Tak for det.
Vores ordfører på dette lovforslag, fru Johanne Schmidt-Nielsen, kunne desværre ikke være her i dag, så jeg vil på vegne af hende læse talen op.
I Enhedslisten glæder vi os over, at de alt for strenge krav til at opnå en tidsubegrænset opholdstilladelse er blødet op.
Alt for mange mennesker lever i vores land uden de rettigheder og den sikkerhed, som en tidsubegrænset, altså en permanent, opholdstilladelse giver adgang til.
Rigtig mange mennesker kan med dette lovforslag glæde sig over afskaffelsen af det stive og uretfærdige pointsystem, som Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti indførte – som altså blev indført under VK-regeringen.
De meget strenge krav til danskkundskaber var dybt diskriminerende over for mennesker, der kom hertil som analfabeter eller med dårlige skolekundskaber.
De krav blødes op, så en gruppe mennesker, som efter VKO's regler var dømt til at leve med en midlertidig opholdstilladelse resten af livet, får chancen for at få en tillidserklæring fra samfundet og opnå den højere grad af integration, som en permanent opholdstilladelse er udtryk for.
Kravet til, hvor længe man skal have været i beskæftigelse for at opnå en permanent opholdstilladelse, er ifølge lovforslaget stadig strengt, men for mange udlændinge, som i disse år er ramt af arbejdsløshed, er muligheden for permanent ophold hermed rykket fra kategorien uopnåeligt til kategorien svært eller meget krævende.
Og det er glædeligt, at de nye regler også tager hensyn til de mange, der har deltidsarbejde.
Lovforslaget sidestiller desuden uddannelse med arbejde i forhold til at opnå permanent ophold.
Det betyder, at mange udlændinge ikke længere vil være henvist til at tage et dårligt lønnet ufaglært arbejde i stedet for at give sig i kast med den uddannelse, der kan være til større gavn for både dem selv og det danske samfund.
Regeringen fortjener desuden ros for at lytte til den kritik, som Spastikerforeningen og Enhedslisten har rejst på baggrund af en konkret sag, og som betyder, at det nu er kommet med i lovforslaget, at det ikke kan komme forældre til skade, hvis de bliver hjemme for at passe et barn, der har en sygdom eller et handicap.
Når det positive er sagt, skal det ikke være nogen hemmelighed, at Enhedslisten gerne var gået meget længere.
Permanent opholdstilladelse var tidligere noget, man fik efter 2 eller 3 år, sådan uden videre, når man var en del af samfundet.
I dag og fremover skal man vente meget længere og fortsat, også efter de kommende regler, opfylde en jungle af krav.
Helt uforståeligt er det, at regeringen samtidig med en række fornuftige lempelser vil forlænge den periode, man skal vente, før man kan få permanent ophold, fra 4 til 5 år.
Det er uanset de øvrige lempelser et helt forkert signal.
Herudover er kravet til beskæftigelse efter Enhedslistens mening stadig alt for strengt – den økonomiske krise og arbejdsløsheden taget i betragtning.
Mange mennesker med stor vilje til at være med vil være afskåret fra at få eller vil få udskudt deres permanente opholdstilladelse i årevis.
Flygtninge er især en sårbar gruppe, og derfor kan de få dispensation fra nogle af de strenge krav, f.eks.
beskæftigelseskravet, og det manglede da også bare.
Problemet er, at de først kan få dispensationen, når de har været i Danmark i 8 år.
Og det må da gøre indtryk på regeringen, når de meget forsigtige og diplomatiske repræsentanter for FN's flygtningehøjkommissariat påpeger, at det er for lang tid, og at det ikke bidrager til integrationen, at nogle hårdt ramte flygtninge skal vente så længe på en permanent opholdstilladelse.
En del af lovforslaget, som ikke umiddelbart har noget med permanent opholdstilladelse at gøre, handler om udvidelsen af Flygtningenævnet fra 3 til 5 medlemmer.
Den ændring kan vi kun byde velkommen.
Især Dansk Flygtningehjælps ekspertise og stemme har været savnet, siden Flygtningenævnet i 2002 blev reduceret til 3 medlemmer.
Desværre er der i 2005 sket en ændring af reglerne, som betyder, at Dansk Flygtningehjælps asylafdeling ikke, sådan som det var praksis indtil 2002, fremover kan få tilsendt sagsakterne på forhånd for at diskutere de enkelte sager med nævnsmedlemmerne.
Det er absurd, for hele formålet med ændringen er jo at tilføre Flygtningenævnet ekspertise, og den ekspertise ligger bl.a.
hos juristerne i Dansk Flygtningehjælps asylafdeling.
Enhedslisten har i den anledning stillet justitsministeren en række spørgsmål, som vi glæder os til at få svar på.
Samlet set er det et lovforslag, som tager nogle skridt i den rigtige retning, og som Enhedslisten på den baggrund er positive over for.
Men vi vil naturligvis både under udvalgsarbejdet og efter forslagets vedtagelse fortsat kæmpe for, at flere mennesker tidligere og nemmere kan få deres permanente opholdstilladelse til gavn for deres integration og dermed til gavn for hele det danske samfund.