkeltmandskontorer, rygerum, rygekabiner eller for den sags skyld fixerum.
Oven i det her skal der opsættes advarselsskilte ved rygekabiner og rygerum.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at man ikke tror, man går ud på toilettet og så uforvarende kommer til at gå ind i en rygekabine.
Og med hensyn til skiltene er det så viseligt, at de udleveres gratis af ministeriet.
Flot med statsautoriserede skilte!
Det forekommer mig en anelse overskruet.
Hvis der ikke er ordentlig ventilation ved f.eks.
et rygerum, er det for det første slet ikke lovligt efter den gamle lov, og for det andet er der ikke nogen, der er i tvivl om, at der er tobaksrøg i luften.
Så hvorfor have skilte?
Det næste må være, at vi udstyrer alle rygere med et advarselsskilt, så man ikke kommer for tæt på dem.
Rygere bærer altså også rundt på en masse små partikler, og de lugter af røg, og så må de jo også være farlige.
Hvordan kan det egentlig være, at vi tillader rygere at opholde sig i samme rum som ikkerygere?
I forbindelse med skiltningen med autoriserede advarselsskilte, som udleveres af ministeriet, er det under »Økonomiske konsekvenser« i lovforslaget angivet, at der er en negativ konsekvens for erhvervslivet på 10 minutter pr.
virksomhed, men der er ikke angivet nogen konsekvenser på det offentlige område.
Jeg ved ikke lige, hvem det er, der skal sættes skilte op f.eks.
her på Christiansborg, men de kommer jo nok op af sig selv.
Ellers kan det være, fordi den offentlige arbejdstid ikke er noget værd, og det kan selvfølgelig også være, fordi der ikke mere skal ryges på offentlige arbejdspladser, men så er der en detalje i loven, jeg ikke lige har været opmærksom på.
En helt anden problematik i forbindelse med rygning er de unge, som er begyndt at ryge, og som har problemer med skolen.
De vil nu have svært ved at finde eller rettere sagt faktisk ikke kunne finde en efterskole eller en ungdomsuddannelse, hvor der må ryges.
Hvad skal man gøre ved dem?
Skal vi lade dem ryge ud af skolen?
Hvorfor skulle de være motiveret for at gå på en skole, hvor de som rygere er uønskede?
At det er en reel problemstilling, understreges også af høringssvarene fra bl.a.
Efterskoleforeningen og Frie Skolers Lærerforening.
Det havde været langt bedre at holde fast i den igangværende indsats, hvor man lokalt kunne arbejde med at begrænse rygning, men ud fra en pædagogisk indsats og ikke ved formynderisk tvang.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte det her lovforslag, da vi mener, det er udtryk for en formynderisk tankegang, som lige så stille splitter vores samfund op i gode sunde og dårlige usunde.
Den tankegang forstærker problemerne frem for at løse dem.