Tak.
Indledningsvis vil vi – desværre endnu en gang – i al stilfærdighed bemærke, at den korte høringsperiode i forbindelse med det her lovforslag, som endda foregik hen over påsken, harmonerer meget dårligt med regeringens egne ord fra regeringsgrundlaget om rimelige høringsfrister.
Men bortset fra det vedrører lovforslaget en ændring af lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, og grundlæggende er hovedformålet med lovforslaget – hvis man skulle forsøge at opsummere det – vel at forsøge at præcisere eller genindføre den hidtidige praksis i forhold til adgangen til anvendelse af forskningsdata om forsøgspersoner, der tilbagekalder samtykke til deltagelse i et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt.
Det betyder konkret, at der ved tilbagekaldelse af samtykke kan ske behandling af oplysninger, som er fremkommet ved forsøget, således at tilbagekaldelsen alene får virkning fremadrettet.
Det vil sige, at det nye i det her sådan set ikke er, at vi gør noget nyt.
Det nye er sådan set, at vi fører tingenes tilstand tilbage til det, der gjorde sig gældende før, og som det vel også har været intentionen skulle gøre sig gældende fremadrettet, men som man – som det fremgår af bemærkningerne – med den sidste ændring af lovkomplekset på det her område har skabt en uklar situation omkring, som gør, at den ikke er holdbar i forhold til det her område – eller i hvert fald ikke ligger i tråd med det, der har været intentionen fra hele Folketingets side.
Det fornemmer jeg, når jeg går tilbage og læser debatten om det tidligere lovforslag.
Det er jo også derfor, at det, der er det helt afgørende i forhold til det her område, er, at dem, der medvirker som forsøgspersoner, er dem, hvis rettigheder skal sikres – ikke mindst i forhold til fyldestgørende information og oplysning – sådan at man også som forsøgsperson er fuldstændig med på, hvad det er, man siger ja til ved samtykke til deltagelse.
Herunder også, at man er beskyttet i kraft af persondataloven i forhold til muligheden for at kunne gøre en konkret indsigelse mod behandling af oplysninger.
Med de her foreslåede ændringer sikrer vi, at der også fremadrettet kan være en fortsat høj troværdighed omkring forskningsresultaterne for dansk sundhedsforskning, ligesom det jo også er af stor betydning for patientsikkerheden.
I den anden del af lovforslaget, som fremsættes på baggrund af drøftelser med Datatilsynet, styrkes beskyttelsen af personoplysninger.
Vi støtter også den del, om end jeg nok vil være tilbøjelig til at være enig med de høringsparter – jeg kan ikke huske, hvem der var, der skrev det – som udtrykker en lille smule forundring over, hvorfor man lige præcis på det her område skal understrege beskyttelsen af oplysninger i forhold til det, der allerede implicit ligger, altså om man begynder at udjævne betydningen af det i forhold til tavshedspligten, som jo allerede ligger i det.
Der kan man måske godt stille sig selv det spørgsmål, om vi, når vi begynder at skrive det ind på ét område – men ikke har det på andre områder, hvor det ligger implicit – så fra politisk side begynder at udvande det.
Det er ikke, fordi vi har noget imod, at man understreger det, og at man gør det, men man skal også bare tænke over, hvad det er for en praksis eller forventning, man kan risikere at skabe i forhold til andre områder.
Hvornår er så det næste sted, hvor det ekstra skal understreges, selv om det allerede ligger i det?
Det er i hvert fald sådan, jeg har forstået baggrunden for nogle af de kommentarer, der har været i høringssvarene.
Men vi støtter grundlæggende lovforslaget og kan jo også se, at der blandt høringsparterne er fuld opbakning til de foreslåede ændringer.