Socialudvalget 2011-12
L 157
Offentligt
1128294_0001.png
1128294_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 30. maj 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
/ J.nr. 2012 - 3790
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. maj 2012følger hermed social- og integrationsministerens svar på spørgsmål nr.6 til L 157: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven, retsple-jelove og lov om Det Centrale Personregister (Ændringer om følge afevalueringen af forældreansvarsloven).
Spørgsmål nr. 6:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. maj 2012 fra VeraSvendsen, Rønne, jf. L 157 - bilag 9.”
Svar:I henvendelsen stilles tre forslag, som samlet menes at kunne løse de nuvæ-rende problemer med loven og dens administration.Jeg kan oplyse, at det med forældreansvarsloven i 2007 blev præciseret, atalle afgørelser efter loven skal træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet,og at begrebet til enhver tid bør fortolkes som den bedst tænkelige løsningfor hvert enkelt barn og bero på en individuel vurdering af dette barn og dekonkrete omstændigheder i sagen i øvrigt. Man afstod således netop fra atfremkomme med en klar og entydig definition på barnets bedste, idet enopregning af hensyn kunne føre til modsætningsslutninger. Det kan såledesnævnes, at vurderingen af, hvad der er bedst for barnet i en konkret sag omf.eks. omfanget af et samvær, ikke nødvendigvis vil kunne ske med sammeafsæt som i en sag om tvangsbortadoption.Det nu fremsatte ændringsforslag viderefører og understreger i endnu højeregrad, at afgørelser efter loven skal være udtryk for den bedst mulige løsningfor det enkelte barn.Om begrebet samværschikane kan jeg oplyse, at Folketingets Retsudvalg iudvalgets betænkning til forældreansvarsloven pegede på, at manglende
2
samarbejde kan bero på både samværs- og bopælsforældres forhold, hvor-for en anvendelse af begrebet ”samarbejdschikane” ville tydeliggøre, at chi-kanøse handlinger kan gå begge veje (Folketingstidende 2006-07, tillæg B,s. 910 f.). Det fremgår af bemærkningerne til forældreansvarsloven, at der isådanne sager så tidligt som muligt bør iværksættes en børnesagkyndigundersøgelse med henblik på at finde frem til konfliktens kerne, og hvad derbedst for barnet (Folketingstidende 2006-07, tillæg A, s. 4472).Evalueringen af forældreansvarsloven har givet anledning til at tydeliggøremuligheden for at gennemføre undersøgelser af forældres evne til at vareta-ge omsorgen for barnet og for på denne måde at kunne skærme barnet modinddragelse i sagen. Dette kan eksempelvis være i sager med samarbejds-chikane. Derfor tydeliggøres det nu i det fremsatte ændringsforslag, at be-lysningen af barnets perspektiv kan ske gennem en sådan fokuseret under-søgelse.Jeg skal endelig til henvendelsen bemærke, at der i evalueringen har væretsærligt fokus på de meget konflikttunge sager, og at det bl.a. på den bag-grund er besluttet, at aftalepartierne mødes igen, når loven er vedtaget medhenblik på at drøfte mulighederne for en yderligere prioritering af området.Det ligger derimod ikke inden for rammerne af det fremsatte lovforslag atdrøfte den overordnede myndighedsstruktur på området
Karen Hækkerup/ Malene Vestergaard