Udenrigsudvalget 2011-12
L 155 Bilag 5
Offentligt
1122405_0001.png
1122405_0002.png
1122405_0003.png
1122405_0004.png
Til lovforslag nr.L 155
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udenrigsudvalget den 16. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om Dansk Institut for Internationale Studier[af udenrigsministeren (Villy Søvndal)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 11. april 2012 og var til 1.behandling den 17. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Udenrigsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og udenrigsministeren sendte den 27. februar2012 dette udkast til udvalget, jf. URU alm. del – bilag 134.Den 10. april 2012 sendte udenrigsministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til udenrigsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgetsspørgsmål til udenrigsministeren og dennes svar herpå eroptrykt som bilag 2 til betænkningen.2. Emner, udvalget særlig har behandletInvolvering af repræsentanter for GrønlandArktis fremhæves i bemærkningerne til lovforslaget somet af de fremtidige væsentlige analyseområder for Institutfor Internationale Studier. Udvalget deler denne vægtning afdet arktiske område. Grønland har af naturlige årsager ensærlig interesse i instituttets arbejde i forhold til Arktis, ogudvalget lægger vægt på, at DIIS’ forskning og forsknings-formidling vedrørende arktiske forhold – med respekt for in-stituttets uafhængighed – skal foregå i et samarbejde medrelevante grønlandske institutioner såsom Ilisimatusarfik –Grønlands Universitet og i dialog med grønlandske embeds-mænd. Udvalget har derfor optrykt ministerens svar påspørgsmål 1, der omhandler dialogen med Grønland, sombilag til denne betænkning. Udvalget går ud fra, at institutteti henhold til § 2, nr. 3, kan udarbejde redegørelser og udred-ninger efter fælles anmodning fra Folketinget og Inatsisar-tut, uden at loven er sat i kraft for Grønland ved kongeliganordning.Folketingets mulighed for at anmode DIIS om redegørel-ser og udredningerUdvalget finder muligheden for at involvere DIIS’ kom-petencer i Folketingets arbejde som et vigtigt element for entænketanks mulighed for at indgå i dialog om politikudvik-ling. Udvalget vil derfor i lyset heraf invitere DIIS’ ledelsetil en gang årligt at præsentere DIIS’ forsknings- og analyse-program.3. Udtalelse fra udenrigsministerenUdenrigsministeren har over for udvalget oplyst følgendeom observatørernes rolle i bestyrelsen:»Der skal ikke fremover være repræsentanter udpeget afhenholdsvis stats-, udenrigs- og forsvarsministeren i institut-tets bestyrelse. Formålet er at styrke den faglige uafhængig-hed af instituttet i forhold til al forskning, analyse og infor-mationsvirksomhed, herunder særligt i forhold til redegørel-ser og udredninger, som udarbejdes efter anmodning fraFolketinget eller regeringen. Det foreslås samtidig, at uden-rigsministeren udpeger en observatør fra Udenrigsministeri-et og forsvarsministeren en observatør fra Forsvarsministeri-et til at deltage i bestyrelsesmøderne med taleret, men udenstemmeret. Formålet er at styrke betydningen af instituttetsaktiviteter for udviklingen af dansk udenrigs-, sikkerheds-og udviklingspolitik, f.eks. i drøftelsen af forskningspro-grammet, gennem gensidig informations- og erfaringsud-veksling om Danmarks udenrigs-, sikkerheds- og udvik-lingspolitik, ved at fremme dialogen mellem politikere, em-bedsmænd og forskere og ved at fremme brugen af institut-tets arbejde i ministerierne. Observatørerne bidrager såledestil drøftelsen af instituttets faglige mål og strategier og til atskabe forbindelse til den praktiske udmøntning af den bredeudenrigspolitik, men det er alene bestyrelsens 9 medlemmer,der fastlægger disse. Det bemærkes, at forslag til ny lov ominternationalt udviklingssamarbejde ventes forelagt Folke-
AX014063
2
tinget, hvorefter den nuværende Styrelse for InternationaltUdviklingssamarbejde afløses af et nyt råd. Et sådant nyt rådvil i givet fald overtage udpegelsen af medlemmer til DanskInstitut for Internationale Studiers bestyrelse fra nævnte sty-relse.«4. IndstillingerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Jeppe Kofod (S) Ane Halsboe-Larsen (S) Sara Olsvig (IA) John Dyrby Paulsen (S) Kirsten Brosbøl (S)nfmd.Maja Panduro (S) Mogens Jensen (S) Lone Loklindt (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF) Christian Juhl (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Frank Aaen (EL) Lykke Friis (V)Jakob Ellemann-Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Ellen Trane Nørby (V) Søren Pind (V)Mads Rørvig (V) Ulla Tørnæs (V) Søren Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Pia Kjærsgaard (DF)Peter Skaarup (DF) Mette Bock (LA) Per Stig Møller (KF)fmd.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 155Bilagsnr.1234TitelHøringsnotat og høringssvar, fra udenrigsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 155Spm.nr.1TitelSpm., om Grønland skal have mulighed for at udpege et medlem afbestyrelsen i Dansk Institut for Internationale Studier, til udenrigsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om Grønland kan blive repræsenteret på anden vis end via be-styrelsen i Dansk Institut for Internationale Studier, til udenrigsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er villig til at opgive Udenrigsministeriets ogForsvarsministeriets observatørstatus i bestyrelsen for Dansk Institutfor Internationale Studier for at sikre og tydeliggøre instituttets uaf-hængighed, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er indstillet på at lade Udenrigsministeriet ogMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelserudarbejde en redegørelse, der skal foreligge i løbet af 2013, som un-dersøger fordele og ulemper ved at fusionere DIIS med et universitet,til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
4
Bilag 2Udvalgets spørgsmål 1 til udenrigsministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 1 og udenrigsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.Spørgsmål 1:Vil ministeren redegøre for, om Grønland skal have mulighed for at udpege et medlem af bestyrelsen iDansk Institut for Internationale Studier, når de arktiske forhold fremhæves som et forskningsområde forinstituttet?Svar:Den gældende lov om etablering af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder ersat i kraft i Grønland, men ikke på Færøerne, og lovudkast L155 om Dansk Institut for Internationale Stu-dier åbner mulighed for, at loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland og Færøerne.Grønlands Selvstyre skønner ikke selv i sit høringssvar til lovudkastet, at der umiddelbart er behov forat søge loven sat i kraft for Grønland. Jeg støtter fuldt Selvstyrets ønske om, at DIIS’ forskning og forsk-ningsformidling vedrørende arktiske forhold – med respekt for instituttets uafhængighed – skal foregå i etsamarbejde med relevante institutioner, såsom Illisimatusarfik – Grønlands Universitet – og at bemærk-ningen i de generelle bemærkninger til lovforslaget, pkt. 1.2, om at instituttet skal fremme dialogen mel-lem embedsmænd og forskere også omfatter grønlandske embedsmænd. Selvstyret og jeg går også ud fra,at instituttet i henhold til § 2, nr. 3, kan udarbejde redegørelser og udredninger efter fælles anmodning fraden danske regering og Naalakkersuisut, uden at loven er sat i kraft for Grønland ved kgl. anordning.