Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 182 Bilag 4
Offentligt
Bidrag til betænkning {AFGIVET}
Bidrag til betænkningover
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsy-ning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk(Støtte til vindmøller på land, biogas og eksisterende industrielle kraft-varme-værker samt forlæn-gelse af puljen til nye VE-teknologier m.v.)
ÆndringsforslagTil § 51)I§ 5indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:Stk. 2.Klima-, energi- og bygningsministeren kan efter forelæggelse for et af Folketinget nedsatudvalg fastsætte, at dele af loven får virkning på forskellige tidspunkter, herunder tidspunkter eftervedtagelsen men forud for ikrafttrædelsen.Stk. 2 bliver herefter stk. 3.[Mulighed for virkning før ikrafttræden]Til pkt. 1Det fremsatte lovforslag indeholder en række bestemmelser om støtte til bl.a. vedvarende energi, som kanindeholde elementer af statsstøtte. Justering af støtten til vindmøller på land, bedre rammebetingelser forbiogas m.v., ny støtte til eksisterende industrielle kraft-varme-anlæg og forlængelse af puljen til nye VE-teknologier til elproduktion medfører ændringer i eksisterende støtteordninger og indførelse af nye støtteord-ninger til producenter af energi. Bestemmelserne vil derfor først blive sat i kraft, i det omfang og fra det tids-punkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelse efter EU’s statsstøtteregler.Erfaringsmæssigt kan Europa-Kommissionens behandling af sådanne sager være meget langvarig. Der kanderfor være behov for, at de ændrede støtteregler kan tillægges virkning på et tidligere tidspunkt for at sikre,at de elementer af den energipolitiske aftale, der gennemføres ved dette lovforslag, får virkning så snart deter muligt, dvs. når det nødvendige administrative system er på plads. Den ændrede støtte kan naturligvis ikkeudbetales før lovbestemmelsens ikrafttræden, men der kan være behov for at beregne denne fra et tidligeretidspunkt.Det følger af det fremsatte lovforslag, at det justerede pristillæg til elektricitet fra vindmøller på land skalgælde for vindmøller, som er nettilsluttet den 1. januar 2014 eller senere. Det fremgår endvidere af forslaget,at tilskuddet til elektricitet til industrielle kraft-varme-værker ydes fra og med den 1. januar 2013.Der er ikke fastsat virkningstidspunkter i det fremsatte lovforslag for den øvrige støtte. For så vidt angårbiogas er der – bortset fra elektricitet produceret ved biogas - tale om helt nye typer støtteordninger, hvor detadministrative system skal være færdigt, førend bestemmelserne vil kunne få virkning. Det er eksempelvisnødvendigt at fastsætte principper for, hvorledes produktionen eller forbruget af biogassen skal måles ogkontrolleres. Elektricitet produceret ved biogas, hvor der er tale om justering af en eksisterende støtteord-
ning, bør derimod kunne få virkning fra den 1. juli 2012, forudsat dette ligger inden for EU-godkendelsen.Puljen til nye VE-teknologier bør også kunne forlænges allerede fra 2012.Ændringsforslaget indebærer, at der gives mulighed for, at visse bestemmelser kan få tilbagevirkende kraft,idet de kan få virkning før ikrafttrædelsen. Der gælder ikke nogen retlig begrænsning i lovgivers frihed til iden enkelte lov at træffe bestemmelse om tilbagevirkende kraft. Ud fra en retssikkerhedsmæssig betragtningkan tilbagevirkende kraft give anledning til principielle betænkeligheder, hvor der er tale om, at bestemmel-serne har bebyrdende karakter. Det skyldes, at borgerne bør kunne have mulighed for at kunne indrette sig påretsregler, som har betydning for borgeren.For at begrænse betænkelighederne ved eventuel tilbagevirkende kraft, er der i den foreslåede virkningsbe-stemmelse indsat to betingelser. For det første kan bestemmelserne først tillægges virkning på et tidspunkt,der ligger efter lovforslagets vedtagelse. Herved sikres, at borgerne har mulighed for at gøre sig bekendt medindholdet af en af Folketingets vedtaget lov, hvis ikrafttræden alene afventer statsstøtteproceduren i EU. Fordet andet kan et virkningstidspunkt før ikrafttrædelsestidspunktet kun fastsættes efter forlæggelse for Klima-,Energi- og Bygningsudvalget.Disse betingelser ændrer ikke ved, at visse af de foreslåede bestemmelser finansieres af el- og naturgasfor-brugerne, og dermed kan være bebyrdende overfor borgere og virksomheder, der anvender el og naturgas. Ibetragtning af den begrænsede økonomiske virkning for den enkelte forbruger, som dette indebærer, findesdet forsvarligt at give adgang til, at der under iagttagelse af de nævnte to betingelser gives mulighed for atbestemmelser i lovforslaget kan tillægges virkning inden ikrafttrædelsen.