Skatteudvalget 2011-12
L 173
Offentligt
1122779_0001.png
1122779_0002.png
J.nr. 2011-411-0044Dato: 21. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 173 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatte-

loven, skattekontrolloven, skatteforvaltningsloven og forskellige an-

dre love (Styrkelse af indsatsen mod nulskatteselskaber, beregning af

indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om selskabers skattebeta-

linger m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 16. maj 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 23:

Vil ministeren redegøre for, hvad de lande, som Danmark normalt sammenligner sig med –og som har lempeligere regler end den i lovforslaget foreslåede begrænsning i adgangen tilat fremføre underskud til modregning i efterfølgende års positive skattepligtige indkomst –i stedet har gjort for at imødegå de problemer, som begrænsningen i adgangen til under-skudsfremførelse har til formål at løse?

Svar:

Regler om adgang til at fremføre underskud til modregning i senere års indkomst kan over-ordnet opdeles i tre kategorier, nemlig uendelig fremførselsadgang, uendelig fremførsels-adgang med begrænsninger og tidsbegrænset fremførselsadgang.Blandt de lande, der har uendelig fremførselsadgang, kan nævnes Sverige, Norge og Irland.Regler om uendelig fremførselsadgang med begrænsninger findes f.eks. i Tyskland, Frank-rig, Østrig og UK. De tyske, franske og østrigske regler har begrænsninger i forhold til,hvor stor en del af årets indkomst, der kan nedbringes ved modregning med gamle under-skud, mens de britiske regler er udformet således, at et underskud kun kan modregnes ioverskud fra samme aktivitet. Regler om tidsbegrænset fremførselsadgang findes f.eks. iHolland (9 år), Italien (5 år), Spanien (15 år) og Schweiz (7 år).Skatteministeriet har ikke kendskab til, hvorvidt de lande, der har regler om uendelig ad-gang til fremførsel af underskud, har andre særlige regler, som har til formål at sikre en visskattebetaling, uanset et stort akkumuleret underskud.
Side 2