Jeg vil gerne sige mange tak til ordførerne for bemærkningerne og også mange tak for den gode debat, vi har haft i dag.
Jeg tror, vi alle sammen er helt enige om, at den opgave, vi her taler om, sådan set er en opgave, der er bundet, nemlig forstået på den måde, at det er vigtigt, at vi sikrer de patienter, som er vant til at komme på Kennedy Centret, at de fortsat vil kunne blive behandlet der på den bedste måde, og at der er nogle trygge rammer.
Som der også er flere, der har været inde på, er det, at vi overhovedet kigger på det her, jo noget, der er en følge af den reform af universitets- og forskningsområdet, der blev foretaget i 2006, og det er altså som en følge af denne reform, at Kennedy Centret nu vil skulle intregreres i Region Hovedstaden, og at det vil skulle lokaliseres i tilknytning til Glostrup Hospital.
Ifølge denne reform, af SF's ordfører kaldt det nye danmarkskort på universitetsområdet, forblev Kennedy Centret en statslig sektorforskningsinstitution, som dengang lå under Socialministeriet.
I forbindelse med en ressortomlægning året efter, altså i 2007, blev det placeret under mit ministerium, altså Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
I marts 2011 besluttede den daværende regering så, at der skulle søges indgået en aftale med Region Hovedstaden om en overførsel af Kennedy Centret til Region Hovedstaden, og det er så det, vi står og behandler her i dag.
Jeg er rigtig glad for, at regeringen og Region Hovedstaden er blevet enige om præmisserne for en overførsel af Kennedy Centret til Region Hovedstaden, og jeg vil her fra talerstolen også meget gerne lægge vægt på at sige, også over for ordførerne, at der, hvad angår denne overførsel, ikke er tale om nogen spareøvelse.
Det er ifølge dette lovforslag sådan, at Kennedy Centret overføres med sine opgaver, med sin bevilling, med sin bygning og med sit personale, og at der ikke tilsigtes nogen ændringer i centerets økonomi.
Samtidig er en del af formålet med denne overførsel også netop at sikre, at der i fremtiden vil være et patientgrundlag, som vil muliggøre, at vi vil kunne fastholde og udvikle de ting, der er i forbindelse med den helt unikke forskning og rådgivning, der finder sted på dette center.
Det vil også være noget, der vil kunne styrke mulighederne for, at centeret vil kunne samarbejde og koordinere med de enheder i regionen, som har tilsvarende opgaver, og det vil jo kunne medføre nogle positive synergier i forhold til koordineringen af patientforløb og forskning, hvilket altså igen er noget, der er til gavn for patienterne.
Patientforeningerne er forståeligt nok, som flere af ordførerne også har været inde på, bekymret for, at brugerne af centeret ikke vil få den samme indflydelse, som de har i dag.
Dette er noget, som Region Hovedstaden har lovet at tage højde for i forbindelse med udarbejdelsen af den ny model for den fremtidige brugerinddragelse med patientforeningerne.
Vi har, hvad angår udarbejdelsen af lovforslaget og formuleringerne af bemærkningerne til lovforslaget, gennem hele forløbet haft patientforeningerne med på råd.
Jeg var selv i forrige uge på besøg på Rigshospitalet, hvor jeg havde lejlighed til at snakke med Bent Ottesen, som står for kontakten med patientforeningerne.
Der var det meget betryggende og i virkeligheden også meget inspirerende at høre, hvordan han havde grebet denne opgave an, altså i forhold til det med at videreføre den høje grad af inddragelse af patientforeningerne, som man kender det fra Kennedy Centrets bestyrelse.
Han snakkede ligefrem om, hvordan det her kunne ende med at blive til noget, der ville kunne inspirere til en øget patientinddragelse på flere områder.
I virkeligheden kan vi sige, at vi med det her lovforslag, hvis det er sådan, at alle disse spændende tanker, som de gør sig, bliver ført ud i livet, så får endnu en positiv effekt ud af det, som ingen havde forestillet sig før.
Men der er det selvfølgelig rigtig vigtigt, at vi lytter til de bekymringer, der er.
For det her skal ikke være noget, der bliver en forringelse; det her er noget, det skal være en organisatorisk ændring, der sker som følge af en ændring af sektorforskningsloven.
Så derfor er jeg også meget parat til at besvare alle de spørgsmål, der måtte blive rejst, under udvalgsbehandlingen.
Der kan jeg høre, at der særlig er behov for, at vi drøfter spørgsmålet omkring øjenklinikken.
Der vil det, ligesom det er i dag, jo stadig være gratis at benytte ekspertisen, men lad os snakke om det.
Jeg kommer gerne over i udvalget og drøfter det og de andre spørgsmål, der måtte være.
Hvis jeg bare skal svare på et enkelt spørgsmål mere, altså det, der var i forhold til, hvorfor vi ikke venter, indtil evalueringen og gennemgangen af kommunalreformen ligger, som Dansk Folkepartis ordfører spurgte til, vil jeg bare sige, at det i udgangspunktet ikke er tanken, at de institutter, som ligger under sektorforskningsloven, bliver en del af denne evaluering.
Der er jo her tale om noget, en omlægning, der i forvejen har en del år på bagen, og som er noget, som blev konkretiseret af den tidligere regering for over et år siden, nemlig i marts 2011.
Så det er derfor nu, man gør det.
Det er ikke tanken, at institutter, der hører ind under sektorforskningsloven, skal være en del af den evaluering, der bliver foretaget af kommunalreformen.
Men jeg ser rigtig meget frem til udvalgsbehandlingen, og jeg vil også gerne kvittere for den konstruktive tilgang, der har været til det.
Jeg tror, det er sådan, at vi står med en forståelse af det, der er fuldstændig fælles, altså at det, der er vores opgave, er, at vi sikrer, at de patienter, som er vant til at komme i Kennedy Centret, fortsat vil kunne blive behandlet der på bedste vis, og at der er nogle trygge rammer, og at den særlige ekspertise, der ligger der, og den forskning, der foregår der, som er til stor gavn for patienterne, i det mindste bevares, men at vi med forslaget her jo også meget gerne skulle have en fremtidig sikkerhed omkring patientgrundlaget og volumenet, der gør, at man kan have den her meget stærke position, også i fremtiden.
Så jeg vil sige tak for behandlingen af lovforslaget.