Kommunaludvalget 2011-12
L 166 Bilag 1
Offentligt
Økonomi- og IndenrigsministerietEnhed:KommunaljuraSagsbeh.: EGESags nr.: 1202866Dok. Nr.: 889359Dato:12. april 2012
Høringsnotat til Folketingets Kommunaludvalgvedrørende
forslag til lov om ændring af lov om regioner og om ned-
læggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklings-
råd og Hovedstadens Sygehusfællesskab
(Indførelse af dispensa-tionsadgang til regioners nedsættelse af stående udvalg)
Modtagne høringssvarØkonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget i alt 10 høringssvar.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 3) har meddelt, at de har bemærk-ninger: Advokatrådet, Dansk Industri og Danske Regioner.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 7) har meddelt, at de ikke har be-mærkninger: Dansk Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, Foreningen af Statsforvalt-ningsdirektører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Institut for Menneske-rettigheder, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte og Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 31) har ikke afgivet høringssvar:Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BDOKommunernes Revision A/S, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri,Danske Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme, DanskePatienter, Dansk Handicapforbund, Dansk Revisorforening, Dansk Sygeplejeråd,Dansk Transport og Logistik, DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det CentraleHandicapråd, FOA, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, FTF, Handel, Transportog Serviceerhvervene, Hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation,Håndværksrådet, KL, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Lands-organisationen i Danmark. Offentligt Ansattes Organisationer, Organisationen afSelvejende Institutioner, Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverfor-ening, Sammenslutning af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Stats- og Kommu-nalt Ansattes Forhandlingsfællesskab og Sundhedskartellet.
Bemærkninger til lovforslagetI det følgende foretages en gennemgang af de centrale bemærkninger, som erfremkommet i høringssvarene. Der er på baggrund af ministeriets egen kvalitetssik-ring af lovforslaget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske, æn-dringer i lovforslaget inden fremsættelsen.1. Generelle bemærkningerAdvokatrådet har udtrykt utilfredshed med, at lovudkastet er sendt i høring med enfrist på 19 dage, idet fristen efter Advokatrådets opfattelse udelukker stillingtagen tilde forslag, der er indeholdt i høringsmaterialet. Advokatrådet henviser til, at det iregeringsgrundlaget er anført, at regeringen vil sikre rimelige høringsfrister, der
Side 2
sikrer, at høringsparter har ordentlig tid til at gennemgå lovforslag. Advokatrådethar foretaget en summarisk gennemgang af det fremsendte og har ikke umiddel-bart indholdsmæssige bemærkninger til høringssagen.Danske Regioner har udtrykt støtte til lovforslaget og har samtidigt bemærket, atnogle regioner er tilfredse med den nuværende struktur, men at regionerne i for-bindelse med evalueringen af kommunalreformen ønsker indført samme styrel-sesmæssige frihedsgrader, som kommunerne har.DI har anført, at der ikke er et umiddelbart behov for flere udvalg end de alleredeetablerede vækstfora, ligesom uddannelse og arbejdsmarkedsområderne i forvejener dækket ind af en lang række udvalg, blandt andet både lokale og regionale be-skæftigelsesråd og en lang række uddannelsesudvalg. Endvidere anfører DI, atregionsrådene, som de ser ud i dag, har en tilpas størrelse, men at det eventueltkunne være en fordel at reducere antallet af regionsrådsmedlemmer i regionsråde-ne med henblik på at fremme effektiviteten..Bemærkninger:Baggrunden for lovforslaget er, at Region Hovedstaden i en henvendelse i novem-ber til Økonomi- og Indenrigsministeriet har anmodet om dispensation til at etable-re en styreform med stående udvalg. Da der ikke er hjemmel i den gældende regi-onslov til at give sådan dispensation, er det i givet fald nødvendigt at tilvejebringehjemmel hertil. Set i lyset af regeringens initiativer dels vedrørende frikommuner,dels vedrørende modernisering af den offentlige sektor vurderes det hensigtsmæs-sigt, at der allerede på nuværende tidspunkt uden at afvente evalueringen af kom-munalreformen tilvejebringes en dispensationsordning, der giver mulighed for, at etregionsråd afprøver en styreform, hvor regionsrådspolitikere på de enkelte fagom-råder bliver mere involveret i den umiddelbare politiske forvaltning af et område. Påden baggrund og henset til, at der er tale om et ikke særligt omfattende lovforslag,findes høringsfristen forsvarlig.For så vidt angår betydningen af evalueringen af kommunalreformen i relation til enalmindelig adgang for regionsråd til at etablere udvalgsstyre bemærkes, at evalue-ringen omfatter den nuværende opgavefordeling mellem kommuner, regioner ogstat og de eksisterende samarbejdsstrukturer m.v. i den offentlige sektor. En gene-rel ændring af regionernes styreform kan tidligst iværksættes, når evalueringen afkommunalreformen er gennemført, og der i lyset af evalueringen måtte vise sig atvære grundlag for en generel ændring af regionernes styreform.Om forholdet mellem stående udvalg og eventuelle særlige udvalg (vækstfora,beskæftigelsesudvalg m.v.) nedsat med hjemmel i særlovgivningen kan oplyses, atdet er hensigten med lovforslaget, at adgangen til at nedsætte stående udvalg,skal svare til det såkaldte udvalgsstyre, som kommuner har i dag. Lovforslagetindebærer ikke ændringer i opgavefordelingen mellem regionen og andre myndig-heder. Der sker således ikke som følge af lovforslaget ændringer i de beføjelser,som er henlagt til udvalg m.v. nedsat i henhold til anden lovgivning. Eksempelvisskal regionsrådet i henhold til erhvervsfremmeloven nedsætte vækstfora til at vare-tage den regionale erhvervsudvikling. De regionale vækstfora har til opgave at
Side 3
udarbejde regionale erhvervsudviklingsstrategier, overvåge de regionale og lokalevækstvilkår samt at udvikle og afgive indstilling om medfinansiering af regionaleerhvervsudviklingsaktiviteter. De regionale vækstfora har tyve medlemmer fra er-hvervslivet, viden- og uddannelsesinstitutioner, arbejdsmarkedets parter og lokaleog regionale myndigheder, der udpeges af regionsrådet efter indstilling fra relevan-te aktører. I forbindelse med eventuel godkendelse af en regional styreform medstående udvalg vil det derfor blive lagt til grund, at de opgaver, som efter lovgivnin-gen tilkommer andre myndigheder, herunder vækstfora, ikke omfattes af regio-nens, herunder et stående udvalgs, opgaveområde.Økonomi- og Indenrigsministeriet har i lyset af høringssvaret tydeliggjort dette for-hold i bemærkningerne til lovforslaget.For så vidt angår spørgsmålet om antal regionsrådsmedlemmer ligger dette ikkeinden for rammerne af lovforslaget. Der findes ikke i øvrigt grundlag for ændringeraf antallet.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.2. Bemærkninger vedrørende forslagets enkelte bestemmelserDer er ingen bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser.