Kommunaludvalget 2011-12
L 168
Offentligt
1127156_0001.png
1127156_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 29. maj 2012Enhed: Adm. pol.Sagsbeh.: SUMLYBHSags nr.: 1108948Dok nr.: 937867
Folketingets Kommunaludvalg
Folketingets Kommunaludvalg har den 25. maj 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 5 (L 168) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 5 (L 168):”Hvad er ministerens kommentarer til, at frikommunelovens gennemførelsekan betyde et pres for indførelse af tilkøbsydelser på nogle områder -også ef-ter frikommuneforsøgenes ophør?”Svar:Jeg har ved flere lejligheder redegjort for, at kommunalt salg af tilkøbsydelserikke er regeringens politiske linje. Men i frikommuneforsøgets ånd, har rege-ringen fundet det rigtigt også at åbne for forsøg, som ikke nødvendigvis ligger iforlængelse af regeringens politik.De teoretiske argumenter for og imod tilkøb er velkendte, idet spørgsmålet harværet genstand for politisk diskussion i årevis. For at mindske risikoen for kon-kurrenceforvridende effekter og udhuling af kerneydelsen (skjult brugerbeta-ling) har regeringen derfor opstillet en række principper, som frikommunernesom forudsætning for godkendelsen af forsøg med tilkøbsydelser skal over-holde. Det følger bl.a. af principperne, at prisen på tilkøbsydelser skal afspejlede gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved at producere og levere til-købsydelsen. Endvidere må tilkøbsydelser ikke erstatte de ydelser, som bor-geren ellers ville være berettiget til efter serviceloven eller anden lovgivning,herunder sundhedsloven.Erfaringerne fra frikommuneforsøget vil forhåbentlig give svar på, hvorvidtkommunalt salg af tilkøbsydelser kan finde sted, uden at det samtidig medfø-rer konkurrenceforvridende effekter og udhuling af kerneydelsen.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
Side 2