I udgangspunktet mener Enhedslisten faktisk, at det her er en dårlig idé.
Vi har selvfølgelig konstateret, at antallet af tjenestemænd er kraftigt og hastigt svindende.
Til gengæld synes vi, at det beløb, man vil spare, altså 1,5 mio.
kr., er så forsvindende lille, at vi siger:
Hvorfor gå efter det?
Vi har selvfølgelig først og fremmest bemærket os høringssvaret fra Dansk Jernbaneforbund, som jo er meget trygge ved ordningen og især dens uvildighed og uafhængighed, og det er ligesom det, vi holder os til.
Tingene er jo strammet til på arbejdsmarkedet i dag.
Arbejdsgiverne er – og nu snakker jeg sådan helt generelt – hårdere ved de ansatte, end de var, når der eventuelt begås fejltrin rundtomkring på arbejdspladserne.
Der indberettes simpelt hen for mindre forseelser, og mange ansatte føler sig jaget.
Vi synes ikke, de ansatte sådan skal overlades til arbejdsgivernes forgodtbefindende, som det jo i stor udstrækning sker på det private arbejdsmarked i hvert fald.
Når vi anker lidt imod det, er det også, fordi vi ikke forstår, at man ikke tager en dialog med Dansk Jernbaneforbund.
Som vi læser deres høringssvar, står der, at de jo selv åbner op for, at man jo ikke kan holde liv i en sådan ordning til evig tid, og især ikke, når der ikke er flere tjenestemænd.
Men de skriver selv, at skal man have noget nyt, vil de jo meget gerne have, at det i hvert fald bliver en ekstern forhørsleder, der kommer til, så man sikrer uvildigheden og uafhængigheden, og at det kunne være fra en anden statslig institution eller et andet statsligt selskab.
De synes også, at det bør være en jurist.
Vi synes, at man egentlig godt kunne imødekomme Dansk Jernbaneforbund på det område, og vi er helt sikre på, at man kan lave en aftale med dem, inden man, om jeg så må sige, bare kører dem over.
Så som udgangspunkt synes vi egentlig, det er en dårlig idé, men vi forbeholder os vores stillingtagen, til vi har været igennem udvalgsbehandlingen.