Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185 Bilag 3
Offentligt
1125818_0001.png
1125818_0002.png

Udkast til ændringsforslag fra Liberal Alliance

§ 1, nr. 1 affattes således:”1. I § 3, stk. 1, 3. pkt. indsættes efter ” euforiserende stoffer” ordene: ”, herunder særligt i tilknytning tilstofindtagelsesrum og øvrige skadesreducerende foranstaltninger.””BemærkningerDet stillede ændringsforslag har til hensigt at sikre, at politiet tager de fornødne hensyn til stofbrugernesadgang til stofindtagelsesrum og andre skadesreducerende foranstaltninger med henblik på sikring afstofbrugernes overlevelse, reduktion af alvorlige skadevirkninger, herunder hjerneskader, som følge af non-fatale overdoser, reduceret smitterisiko ift. f.eks. hepatitis og hiv samt til sikring af tidligst mulig kontaktmed hjælpeapparatet, samtidig med at der sikres bred adgang for både kommunerne og private aktører tilat oprette og drive stofindtagelsesrum på baggrund af fastsatte retningslinjer i sundhedsfagligt regi,ligesom det sikres, at den lokale adgang til at oprette stofindtagelsesrum ikke kan indskrænkes af den tilenhver tid siddende minister ved en upræcis bemyndigelsesbestemmelse. At politiet fremadrettet afholdersig fra at rette kontrolindsatsen mod den mildeste og efter Liberal Alliances opfattelse lidet strafværdigeform for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer, dvs. besiddelse af stof til eget forbrug, har dertil denstærkt positive sidegevinst, at de mange beslaglæggelser af brugerdoser ikke længere fører til øgetfølgekriminalitet, samt stimulering af det illegale stofmarked. Nærværende ændringsforslag vil dermedbåde reducere kriminalitetsniveauetogreducere den illegale stofhandel.Det fremgår af lovforslaget og lovforslagets bemærkninger, ligesom ministeren har klargjort det underlovforslagets første behandling, at man med lovforslaget tilsigter både at åbne adgang til, at ministeren kangive tilladelse til etablering og drift af kommunale stofindtagelsesrum,ogat forhindre adgangen til atoprette og drive stofindtagelsesrum for private aktører samt kommuner uden sådan ministeriel tilladelse.Liberal Alliance ønsker ikke at privates handlekraft og civilsamfundets engagement skal stækkes ved ønsketom at sikre et klart retsgrundlag for oprettelse og drift af stofindtagelsesrum. Vi har i Danmark aktueltverdens formentlig bedst sundhedsfagligt normerede stofindtagelsesrum i Danmark, drevet af private, derpå eget initiativ og for privatindsamlede midler i gennem de seneste 8 måneder har givet Vesterbrosstofbrugere adgang til et stofindtagelsesrum. Liberal Alliance ønsker ikke at støtte et lovforslag, der delsforegiver, at have til hensigt at ”lovliggøre” stofindtagelsesrum, som efter Liberal Alliances opfattelse, ogved Det Mobile Fixerums uforstyrrede drift gennem nu 8 måneder, ikke kan anses som ulovligt under dennugældende retstilstand, ligesom vi heller ikke ønsker at støtte et lovforslag, der fremstår som havende tilhensigt at forsøge at kriminalisere Det Mobile Fixerum fra 1. juli 2012 samt andre fremtidige tilsvarendeprivate tiltag.Gadejuristen har i sit høringssvar fremhævet, at der allerede findes hjemmel for den typeskadesreducerende indsats som et stofindtagelsesrum udgør og dermed også til kommunernes afholdelseaf udgifter i den forbindelse, nemlig i sundhedslovens § 119 samt hertil peget på, at dette eventuelt kanunderstreges ved indførelsen af en ny § 119a i sundhedsloven. Liberal Alliance finder ikke umiddelbartgrund til at oprette en ny hjemmel i sundhedsloven, men mener, at man kan opnå den fornødne sikkerhed iforhold til hjemmelsgrundlaget ved at fastslå dette i lovforslagets bemærkninger.Endelig har Gadejuristen i sit høringssvar påpeget, at vedtagelsen af lovforslaget som fremsat giver den tilenhver tid siddende minister en for vid adgang til at begrænse de tilladelser der gives til at drivestofindtagelsesrum, hvilket Liberal Alliance finder uheldigt. Ministeren redegjorde for baggrunden herfor
under førstebehandlingen af L 185 ved at anføre, at man ”måtte have hånd i hanke” med sådanne tilbud.Liberal Alliance finder, at man gennem at klargøre i forslagets bemærkninger, at hjemlen for etablering ogdrift af kommunale stofindtagelsesrum findes i sundhedslovens § 119, og når det samtidig understreges, atSundhedsstyrelsen i samarbejde med kommuner, private organisationer samt stofbrugerne selv skaludarbejde faglige retningslinjer for driften af stofindtagelsesrum, opnår en tilstrækkelig kontrol med atstofindtagelsesrum drives forsvarligt og som et lavtærskeltilbud, samtidig med at man undgår at udelukkeprivates adgang til at etablere og drive stofindtagelsesrum på lige vilkår med kommunerne.Gadejuristen anfører i sit høringssvar, at overlevelseshjælp og sundhedsfremmende tilbud til stofbrugereikke bør findes som en undtagelsesbestemmelse til en særstraffelov og at dette blot understreger, atstofbrugere og deres forhold stadig generelt ses primært som et strafferetligt anliggende og ikke først ogfremmest som et sundhedsanliggende og et anliggende for hjælpeapparatet i det hele taget. Ministeret forSundhed og Forebyggelse har i høringsnotatet anført, at lov om euforiserende stoffer ikke har tilhovedformål at straffe bestemte handlinger, men at regulere den lovlige stofanvendelse. Uanset hvadlovens hovedformål måtte være, mener Liberal Alliance, at det er væsentligt, at menneskers risikable brugaf stof hovedsagligt anses som et sundhedsanliggende og at hjemlen for sundhedsydelser til dissemennesker på denne baggrund henlægges til sundhedslovgivningen og ikke som undtagelse i en lov der ihvert fald har til formål at straffe, og som også anvendes til at straffe i tusindvis blandt netop målgruppenfor stofindtagelsesrum, uanset om dette måtte være hovedformålet for loven eller ej. Det er LiberalAlliances opfattelse, at en væsentlig andel af det samlede ’narkotikaproblem’ er forårsaget af netopkriminaliseringen og af den medfølgende udstødelse af stærkt stofafhængige mennesker, hvilketlovforslaget som fremsat synes fortsat at ville bidrage til.Bemærkningerne til L185 indeholder en række vigtige anvisninger til politiet om, hvorledes de bør forholdesig til stofbrugernes besiddelse af stof til eget brug, hvilket synes at forudsætte, at der foretages enændring af lov om euforiserende stoffer. Gadejuristen har i sit høringssvar foreslået, at man på denbaggrund fremhæver stofindtagelsesrum i forbindelse med adgangen til ved besiddelse af stof til eget brugat meddele stærkt stofafhængige advarsler i stedet for de høje bøder, som blev indført af Folketinget i2007. Liberal Alliance er enig i, at dette bør fremhæves, men mener dog ikke, at det alene skal fremhæves iforhold til stofindtagelsesrum, men er fuldt ud lige så nødvendigt også i forhold til øvrigeskadesreducerende tiltag som eksempelvis sprøjteudleveringer, behandlingsinstitutioner mv., hvilket derforogså vil blive sikret med det herved stillede ændringsforslag.