Skatteudvalget 2011-12
L 173 Bilag 14
Offentligt
1122775_0001.png
1122775_0002.png
1122775_0003.png
1122775_0004.png
1122775_0005.png
1122775_0006.png
1122775_0007.png
J.nr. 2011-411-0044Dato: 21. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 173– Forslag til lov om ændring afselskabsskatteloven, kilde-skatteloven, skattekontrolloven, skatteforvaltningsloven og forskel-lige andre love (Styrkelse af indsatsen mod nulskatteselskaber, be-regning af indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om selskabersskattebetalinger m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen
/Lise Bo Nielsen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven, skattekontrolloven,

skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen mod nulskatte-

selskaber, beregning af indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om selskabers skattebe-

talinger m.v.) (L 173)

Til § 2

1)

Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

”01.

I§ 3 A, stk. 5, § 10, stk. 5, § 29 A, stk. 3,og§ 29 B, stk. 2,ændres ”§ 31, stk. 4” til: ”§ 31,stk. 6”.”[Manglende konsekvensændringer]

2)

Efter nr. nr. 8 indsættes som nyt nummer:

”02.

I§ 8 A, stk. 2,og§ 11 B, stk. 8,ændres ”§ 31, stk. 3” til: ”§ 31, stk. 5”. ”[Manglende konsekvensændringer]
Til § 5

3)

Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

”01.

I§ 2, stk. 1, nr. 4, 1. pkt.,ændres ”stk. 9” til: ”stk. 10”.”[Manglende konsekvensændring]

4)

Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

”02.

I§ 2, stk. 1, nr. 7, 1. pkt.,ændres ”stk. 7” til: ”stk. 8”.”[Manglende konsekvensændring]

5)

Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

”03.

Efter § 69 A indsættes som ny paragraf:

Ӥ 69 B.

Har nogen, der er skattepligtig efter § 2 eller selskabsskattelovens § 2, modtaget ud-bytte, royalty eller renter, hvori der efter §§ 65-65 D er indeholdt kildeskat, som overstiger denendelige skat efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, direktiv 2011/96/EU om en fælles be-Side 2
skatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater eller direktiv2003/49/EF om en fælles ordning for beskatning af renter eller royalties, tilbagebetales beløbetinden 6 måneder fra told- og skatteforvaltningens modtagelse af anmodning om tilbagebetaling.Sker tilbagebetaling efter dette tidspunkt, tilkommer der den skattepligtige en rente svarende tilrenten efter opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint pr. påbegyndt måned.Stk. 2.Kan told- og skatteforvaltningen på grund af modtagerens forhold ikke foretage kontrolaf, om betingelserne for tilbagebetaling af kildeskat er opfyldt, afbrydes udbetalingsfristen efterstk. 1, indtil modtagers forhold ikke længere hindrer kontrol.Stk. 3.Skønner told- og skatteforvaltningen, at udbetaling på det foreliggende grundlag vil in-debære en nærliggende risiko for tab, kan forvaltningen kræve sikkerhedsstillelse af modtage-ren. Told- og skatteforvaltningen kan kun kræve sikkerhedsstillelse, hvis kravet om indeholdel-se af kildeskat er omtvistet og ikke endeligt afgjort ved en administrativ klageinstans eller dom-stolene.””[Ændrede regler om forrentning af kildeskattekrav og krav om sikkerhedsstillelse]
Ny paragraf

6)

Efter § 9 indsættes som ny paragraf:

Ӥ 01

I lov nr. 426 af 6. juni 2005 om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove (Nedsættel-se af selskabsskatten og globalpuljeprincip i sambeskatningen), som ændret ved § 5 i lov 1182af 12. december 2005, § 14 i lov nr. 343 af 18. april 2007 og § 6 i lov nr. 344 af 18. april 2007,foretages følgende ændring:

1.

I§ 15, stk. 8, 5. pkt.,ændres ”ligningslovens § 15” til: ”selskabsskattelovens § 12”.”[Manglende konsekvensændring]
Til § 10

7)

Istk. 2ændres ”og § 6, nr. 1” til: ”§ 6, nr. 1, og § 01, nr. 1”.[Virkningstidspunkt for manglende konsekvensændring]

8)

Efter stk. 7 indsættes som nyt stykke:”Stk.8.§ 5, nr. 03, har virkning for anmodninger om tilbagebetaling af kildeskatter, der ikke erafgjort af told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni 2012. Dette gælder uanset, at inde-holdelse af kildeskat er sket før den 1. juli 2012.”Stk. 8 og 9 bliver herefter til stk. 9 og 10.[virkningstidspunkt for anmodning om tilbagebetaling af kildeskatter]Side 3
BemærkningerTil nr. 1 og 2Der er tale om konsekvensændringer som følge af den foreslåede regulering af underskuds-fremførsel og sambeskatning.Til nr. 3 og 4Der er tale om konsekvensændringer som følge af den foreslåede regulering i forhold til fastedriftssteder.Til nr. 5Med de nugældende regler har et udenlandsk udbyttemodtagende selskab eller person krav påudbetaling af indeholdt kildeskat, hvis skattemyndighederne har tabt en sag om indeholdelse afkildeskat af det pågældende udbytte. Dette gælder, uanset om skattemyndighederne vælger atindbringe kendelsen fra Landsskatteretten for domstolene eller at anke en dom til en højereretsinstans. Anke af domme kan dog have opsættende virkning, hvis anken sker inden for ekse-kutionsfristen (som udgangspunkt 14 dage).Hvis skattemyndighederne senere måtte vinde sagen, kan den oprindeligt tilbageholdte kilde-skat være udbetalt til det udenlandske selskab og eventuelt viderekanaliseret til andre udenland-ske selskaber i koncernen. Det medfører i realiteten, at skattemyndighederne har en begrænsetmulighed for at få tilbagebetalt det udbetalte kildeskattebeløb.Den nugældende forrentning af indbetalte kildeskatter sker efter renteloven og er beskrevet iDen juridiske vejledning 2012-1 afsnit A.A.12.3 Forrentning af tilbagebetalingskrav fra SKAT.Rentesatsen er den sats, der for den pågældende periode gælder efter rentelovens § 5. Rentetil-skrivningen sker, når der er gået 30 dage fra skattemyndighederne har modtaget anmodningenom tilbagebetaling.Ved ændringsforslaget foreslås en ændret forrentning af kildeskattekravet, således at renteni-veauet i det væsentligste sidestilles med den forrentning, som opnås ved tilbagebetaling afoverskydende skatter. Herudover foreslås det, at skattemyndighederne får mulighed for at af-bryde udbetalingsfristen og dermed forrentningen, hvis modtagerens forhold hindrer kontrol af,om modtageren reelt er den udbetalingsberettigede. Dette princip anvendes allerede i dag i op-krævningslovens § 12, stk. 3, hvor skattemyndighederne kan afbryde fristen for eksempelvisudbetaling af negativ moms, hvis virksomhedens forhold gør, at myndighederne ikke kan fore-tage kontrol.Er der i forbindelse med udbetaling af udbytter, renter eller royalties sket indeholdelse af kilde-skat, og overstiger indeholdelsen af kildeskat, hvad der endeligt kan indeholdes efter en dob-beltbeskatningsoverenskomst, direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for mo-der- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater eller direktiv 2003/49/EF om en fællesordning for beskatning af renter eller royalties, har modtageren krav på tilbagebetaling af belø-bet.Vedrørende tilbagebetalingen bemærkes, at hvis det eksempelvis følger af en dobbeltbeskat-ningsoverenskomst, at kildeskatten skal nedsættes, men ikke frafaldes, og medfører dette, atSide 4
Danmark ikke indeholder kildeskat, vil det være det fulde beløb, der tilbagebetales til modtage-ren.Skattemyndighederne skal inden for 6 måneder fra modtagelsen af anmodningen om udbetalingsørge for, at beløbet udbetales til den berettigede. Sker udbetaling senere end 6 måneder eftermodtagelsen af anmodningen, foreslås det, at kravet forrentes med en rente svarende til rentenefter § 7, stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med tillæg af 0,4 procentpointpr. påbegyndt måned.Hermed svarer renteniveauet for forrentning af kildeskattekrav i det væsentligste til den for-rentning, som opnås ved tilbagebetaling af overskydende skatter.Forrentningen af det overskydende beløb sker tidligst efter 6 måneder, idet skattemyndigheder-ne gives en frist på 6 måneder til at behandle anmodningen om tilbagebetaling. Fristen er valgtunder hensyntagen til, at sager om indeholdelse af kildeskat i mange tilfælde kan være kom-plekse at afdække. For at vurdere, om den skattepligtige, der anmoder om tilbagebetaling, reeltogså er den berettigede til at modtage det overskydende beløb, skal der ofte foretages tilbunds-gående undersøgelser af eksempelvis koncernstruktur og overliggende ejerforhold. Fristen på 6måneder følger Kommissionens anbefalinger i ”Henstilling om procedurer for kildeskattelettel-serC(2009)7924 af 19. oktober 2009”.Hvis modtageren vægrer sig ved at medvirke til at afklare de forhold, der skal danne grundlagfor vurderingen af, om modtageren er den reelt berettigede, eller ikke afgiver tilstrækkelige op-lysninger, kan skattemyndighederne afbryde fristen på 6 måneder, indtil betingelserne for udbe-taling er opfyldt. Afbrydes udbetalingsfristen på 6 måneder, sker der også en udskydelse af for-rentningen.Har skattemyndighederne således behov for at få afdækket eksempelvis det modtagende sel-skabs ejerforhold, og det modtagende selskab ikke medvirker hertil på tilstrækkelig vis, kanskattemyndighederne efter en konkret vurdering afbryde fristen på 6 måneder, indtil det modta-gende selskab har fremlagt de nødvendige oplysninger.Skattemyndighederne vurderer konkret, hvilke oplysninger der er nødvendige for, at undersøgeom betingelserne for udbetaling af indeholdt kildeskat er til stede. Det er modtagerens pligt atfremlægge dokumentation for eller sandsynliggøre disse oplysninger. Efterkommer modtagerenikke skattemyndighedernes anmodning, er skattemyndighederne berettigede til at afbryde udbe-talingsfristen efter den foreslåede § 69 B, stk. 1, i kildeskatteloven.Forslaget om sikkerhedsstillelse i forbindelse med tilbagebetaling af indeholdte kildeskatter påudbytter, renter og royalties skal sikre det offentlige mod tab af skattekrav i sager, som ikke erendeligt afgjort ved domstolene.Med forslaget åbnes der endvidere mulighed for, at skattemyndighederne efter en konkret vur-dering kan kræve sikkerhedsstillelse fra den udenlandske modtager, forinden udbetaling foreta-ges. Det er en betingelse for at kræve sikkerhedsstillelse, at kravet er omtvistet og ikke endeligtafgjort ved en administrativ klageinstans eller domstolene.Skønner skattemyndighederne efter en konkret vurdering, at udbetaling af kildeskat vil medføreen nærliggende risiko for tab, kan skattemyndighederne kræve, at modtageren stiller sikkerhedforinden udbetaling foretages. Skattemyndighederne kan kun stille krav om sikkerhedsstillelse,Side 5
hvis kravet er omtvistet og ikke endeligt afgjort ved en administrativ klageinstans eller domsto-lene.Har skattemyndighederne således administrativt afgjort, at det udbetalende selskab skal inde-holde kildeskat, og har det udbetalende selskab indeholdt kildeskatten men påklaget afgørelsenog fået medhold ved en højere instans, kan skattemyndighederne kræve sikkerhedsstillelse afdet modtagende selskab, som anmoder om udbetaling af kildeskatten, hvis skattemyndighedenhar indbragt afgørelsen for en højere instans.De foreslåede regler skal sikre det offentlige mod tab af skattekrav i de tilfælde, hvor skatte-myndighederne efter en endelig afgørelse ved domstolene har fået medhold i kravet om inde-holdelse af kildeskat, men hvor kildeskatten i den mellemliggende periode er blevet udbetalt tilet udenlandsk selskab eller person.Det må forventes, at skattemyndighederne fremover vil øge fokuseringen og kontrollen vedrø-rende tilbagebetaling af kildeskatter. Dette bør ske for at sikre, at der ikke sker uretmæssig til-bagebetaling til en udenlandsk modtager, som ikke anses for retmæssig ejer.Den foreslåede § 69 B i kildeskatteloven har virkning for anmodninger om tilbagebetaling, derikke er afgjort af told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni 2012, jf. lovforslaget § 10, stk.1.
Provenumæssige konsekvenserProvenumæssigt tilsigter ændringsforslaget at undgå, at Danmark taber provenu i forbindelsemed manglende muligheder for inddrivelse af uberettigede refusioner af indeholdt udbytteskatm.v. Hertil kommer en eventuel mindre besparelse i forbindelse med overgangen til anvendel-se af rentesatsen i opkrævningsloven i stedet for rentesatsen fra renteloven ved forsinket tilba-gebetaling af kildeskat på udbytter m.v.
Til nr. 6Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at ligningslovens § 15 flyttes til selskabs-skatteloven.
Til nr. 7Det foreslås, at konsekvensændringen som følge af, at ligningslovens § 15 flyttes til selskabs-skatteloven, som de øvrige konsekvensændringer som følge heraf, skal have virkning for ind-komstår, der påbegyndes den 1. juli 2012 eller senere.
Til nr. 8Det foreslås, at virkningstidspunktet for den foreslåede § 69 B i kildeskatteloven gælder an-modninger om tilbagebetaling af kildeskatter, som told- og skatteforvaltningen ikke har afgjortSide 6
senest den 30. juni 2012. Dette gælder, uanset at kildeskatten er indeholdt eller anmodningenom tilbagebetaling er indsendt til told- og skatteforvaltningen før den 1. juli 2012.
Side 7