Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 183
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har ved brev af 30. maj 2012 stillet migfølgende spørgsmål 2 til L 183, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 2:"Ministeren anmodes om at kommentere henvendelsen af 30. maj 2012 fra Advokat-firma Energi & Miljø, Aarhus C, jf. L 183 – bilag 8."Svar:Advokatfirma Energi & Miljø har på vegne af Nørre Alslev Fjernvarme Amba rettethenvendelse til Udvalget. Virksomheden får leveret varme fra Special Waste SystemA/S, som er et anlæg til forbrænding af farligt affald. Nørre Alslev Fjernvarme Ambaønsker, at anlæg til forbrænding af farligt affald ikke skal undtages fra reglerne om etprisloft, som lovforslaget lægger op til.I henvendelsen anføres bl.a., at undtagelsen er baseret på en forudsætning om, atdet er urimeligt, hvis anlæg til forbrænding af farligt affald ikke kan opnå en tilstræk-kelig høj varmepris, som kompenserer for, at det ikke er så energieffektivt at for-brænde farligt affald som kul. Det bryder ifølge henvendelsen med hensynet medprisbestemmelserne, som er beskyttelse af varmeforbrugere. Desuden anføres det,at Special Waste System A/S er underlagt et prisloft, og at lovforslaget vil indebæreen stigning af de berørte anlægs varmepriser. Der gøres endvidere opmærksom på,at Folketinget selv har vurderet, at den beskyttelse, som ligger i kravet om omkost-ningsbestemte varmepriser, ikke er en tilstrækkelig beskyttelse af varmeforbrugernetilknyttet et affaldsforbrændingsanlæg. Endeligt bemærkes det, atNørre Alslev Fjernvarme Amba´s 700 varmeforbrugere har vanskeligt ved at se, hvor-for de via høje varmepriser skal betale for billigere affaldsforbrændingspriser til helelandets producenter af farligt affald.Jeg kan hertil bemærke, at jeg er enig i, at det er affaldsproducenterne, der skal beta-le for eventuelle ekstra omkostninger, som kan henføres til affaldssiden. Sådan skaldet også være, når varme afregnes til en omkostningsbestemt pris. Det er rigtigt, atet prisloft giver en større sikkerhed for, at priserne holdes under et bestemt niveau.Det kan dog være svært for et anlæg til forbrænding af farligt affald, som har en lave-re energieffektivitet, at holde varmeprisen under prisloftet, fordi hovedformålet jo ikkeer energiproduktion, men forsvarlig destruktion af farlige affaldsstoffer. Det har væretbaggrunden for den foreslåede ændring.Special Waste System A/S er i dag underlagt reglerne om et prisloft. Special WasteSystem A/S leverer varme til et fjernvarmenet, som også har mulighed for at få leve-
Ministeren4. juni 2012J nr. 2012 - 2063
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
ret varmen fra et halmfyret anlæg, der kan producere varmen billigere end prisloftet.Varmeprisen fra halmværket betegnes som substitutionsprisen. Derfor kan SpecialWaste System A/S kun komme til at levere varme, hvis prisen holdes under prisen frahalmværket. Dette vil også gælde, når Special Waste System A/S ikke længere erunderlagt et prisloft. I forhold til Special Waste System A/S vurderes det således ikke,at priserne vil stige på grund af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard