Kirkeudvalget 2011-12
L 17 Bilag 4
Offentligt
1)
Titlen affattes således:
”ForslagtilLov om ændring af lov om valg til menighedsråd og lov om menighedsråd
(Udvidelse af antallet af kandidater, ændring af frist for indlevering af en særlig stedfortræderlisteog klagefrist for valgklage til ministeren samt menighedsrådets valg af kirkeværge og nedsættelse afstående udvalg, når menighedsrådet bestyrer flere kirker)”.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:”§ 01
I lov om menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 548 af 31. maj 2010, foretages følgendeændringer:1.
I§ 10, stk. 1,indsættes som4. pkt.:”I sogne med flere kirker kan der vælges en kirkeværge for hver af kirkerne.”2.I
§ 17, stk. 1,indsættesefter 1. pkt. som nyt punktum:”Hvis menighedsråd bestyrer flere kirker, kan der nedsættes et stående udvalg for hver af kirkerne.”[Menighedsrådets valg af kirkeværge og nedsættelse af stående udvalg, når menighedsrådet bestyrerflere kirker]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en ændring af lovforslagets titel og undertitel på baggrund af de foreslåede ændringeraf § 10, stk. 1, og § 17, stk. 1, i lov om menighedsråd.Til nr. 2
Det følger af den nugældende formulering af § 10, stk. 1, 1. pkt., i lov om menighedsråd, atmenighedsrådet skal vælge en kirkeværge.Et fælles menighedsråd for to eller flere sogne kan dog vælge en kirkeværge for hver kirke, jf. § 10,stk. 1, 3. pkt., i lov om menighedsråd. Bestemmelsen, der er en særregel for menighedsråd, blevvedtaget af Folketinget den 15. april 2010 (lov nr. 406 af 21. april 2010 om ændring af lov ommenighedsråd og lov om folkekirkens økonomi). Bestemmelsen trådte i kraft den 1. oktober 2010.Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget (L 105/2009-I), at det ikke var hensigten medlovforslaget at foretage ændringer i forhold til de dagældende regler om kirkeværger for etmenighedsråd, som kun dækker et sogn. Dette skulle også gælde, selv om der var flere kirker isognet.Såfremt der fremsættes anmodning fra et menighedsråd i et sogn med flere kirker om at måtte haveflere kirkeværger, kræver det således dispensation i henhold til § 43, stk. 6, i lov om menighedsråd.Ved ændringsforslaget foreslås det, at et menighedsråd i et sogn med flere kirker uden dispensationfra ministeriet kan vælge en kirkeværge for hver af kirkerne. Forslaget begrundes med, at der også iet sogn med flere kirker kan opleves et behov for at have en kirkeværge for hver kirke. Endviderevil forslaget kunne medvirke til egentlige sognesammenlægninger i stedet for oprettelse af fællesmenighedsråd for flere sogne.I lov om menighedsråd § 17 fremgår reglerne om det stående udvalg (typisk kaldet kirke- ogkirkegårdsudvalget). Formålet med udvalget er at varetage tilsynet med kirken og kirkegårdensvedligeholdelse og drift, kirkeværgens forretningsførelse samt udførelse af mindre arbejder vedkirke og kirkegård.Der er ikke særlige bestemmelser i lov om menighedsråd om, at et fælles menighedsråd for fleresogne eller et menighedsråd i et sogn med flere kirker kan nedsætte flere stående kirke- ogkirkegårdsudvalg. Dette betyder, at der kun skal nedsættes ét stående udvalg uanset, atmenighedsrådet har ansvaret for flere kirker.Ministeriet har med hjemmel i lov om menighedsråd § 43 adgang til at dispensere fra lovens § 17,sådan at menighedsråd, der bestyrer flere kirker, får mulighed for at nedsætte flere stående udvalg.Ved ændringsforslaget foreslås det, at et menighedsråd, der bestyrer flere kirker, får mulighed for atnedsætte et stående udvalg (kirke- eller kirkegårdsudvalg) for hver af kirkerne. Der kræves såledesikke længere dispensation fra ministeriet. Forslaget betyder, at både menighedsråd i sogne med flerekirker og menighedsråd, der er fælles for flere sogne, kan nedsætte et stående udvalg ved hverkirke.