Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 162 Bilag 1
Offentligt
1108296_0001.png
1108296_0002.png
1108296_0003.png
1108296_0004.png
1108296_0005.png
NOTAT
29. marts 2012
Resumé af og kommentarer til høringssvar til forslagtil lov om en 2 årig forsøgsordning om jobpræmie tilkontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighedm.v.
J.nr. 2011-001661015. kt./alh/ljs
Lovforslaget blev den 7. marts 2012 sendt i ekstern høring med svarfrist den 26.marts 2012.Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Center for Ligebehandling afHandicappede, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, DetCentrale Handicapråd, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Stats-forvaltningsjurister, Frivilligrådet, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD,Kommunernes Revision, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Statsforvaltningerne, Statsministeriet,Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Skatteministeriet, Justitsmi-nisteriet og Social- og Integrationsministeriet.Følgende har afgivet høringssvar:KMD, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Rigsrevisionen, Kristelig Fagbevægelse,Kommunernes Revision, Datatilsynet, Jobrådgivernes Brancheforening, Social- ogIntegrationsministeriet, Statsforvaltningerne, Foreningen af Statsforvaltningsjuri-ster, Ankestyrelsen, Dansk Socialrådgiverforening, KL og Rådet for Socialt Udsat-te.Social- og Integrationsministeriet, Statsforvaltningerne, Foreningen af Statsfovalt-ningsjurister og Ankestyrelsen har ikke bemærkninger til lovforslaget.Høringssvarene vedlægges.Generelle bemærkninger:I flere af høringssvarene tilkendegives, at indførelse af en jobpræmieordning forlangvarige kontanthjælpsmodtagere er et positivt initiativ, der fremmer, at gruppeni højere grad får et incitament til at komme i arbejde.Nedenfor er gengivet synspunkterne i de indkomne høringssvar til lovforslaget:

KMD

peger på, at jobcenteret får svært ved at finde den personkreds, der skal ori-enteres om jobpræmien under jobsamtalen i det individuelle kontaktforløb, jf. lov-forslagets § 9, da sagsbehandleren ikke er bekendt med hvilke personer, der er po-tentielle jobpræmiemodtagere.KMD anfører endvidere, at sagsbehandleren i kommunen ikke umiddelbart kan se,om en udbetalt jobpræmie er blevet fratrukket i kontanthjælp mv. i relation til lov-
forslagets § 14. Dette kan betyde, at sagsbehandleren i hver enkelt sag skal under-søge, om der er udbetalt supplerende hjælp.Kommentar:Målgruppen for lovforslaget udsøges af Arbejdsmarkedsstyrelsen, og via KMD fordeles målgruppen på kommuner og lægges ud i KMD-Aktiv på et givet KLE-nummer. Fra KMD-Aktiv er det muligt for kommunerne at udtrække en samlet listeover alle personer, der er berettiget til en jobpræmie (bruttomålgruppen), og denneliste kan anvendes i forbindelse med samtalerne med de ledige, der er omfattet afordningen. Herning kommune har ikke adgang til KMD-aktiv og vil derfor få til-sendt data på en liste over egne borgere i målgruppen direkte fra styrelsen. Kom-munerne kan endvidere fra og med uge 20 i 2012 henvende sig til AMS og rekvire-re en elektronisk liste over egne borgere i målgruppen, såfremt de måtte ønske det.Dette skal ske på kommunernes eget initiativ. Kommunerne får således til brug foradministrationen oplysning om de personer (egne borgere), der har fået udbetaltoffentlige forsørgelsesydelser i perioden 1. marts 2011 til og med den 29. februar2012.Det forudsættes i lovforslaget, at kommunerne finder frem til de personer, som vilvære berettiget til at få efterbetalt hjælp, fordi de har fået reduceret fx deres sup-plerende kontanthjælp som følge af udbetalt jobpræmie efter lov om 2 årig for-søgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere. I lovforslaget er det vurderet, atder på landsplan er tale om ca. 2.000 personer om måneden i perioden fra januar2011 til juli 2012, som har været berettiget til at modtage jobpræmien. Det skøn-nes, at det kun vil være en marginal andel af denne persongruppe, som eventueltskal have efterbetalt hjælp. Arbejdsmarkedsstyrelsen har således efter kontakt medet antal kommuner fået oplyst, at de kontaktede kommuner har tolket loven svaren-de til den nye præcisering. Således vurderes præciseringen af loven kun i megetsjældne tilfælde at medføre administrative konsekvenser i kommunerne. Kommu-nernes forretningsgangsbeskrivelser bør endvidere indeholde oplysninger om,hvorledes kommunens administrative procedurer er tilrettelagt, således at kommu-nerne ikke skal ned på enkeltsagsniveau for at vurdere administrationen.

Kommunernes Revision

finder, at ordningen er administrativt besværlig, idet deter vanskeligt at finde frem til de personer, der er berettiget til en jobpræmie.Kommentar:Med hensyn til udsøgningen af målgruppen for forsøgsordningen henvises til kom-mentaren til det anførte af KMD.

Økonomi- og Indenrigsministeriet

foreslår, at det i lovforslagets § 11, stk. 1, ibemærkningerne til bestemmelsen, anvendes betegnelsen: ”personnumre” i stedetfor ”cpr-numre”. Endvidere foreslås, at det i de almindelige bemærkninger underpkt. 2.5 og i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 10 præciseres, at fraflyt-ningskommunen skal orientere tilflytningskommunen om, at den pågældende per-son er omfattet af jobpræmieordningen.Kommentar:
2
Lovforslaget er blevet tilrettet på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministerietsbemærkninger.

Datatilsynet

anbefaler, at bemærkningen om persondatalovens § 29, stk. 1, udgåraf de specielle bemærkninger til § 9, idet underretning ikke er nødvendig.Kommentar:Lovforslaget er blevet tilrettet på baggrund af anbefalingen fra Datatilsynet.

Jobrådgivernes Brancheforening

anbefaler, at forsøgsordningen også kommer tilat omfatte sygedagpengemodtagere, idet en del langtidsledige kontanthjælpsmod-tagere kommer fra en periode på sygedagpenge.Brancheforeningen ser positivt på udbetalingen af jobpræmie ikke påvirker andresociale ydelser, men stiller spørgsmål ved, om indkomststigningen er stor nok til atudgøre den ønskede motiverende effekt. Endvidere anfører brancheforeningen, atfor langtidsledige kontanthjælpsmodtagere med andre problemer end ledighed, fxhelbredsmæssig, sociale mv., afhjælpes disse barrierer ikke af en jobpræmie.Herudover anfører brancheforeningen, at hvis informationsforpligtelsen om job-præmien kommer til at ligge hos anden aktør forudsættes det, at de nødvendige op-lysninger stilles til rådighed for aktøren.Kommentar:Lovforslaget om den 2 årige forsøgsordning med en jobpræmie til langvarige kon-tanthjælpsmodtagere er en udmøntning af finanslovsaftalen for 2012. Ordningenskal styrke erhvervsdeltagelsen og reducere risikoen for langvarig ledighed blandtkontanthjælpsmodtagere. Ifølge finanslovsaftalen skal alle langvarige kontant-hjælpsmodtagere uanset indplaceringen i matchgruppe kunne få gavn af jobpræ-mien. Ifølge aftalen kan jobpræmien højst udgøre 600 kr. (ikke-skattepligtigt beløb)pr. måned i forsøgsperioden.Hvis kommunen har overgivet varetagelsen af det individuelle kontaktforløb somled i beskæftigelsesindsatsen for en person til anden aktør, kan kommunen, når denmodtager dataoplysninger om, at en person er omfattet målgruppen for jobpræ-mieordningen, videregive dataoplysningerne til den anden aktør, hvis kommunenog aktøren har aftalt, at anden aktør også skal informere personer hos aktøren omordningen.

Dansk Socialrådgiverforening

finder, at det er positivt, at hele gruppen af kon-tanthjælpsmodtagere motiveres med en jobpræmie men er i tvivl om, hvorvidt job-præmiens størrelse har den ønskede motiverende effekt.Socialrådgiverforeningen finder det endvidere positivt, at ordningen skal evalueresefter 2 år, og hvis forsøget falder heldigt ud kan bredes ud.Foreningen opfordrer endvidere til, at kontanthjælpsmodtagerne i målgruppen bli-ver gjort eksplicit bekendt med muligheden for jobpræmie.
3
Kommentar:Med hensyn til jobpræmiens størrelse fremgår det af finanslovsaftalen, at præmienhøjst kan udgøre 600 kr. (ikke-skattepligtigt beløb) pr. måned i forsøgsperioden.Det følger af lovforslagets § 9 og bemærkningerne hertil, at kommunen ved job-samtalen som led i det individuelle kontaktforløb skal orientere de personer, der eromfattet af målgruppen for forsøgsordningen. Orienteringen skal ske skriftligt –ved brev eller mail – i alle andre situationer, når en person ikke er omfattet af detindividuelle kontaktforløb, fx fordi personen har fundet ordinær beskæftigelse påfuld tid.

Rådet for Socialt Udsatte

peger på, at mange socialt udsatte ikke har mulighed forat gå fra langvarig kontanthjælp til fuldtidsbeskæftigelse. For mange vil det værerealistisk med et arbejde få timer om ugen, hvilket giver en ringe gevinst i forholdtil jobpræmien.Kommentar:Det fremgår af finanslovsaftalen, at jobpræmien udgør et beløb på 4 pct. af ar-bejdsindkomsten, dog højst 600 kr. (ikke-skattepligtigt beløb) pr. måned i forsøgs-perioden.

KL

finder det betænkeligt, at regeringen vælger at udvide en forsøgsordning meden ny stor målgruppe, før den allerede eksisterende forsøgsordning (jobpræmie tilenlige forsørgere) er gennemført og evalueret.Endvidere er KL af den opfattelse, at forsøgsordningen kun bør gælde personer,som har fået job efter lovens planlagte ikrafttræden den 1. juni 2012, idet personer-ne ellers ikke har fået job som følge af ordningen.Herudover opfordrer KL til, at AMS i god tid inden lovens planlagte ikrafttrædensender lister til kommunerne over de borgere, der skal orienteres om ordningen.KL finder ydermere, at det bør ske enkelte præciseringer i lovforslaget, dels at ud-betalingen af jobpræmien er betinget af ophold her i landet, dels i hvilke tilfældeorienteringen af borgeren om jobpræmien skal ske skriftligt.Endelig tager KL forbehold for de økonomiske konsekvenser af lovforslaget, her-under det administrative merforbrug.KommentarLovforslaget er udarbejdet på baggrund af finanslovsaftalen for 2012, hvor detindgik som en del af aftalen, at der skal indføres et forsøg med en jobpræmieord-ning med henblik på at reducere risikoen for langvarig ledighed blandt kontant-hjælpsmodtagere. Ifølge lovforslaget er der er afsat midler til at foretage en evalu-ering af ordningen i 2014.Mht. afgrænsningen af målgruppen er flere hensyn relevante, herunder særligtpraktiske hensyn i forhold til, at kommunerne skal have kendskab til målgruppenfor ordningen ved ordningens ikrafttrædelse, at ordningen skal være så administra-
4
tivt ubureaukratisk som muligt, samt at tilrettelæggelsen tager hensyn til, at perso-ner ikke kan få fordel ved at udskyde jobsøgning med henblik på at blive kvalifice-ret til at optjene en jobpræmie. Derfor er personkredsen defineret på baggrund afmålgruppen pr. 29. februar 2012.Vedrørende opgørelsen af målgruppen for ordningen sender Arbejdsmarkedssty-relsen i uge 19 en liste med bruttomålgruppen for ordningen til KMD, som vil blivelagt ind i KMD-Aktiv, jf. ovenstående svar på KMD’s høringssvar. Kommunernekan endvidere rekviere en elektronisk liste over egne borgere i målgruppen fra Ar-bejdsmarkedsstyrelsen fra og med uge 20.AMS vil herudover bestræbe sig på, at oplysninger om ordningen generelt er til-gængelige og tilgår kommunerne i så god tid som muligt.Jobpræmien optjenes på baggrund af beskæftigelse uanset, om personen opholdersig i Danmark på udbetalingstidspunktet.Om præcisering i lovforslaget af, i hvilke tilfælde, en person skal orienteres skrift-ligt om jobpræmien, henvises til kommentaren til det anførte af JobrådgivernesBrancheforening.De økonomiske konsekvenser af lovforslaget, herunder det administrative merfor-brug, vil blive DUT-forhandlet med KL efter sædvanlig praksis..

Kristelig fagbevægelse

finder det positivt, at medlemmer, der modtager kontant-hjælp, også kan få jobpræmie efter ordningen og dermed få større tilknytning til ar-bejdsmarkedet.

Rigsrevisionen

har konstateret, at der ikke i lovudkastet er bestemmelser om regn-skab, revision samt placering af ansvar for økonomistyring. Rigsrevisionen harderudover ingen kommentarer til udkastet.
5