Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 178 Bilag 6
Offentligt
1128298_0001.png
1128298_0002.png
1128298_0003.png
1128298_0004.png
1128298_0005.png
Til lovforslag nr.L 178
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 00. maj 2012
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om kommunale ogregionale valg(Oprettelse af Udlændingenævnet samt valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg m.v.)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Justits-ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-9. Dansk Folke-partis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.10.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. april 2012 og var til 1.behandling den 3. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-og Integrationspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 30. marts2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 106.Den 26. marts 2012 sendte justitsministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger][Etflertali udvalget (S, RV, SF, EL og LA) indstillerlovforslaget tilvedtagelsemed de af justitsministeren stille-de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af DFstillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget har gennem nogentid set frem til at få styrket retssikkerheden i familiesam-menføringssager og andre sager på familieområdet, hvor af-gørelsen er så uendeligt vigtig for det enkelte menneskes livog fremtid.I den forbindelse er det glædeligt, at Udlændingenævnetsansvarsområde ikke i snæver forstand bliver familiesam-menføringssager – som oprindeligt bebudet – men at ogsåen række andre sager på udlændingeområdet er omfattet.Et område, hvor der på grund af den meget snævre og ipraksis meget sjældent benyttede mulighed for at give op-holdstilladelse er et særligt behov for fokus på retssikkerhe-den, er de humanitære opholdstilladelser. Derfor er det be-klageligt, at regeringen ikke har foreslået en konstruktion,hvor det er muligt at indbringe afslag på humanitært opholdfor Udlændingenævnet. Ikke mindre beklageligt er det, at re-geringen på EL’s direkte spørgsmål under udvalgsbehand-lingen af lovforslaget ikke har leveret en mere udførlig argu-mentation for ikke at tillade klageadgang over afslag på hu-manitær opholdstilladelse, end at det er »mest hensigtsmæs-sigt« (jf. L 178 – svar på spørgsmål 6).EL er kritisk over for sammensætningen af nævnet. Deter et grundlæggende et problem, at ministerielle repræsen-tanter sidder i nævnet, eftersom man kan frygte, at de føleren bevidst eller ubevidst loyalitet over for den myndighed,der har truffet den afgørelse, der klages over.
DokumentIdJournalnummer
2
EL glæder sig over, at der er adgang til mundtlig behand-ling, hvor klageren selv møder frem i nævnet og redegør forsin sag. EL vil opmærksomt følge nævnets sagsbehandling,herunder hvor stor en del af sagerne der afgøres af det sam-lede nævn, og hvor stor en del af sagerne, der afgøres af for-manden alene, samt andelen af sager, hvor der gennemføresen mundtlig behandling i nævnet.Endelig indeholder lovforslaget en bestemmelse om, atudlændinge igen får valgret til kommunale og regionale valgefter tre års ophold i Danmark. Det kan styrke integrationenog fornemmelsen af at høre til her i landet, og EL støtterhelhjertet den del af forslaget.Etmindretali udvalget (V og KF) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3 behandling. Mindretallet vil stemme forde af justitsministeren stillede ændringsforslag. Mindretalletvil stemme imod det af DF stillede ændringsforslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget mener, at oprettelsen af det nye udlændingenævnvil betyde, at justitsministeren fralægger sig sit politiske an-svar i beslutninger truffet inden for udlændinge- og integra-tionsområdet. V og KF mener endvidere, at lovforslaget un-dergraver den nuværende lovgivnings tilskyndelse til inte-gration og medborgerskab og understregningen af den en-kelte udlændings personlige ansvar for at blive integreret iDanmark. Lovforslaget skader incitamentet for den enkelteudlænding til at gøre en indsats for at blive integreret og ud-vise medborgerskab.Etandet mindretali udvalget (DF) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3 behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget opfatter detudlændingenævn, som regeringen foreslår at oprette, som enmåde, hvorpå man skubber det politiske ansvar længere vækfra de ansvarlige ministre og ministerier, hvilket DF ikkekan støtte.En af lovforslagets intentioner er, at det skal være nem-mere for udlændinge, der kommer til Danmark, at stemmeved lokale valg. DF har dog den opfattelse, at man som ud-gangspunkt skal være dansk statsborger for at kunne stemmeved lokale valg i Danmark. Vi har i Danmark en regel, dersiger, at man for at kunne stemme til folketingsvalg skal væ-re dansk statsborger. Denne regel burde ifølge DF også gø-re sig gældende i forhold til kommunalvalg og regionsvalg.DF mener, det er rimeligt, at udlændinge skal gennemgå enintegrationsproces. De skal leve op til de krav, som Folke-tinget og samfundet stiller, og når de lever op til de krav, erder også nogle rettigheder og pligter, der følger med. En afde rettigheder, der følger med, er, at man har mulighed for atstemme ved demokratiske valg i Danmark.DF mener, det er forkert, at man reducerer det at stemmetil valg til en form for integrationsredskab. Muligheden forat stemme er noget, man først bør få mulighed for, når maner nået helt til enden af integrationsprocessen. Det er ifølgeDF helt oplagt at koble stemmeret og valgbarhed sammenmed dansk statsborgerskab.På den baggrund har DF stillet ændringsforslag om, atman skal være dansk statsborger for at kunne stemme tilkommunale og regionale valg. Hvis ikke der er opbakning
til det, håber DF, at der er partier i Folketinget, der kan sedet fornuftige i, at Folketinget i stedet stiller krav om, at enudlænding har bestået en danskprøve, inden vedkommendefår mulighed for at stemme til kommunale og regionalevalg. Med en bestået danskprøve i bagagen må man jo for-ventes at have en vis forudsætning for at kunne finde ud af,hvad det er, der foregår i det danske demokrati, når man skaldeltage i en valghandling.DF kan med andre ord ikke støtte lovforslaget. Såfremtmuligheden opstår, vil DF arbejde for at tilbagerulle denneregerings udlændinge- og integrationspolitik.4. Ændringsforslag og bemærkningerÆndringsforslagAfjustitsministeren,tiltrådt af [udvalget]:Til § 11)Iindledningenændres »§ 20 i lov nr. 326 af 11. april2012« til: »§ 1 i lov nr. 418 af 12. maj 2012.«[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]2)Nr. 1affattes således:»1.I§ 27 aindsættes efter »Udlændingestyrelsens«: », Ud-lændingenævnets«, og efter »Justitsministeriet« indsættes: »,Udlændingenævnet«.«[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]3)Nr. 5affattes således:»5.I§ 44 a, stk. 6,indsættes efter »Udlændingestyrelsen«:», Udlændingenævnet«.«[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]4)Nr. 8 udgår, og i stedet indsættes:»8.8. I § 46, stk. 4, ændres »beskæftigelsesministeren«: til:»Udlændingenævnet«.01.I § 46 a, stk. 1, indsættes efter »§ 46 e«: », § 52 b, stk. 1og 3«.02.§ 46 a, stk. 2, affattes således:»Stk. 2.Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutterings afgø-relser efter denne lov kan ikke påklages til beskæftigelses-ministeren. Bortset fra de afgørelser, der er nævnt i § 9 h,stk. 4, 1. pkt., jf. stk. 1, nr. 1-9, 11-14 og 16, og § 33, kanStyrelsen for Fastholdelse og Rekrutterings afgørelser påkla-ges til Udlændingenævnet, jf. § 52 b, stk. 2 og 4.««[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]5)I den undernr. 10foreslåede § 52 b, stk. 1, nr. 5, æn-dres »§ 9, stk. 22« til: »§ 9, stk. 21«.
3
[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]6)I den undernr. 10foreslåede § 52 b, stk. 2, nr. 1, æn-dres »§ 9 c, stk. 1, jf. § 46, stk. 2« til: »§§ 9 i-9 n«.[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]7)I den undernr. 10foreslåede § 52 b, stk. 2, nr. 2, æn-dres »§ 9 c, stk. 1, jf. § 46, stk. 3« til: »§§ 9 i-9 n«.[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]8)I den undernr. 10 foreslåede § 52 b, stk. 2, nr. 3,æn-dres »og § 9 c, stk. 5, jf. § 46, stk. 2« til: », § 9 i, stk. 2, § 9j, stk. 2, § 9 k, stk. 2, § 9 l, stk. 2, § 9 m, stk. 2, og § 9 n, stk.2«.[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]9)I den undernr. 10 foreslåede § 52 b, stk. 4,ændres »§ 9c, stk. 1, jf. § 46, stk. 2« til: »§§ 9 i-9 n«.[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj2012]Af etmindretal(DF):Til § 210)Nr. 1og2udgår, og i stedet indsættes:»01.§ 1, stk. 1, nr. 2og4,ophæves.Nr. 3 bliver herefter nr. 2.02.§ 1, stk. 1, nr. 3,der bliver nr. 2, affattes således:»2) er nordisk statsborger.«03.§ 1, stk. 2,ophæves.Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 3 og 2.04.§ 1 aophæves.05.§ 3 aophæves.
06.§ 7, stk. 1, 2., pkt.,ogstk. 2,ophæves.07.§ 8, stk. 5,ophæves.08.I § 9, stk. 1 og 2,udgår »og oplysninger om personer,der har valgret efter § 1, stk. 2«.09.§ 24, stk. 1, 2. pkt.,ophæves.010.§ 25, stk. 2, 2. pkt.ophæves.«[Indskrænkning af personkredsen, der kan opnå valgret ogvalgbarhed til kommunale og regionale valg og konsekvens-rettelser]BemærkningerTil nr. 1-9Der er tale om konsekvensændringer som følge af vedta-gelsen af lovforslag nr. L 104 af 2. marts 2012 om lov omændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelseog opløsning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammen-føring, gebyr, fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, ivisse sager i forbindelse med overgang til elektronisk sags-behandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodek-sen m.v.). Lovforslaget blev vedtaget den 8. maj 2012 somlov nr. 418 af 12. maj 2012.Til nr. 10Ændringsforslaget indebærer, at alene personer meddansk indfødsret og nordiske statsborgere fremover kan op-nå valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg.Derudover indebærer ændringsforslaget en række konse-kvensrettelser af dette.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Trine Bramsen (S)fmd.Jacob Bjerregaard (S) Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S)Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Hans Vestager (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)Peter Skaarup (DF)nfmd.Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 178Bilagsnr.12345TitelHøringsnotat og høringssvar, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetPræsidenten for Københavns Byrets høringssvar af 27. april 2012, frajustitsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra justitsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 178Spm.nr.12TitelSpm. om hvilke modeller for sammensætning af Udlændingenævnetder har været overvejet, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om Udlændingenævnet kan sammensættes uden deltagelse af Ju-stitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om advokaten vil få lejlighed til at deltage i en eventuel mundt-lig behandling i Udlændingenævnet, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om en klager kan tage en bisidder med til en mundtlig klagebe-handling i Udlændingenævnet, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om det kommende Udlændingenævns sager betragtes, som om-fattet af ombudsmandens kompetence, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at klager over afgørelser om humanitær opholdstilladelse ef-ter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, ikke er omfattet af Udlændingen-ævnets kompetence, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forbedrede klagemuligheder i sager om humanitær opholds-tilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at afgørelser om alder i forbindelse med en asylsag skal kun-ne indbringes for Udlændingenævnet, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at flygtninge og personer med beskyttelsesstatus får beskik-ket en advokat, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilke muligheder nævnets medlemmer har for at kontrollereom en konkret sag skal afgøres af formanden eller behandles af detsamlede nævn, følger de vedtagne retningslinjer, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om hvor stor en andel af Udlændingenævnets sager, der vil blivegjort til genstand for mundtlig behandling, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om hvordan udgifterne forbundet med lovforslaget finansieres,til justitsministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
910
11
12