Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185
Offentligt
1130048_0001.png
1130048_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLPESags nr.: 1111897Dok nr.: 936985
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål 15 (L 185) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål 15:”Ministeren bedes oplyse om ministeren generelt er af den opfattelse, at det erlegitimt og etisk korrekt at tilsidesætte FN-konventioner og FN-anbefalinger,som Danmark er medunderskriver af – og tilsidesættelse og negligering afkonventioner ikke kan legitimeres af, at andre lande har valgt at bryde en gi-ven konvention.”Svar:Nej, det er ikke min opfattelse, at det er legitimt og etisk korrekt at tilsidesætteFN-konventioner og FN-anbefalinger, som Danmark er medunderskriver af, el-ler at tilsidesættelse og negligering af konventioner kan legitimeres af, at andrelande har valgt at bryde en given konvention.Det skal i den forbindelse bemærkes, at oprettelse og drift af et stofindtagel-sesrum efter regeringens opfattelse vil være i overensstemmelse med konven-tionerne under følgende omstændigheder:Der eksisterer i forvejen er en bred vifte af behandlingsmæssige og ska-desreducerende foranstaltninger, som stofindtagelsesrummet ikke erstat-ter, men supplerer.Der er en gruppe personer med en stærk afhængighed som følge af etlængere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer, som er særlighårdt ramt af narkotikarelaterede dødsfald, sundhedsmæssige skader ogsociale problemer, og som det er vanskeligt at nå ud til med de eksiste-rende foranstaltninger.Besiddelse og indtagelse af euforiserende stoffer i stofindtagelsesrummeter forbeholdt personer med en stærk afhængighed som følge af et længe-re og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.Der er alene tale om besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug ogmed henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet.Videreoverdragelse, herunder videresalg, finder ikke sted i stofindtagel-sesrummet.Indtagelsen af euforiserende stoffer i stofindtagelsesrummet sker i hygiej-niske omgivelser og under overvågning af kvalificeret personale.Der er adgang til relevante social- og sundhedsfaglige tilbud i stofindtagel-sesrummet.Oprettelsen og driften af stofindtagelsesrummet sker med de ansvarligestatslige myndigheders, herunder politiets, fulde vidende og indsigt.
Side 2
Idet det lægges til grund, at der med ”FN-anbefalinger” sigtes til opfordringernefra International Narcotics Control Board (INCB) til de relevante konventions-parter om at tage skridt til lukningen af eksisterende stofindtagelsesrum, somefter INCB’s opfattelse er i strid med FN’s narkotikakonventioner, skal det be-mærkes, at der i lyset af INCB’s særlige mandat og opgaver som udgangs-punkt bør lægges stor vægt på organets konventionsfortolkning.Det bør dog også tages i betragtning, at INCB alene er et rådgivende organ,som i forbindelse med løsningen af sine opgaver først og fremmest skal læggevægt på samarbejde og dialog med konventionsparterne. INCB’s tilkendegi-velser kan derfor ikke i sig selv anses som afgørende for fortolkningen af FN’snarkotikakonventioner, som i sidste instans må henhøre under domstolene.Heller ikke alle konventionsparter anerkender da INCB’s konventionsfortolk-ning på dette punkt, og det må lægges til grund, at de ansvarlige myndighederi de lande, hvori der er stofindtagelsesrum, er af den opfattelse, at oprettelseog drift af stofindtagelsesrum ikke er i strid med FN’s narkotikakonventioner.Tilkendegivelser fra INCB må i øvrigt tillægges mindre vægt, når det drejer sigom fortolkningen af i udgangspunktet politiske spørgsmål, der – som spørgs-målet om stofindtagelsesrum – ikke var anledning til at tage stilling til i forbin-delse med FN-konventionernes indgåelse. Da konventionerne blev indgået vardet ikke muligt for konventionsparterne at forudse, at der uanset gennemførel-sen af forbuddet mod al narkotikabrug, som ikke sker i medicinsk eller viden-skabeligt øjemed, og på trods af udviklingen af en omfattende social- og sund-hedsfaglig indsats, der tager sigte på at reducere skaderne som følge af stof-misbrug, fortsat ville være en gruppe af personer med en stærk afhængighedsom følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer, somer særlig hårdt ramt af narkotikarelaterede dødsfald, sundhedsmæssige ska-der og sociale problemer, og som det kan være vanskeligt at nå med de eksi-sterende foranstaltninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lars Petersen