Skatteudvalget 2011-12
L 173 Bilag 7
Offentligt
1120507_0001.png
1120507_0002.png
Folketingets Skatteudvalg15. maj 2012

Kommentar fra Dansk Byggeri til L 173, Forslag til lov om ændring af selskabsskatte-

loven, kildeskatteloven, skattekontrolloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre

love (Styrkelse af indsatsen mod nulskatteselskaber, beregning af indkomsten i et fast

driftssted og åbenhed om selskabers skattebetalinger m.v.)

Skatteministeren har fremsat ovenstående lovforslag, der blev førstebehandlet den 8. maj2012. Lovforslaget indeholder bl.a. en begrænsning af modregning af underskud. Der indfø-res en begrænsning af selskabers mulighed for underskudmodregning, således at de første 7,5million altid kan modregnes i positiv skattepligtig indkomst, men det resterende underskudkan højst modregnes med 60 %.Skatteministerens lovforslag har som målsætning at erhvervslivet – og herunder navnlig mul-tinationale selskaber – skal bidrage mere til finansieringen af velfærdssamfundet gennem en”korrekt skattebetaling”. Ifølge lovforslaget har en del multinationale og store danske selska-ber oparbejdet meget store underskud, hvilket medfører, at de ikke vil komme til at betaleskat i Danmark inden for en overskuelig fremtid. Disse selskaber refereres til som ”nulskatte-selskaber”. Lovforslaget indeholder derfor en begrænsning af muligheden for at fremføreskattemæssige underskud, hvilket beskrives som et af flere ”målrettede stramninger”.Det er Dansk Byggeris vurdering, at lovforslaget vil ramme hårdere end antaget i lovforsla-get. Både udenlandske og danske virksomheder vil blive ramt, og virksomheder der faktiskbetaler store beløb i skat i Danmark blive berørt.Dansk Byggeri har på baggrund af regnskabstal for 2008-2010 regnet på effekten af lovfors-laget for byggebranchen. Såfremt lovforslaget var trådt i kraft i 2008, ville effekten over treår være et tab på over 200 millioner kroner for virksomheder, der beskæftiger over 5.000medarbejdere. Disse virksomheder har i perioden 2008-2010 vel at mærke betalt næsten 200millioner kroner i skat. Såfremt lovforslaget ændres fra det forslåede loft på 7,5 million kro-ner og 60% begrænsning af fremførelse herover, til samme loft men en 80% begrænsning affremfremførelse herover, vil den skadelige effekt for bygge- og anlægsbranchen blive halve-ret til et tab over tre år på lige over 100 millioner kroner.Lovforslaget prøver at ramme virksomheder der unddrager sig skat i Danmark, men rammerogså reelle og lovlydige virksomheder, der vil opleve en voldsom likviditetsforringelse, fordide bærer rundt på store underskud som følge af tilsvarende store investeringer.Forslaget vil især ramme byggebranchen, da denne ofte oplever store skattemæssige udsvingfra år til år i takt med at byggeopgaver færdiggøres. Såfremt oparbejdede underskud ikkesenere kan modregnes fuldt ud i senere overskud, vil byggeriet som nævnt i Dansk Byggerishøringssvar til lovforslaget blive hårdt ramt.
Nørre Voldgade 106
Postbox 21251015 København K
Telefon 72 16 00 00Telefax 72 16 00 10
www.danskbyggeri.dk[email protected]
Lovforslaget vil generelt gøre det sværere – og derved mindre attraktivt – at opstarte nyeprojekter og virksomheder i Danmark. Det er stik imod regeringens egne intentioner om attiltrække flere investeringen til landet, som beskrevet i regeringsgrundlaget.Dertil kommer at timingen af lovforslaget er uheldig. Den nuværende kreditkrise gør detsvært at rejse kapital til nye projekter. Lovforslaget vil gøre det sværere at forrente investe-ringer i nye projekter – og derfor endnu sværere at låne penge. Lovforslaget vil derfor virkekvælende for nye tiltag og have en negativ væksteffekt.Dansk Byggeri håber Skatteudvalget vil tage disse betragtninger og oplysninger med i denvidere behandling af L 173.
Med venlig hilsenMichael Riff AlexandersenErhvervspolitisk konsulentDansk Byggeri
2