Kommunaludvalget 2011-12
L 168 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.L 168
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 30. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om frikommuner[af økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Økono-mi- og indenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr.1-3, og Det Konservative Folkepartis medlem af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 4.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. april 2012 og var til 1.behandling den 10. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Kommunaludvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendteden 29. marts 2012 dette udkast til udvalget, jf. KOU alm.del – bilag 96. Den 3. maj 2012 sendte økonomi- og inden-rigsministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.SamrådUdvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål, jf. L 168 – sam-rådsspørgsmål A, til økonomi- og indenrigsministeren tilmundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-råd med udvalget den 10. maj 2012. Ministeren har efterføl-gende sendt udvalget det talepapir, som lå til grund for be-svarelsen af spørgsmålet, jf. svar på spørgsmål 1.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til økonomi- og inden-rigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL ogKF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af økonomi-og indenrigsministeren stillede ændringsforslag. Flertalletstemmer imod ændringsforslaget fra KF.Venstres medlemmer af udvalget finder, det er vigtigt atsondre mellem, hvad der er offentlige kerneopgaver, somkommunerne skal tilbyde, og de opgaver, der ligger ud overden offentlige serviceforpligtigelse. Venstre mener, at kom-munerne bør fokusere på, hvad der er den kommunale ser-viceforpligtigelse. Tilkøbsydelser ligger ud over den kom-munale serviceforpligtigelse og bliver i dag dækket af detprivate marked på bedste vis.Venstre vurderer, at der kan være en række problemerved at tillade kommunale tilkøbsydelser, herunder bl.a. atdet dels er et brud med, hvad der traditionelt set er et kom-munalt ansvarsområde, dels ensbetydende med, at kommu-nen driver selvstændig erhvervsvirksomhed. Der er tillige enrisiko for, at der indføres brugerbetaling ad bagvejen, hviskommunerne får adgang til at levere tilkøbsydelser – f.eks.ved at kommunerne vil sænke serviceniveauet og lade bor-gerne betale for ydelser, som i dag er gratis i hjemmeplejen,hvormed borgerne reelt påføres en ekstraskat ad bagvejen.Der er ligeledes risiko for konkurrenceforvridning på grundaf krydssubsidiering, hvor prisen for den offentlige tilkøbs-ydelse holdes kunstigt nede.I forbindelse med frikommuneforsøget lægger Venstreafgørende vægt på at adskille den del af den offentlige ser-vice, som borgerne er visiteret til, fra tilkøbsydelserne iselvstændige selskaber. »Firmatiseringen« skal medføre, atder skabes fuld åbenhed om prisfastsættelsen, og dermedforhindre, at kommunerne bruger nogle af pengene fra kas-ser, hvor de har monopol, til at dumpe prisen på de marke-der, hvor der er konkurrence.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling. Mindretallet stemmer dog for destillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at lovfor-slaget trods intentionen ikke giver kommunerne mere frihed.Det er EL’s opfattelse, at de fritagelser for gældende regler
AX014145
2
og love, som loven giver kommunerne, vil forringe vilkåre-ne for brugere af den kommunale service til børn og ældre.EL deler flere af de bekymringer, som høringsbidragenefremfører, over, hvad EL opfatter som forringelser på cen-trale velfærdsområder. Fravigelsen af kvalifikationskravet tilat undervise i folkeskolen, jf. lovforslagets § 8, vil efterEL’s opfattelse med overhængende fare føre til ikke blot enforringelse af undervisningen, men også en undergravningaf løn og arbejdsvilkår for lærerne.På samme måde er det EL’s opfattelse, at tilkøbsydelser ihjemmeplejen, jf. lovforslagets § 28, vil undergrave de soli-dariske velfærdsordninger, som arbejderbevægelsen harkæmpet for at opbygge gennem årtier. Tilkøbsydelserne vilefter EL’s mening give kommunerne incitament til – underden nuværende nulvækst i kommunerne – at sænke service-niveauet, med henvisning til at servicen kan tilkøbes. Til-købsydelserne fører derfor til brugerbetaling, som igen ledertil øget ulighed i det danske samfund.Ligeledes mener EL, at det er den helt forkerte vej at gå,når kommunerne skal kunne gøre deres elektroniske mediertil reklamesøjler, jf. lovforslagets § 29. Det er efter EL’s op-fattelse en forkert måde at løse kommunernes økonomisketrængsler på, fordi det underminerer troværdigheden og gi-ver private virksomheder mulighed for at dominere det of-fentlige rum, som bør være fri for dominansen af privatekommercielle interesser. EL så hellere, at frikommuneforsøgindebar mulighed for, at kommunerne kunne oprette produk-tionsvirksomheder, som kunne skabe velstand og beskæfti-gelse og på den måde udgøre en varig forbedring af kommu-nernes økonomiske trængsler, som kommunerne er blevetpåført af den tidligere regering.På den baggrund kan EL ikke støtte forslaget.Etandet mindretali udvalget (KF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed det af mindretallet stillede ændringsfor-slag. Mindretallet stemmer imod de af økonomi- og inden-rigsministeren stillede ændringsforslag. Såfremt mindretal-lets ændringsforslag ikke vedtages, vil Det KonservativeFolkeparti stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.Det Konservative Folkeparti stemmer imod frikommune-lovforslaget, hvis KF’s ændringsforslag om fjernelse af fri-kommuneforsøgsmuligheden vedrørende tilkøbsydelser(lovforslagets § 28) ikke støttes.KF finder, at tilkøbsforsøg giver en oplagt risiko for kon-kurrenceforvridning og for udhuling af kerneydelserne ogrummer elementer af skjult brugerbetaling. Tilkøbsydelserkommer også let til at erstatte ydelser, som borgeren ellersvar berettiget til efter f.eks. serviceloven. Endelig er det me-get svært at undgå, at tilkøbsydelser udbydes under gennem-snitlige langsigtede omkostninger ved at producere ydelsen,og dermed rummer konkurrenceforvridning i forhold til pri-vate virksomheder.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og indenrigsministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af KF):
Til § 61)Stk. 5affattes således:»Stk. 5.Staten refunderer 50 pct. af en frikommunes ud-gifter til mentorstøtte efter stk. 1-4.«[Ret til 50 pct. refusion af mentorstøtte for frikommuner]Til § 112)Henvisningen »afsnit II A« ændres til: »afsnit II«.[Rettelse af korrekturfejl]Til § 133)Istk. 1indsættes som2. pkt.:»Klima-, energi- og bygningsministeren kan ved godken-delse efter 1. pkt. samtidig godkende, at byggelovens § 16,stk. 5, ikke finder anvendelse.«[Præcisering af ministerens godkendelsesbeføjelse]Af etmindretal(KF), tiltrådt af etmindretal(EL):Til § 284)Paragraffen med tilhørende overskrift udgår.[Tilkøbsydelser udgår]BemærkningerTil nr. 1Kommunerne kan efter gældende regler bl.a. bevilgementorstøtte til unge under 30 år, som er omfattet af en ind-sats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis de be-gynder et ordinært uddannelsesforløb på almindelige vilkår.Formålet er at give den unge en god start på uddannelsen.Kommunerne får efter gældende regler refusion fra staten på50 pct. af udgiften til mentorstøtte.Det indgår i frikommuneforslaget, at frikommunerne ge-nerelt skal kunne tilbyde mentorstøtte til unge under ordinæruddannelse, f.eks. hvis der er behov for støtte til at fastholdeden unge i uddannelsesforløbet. Frikommunen skal efter for-slaget selv afholde den fulde udgift til mentorstøtten.Det foreslås, at frikommunerne får 50 pct. refusion afmentorstøtte efter denne bestemmelse. Derved får frikom-munerne samme refusionsprocent som ved mentorstøtte iøvrigt, og incitamentet til at gennemføre den ekstra mentor-indsats, som frikommunerne får mulighed for, er neutral iforhold til det, der gælder for mentorstøtte generelt.Der vurderes at være offentlige merudgifter som følge afforslaget på ca. 0,2 mio. kr. årligt svarende til ca. 800 ekstramentortimer årligt. Udgifterne vil være omfattet af en refusi-onsprocent på 50, så merudgifterne for frikommunerne ud-gør 0,1 mio. kr. og merudgifterne for staten udgør 0,1 mio.kr.Idet forslaget træder i kraft den 1. juli 2012, forudsættesde økonomiske konsekvenser at have halv effekt i 2012.Merudgifterne er i 2012 så marginale, at de ikke omfattes afnedenstående tabel 1.
3
Tabel 1. Økonomiske konsekvenseron ved udvidet mentorstøtteMio. kr.,201220132012-priserStat i alt0,00,1Kommuner i alt0,00,1Stat og kommuner 0,00,2i alt
af forslag om refusi-20140,10,10,220150,10,10,2
Til nr. 2Det foreslås at korrigere henvisningen til tilbudsloven.Beløbsgrænsen for offentlige tjenesteydelseskontrakter om-fattet af udbudsdirektivets bilag II B er fastsat i afsnit II i til-budsloven.Til nr. 3Det følger af byggelovens § 16, stk. 1, at byggearbejder,der er omfattet af lovens § 2, ikke må påbegyndes uden enbyggetilladelse fra kommunalbestyrelsen. Byggelovens §16, stk. 3, definerer en række bygningstyper, hvor kommu-nen ikke skal foretage en vurdering af de tekniske forhold.I byggelovens § 16, stk. 5, er fastsat en undtagelse tildenne bestemmelse, idet kommunalbestyrelsen fortsat skalforetage en vurdering af brandforhold ved jordbrugserhver-vets avls- og driftsbygninger samt industri- og lagerbygnin-ger, hvor installationerne har et begrænset omfang, hvorbygningen kun har en etage, og hvor bygningen har en let
tagkonstruktion. Tilsvarende gælder i sager om sammenbyg-gede enfamiliehuse med over to husstande, herunder række-og kædehuse.Det foreslåede 2. pkt. indebærer, at ministeren ved god-kendelse af forsøg efter lovforslagets § 13, stk. 1, 1. pkt.,samtidig kan godkende forsøg, hvor byggelovens § 16, stk.5, ikke finder anvendelse, således at der ikke skal ske envurdering af brandforhold ved jordbrugserhvervets avls- ogdriftsbygninger samt industri- og lagerbygninger, hvor in-stallationerne har et begrænset omfang, hvor bygningen kunhar en etage, og hvor bygningen har en let tagkonstruktion,eller hvor der er tale om sammenbyggede enfamiliehusemed over to husstande, herunder række- og kædehuse.Til nr. 4Der ønskes ikke etableret muligheder for tilkøb i frikom-muneloven, hvorfor lovforslagets § 28 med dette ændrings-forslag foreslås slettet.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.
Simon Kollerup (S) Annette Lind (S) Jan Johansen (S) Kirsten Brosbøl (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV)fmd.Hans Vestager (RV) Nadeem Farooq (RV)Annette Vilhelmsen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Stine Brix (EL) Erling Bonnesen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie Løhde (V)Anni Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 168Bilagsnr.1234567TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetKopi af henvendelse af 8/5-12 fra Danmarks Lærerforening til Børne-og Undervisningsudvalget vedrørende lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra økonomi- og indenrigsministeren2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 168Spm.nr.1TitelSpm. om oversendelse af ministerens talepapir til brug for besvarelseaf samrådsspørgsmål A, til økonomi- og indenrigsministeren, og mini-sterens svar herpåMFU spm. om en redegørelse for lovforslagets konsekvenser for vil-kårene for og udviklingen i landdistrikterne, til økonomi- og inden-rigsministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren kan afvise den bekymring, som bl.a. enrække sundhedsorganisationer har givet udtryk for, at frikommunelo-vens gennemførelse kan betyde et pres for øget brugerbetaling på nog-le områder – også efter frikommuneforsøgenes ophør, til økonomi- ogindenrigsministeren, og ministrenes svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 8/5-12 fra Danmarks Lærer-forening, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens kommentarer til, at frikommunelovens gennem-førelse kan betyde et pres for indførelse af tilkøbsydelser på nogle om-råder – også efter frikommuneforsøgenes ophør, til økonomi- og in-denrigsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af en orientering om den planlagte evaluerings-proces vedrørende frikommuneforsøget, til økonomi- og indenrigsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om bekræftelse af, at man ved vedtagelse af et ændringsforslag,der fjerner § 28 i lovforslaget, sikrer, at tilkøbsydelser helt udgår af re-geringens lovforslag, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministe-rens svar herpå
2
3
4
5
6
7
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 168Samråds-Titelspm.nr.
5
A
Samrådsspm. om en redegørelse for regeringens linje i forhold til svarpå kommunernes ønsker til frikommuneforsøget, til økonomi- og in-denrigsministeren