Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 180 Bilag 16, L 180 A Bilag 16, L 180 B Bilag 16
Offentligt
Til lovforslag nr.L 180
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 00. maj 2012
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven(Revision af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse, ændring af kravene til herboende udlændinge for opnåelse afægtefællesammenføring, udvidelse af Flygtningenævnet, ændring af udvisningsreglerne, langtidsvisum til adoptivbørn)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagJustitsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-slaget, herunder om delingen af lovforslaget. Udvalget hartiltrådt delingen af lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. april 2012 og var til 1.behandling den 3. maj 2012. Forslaget blev efter 1. behand-ling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- ogIntegrationspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 20. marts2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 96.Den 26. april 2012 sendte justitsministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:AC-TR kollegiet i UdenrigsministerietAksel Balle HansenInstitut for MenneskerettighederJoan SchwenckeJørn Sonne ogMorten SodemannJustitsministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Institut for Menneskerettigheder mundtligtover for udvalget redegjort for deres holdning til lovforsla-get.SamrådUdvalget har stillet 3 spørgsmål justitsministeren tilmundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålene iet åbent samråd den 15. maj 2012.SpørgsmålUdvalget har stillet 69 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. IndstillingerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) vil stemme for detunder nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforsla-get. Flertallet indstiller de under A og B nævnte lovforslagtil vedtagelse med de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (V, DF og KF) vil stemme forændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretalletindstiller de under A og B nævnte lovforslag til forkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr.2 og 6 stillede ændringsforslag, men imod de under nr. 3-5stillede ændringsforslag.Etandet mindretali udvalget (LA) vil stemme for detunder nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforsla-get og indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse
DokumentIdJournalnummer
2
med de under nr. 2-5 stillede ændringsforslag Mindretalletindstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3.behandling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 6 stil-lede ændringsforslag.4. Politiske bemærkningerVenstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget mener, at der med lovforslaget er lagt op til en ræk-ke yderligere lempelser i udlændingepolitikken. For detførste vil lovforslaget slække på kravene om selvforsørgelse,danskkundskaber og kravet om aktivt medborgerskab, ogdermed vil lovforslaget samlet set medføre, at flere dårligtintegrerede udlændinge opnår permanent ophold i Danmark.For det andet, mener V og KF, at det bliver det lettere forkriminelle udlændinge at blive i Danmark, når regeringenmed lovforslaget fjerner ordene »med sikkerhed« fra de dan-ske udvisningsregler. Endvidere har justitsministeren oplysttil EU-kommissionen, at ændringen af reglerne betyder en»forbedret beskyttelse mod udvisning«, hvilket ikke står ibemærkningerne til lovforslaget, og dermed har regeringenhemmeligholdt afgørende oplysninger for Folketinget. Detteer efter V og KF’s mening yderst kritisabelt og vidner om enkomplet mangel på respekt for Folketinget hos regeringen.Endelig har justitsministeren under udvalgsbehandlingenpå ingen måde redegjort fyldestgørende for, hvordan en nyoverensstemmelse mellem lovteksten og bemærkningernevil give en øget retssikkerhed for udviste udlændinge hvisretspraksis vil forblive uændret, jf. lovforslagets bemærknin-ger og L 180 – svar på spørgsmål 61.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støttelovforslaget, fordi regeringen i forhold til reglerne ompermanent opholdstilladelse lemper en række rimelige ogvelafbalancerede krav. I forhold til udvisningsreglerne vilregeringen med dette lovforslag styrke de kriminelle udlæn-dinges retsstilling. Det betyder, at det bliver vanskeligere atudvise udenlandske statsborgere, som begår kriminalitet iDanmark, og det kan DF under ingen omstændigheder støt-te. Den danske regering har med dette forslag stillet sig påEU’s side og på de kriminelle udlændinges side imod dan-ske interesser. Dermed træder regeringen på ofrene for kri-minalitet og underkaster sig Europa-Kommissionen. Desu-den har regeringen i forbindelse med fremsættelsen af lov-forslaget og udvalgsbehandlingen talt med to tunger, hvilketer stærkt kritisabelt.Med dette lovforslag afskaffer regeringen pointsystemetfor erhvervelse af permanent opholdstilladelse. DF er bl.a.imod at lempe på danskkravene til udlændinge, ligesom DFer modstander af at lempe på beskæftigelseskravet. DF erogså modstandere af at indføre særregler, så det bliver lette-re for flygtninge at få permanent ophold og dernæst stats-borgerskab. Det er ifølge DF vigtigt at udlændinge bliver or-dentligt integreret i dansk kultur og samfund. Den foreslåe-de politik vil føre til et mere opdelt og multikulturelt sam-fund. Kort sagt vil regeringens udlændinge- og integrations-politik med DF’s øjne skabe og fastholde nye parallelsam-fund.Ud over de nævnte lempelser, indfører regeringen meddette lovforslag også en række undtagelser fra de nye regler,
så det reelt bliver endnu lettere, end man umiddelbart skulletro ved første gennemlæsning, at opnå permanent opholdstil-ladelse. Lovforslaget er på en lang række områder et opgørmed DF’s indflydelse på udlændingeområdet og dermed etopgør med den stramme udlændingepolitik. Vi har sidenvalget set, hvordan regeringen bid for bid har lempet ogsvækket udlændingepolitikken. Det er regeringens stilleværdikamp. Men værdikampen og kulturkampen vi kommefrem i offentligheden, og danskerne vil, som tiden går, fåstørre og større indblik i, hvad denne regering rent faktiskforetager sig. Det vil ikke være til regeringens fordel.DF vil, såfremt muligheden opstår, arbejde for at genind-føre et regelsæt, som stiller rimelige krav til udlændinge iDanmark. Dette gælder bl.a. i forhold til pointsystemet og iforhold til udvisningsreglerne.Enhedslistens medlemmer af udvalget glæder sig grund-læggende over, at det bliver lettere at opnå tidsubegrænsetopholdstilladelse, efter at en række grupper af udlændingemed de nuværende meget stramme regler i praksis har væretfuldstændig afskåret fra nogensinde at få tidsubegrænset op-holdstilladelse. Det er ifølge EL glædeligt, at kravet tildanskkundskaber lempes, da det var ekskluderende over foranalfabeter og dårligt uddannede og dermed udtryk for dettidligere folketingsflertals uddannelsessnobberi. Et andetvæsentligt positivt element er, at kravet til beskæftigelse æn-dres, så der tages mere hensyn til deltidsarbejde, og så ud-dannelse sidestilles med beskæftigelse. Mange udenlandskeborgere, som af forskellige grunde ikke arbejder på fuld tid,eller som investerer i deres egen og i Danmarks fremtid vedat tage en uddannelse, vil opfatte disse ændringer som op-muntrende skulderklap.På nogle vigtige punkter kommer lovforslaget svage ogudsatte grupper i møde, så de også får mulighed for at nydede privilegier, som en tidsubegrænset opholdstilladelse giveradgang til. Det gælder de nye regler om, at forældre, derpasser deres syge eller handicappede børn derhjemme, und-tages fra beskæftigelseskravet, eller reglen om, at man godtkan få tidsubegrænset opholdstilladelse, selv om man harmodtaget visse enkeltstående ydelser, der ikke er direkte re-lateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles medløn eller pension.Midt i alle disse positive og integrationsfremmende nyeregler kan det undre, at regeringen samtidig forhøjer det al-mindelige krav om opholdstid i Danmark fra fire til fem år.Her er der faktisk tale om en stramning, som sender det heltforkerte signal til flygtninge og indvandrere.Flygtninge er en særlig sårbar gruppe, og mange af demkan på grund af deres fysiske eller psykiske traumer ikke le-ve op til beskæftigelseskravet eller kravet om ikke at væreforsørget af det offentlige. Først efter otte år kan de ifølgelovforslaget få dispensation fra kravene. Det er ganske vistet mærkbart fremskridt i forhold til de hidtidige megetsnævre muligheder for dispensation for reglerne for trauma-tiserede flygtninge, men EL tror på, at man ved at kommenetop flygtningene mere i møde og tilbyde dem en tidsube-grænset opholdstilladelse langt tidligere – for eksempel eftertre års ophold som foreslået af FN’s Højkommissariat for
3
Flygtninge – bedre ville kunne sikre dem et godt liv somnyttige samfundsborgere.Generelt er beskæftigelseskravet i lovforslaget forstrengt. Netop i disse år oplever vi en alvorlig økonomiskkrise, som rammer mange, der lever på en tidsbegrænset op-holdstilladelse. EL havde gerne set et regelsæt, der i højeregrad kom disse mennesker i møde.En gruppe udlændinge har for år tilbage fået en tidsube-grænset opholdstilladelse efter mere lempelige regler. Hvisde fremover ønsker en familiesammenføring, skal de ifølgelovforslaget leve op til de nye regler, hvilket efter EL’s me-ning er helt unødvendigt. Borgere, der har haft tidsubegræn-set ophold i en årrække, må anses for at være velintegreredeog bør uden videre have samme ret til familiesammenføringsom dem, der først får tidsubegrænset opholdstilladelse i2012.Med udvidelsen af Flygtningenævnet fra tre til fem med-lemmer styrkes retssikkerheden, og nævnet får tilført en ek-spertise med medlemmer udpeget af Dansk Flygtninge-hjælp. EL hæfter sig dog ved, at det ikke sker på de betin-gelser, der var gældende, indtil det tidligere folketingsflertali 2002 afskar Dansk Flygtningehjælp fra at udpege medlem-mer til nævnet. Dengang modtog Dansk Flygtningehjælpsasylafdeling sagsakterne i de enkelte flygtningenævnssagerog kunne helt konkret diskutere dem med de af flygtninge-hjælpen udpegede nævnsmedlemmer, der som bekendt ikkeer ansat i Dansk Flygtningehjælp. Hvis formålet virkelig erat styrke nævnets ekspertise, bør man finde en konstruktion,så nævnsmedlemmerne i lighed med praksis før 2002 fuldtud kan trække på den professionelle ekspertise i DanskFlygtningehjælps asylafdeling.Enhedslisten støtter, at ordene ”med sikkerhed” fjernesfra formuleringen om udvisningsreglernes forhold til Dan-marks konventionsmæssige forpligtelser, men konstaterer, atændringen ikke i praksis betyder nogen ændring af de alt forstramme udvisningsregler.Baggrunden for, at Enhedslisten som nævnt indstillerlovforslaget til vedtagelse, er, at det samlet set udgør en for-bedring af indvandreres og flygtninges retsstilling i Dan-mark.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfjustitsministeren,tiltrådt af <>:
aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Revi-sion af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse, æn-dring af kravene til herboende udlændinge for opnåelse afægtefællesammenføring, udvidelse af Flygtningenævnet oglangtidsvisum til adoptivbørn)« omfattende § 1, indlednin-gen, nr. 1-26, 29-37, §§ 2 og 3.B.»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Æn-dring af udvisningsreglerne)« omfattende § 1, nr. 27 og 28,og §§ 2 og 3.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 12)I indledningen ændres »§ 20 i lov nr. 326 af 11. april2012« til: »§ 1 i lov nr. 418 af 12. maj 2012«.[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]3)Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 44 f, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »Udlændingesty-relsen«: »og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering«.«[Teknisk præcisering]4)Nr. 30affattes således:»30.I§ 46, stk. 6og7,ændres »10 og 12« til: »10, 12 og14«.«[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]5)Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 46 bindsættes efter »Udlændingestyrelsen«: », Sty-relsen for Fastholdelse og Rekruttering«, og efter »domsto-lene« indsættes: », beskæftigelsesministeren«.«[Teknisk præcisering]cÆndringsforslag til det under B nævnte forslagTil § 16)I indledningen ændres »§ 20 i lov nr. 326 af 11. april2012« til: »§ 1 i lov nr. 418 af 12. maj 2012«.[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]
4
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at lovforslaget deles, således at forslageneom revision af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladel-se, ændring af kravene til herboende udlændinge for opnåel-se af ægtefællesammenføring, udvidelse af Flygtningenæv-net og langtidsvisum til adoptivbørn samles i et selvstændigtlovforslag, mens forslaget om ændring af udvisningsregler-ne samles i et andet lovforslag.Til nr. 2Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen aflovforslag nr. L 104 af 2. marts 2012 om lov om ændring afudlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløs-ning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, ge-byr, fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager iforbindelse med overgang til elektronisk sagsbehandling, re-præsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen m.v.). Lov-forslaget blev vedtaget den 8. maj 2012 som lov nr. 418 af12. maj 2012.Til nr. 3Ændringsforslaget er en følge af ressortomlægningen,hvorved sagsområder, der hidtil har henhørt under det nunedlagte Integrationsministerium, bl.a. blev fordelt mellemJustitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.Til nr. 4Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen aflovforslag nr. L 104 af 2. marts 2012 om lov om ændring afudlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløs-ning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, ge-byr, fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager iforbindelse med overgang til elektronisk sagsbehandling, re-
præsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen m.v.). Lov-forslaget blev vedtaget den 8. maj 2012 som lov nr. 418 af12. maj 2012.Henvisningen i udlændingelovens § 46 a, stk. 1, 3. pkt.,til § 11, stk. 3-7, 10 og 12, er således nu indeholdt i udlæn-dingelovens § 46, stk. 7.Endvidere er udlændingelovens § 46 nyaffattet ved lovnr. 418 af 12. maj 2012. Der er blandt andet indsat et nytstk. 6 som følge af ressortomlægningen, hvorved sagsområ-der, der hidtil henhørte under det nu nedlagte Integrations-ministerium, blandt andet blev fordelt mellem Justitsmini-steriet og Beskæftigelsesministeriet. Udlændingelovens §46, stk. 6, indeholder ligeledes en henvisning til §§ 11, stk.3-7, 10 og 12, og ændringsforslaget er ligeledes en konse-kvens heraf.Endelig er indsættelsen af henvisningen til stk. 12 en tek-nisk rettelse.Til nr. 5Ændringsforslaget er en følge af ressortomlægningen,hvorved sagsområder, der hidtil har henhørt under det nunedlagte Integrationsministerium, bl.a. blev fordelt mellemJustitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.Til nr. 6Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen aflovforslag nr. L 104 af 2. marts 2012 om lov om ændring afudlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløs-ning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, ge-byr, fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager iforbindelse med overgang til elektronisk sagsbehandling, re-præsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen m.v.). Lov-forslaget blev vedtaget den 8. maj 2012 som lov nr. 418 af12. maj 2012.
Trine Bramsen (S)fmd.Jacob Bjerregaard (S) Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S)Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Hans Vestager (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)Peter Skaarup (DF)nfmd.Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 180Bilagsnr.123456789101112131415TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 8/5-12 fra Aksel Balle Hansen, AarsTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 27/4-12 fra Institut for Menneskerettigheder om fore-trædeHenvendelse af 8/5-12 fra Morten Sodemann, overlægeHenvendelse af 10/5-12 fra Jørn Sonne, FrederiksbergHøringssvar af 15/5-12, fra justitsministerenHenvendelse af 16/5-12 fra Joan SchwenckeKopi af REU alm. del – svar på spm. 651, fra justitsministerenKopi af REU alm. del – svar på spm. 652, fra justitsministerenHenvendelse af 21/5-12 fra Institut for Menneskerettigheder vedr. ma-teriale til foretræde den 22/5-12Henvendelse af 23/5-12 fra Aksel Balle HansenHøringssvar fra AC-TR kollegiet i Udenrigsministeriet, fra Justitsmi-nisterietÆndringsforslag fra justitsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 180Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren vil oversende telefonnotatet fra den i EU-kom-missær Viviane Redings brev af 19. januar 2012 omtalte samtale mel-lem justitsministeren og kommissæren, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvem der tog initiativ til samtalen mellem EU-kommissærViviane Reding og justitsministeren, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren vil oversende et referat af mødet den 9. december2011, der omtales i EU-kommissær Viviane Redings brev af 19. janu-ar 2012, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil oversende en dansk oversættelse af sit brev tilViviane Reding af 7. februar 2012, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan ordene »med sikkerhed« i de danske udvisnings-regler kan udgøre et brud på EU-retten, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvem det kan skade og hvorfor, hvis ministeriets oplysnin-ger om de danske udvisningsregler, som er sendt til EU-kommissio-nen, kommer til offentlighedens kendskab, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren evt. i fortrolig form vil oversende alt materiale,herunder notater, referater, korrespondance m.v. i sagen om lempelse
2
3
4
5
6
7
7
8
9
10
11121314
15
16
17
18
1920
21
af de danske udvisningsregler, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvem blandt f.eks. justitsministeriets ansatte, domstole, an-klagemyndighed, advokatstanden m.v., som nærer tvivl om, hvorvidtdet er domstolene, der træffer afgørelse om udvisning af kriminelleudlændinge, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvorfor ordet »domstole« ikke er nævnt i ministerens brev tilViviane Reding, når ministeren i pressen har forklaret, at formåletmed brevet til kommissæren var at klargøre domstolenes rolle i udvis-ningssager, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren agter at sende et opfølgende brev til kommissærViviane Reding, hvor ministeren klargør domstolenes rolle i udvis-ningssager, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af telefonnotat/referat fra samtale med kom-missær Viviane Reding, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilken ændring i lovgivningen, ministeren forventer, at EUvil være tilfreds med, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslaget styrker retssikkerheden for personer, der risike-rer udvisning, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til forslaget om, at flygtninge og perso-ner med beskyttelsesstatus bør have tidsubegrænset opholdstilladelsesenest efter tre års ophold, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilket indtryk det gør, at UNHCR mener, at tidsfristen påotte år ikke bidrager til flygtninges integration, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren holdning til forslaget om, at kvoteflygtninge skalkunne få tidsubegrænset opholdstilladelse med det samme eller efterto års ophold i Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om ministerens holdning til forslaget om flere undtagelser frareglen om, at modtagelse af sociale ydelser stiller sig hindrende i ve-jen for en tidsubegrænset opholdstilladelse, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til forslaget om at tillade tilbagebeta-ling af ydelser, man måtte have fået i kortere perioder, således at disseikke længere udgør en forhindring for opnåelse af tidsubegrænset op-holdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om krav om to års fuldtidsbeskæftigelse inden for de fire år, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det vil styrke integrationen at lade udlændinge vente fem år -mod nu fire - før de kan få tidsubegrænset opholdstilladelse, til justits-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til forslaget om, at personer med huma-nitær opholdstilladelse efter otte år får mulighed for dispensation fravisse krav i forbindelse med en tidsubegrænset opholdstilladelse, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpå
8
22
23
24
252627
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Spm. om, at Dansk Flygtningehjælps asylafdeling ikke på forhåndmodtager sagsakterne i konkrete asylsager med henblik på drøftelseinden nævnsmøder, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om omformulering af reglerne for Flygtningenævnets virke, såmyndighedsrepræsentanter i Flygtningenævnet ikke modtager instruk-tion om konkrete sager fra den myndighed, der har indstillet dem, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om indvendingerne fra Europarådets menneskerettighedskom-missær Alvaro Gil-Robles i hans rapport af 8. juli 2004, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til UNHCR's bemærkninger i hø-ringssvaret, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at ændringer af udlændingeloven har gjort loven svær atoverskue, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt Udlændingestyrelsen får tilført ekstra ressourcer,så sagsbehandlingstiden ikke forlænges, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at sikre, at domstolenes udvisningspraksis ikke bliver lempetefter vedtagelsen af lovforslaget, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt regeringen fortsat skal påtage sig den procesrisiko,som var resultatet af vedtagelsen af lovforslaget L 210 – 2010/2011,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt der fortsat skal ske udvisning i videst muligt om-fang af kriminelle udlændinge, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om tvivl om rækkevidden af internationale forpligtelser ikke vilkomme den udvisningstruede til gode, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren er enig i Karen Hækkerups udtalelserunder 1. behandlingen af lovforslaget L 210 – 2010/2011 (1. samling)om skærpede udvisningsregler, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvornår ministeren blev opmærksom på de påståede proble-mer med udvisningsreglernes overensstemmelse med EU-reglerne, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at sende udvalget de domme fra Den Europæiske Menneske-rettighedsdomstol og EU-domstolen, hvor Danmark er blevet dømt foruretmæssigt at udvise kriminelle udlændinge, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren er nået til den konklusion, at ordene»med sikkerhed« ikke er i overensstemmelse med Danmarks internati-onale forpligtelser, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det var udeladt af lovudkastet, at der ikke var tilsig-tet nogen ændring af domstolenes praksis i forhold til lempelsen af ud-visningsreglerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
9
37
38
39404142
4344
45
46
47
4849
505152
535455
Spm. om der er andre internationale organisationer udover EU, somhar ytret ønske om at Danmark skal ændre udvisningsreglerne, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilket signal det sender til ofre for forbrydelser, at regerin-gen øger beskyttelsen af kriminelle udlændinge, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ændringerne af udvisningsreglerne påvirker befolkningensretsfølelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilke konsekvenser lempelserne i de betinget udvisnings-regler medfører, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om den udvidede beskyttelse kriminelle udlændinge får medlovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilke dele af lovforslaget ministeren har forhandlet på pladsmed EU-kommissionen, til justitsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om forhandlinger med EU-kommissionen om ændringerne afudvisningsreglerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilke partier i Folketinget der har givet mandat til at for-handle udvisningsregler med EU-kommissionen, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil oversætte og udlevere alle de skrivelser mel-lem regeringen og EU-kommissionen, der vedrører lovforslaget, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om udlevering af alle de notater og referater, der eksisterer i detdanske og i EUs embedsapparat, der omhandler drøftelser om lovfor-slaget, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvorfor regeringen ønsker, at lempe danskkravene i forbin-delse med permanent opholdstilladelse, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om hvorfor regeringen ønsker at afskaffe pointsystemet, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for at indføre særregler for flygtninge, i forholdtil permanent opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om betænkeligheder ved at udpege Dansk Flygtningehjælp tilFlygtningenævnet, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvor mange der fik permanent opholdstilladelse i 2010, 2011og foreløbigt i 2012, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvor mange, der forventes at få permanent opholdstilladelse,som en konsekvens af lovforslagets lempelser, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om undtagelsesmuligheder, der indføres i forhold til de nye reg-ler, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilke konsekvenser lempelserne i de ubetingede udvis-ningsregler medfører, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvordan udgifterne forbundet med lovforslaget finansieres,til justitsministeren, og ministerens svar herpå
10
565758
5960
61626364
6566
6768
69
Spm. om fremsættelse af et ændringsforslag til lovforslaget, der opde-ler lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelse af 8/5-12 fra AkselBalle Hansen, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/5-12 fra Mor-ten Sodemann, overlæge, til justitsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 10/5-12 fra JørnSonne, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en undersøgelse af udviklingen i udvisningssager sidenskærpelsen af udvisningsreglerne midt i 2011, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om hvad der vejer tungest som retskilde: lovteksten eller be-mærkningerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om EU-kommissionen har anbefalet, at man fjerner ordene»med sikkerhed«, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelse af 16/5-12 fra J. S.,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en delvis oversendelse af lovudkastet i svar på REU alm.del. spørgsmål 651 samt om omfanget af oversendelsen af lovudkastettil EU Kommissionen, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af alle udvisningsdomme i resumeform, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 21/5-12 fra Insti-tut for Menneskerettigheder, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelse af 23/5-12 fra AkselBalle Hansen, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilke overvejelser regeringen har gjort sig med hensyn til atundgå meget rigide afgørelser i sager om tidsubegrænset opholdstilla-delse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om revalideringsydelse er en af de ydelser, der efter de nye reg-ler ikke medfører, at en person fratages muligheden for at få tidsube-grænset opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svarherpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 180Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om, hvorfor ministeren over for den danske offentlighedforklarer, at en ændringen af reglerne om udvisning af kriminelle ud-lændinge ikke får reel betydning, mens ministeren skriver til EU-Kommissionen, at ændringen vil forbedre beskyttelsen mod udvis-ning, til justitsministerenBSamrådsspm. om, hvorfor ministeren ønsker at lempe reglerne for ud-visning af kriminelle udlændinge, som beskrevet i Jyllandspostens ar-
11
C
tikel ”EU får ændret dansk udvisningslov” den 31. marts 2012, til ju-stitsministerenSamrådsspm. om ændring i sager om udvisning af kriminelle udlæn-dinge som en følge af lovforslaget, til justitsministeren