Fra konservativ side synes vi også samlet set, at det er et udmærket lovforslag, der får strammet op.
Der er nogle små tidsler, som vi vil arbejde lidt med under udvalgsbehandlingen for at se, om vi ikke kan gøre lovforslaget endnu bedre, inden vi når til en tredje behandling og skal stemme om lovforslaget endeligt.
For spørgsmålet er, om det, som ministeren fremsætter her, nu er nok.
Er det nok til at få ryddet op?
Er det nok til at sørge for, at køreuddannelsen i fremtiden er god og effektiv, og at vi får nogle dygtige trafikanter ud på landevejene?
Det vil jeg gerne sætte spørgsmålstegn ved.
Først er der det, som vi også diskuterede tidligere på ugen, nemlig at køre- og teoriundervisningen jo er tilrettelagt meget, meget målrettet og specifikt efter, at man skal kunne bestå teoriprøven og køreprøven, og så er alting i den skønneste orden.
Ja, så har man et kørekort, men det, der mangler, og som mange påpeger at der mangler, og som vi vil jagte noget mere, er undervisning i adfærd, altså den adfærd, man skal udvise, når man kører i trafikken.
Der mangler også undervisning i at kunne forudse de risici, der kan være i trafikken, og at man ikke bare kører efter færdselsloven, men at man også lige holder øje med de andre trafikanter.
Så hele spørgsmålet om adfærdsundervisning mangler simpelt hen i den nuværende undervisningsplan, hvor man er mere fokuseret på, at lige så snart eleven kan svare rigtigt på et vist antal lysbilledspørgsmål, er eleven klar til at gå til en teoriprøve.
Ja, men det er altså ikke nok til, at man kan køre bil.
Jo, man kan godt gøre det efter loven, men er det nok til, at man kan køre derude uden at lave uheld?
Det er jo det, der desværre viser sig ofte ikke at være tilfældet, og derfor bør der være mere vægt på adfærdsundervisning.
Når jeg så nævner det, er vi tilbage ved kørelærerne, for spørgsmålet er jo også i dag, om det er for nemt at blive kørelærer.
Er den uddannelse, der ligger til grund for at blive kørelærer, for nem?
Det er jo så i den anden ende af skalaen, kan man sige.
Det, ministeren lægger op til, er, at når man er blevet kørelærer, og det så viser sig, at man ikke er dygtig nok til at være kørelærer, så kan man blive frataget retten, men det var måske også smart, at vi kiggede på, hvem det er, vi giver lov til at være kørelærer – altså ser på den uddannelse, som kørelærerne går igennem.
Der er ingen tvivl om, at der i dag – det er i hvert fald min erfaring – bliver lagt alt for lidt vægt på, at man har undervisningsevne som kørelærer.
Det er mere vigtigt, at man kan færdselsloven; det er mere vigtigt, at man kender de lektionsplaner, der er; det er mere vigtigt, at man ved, hvordan man skal få eleverne igennem en række lysbilleder og kan betjene en computer – men hvad med undervisningsevnen?
Evnen til at lære fra sig, evnen til at lære eleverne at begå sig i trafikken bliver der simpelt hen ikke lagt nok vægt på, når vi uddanner kørelærere, og det var måske noget af det, man skulle tage fat i, nemlig undervisningen af kørelærerne.
Det kunne måske forhindre mange af de brodne kar.
Så er der hele elementet om at gå fra 3 hverdage til 5 hverdage i forhold til at melde afbud til en prøve uden at fortabe gebyret.
Det er vi fra konservativ side simpelt hen imod, så vi kommer til at stille et ændringsforslag.
Jeg kunne forstå på Venstres ordfører, at det var man også meget skeptisk over for, og selv Socialdemokratiets ordfører sagde:
Her har vi altså et problem, som vi måske nok lige skulle kigge på.
Socialdemokratiets ordfører, hr.
Ole Hækkerup, var i hvert fald enig i den problematisering, som hr.
Karsten Nonbo fremførte i sin ordførertale.
Så der er noget, vi skal have talt om under udvalgsbehandlingen.
Det er jo ikke rimeligt, at fordi it-systemet er for stift og ikke særlig fleksibelt, så pålægger vi eleverne, at de skal sørge for at melde fra i bedre tid.
Kunne man f.eks.
indrette it-systemet på en sådan måde, at en kørelærer om morgenen ad hoc kunne gå ind og lægge beslag på ledige køretider, fordi der er meldt afbud, så ville det jo være meget mere effektivt.
Og det er jo noget, som kørelærerne efterlyser.
Der er jo ikke nogen, der kan forstå, at der er to ledige timer her senere på eftermiddagen, men at man kan ikke få lov at lægge beslag på dem.
Altså, de politifolk, der er sat af til opgaven, er der jo, så der burde være mulighed for at have noget mere fleksibilitet.
Det er i hvert fald urimeligt, at man forlænger fra 3 til 5 hverdage.
Så har jeg også fået at vide, at it-systemet i øvrigt ikke kan kende forskel på hverdage og weekend, og det er jo selvfølgelig også et problem, hvis ikke computeren ved, hvad der er lørdag og søndag.
Så der er et it-system der, som skal køre først, og jeg synes, at vi skal have den løsning på plads, inden vi begynder at pålægge borgerne nye pligter.
Så vi er åbne for ad hoc-muligheder og for, at vi får et bedre it-system.
Så jeg vil som sagt stille ændringsforslag om, at forslaget om at gå fra 3 til 5 hverdage udgår af lovforslaget, og så støtter vi i øvrigt lovforslaget.