Udenrigsudvalget 2011-12
L 155
Offentligt
1115778_0001.png
1115778_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Besvarelse af Udenrigsudvalgets spørgsmålnr. 4 af 26.april 2012 tiludenrigsministeren(spørgsmål stillet efter ønske fra Jakob El-lemann-Jensen (V).

Udenrigsudvalgets spørgsmål nr. 4:

”Er Ministeren indstillet på at lade Udenrigsministeriet og Ministeriet for Forskning, Innovati-on og Videregående Uddannelser udarbejde en redegørelse, der skal foreligge i løbet af 2013,som undersøger fordele og ulemper ved at fusionere DIIS med et universitet, således som lan-dets øvrige sektorforskningsinstitutioner er blevet underkastet? Analysen skal se på mulige sy-nergieffekter ved en fusion, herunder i form af en opdeling i forbindelse med en eventuel fusi-on?”.

Udenrigsministerens svar:

Det er som anført ved svar på spørgsmål 3 ikke hensigten med Dansk Institut for Internationa-le Studier (DIIS) at skabe endnu en ny sektorforskningsinstitution på linje med de allerede eksi-sterende, hvis fokus primært er langsigtet forskning inden for de pågældende institutters områ-de. Universiteterne og sektorforskningsinstitutioner udfører allerede en betydelig uafhængigforskning på de udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitiske områder, og det har en stor nytte isig selv. Men formålet med DIIS er at have et institut, der er tæt på politikudviklingen og somsikrer størst mulig relevans af instituttets forskning, analyse og informationsvirksomhed for denkonkrete politikudvikling.Hensigten med DIIS er både i den eksisterende lov fra 2002 og i lovudkastet L155 dervednærmere at skabe en uafhængig tænketank, som hurtigt kan skifte sigte, som er tæt påog kangive umiddelbare input af relevans for udviklingen af dansk udenrigs-, sikkerheds- og udvik-lingspolitik (dvs. både forskning inden for det brede udenrigspolitiske område og mere kortsig-tede analyser, input og informationsvirksomhed), og som netop bidrager med faglig dybde oguafhængige synspunkter til politikere, embedsmænd og offentligheden på aktuelle udenrigspoli-tiske sager. Den opgave vil være sværere at løse under de rammevilkår, som en status som sek-torforskningsinstitution vil give. En fusionering vil også gøre en fri cirkulation af forskere, ana-lytikere, praktikere og embedsmænd ind og ud af DIIS meget sværere – og det er netop denneforsknings- og analysemangfoldighed, fleksible tværfaglighed og sammensætning af forskelligekompetencer, der bidrager til at skabe politikrelevante resultater ved DIIS af høj kvalitet.
Ydermere har DIIS en forpligtelse til samarbejde med alle universiteter i Danmark, og det vil enplacering på ét universitet gøre meget vanskeligere.Det fremgår ligeledes af en rapport over arbejdsvilkårene ved de tidligere og nuværende sektor-forskningsinstitutioner, som Dansk Center for Forskningsanalyse ved Institut for Statskund-skab ved Aarhus Universitet har udgivet i marts 2012, at fusionsprocesserne mellem sektor-forskningsinstitutionerne og universiteterne langt fra har været så positive som ønsket eller førttil de ønskede synergieffekter. Sektorforskningsinstitutionernes medarbejdere peger derudoverselv på en række væsentlige ulemper herved, herunder nedprioritering af myndighedsbetjeningi.Det konkluderes heri, at ”det samlede billede, som undersøgelsen tegner, har en karakter og etomfang, der gør at disse problemstillinger bør tages alvorligt på både universitetsledelsesniveauog på politisk niveau”.Spørgsmålet er derfor i høj grad, om en påtænkt fusionsproces ikke kun vil forringe DIIS’ me-get stærke danske og internationale position. Det forekommer under alle omstændigheder ikkehensigtsmæssigt at ændre på de rammevilkår, der har gjort DIIS til en af de højest-rangeredeinstitutioner inden for udenrigspolitisk forskning og analyse. DIIS rangeres som nr. 23 af top-50 ikke-amerikanske tænketanke og som nr. 15 af top-30 udviklings-tænketanke i verden i ”TheGlobal Go to Think Tank Report 2011”, som udfærdiges på baggrund af en undersøgelseblandt 1500 akademikere, beslutningstagere, journalister og specialister fra hele verden. DIISderudover har en meget høj deltagelse i den offentlige debat med over 1100 interviews og cita-ter i presse og medier i 2010.Det er på dette grundlag klart, at en væsentlig omlægning af DIIS’ rolle og virke til at være sek-torforskningsinstitution underlagt et universitet ikke mindst i lyset af de rammevilkår, som sek-torforskningsinstitutioner er underlagt, med stor sandsynlighed vil komme til at skabe størreafstand mellem DIIS’ fokus, forskere og analytikere på den ene side og politikere, embedsmændog offentligheden på den anden side. Den pågældende omlægning vil derved gøre DIIS’ virkemindre relevant for udviklingen af udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitik, ligesom det risi-kerer at underminere DIIS’ handlefrihed og meget høje internationale niveau.Når hensigten i udgangspunktet ikke er at skabe en ny sektorforskningsinstitution, vurderes detikke hensigtsmæssigt at gennemføre en omkostningstung redegørelse over fordele og ulemperved at fusionere DIIS med et universitet.
”Arbejdsvilkår ved de tidligere og nuværende sektorforskningsinstitutioner”, Dansk Center for Forskningsanalyse, Institutfor Statskundskab, Aarhus Universitet, marts 2012, s. 5-6.i
2