Socialudvalget 2011-12
L 157
Offentligt
1123828_0001.png
1123828_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. maj 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
/ J.nr. 2012 - 3615
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. maj 2012følger hermed social- og integrationsministerens svar på spørgsmål nr.3 til L 157: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven, retsple-jelove og lov om Det Centrale Personregister (Ændringer om følge afevalueringen af forældreansvarsloven).
Spørgsmål nr. 3:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. maj 2012 fra Mødrerå-det, jf. L 157 - bilag 5.”
Svar:I henvendelsen fra Mødrerådet anføres det, at det fremsatte lovforslag inde-holder to fatale fejl. For det første peges der på, at ”barnets bedste” sidestil-les med barnets ret til to forældre. Dette betyder ifølge Mødrerådet, at detreelt ikke er muligt at stoppe et skadeligt samvær. Dernæst giver Mødrerådetudtryk for, at ”samværschikane” er indsnævret til at dække manglende udle-vering af barnet, hvorfor beskyttende forældre ifølge Mødrerådet vil bliveramt af de ændringer, der følger af forslaget.Det har i forbindelse med de politiske forhandlinger om ændring af forældre-ansvarsloven været afgørende, at princippet om ”barnets bedste” i endnuhøjere grad end tidligere afspejles i loven. Ud fra et ønske om at understre-ge, at samværet fastsættes ud fra en konkret vurdering af, hvad der er denbedst tænkelige løsning for det enkelte barn, foreslås forældreansvarslovens§ 21 om samværets omfang derfor ændret, sådan at det fremover følgerdirekte af bestemmelsen, at samværet fastsættes ud fra en konkret vurde-ring af barnets forhold.Det fremsatte lovforslag indeholder ikke ændringer i de eksisterende mulig-heder for at ophæve et samvær eller at afslå at fastsætte samvær, hvis dettevurderes at være bedst for barnet. Et afslag på eller ophævelse af samvær
2
kan eksempelvis være begrundet i alvorlige problembelastninger hos sam-værsforælderen. Med alvorlige problembelastninger menes bl.a. psykiskeproblemer, misbrugsproblemer, vold i familien, anden grænseoverskridendeadfærd, kriminalitet, andre sociale belastningsproblemer samt nedsatforældreevne (manglende empati og forståelse for eget og andres liv).Det kan oplyses, at det med det fremsatte lovforslag er foreslået at ændreforældreansvarsloven og retsplejeloven, sådan at det fremgår direkte afdisse love, at det er muligt at indhente sagkyndige erklæringer om en ellerbegge forældre, hvor der således fokuseres på forældrene. Det vil eksem-pelvis kunne være relevant i sager med samarbejdschikane eller andre sa-ger, hvor det er tvivlsomt, om en forælder har den fornødne forælderevne tilat tage vare på barnet, og om den pågældende er i stand til at tilsidesætteegne behov for barnets behov.Endelig kan jeg oplyse, at det fremsatte lovforslag ikke indeholder ændringeri forståelsen af samarbejdschikane. Begrebet ”samarbejdschikane” dækkersåledes fortsat både over chikane begået af samværsforælderen og af bo-pælsforælderen, ligesom manglende udlevering af et barn til samvær fortsatikke er samarbejdschikane, hvis den manglende udlevering af velbegrundet.
Karen Hækkerup/ Malene Vestergaard