Skatteudvalget 2011-12
L 173 Bilag 13
Offentligt
1122756_0001.png
1122756_0002.png
J.nr. 2011-411-0044Dato: 21. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 173 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatte-

loven, skattekontrolloven, skatteforvaltningsloven og forskellige an-

dre love (Styrkelse af indsatsen mod nulskatteselskaber, beregning af

indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om selskabers skattebeta-

linger m.v.).

Hermed sendes kommentar til henvendelse af 15. maj 2012 fra DanskByggeri (L 173 - bilag 7).
Thor Möger Pedersen/ Lise Bo Nielsen

Dansk Byggeri

anfører i deres henvendelse, at forslaget om begrænsningen i adgangen tilat fremføre underskud vil få væsentlige negative konsekvenser for byggebranchen. DanskByggeri vurderer, at såfremt forslaget var trådt i kraft i 2008, ville forslaget have kostetbyggebranchen over 200 mio. kr. sammenlagt i perioden 2008-2010, hvilket svarer til godten fordobling af virksomhedernes skattebetalinger i perioden.På denne baggrund foreslår Dansk Byggeri, at lovforslaget ændres således, at loftet på 7,5mio. kr. fastholdes, men at begrænsningen i fremførelser herover hæves fra de foreslåede60 pct. til 80 pct.Dansk Byggeri anfører endvidere, at forslaget ikke kun vil ramme virksomheder, der und-drager sig skat i Danmark, men også vil ramme reelle og lovlydige virksomheder. Forslagetvil især ramme byggebranchen, da denne ofte oplever store skattemæssige udsving fra år tilår i takt med, at byggeopgaver færdiggøres.Endelig påpeger Dansk Byggeri, at forslaget generelt vil gøre det sværere og mindre attrak-tivt at starte nye virksomheder i Danmark.

Kommentar:

Skatteministeriet har ikke med baggrund i henvendelsen mulighed for at vurdere validiteteni Dansk Byggeris vurdering af de økonomiske konsekvenser for byggebranchen af forslagetom begrænsning i adgangen til at fremføre underskud til modregning i senere år.Forslaget om underskudsbegrænsning betyder ikke, at selskaberne mister adgangen til fra-drag for de afholdte udgifter, men at fradraget blot ikke kan udnytte så hurtigt som i dag.Forslaget indebærer således alene en umiddelbar likviditetsbelastning som følge af en frem-rykket beskatning. Dette betyder, at forslagets konsekvenser for virksomhederne vil fremståstørre, hvis der fokuseres på en kort afgrænset periode. Det er således Skatteministerietsumiddelbare vurdering, at Dansk Byggeri overvurderer de økonomiske konsekvenser forbyggebranchen ved alene at fokusere på perioden 2008-2010.Formålet med forslaget er, at erhvervslivet skal bidrage til finansieringen af de rammevil-kår, som understøtter deres indtjening. Det gælder specielt i disse år, hvor vi har en fællesopgave med at genoprette de offentlige finanser ovenpå finanskrisen. Dette formål vil blivesvækket betydeligt, hvis grænsen for fuld modregning af underskud over loftet på 7,5 mio.kr. hæves fra 60 pct. til 80 pct.Forslaget om underskudsbegrænsning er generelt og vil således kunne påvirke alle brancherog ikke byggeriet specifikt. Der er mange helt legitime grunde til, at selskaber får under-skud, og det anerkendes, at de opståede underskud kan henføres til reelle udgifter. Derforgår forslaget også på en udskydelse af modregningen og ikke f.eks. et bortfald af underskudefter en vis periode.Forslaget har alene konsekvenser for selskaber, der i et givent år har en skattepligtig ind-komst over 7,5 mio. kr. og samtidig har store fremførelsesberettigede underskud fra tidlige-re år. Det er derfor svært at se, hvorfor forslaget skulle gøre det vanskeligere og mindre at-traktivt for iværksættere at starte nye virksomheder i Danmark.
Side 2