Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og byggeloven
(Biomassebaseret varmeproduktion på centrale kraft-varme-anlæg og udvalgte barmarksværker,
undtagelse af forbrænding af farligt affald fra prisloftbestemmelserne samt forbud mod installation af
olie- og naturgasfyr til bygningsopvarmning m.v.)
Præcisering af gældende ret for fordeling af omkostninger på affaldsforbrændingsanlægI de almindelige bemærkningers afsnit 5.1. om gældende ret for affaldsforbrændingsanlæg er anført følgende:"Efter Energitilsynets praksis skal fordeling af omkostningerne mellem de tre ydelser, el, affald og varme, på disseanlæg ske ved at fratrække elindtægterne fra anlæggets særomkostninger til elproduktion samtfællesomkostningerne. De resterende omkostninger fordeles herefter i særomkostninger til affaldsbortskaffelse,særomkostninger til varmeproduktion og fællesomkostninger til affald og varme. Fællesomkostningerne skalfordeles via en fordelingsnøgle. Omkostningsfordelingen skal være rimelig og Energitilsynet vil, jf. § 21, stk. 4, i lovom varmeforsyning, have mulighed for at ændre fordelingen, hvis dette ikke er tilfældet."Sekretariatet for Energitilsynet har gjort opmærksom på, at Energitilsynet ikke har taget stilling til den i forslagetomtalte praksis.Jeg skal derfor præcisere, at fordeling af omkostningerne mellem de tre ydelser, el, affald og varme, påaffaldsforbrændingsanlæg efter Energitilsynets praksis skal ske ved at fratrække elindtægterne fra anlæggetssamlede omkostninger ud fra en formodning om, at elindtægterne dækker omkostningerne til elproduktion. Deresterende omkostninger fordeles herefter i særomkostninger til affaldsbortskaffelse, særomkostninger tilvarmeproduktion og fællesomkostninger til affald og varme. Fællesomkostninger skal fordeles via enfordelingsnøgle. Omkostningsfordelingen skal være rimelig, og Energitilsynet vil, jf. § 21, stk. 4, i lov omvarmeforsyning, have mulighed for at ændre fordelingen, hvis dette ikke er tilfældet.